Erityiskohteiden metsänhoitoLaajuus (5 op)
Tunnus: 6M00DV59
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- tuntee erityiskohteita koskevat metsänkäytön rajoitukset sekä niitä koskevat tiedon lähteet ja toimintakäytännöt
- osaa suunnitella metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun ratkaisut erityiskohteella sen olosuhteisiin soveltuvalla ja sen erityisarvoja vahvistavalla tavalla
- osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia aineistoja ja selvityksiä erityiskohteiden metsien hoidon suunnittelussa
Sisältö
Metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun suunnittelu ja toteutus erityiskohteilla, kuten kaava- ja taajama-alueilla, virkistysmetsissä, arvokkailla maisema-alueilla, muinaismuistokohteilla, suojelualueilla, arvokkailla luontokohteilla ja lajistonsuojelun erityiskohteilla. Luonnonhoidon ja ennallistamisen menetelmät eri luontotyypeillä. Maiseman ja riistan hoito metsänkäsittelyssä. Puunkorjuun suunnittelu korjuuteknisissä erityiskohteissa, esim. saarissa ja myrskytuhoalueilla. Digitaalisten aineistojen ja muiden tietolähteiden hyödyntäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti
Ilmoittautumisaika
20.04.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
14.09.2024 - 17.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Manne Viljamaa
- Päivi Tiiva
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
22IMMetsätalous 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tuntee erityiskohteita koskevat metsänkäytön rajoitukset sekä niitä koskevat tiedon lähteet ja toimintakäytännöt
- osaa suunnitella metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun ratkaisut erityiskohteella sen olosuhteisiin soveltuvalla ja sen erityisarvoja vahvistavalla tavalla
- osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia aineistoja ja selvityksiä erityiskohteiden metsien hoidon suunnittelussa
Sisältö (OJ)
Metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun suunnittelu ja toteutus erityiskohteilla, kuten kaava- ja taajama-alueilla, virkistysmetsissä, arvokkailla maisema-alueilla, muinaismuistokohteilla, suojelualueilla, arvokkailla luontokohteilla ja lajistonsuojelun erityiskohteilla. Luonnonhoidon ja ennallistamisen menetelmät eri luontotyypeillä. Maiseman ja riistan hoito metsänkäsittelyssä. Puunkorjuun suunnittelu korjuuteknisissä erityiskohteissa, esim. saarissa ja myrskytuhoalueilla. Digitaalisten aineistojen ja muiden tietolähteiden hyödyntäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti
Aika ja paikka
Aloitustutoriaalit 24.9.
Loppututoriaalit 31.10.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 6.11.2024
1. uusintatentti 4 viikkoa 1. tentin jälkeen
2. uusintatentti 4 viikkoa 2. uusinnan jälkeen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Tentti 50%
Maastoharjoitus 30%
Tutoriaalit 20 %
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan ja niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
harjoitukset
tentti
raportti/työselostus leimikonsuunnitteluharjoituksesta
retkeilyt ja niillä tehtävät harjoitukset
itsenäinen verkko-opiskelu ja itseopiskelutehtävät (4kpl)
Oppimateriaalit
Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutoriaalit 5 h
Teorialuennot 15 h
Maastoretkeilyt 4 x 8 h = 32 h
Maastoharjoituksen teko 8 h ja purku 8 h = 16 h
Yhteensä lähiopetusta 71 h
Itsenäistä tiedon hankintaa ja itseopiskelutehtävät 80 h
Sisällön jaksotus
Itseopiskelutehtävä 1: Luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojeluohjelmat, palautus 1.10.2024
Itseopiskelutehtävä 2: Maisemanhoidon suositukset, palautus 7.10.2024
Itseopiskelutehtävä 3: Maisemalliset ja kulttuuriperinnön erityiskohteet, palautus 23.10.2024
Itseopiskelutehtävä 4: Lajiesiintymien suojelu, palautus 23.10.2024, kommentonti 29.10.2024.
Seuraavissa läsnäolovelvollisuus:
Aloitustutoriaalit 24.9.2024
1. maasto-opetuspäivä 26.9.2024 Pälkäne ja Valkeakoski
2. maasto-opetuspäivä 1.10.2024 Kangasala
3. maasto-opetuspäivä 8.10.2024 Kauppi
4. maasto-opetuspäivä 10.10.2024 Lempäälä, Vesilahti
Leimikonsuunnitteluharjoituksen ohjeistus
Leimikonsuunnitteluharjoituksen teko 22.10.
