MetsäneuvontaLaajuus (5 op)
Tunnus: 6M00DQ34
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa ohjata metsänomistajaa tekemään metsänhoitoa koskevia päätöksiä ottaen huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtumia erilaisille kohderyhmille
-osaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia ja sosiaalista mediaa metsäneuvonnassa
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan
Sisältö
Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Hän tarvitsee ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Hän osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä hän osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Tiiva
- Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
22IMMetsätalous 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa ohjata metsänomistajaa tekemään metsänhoitoa koskevia päätöksiä ottaen huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtumia erilaisille kohderyhmille
-osaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia ja sosiaalista mediaa metsäneuvonnassa
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan
Sisältö (OJ)
Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Hän tarvitsee ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Hän osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä hän osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.
Aika ja paikka
7.1.-29.4. välillä painottuen helmi-huhtikuulle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
2 verkkotenttiä metsien käsittelyyn liittyvistä säädöksistä ja suosituksista. Uusinnat sovitaan erikseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laki- ja suositusasioiden verkkotentit 15 %
Oppimispäiväkirja 50 %
Toiminta ryhmäneuvontaprojektin suunnittelussa ja toteutuksessa 35 % (arviointi perustuu metsänomistajien palautteeseen, itsearviointiin, ryhmäarviointiin ja opettajien tekemään arviointiin) sekä ykkösvuoden opiskelijoiden koulutuksessa
Seuraaviin luentoihin ja harjoituksiin osallistuttava:
- metsänomistajan haastattelu
- argumentointiharjoitus yhdessä vuorovaikutus- ja esiintymistaidot -opintojakson toteutuksen kanssa
- vierailijaluennot
-ryhmäneuvonnan toteutus metsänomistajaryhmälle sekä oman pienryhmän neuvontaharjoitus 1. vuoden opiskelijoille
Suoritus on hylätty, jos yksikin seuraavista ehdoista täyttyy:
-Opiskelija saa hylätyn arvosanan yhdestä tai useammasta osasuorituksesta
-Opiskelija ei osallistu pakollisiin osioihin
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, vierailijaluennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, erilaiset harjoitukset, metsänomistajien haastattelut ja henkillökohtaisen neuvonnan harjoittelu, ryhmäneuvontatilanteen suunnittelu ja toteutus, integrointi viestintä- ja vuorovaikutustaidot -opintojakson kanssa argumentointiharjoituksessa
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali ja linkit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot n. 20 h
Pienryhmäkeskustelut n. 20 h
Laki- ja suositusasioiden tentit ja niihin valmistautuminen n. 20 h
Metsänomistajan haastattelu ja henkilökohtaisen neuvonnan harjoittelu n. 10 h
Argumentointiharjoitukset n. 6 h
Oppimispäiväkirjan laadinta n. 25 h
Neuvontapäivän suunnittelu ja toteutus n. 30 h
Sisällön jaksotus
Neuvonnan sisältöihin liittyvät asiat helmi-maaliskuussa, mm. laki- ja suositusasioiden tentit
Henkilökohtainen neuvonta ja vuorovaikutus neuvontatilanteessa maaliskuussa
(Ykkösvuoden opiskelijoiden kouluttaminen maastossa metsänhoido menetelmät opintojaksolla
Ryhmäneuvonnan suunnittelu ja toteutus metsänomistajaryhmälle. Alkaa metsänomistajien haastatteluilla tammikuussa maastopäivä huhtikuun puolivälin jälkeen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Neuvontatilaisuuden suunnittelu ja toteutus metsänomistajille
Vierailevat luennoitsijat, mm. Suomen metsäkeskukselta
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Tiiva
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
21IMMetsätalous 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa ohjata metsänomistajaa tekemään metsänhoitoa koskevia päätöksiä ottaen huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtumia erilaisille kohderyhmille
-osaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia ja sosiaalista mediaa metsäneuvonnassa
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan
Sisältö (OJ)
Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Hän tarvitsee ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Hän osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä hän osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.