Leimikonsuunnitteluharjoituksen purku, poissaolo purusta alentaa arvosanaa yhden numeron ryhmän numerosta 30.10.
Purkututoriaali 31.10.2024
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssilla tehdään 4 itseopiskelutehtävää osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti moodlen kautta.
Maastoretkeilyille ja leimikonsuunnitteluharjoitukselle ei korvaavaa toteutustapaa ole, vaan niissä on läsnäolovelvollisuus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vieraileva luennoitsija Metsäkeskukselta.
Suunnitteluharjoituksen kohteita metsäyhtiöiltä ja Tampereen kaupungilta
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja maastoharjoituksen tekoon ja purkuun. Opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
22.03.2024 - 12.10.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Manne Viljamaa
- Päivi Tiiva
Vastuuhenkilö
Petri Keto-Tokoi
Ryhmät
-
22AIMMetsätalous 2022, monimuoto, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tuntee erityiskohteita koskevat metsänkäytön rajoitukset sekä niitä koskevat tiedon lähteet ja toimintakäytännöt
- osaa suunnitella metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun ratkaisut erityiskohteella sen olosuhteisiin soveltuvalla ja sen erityisarvoja vahvistavalla tavalla
- osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia aineistoja ja selvityksiä erityiskohteiden metsien hoidon suunnittelussa
Sisältö (OJ)
Metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun suunnittelu ja toteutus erityiskohteilla, kuten kaava- ja taajama-alueilla, virkistysmetsissä, arvokkailla maisema-alueilla, muinaismuistokohteilla, suojelualueilla, arvokkailla luontokohteilla ja lajistonsuojelun erityiskohteilla. Luonnonhoidon ja ennallistamisen menetelmät eri luontotyypeillä. Maiseman ja riistan hoito metsänkäsittelyssä. Puunkorjuun suunnittelu korjuuteknisissä erityiskohteissa, esim. saarissa ja myrskytuhoalueilla. Digitaalisten aineistojen ja muiden tietolähteiden hyödyntäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti
Aika ja paikka
20.4.- 24.5.2021
la 20.4. klo 8.00-16.00 lähiopetus Virroilla Antintalossa. Kurssin aloitus.
pe 3.5. klo 10.00-18.00 lähiopetus, maasto-opetus Kaupissa
la 4.5. klo 8.00-16.00 lähiopetus, masto-opetus Ylöjärvellä
ke 15.5. klo 18.00-10.00 etäopetus Zoomissa
ke 22.5. klo 18.00-20.00 etäopetus Zoomissa
pe 31.5. klo 9.00-17.00 lähiopetus, maastoharjoitus Tampereen seudulla
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotentti la-su 15.-16.6. aikana tehtävä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Verkkotentti 70 %. Maastoharjoitus 30 %.
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan niiden hyväksyttävyys kontrolloidaan. Niiden tekemättä jättäminen tai tekeminen siten, että sisältö ei vastaa tehtävänantoa eikä ole hyväksyttävä, alentaa arvosanaa tenttiarvosanaan nähden yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus maastokohteilla, verkkoluennot, itseopiskelutehtävien tekeminen, maastoharjoituksen tehtävä, tentti
Oppimateriaalit
Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. 2022. Metsähallitus Metsätalous Oy:n ympäristöopas. Saatavissa: https://www.metsa.fi/luonto-ja-kulttuuriperinto/metsatalous-ja-ymparisto/ymparistoopas/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 36 h
Itsenäistä tiedon hankintaa 80 h
Sisällön jaksotus
Itseopiskelutehtävä 1: maisemanhoidon suositukset, palautus viimeistään 2.5.
ItItseopiskelutehtävä 2: Lajiesiintymien suojelu, palautus viimeistään 13.5., kommentointi 14.5.
seopiskelutehtävä 3: Luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojeluohjelmat, palautus viimeistään 20.5., kommentointi 21.5.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssilla tehdään itseopiskeluharjoituksia osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti moodlen aineistojen ja verkkoluentojen tallenteiden avulla.