Aika ja paikka
10.1.-26.4. välillä painottuen helmi-huhtikuulle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
2 verkkotenttiä metsien käsittelyyn liittyvistä säädöksistä ja suosituksista. Uusinnat sovitaan erikseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laki- ja suositusasioiden verkkotentit 20 %
Oppimispäiväkirja 40 %
Toiminta ryhmäneuvontaprojektin suunnittelussa ja toteutuksessa 40 % (arviointi perustuu metsänomistajien palautteeseen, itsearviointiin, ryhmäarviointiin ja opettajien tekemään arviointiin) sekä ykkösvuoden opiskelijoiden koulutuksessa
Seuraaviin luentoihin ja harjoituksiin osallistuttava:
- ryhmäneuvontatilaisuuden seuranta (mhy:ksen tai metsäkeskuksen veroneuvontatilaisuus tai vastaava)
- metsänomistajan haastattelu
- metsäneuvojan haastattelu
- argumentointiharjoitus 14.3. yhdessä vuorovaikutus- ja esiintymistaidot -opintojakson toteutuksen kanssa
- vierailijaluennot (vähintään 2:lla oltava mukana)
- metsäkeskuksen puhelinkontaktointiharjoitus (osallistuminen ei välttämätöntä, jos aiempaa puhelinmyyntikokemusta tms., osoitettava työtodistuksella)
-ryhmäneuvonnan toteutus metsänomistajaryhmälle sekä oman pienryhmän neuvontaharjoitus 1. vuoden opiskelijoille
Suoritus on hylätty, jos yksikin seuraavista ehdoista täyttyy:
-Opiskelija saa hylätyn arvosanan yhdestä tai useammasta osasuorituksesta
-Opiskelija ei osallistu pakollisiin osioihin
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, vierailijaluennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, erilaiset harjoitukset, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteutus, integrointi viestintä- ja vuorovaikutustaidot -opintojakson kanssa argumentointiharjoituksessa
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali ja linkit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot n. 20 h
Pienryhmäkeskustelut n. 20 h
Laki- ja suositusasioiden tentit ja niihin valmistautuminen n. 20 h
Puhelinneuvontaharjoitus 8 h
Argumentointiharjoitukset n. 10 h
Oppimispäiväkirjan laadinta n. 25 h
Neuvontapäivän suunnittelu ja toteutus n. 30 h (sisältää metsänomistajien haastattelun)
Sisällön jaksotus
Neuvonnan sisältöihin liittyvät asiat helmi-maaliskuussa, mm. laki- ja suositusasioiden tentit
Henkilökohtainen neuvonta ja vuorovaikutus neuvontatilanteessa maaliskuussa
Puhelinneuvontaharjoitus maaliskuun lopulla tai huhtikuun alussa
Ykkösvuoden opiskelijoiden kouluttaminen maastossa (4 pienryhmää), metsän uudistamisen opintojakso
Ryhmäneuvonnan suunnittelu ja toteutus metsänomistajaryhmälle. Alkaa metsänomistajien haastatteluilla tammikuussa maastopäivä huhtikuun puolivälin jälkeen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Neuvontatilaisuuden suunnittelu ja toteutus metsänomistajille
Eri organisaatioiden vierailuluennot ja puhelinneuvontaharjoitus metsäkeskuksella
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 13.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Tiiva
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Ari Vanamo
Ryhmät
-
20IMMetsätalous 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa ohjata metsänomistajaa tekemään metsänhoitoa koskevia päätöksiä ottaen huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtumia erilaisille kohderyhmille
-osaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia ja sosiaalista mediaa metsäneuvonnassa
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan
Sisältö (OJ)
Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Hän tarvitsee ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Hän osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä hän osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.
Aika ja paikka
12.1.-28.4. välillä painottuen maalis-huhtikuulle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotentit metsien käsittelyyn liittyvistä säädöksistä ja suosituksista
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laki- ja suositusasioiden verkkotentit 20 %
Oppimispäiväkirja 50 %
Toiminta ryhmäneuvontaprojektin suunnittelussa ja toteutuksessa 30 % (arviointi perustuu metsänomistajien palautteeseen, itsearviointiin, ryhmäarviointiin ja opettajien tekemään arviointiin)
Seuraaviin luentoihin ja harjoituksiin osallistuttava:
- ryhmäneuvontatilaisuuden seuranta (metsäkeskuksen veroneuvontatilaisuus tai vastaava)
- metsänomistajan haastattelu
- metsäneuvojan haastattelu
- argumentointiharjoitus 29.3. yhdessä vuorovaikutus- ja esiintymistaidot -opintojakson toteutuksen kanssa
- metsäkeskuksen vierailijaluennot ja muut vierailijaluennot (vähintään 2:lla oltava mukana)
- metsäkeskuksen puhelinkontaktointiharjoitus (osallistuminen ei välttämätöntä, jos aiempaa puhelinmyyntikokemusta tms.)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
PBL -tutoriaalit, luennot, vierailijaluennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, erilaiset harjoitukset, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteutus, integrointi viestintä- ja vuorovaikutustaidot -opintojakson kanssa argumentointiharjoituksessa
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali ja linkit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot n. 20 h
Pienryhmäkeskustelut n. 20 h
Laki- ja suositusasioiden tentit ja niihin valmistautuminen n. 20 h
Puhelinneuvontaharjoitus 8 h
Argumentointiharjoitukset n. 10 h
Oppimispäiväkirjan laadinta n. 20 h
Neuvontapäivän suunnittelu ja toteutus n. 30 h (sisältää metsänomistajien haastattelun)
Sisällön jaksotus
Neuvonnan sisältöihin liittyvät asiat helmi-maaliskuussa, mm. laki- ja suositusasioiden tentit
Henkilökohtainen neuvonta ja vuorovaikutus neuvontatilanteessa maaliskuussa
Puhelinneuvontaharjoitus maaliskuun lopulla tai huhtikuun alussa
Ryhmäneuvonnan suunnittelu ja toteutus metsänomistajaryhmälle. Alkaa metsänomistajien haastatteluilla helmikuussa, luennot maalis-huhtikuussa ja maastopäivä huhtikuun viimeisellä viikolla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Metsäkeskuksen metsäiltaan (webinaari) osallistuminen
Neuvontatilaisuuden ja etäopetuksen suunnittelu ja toteutus metsänomistajille
Metsäkeskuksen vierailijat ja puhelinneuvontaharjoitus metsäkeskuksella
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saa hylätyn arvosanan yhdestä tai useammasta osasuorituksesta
Opiskelija ei osallistu pakollisiin osioihin
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opetussuunnitelmassa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opetussuunnitelmassa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opetussuunnitelmassa