Maastoretkeilylle ja harjoituksille ei korvaavaa toteutustapaa ole muuta kuin tutustua samoihin kohteisiin ja tehdä samat maastoharjoitukset omalla ajalla ja palauttaa vastaavalle opettajalle dokumentit niistä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja verkkoluentoihin. Opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa tenttiarvosanaan nähden yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Ilmoittautumisaika
03.04.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 10.11.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Manne Viljamaa
- Päivi Tiiva
Ryhmät
-
21IMMetsätalous 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tuntee erityiskohteita koskevat metsänkäytön rajoitukset sekä niitä koskevat tiedon lähteet ja toimintakäytännöt
- osaa suunnitella metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun ratkaisut erityiskohteella sen olosuhteisiin soveltuvalla ja sen erityisarvoja vahvistavalla tavalla
- osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia aineistoja ja selvityksiä erityiskohteiden metsien hoidon suunnittelussa
Sisältö (OJ)
Metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun suunnittelu ja toteutus erityiskohteilla, kuten kaava- ja taajama-alueilla, virkistysmetsissä, arvokkailla maisema-alueilla, muinaismuistokohteilla, suojelualueilla, arvokkailla luontokohteilla ja lajistonsuojelun erityiskohteilla. Luonnonhoidon ja ennallistamisen menetelmät eri luontotyypeillä. Maiseman ja riistan hoito metsänkäsittelyssä. Puunkorjuun suunnittelu korjuuteknisissä erityiskohteissa, esim. saarissa ja myrskytuhoalueilla. Digitaalisten aineistojen ja muiden tietolähteiden hyödyntäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti
Aika ja paikka
25.9.-2.11.2023
TAMK pääkampus ja maastokohteet
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 2.11.2023 klo 8.15-10.45
1. uusintatentti 28.11. klo 13.00-15.30
2. uusintatentti 12.12. klo 14-16.30
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Tentti 50%
Maastoharjoitus 30%
Tutoriaalit 20 %
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan ja niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
harjoitukset
tentti
raportti/työselostus leimikonsuunnitteluharjoituksesta
retkeilyt ja niillä tehtävät harjoitukset
itsenäinen verkko-opiskelu
Oppimateriaalit
Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutoriaalit 5 h
Teorialuennot 15 h
Maastoretkeilyt 4 x 8 h = 32 h
Maastoharjoituksen teko 8 h ja purku 8 h = 16 h
Yhteensä lähiopetusta 71 h
Itsenäistä tiedon hankintaa 80 h
Sisällön jaksotus
Itseopiskelutehtävä 1: maisemanhoidon suositukset, palautus
Itseopiskelutehtävä 2.maisemalliset ja kulttuuriperinnön erityiskohteet, palautus
Itseopiskelutehtävä 3: Lajiesiintymien suojelu, palautus
Itseopiskelutehtävä 4: Luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojeluohjelmat, palautus
Seuraavissa läsnäolovelvollisuus:
Aloitustutoriaalit 25.9.2023
1. maasto-opetuspäivä 27.9.2023
Ensimmäisen itseopiskelutehtävän palautus maanantaina 2.10.
2. maasto-opetuspäivä 3.10.2023
Toisen itseopiskelutehtävän palautus maanantaina 9.10.
3. maasto-opetuspäivä 5.10.2023
4. maasto-opetuspäivä 10.10.2023
Leimikonsuunnitteluharjoituksen ohjeistus 11.10.2023
Leimikonsuunnitteluharjoituksen teko 12.10.2023
Kolmannen itseopiskelutehtävn palautus maanantaina 16.10.
Leimikonsuunnitteluharjoituksen purku 24.10.2023
Neljännen itseopiskelutehtävän palautus keskiviikkona 25.10.
Purkututoriaali 26.10.2023
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssilla tehdään 4 itseopiskelutehtävää osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti moodlen kautta.
Maastoretkeilyille ja leimikonsuunnitteluharjoitukselle ei korvaavaa toteutustapaa ole, vaan niissä on läsnäolovelvollisuus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja maastoharjoituksen tekoon ja purkuun. Opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen eikä tee niistä korvaavaa suoritusta.
Opiskelija ei osallistu maastoharjoituksen tekemiseen tai sen purkuun. Opiskelija saa hylätyn arvosanan opintojakson tentistä tai ei osallistu siihen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja retkeilyillä. Opiskelija on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan tyydyttävä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi tyydyttävä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.Opiskelija on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan hyvä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi hyvä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivinen lähiopetuksessa. Opiskelija saa tentistä arvosanan kiitettävä ja on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät hyväskyttävästi.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
03.04.2023 - 10.06.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Manne Viljamaa
- Päivi Tiiva
Ryhmät
-
21AIMMetsätalous 2021, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tuntee erityiskohteita koskevat metsänkäytön rajoitukset sekä niitä koskevat tiedon lähteet ja toimintakäytännöt
- osaa suunnitella metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun ratkaisut erityiskohteella sen olosuhteisiin soveltuvalla ja sen erityisarvoja vahvistavalla tavalla
- osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia aineistoja ja selvityksiä erityiskohteiden metsien hoidon suunnittelussa
Sisältö (OJ)
Metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun suunnittelu ja toteutus erityiskohteilla, kuten kaava- ja taajama-alueilla, virkistysmetsissä, arvokkailla maisema-alueilla, muinaismuistokohteilla, suojelualueilla, arvokkailla luontokohteilla ja lajistonsuojelun erityiskohteilla. Luonnonhoidon ja ennallistamisen menetelmät eri luontotyypeillä. Maiseman ja riistan hoito metsänkäsittelyssä. Puunkorjuun suunnittelu korjuuteknisissä erityiskohteissa, esim. saarissa ja myrskytuhoalueilla. Digitaalisten aineistojen ja muiden tietolähteiden hyödyntäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti
Aika ja paikka
5.4.- 24.5.2021
ke 5.4. klo 18.00-20.00 kurssin aloitus etäopetuksena zoomissa
lähiopetuspäivät
ke 12.4. klo 18.00-20.00 verkkoluento zoomissa
la 15.4. klo 8.00-16.00 lähiopetus
pe 28.4. klo 9.00-17.00 lähiopetus
la 29.4. klo 8.00-16.00 lähiopetus
pe 12.5. klo 9.00-17.00 lähiopetus
ke 17.5. verkkoluento zoomissa
ke 24.5. verkkoluento zoomissa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotentti 10.-11.6. aikana tehtävä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Verkkotentti 70 %. Maastoharjoitus 30 %.
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan niiden hyväksyttävyys kontrolloidaan. Niiden tekemättä jättäminen tai tekeminen siten, että sisältö ei vastaa tehtävänantoa eikä ole hyväksyttävä, alentaa arvosanaa tenttiarvosanaan nähden yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus maastokohteilla, verkkoluennot, itseopiskelutehtävien tekeminen, maastoharjoituksen ennakkotehtävä, tentti
Oppimateriaalit
Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. 2022. Metsähallitus Metsätalous Oy:n ympäristöopas. Saatavissa: https://www.metsa.fi/luonto-ja-kulttuuriperinto/metsatalous-ja-ymparisto/ymparistoopas/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 36 h
Itsenäistä tiedon hankintaa 80 h
Sisällön jaksotus
Itseopiskelutehtävä 1: maisemanhoidon suositukset
Itseopiskelutehtävä 2.maisemalliset ja kulttuuriperinnön erityiskohteet
Itseopiskelutehtävä 3: Luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojeluohjelmat
Itseopiskelutehtävä 4: Lajiesiintymien suojelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssilla tehdään itseopiskeluharjoituksia osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti moodlen aineistojen ja verkkoluentojen tallenteiden avulla.
Maastoretkeilylle ja harjoituksille ei korvaavaa toteutustapaa ole muuta kuin tutustua samoihin kohteisiin ja tehdä samat maastoharjoitukset omalla ajalla ja palauttaa vastaavalle opettajalle dokumentit niistä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja verkkoluentoihin. Opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa tenttiarvosanaan nähden yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen eikä tee niistä korvaavaa suoritusta.
Opiskelija saa hylätyn arvosanan opintojakson tentistä tai ei osallistu siihen. Opiskelija on jättänyt itseopiskeluetehtäviä tekemättä niin monta tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä, että arvosaksi tulee sen vuoksi hylätty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on tehnyt itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan tyydyttävä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai osa niistä ei ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi tyydyttävä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa. Opiskelija on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan hyvä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi hyvä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivinen lähiopetuksessa. Opiskelija saa tentistä arvosanan kiitettävä ja on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät hyväskyttävästi.
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 17.06.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 04.11.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Manne Viljamaa
Vastuuhenkilö
Petri Keto-Tokoi
Ryhmät
-
20IMMetsätalous 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tuntee erityiskohteita koskevat metsänkäytön rajoitukset sekä niitä koskevat tiedon lähteet ja toimintakäytännöt
- osaa suunnitella metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun ratkaisut erityiskohteella sen olosuhteisiin soveltuvalla ja sen erityisarvoja vahvistavalla tavalla
- osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia aineistoja ja selvityksiä erityiskohteiden metsien hoidon suunnittelussa
Sisältö (OJ)
Metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun suunnittelu ja toteutus erityiskohteilla, kuten kaava- ja taajama-alueilla, virkistysmetsissä, arvokkailla maisema-alueilla, muinaismuistokohteilla, suojelualueilla, arvokkailla luontokohteilla ja lajistonsuojelun erityiskohteilla. Luonnonhoidon ja ennallistamisen menetelmät eri luontotyypeillä. Maiseman ja riistan hoito metsänkäsittelyssä. Puunkorjuun suunnittelu korjuuteknisissä erityiskohteissa, esim. saarissa ja myrskytuhoalueilla. Digitaalisten aineistojen ja muiden tietolähteiden hyödyntäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti
Aika ja paikka
27.9.-17.11.2022
TAMK pääkampus ja maastokohteet
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 17.11. klo 12.00-15.00
1. uusintatentti
2. uusintatentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Tentti 50%
Maastoharjoitus 30%
Tutoriaalit 20 %
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan ja niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
harjoitukset
tentti
raportti/työselostus leimikonsuunnitteluharjoituksesta
retkeilyt ja niillä tehtävät harjoitukset
itsenäinen verkko-opiskelu
Oppimateriaalit
Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutoriaalit 5 h
Teorialuennot 18 h
Maastoretkeilyt 4 x 8 h = 32 h
Maastoharjoituksen teko 8 h ja purku 8 h = 16 h
Yhteensä lähiopetusta 71 h
Itsenäistä tiedon hankintaa 80 h
Sisällön jaksotus
Itseopiskelutehtävä 1: maisemanhoidon suositukset, palautus
Itseopiskelutehtävä 2.maisemalliset ja kulttuuriperinnön erityiskohteet, palautus
Itseopiskelutehtävä 3: Lajiesiintymien suojelu, palautus
Itseopiskelutehtävä 4: Luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojeluohjelmat, palautus
Seuraavissa läsnäolovelvollisuus:
Aloitustutoriaali ja kurssin aloitus 27.9.2022
1. maasto-opetuspäivä 4.10.2022
2. maasto-opetuspäivä 6.10.2022
3. maasto-opetuspäivä 11.10.2022
4. maasto-opetuspäivä 25.10.2022
Leimikonsuunnitteluharjoituksen ohjeistus 26.10.2022
Leimikonsuunnitteluharjoituksen teko 1.11.2022
Leimikonsuunnitteluharjoituksen purku 3.11.2022
Purkututoriaali 15.11.2022
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssilla tehdään itseopiskeluharjoituksia osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti tabulan kautta.
Maastoretkeilyille ja leimikonsuunnitteluharjoitukselle ei korvaavaa toteutustapaa ole, vaan niissä on läsnäolovelvollisuus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja maastoharjoituksen tekoon ja purkuun. opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen eikä tee niistä korvaavaa suoritusta.
Opiskelija ei osallistu maastoharjoituksen tekemiseen tai sen purkuun. Opiskelija saa hylätyn arvosanan opintojakson tentistä tai ei osallistu siihen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja retkeilyillä. Opiskelija on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan tyydyttävä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi tyydyttävä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.Opiskelija on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan hyvä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi hyvä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivinen lähiopetuksessa. Opiskelija saa tentistä arvosanan kiitettävä ja on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät hyväskyttävästi.