Lämpötekniikka, värähdys- ja aaltoliikeLaajuus (3 op)
Tunnus: 5N00EW01
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
soveltaa lämmönsiirron mekanismien laskentamalleja talotekniikan järjestelmien lämpöteknisen toiminnan kuvaamiseen
lämpöpumppujen ja kylmälaitteiden toimintaperiaatteen ja niihin liittyvän teholaskennan
mallintaa äänen etenemistä ilmassa ja rakenteessa ja tuntee ääniopin peruskäsitteet
Sisältö
Kylmätekniikan perusteet, lämpöpumpun, jääkaapin ja pakastimen toimintaperiaatteet. Kylmä-, lämpö- ja kompressoritehojen laskenta, kylmä- ja lämpökerroin. Lämmönsiirron mekanismit (johtuminen, konvektio, säteily) ja niihin liittyvät laskentamallit. Lämpötilaprofiilin laskenta ja yksinkertaiset tehomitoitukset taloteknisiin järjestelmiin, esimerkiksi lattialämmityksen tai sähköisen ikkunalämmityksen laskennallinen tarkastelu. Aalto- ja värähdysliikkeen perusilmiöt, seisovat mekaaniset aallot, äänitekniikan perusteet, ihmisen kuuloaistin toiminta, äänen intensiteetti- ja painetaso, äänen vaimeneminen ja ääneneristävyys, A-painotus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa saattaa olla virheitä tai opiskelija ei pysty tekemään tehtäviä annetussa aikataulussa. Opiskelija saattaa tarvita suoritukseensa erityistä tukea. Opiskelija osaa käsitellä talotekniikan alan lämpöteknisiä aiheita, kuten lämpöpumpun toimintaa ja lämmönsiirtoa. Opiskelija tuntee ääniopin peruskäsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa laajemmin muihinkin kuin esimerkkien kaltaisiin ongelmiin. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa on vain vähäisiä virheitä, ja opiskelija käyttää sujuvasti oikeita käsitteitä. Opiskelija kykenee itsenäiseen työhön ja pystyy kriittisesti arvioimaan saamiensa tulosten oikeellisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa perehtymistään aiheeseen oman ammattiaineensa kautta esimerkiksi pohtimalla laskennallisten tulosten merkitystä käytännössä tai vertaamalla niitä käytännön lukuarvoihin. Opiskelija osaa täsmällisesti perustella ratkaisunsa sanallisesti ja opiskelijan tuottama laskenta tai muu arvioitava esitys on virheetöntä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 09.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.11.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Talotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma, Sähköinen talotekniikka
Opettaja
- Jari Puranen
Vastuuhenkilö
Jari Puranen
Ryhmät
-
23I254Sähköinen talotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
soveltaa lämmönsiirron mekanismien laskentamalleja talotekniikan järjestelmien lämpöteknisen toiminnan kuvaamiseen
lämpöpumppujen ja kylmälaitteiden toimintaperiaatteen ja niihin liittyvän teholaskennan
mallintaa äänen etenemistä ilmassa ja rakenteessa ja tuntee ääniopin peruskäsitteet
Sisältö (OJ)
Kylmätekniikan perusteet, lämpöpumpun, jääkaapin ja pakastimen toimintaperiaatteet. Kylmä-, lämpö- ja kompressoritehojen laskenta, kylmä- ja lämpökerroin. Lämmönsiirron mekanismit (johtuminen, konvektio, säteily) ja niihin liittyvät laskentamallit. Lämpötilaprofiilin laskenta ja yksinkertaiset tehomitoitukset taloteknisiin järjestelmiin, esimerkiksi lattialämmityksen tai sähköisen ikkunalämmityksen laskennallinen tarkastelu. Aalto- ja värähdysliikkeen perusilmiöt, seisovat mekaaniset aallot, äänitekniikan perusteet, ihmisen kuuloaistin toiminta, äänen intensiteetti- ja painetaso, äänen vaimeneminen ja ääneneristävyys, A-painotus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa saattaa olla virheitä tai opiskelija ei pysty tekemään tehtäviä annetussa aikataulussa. Opiskelija saattaa tarvita suoritukseensa erityistä tukea. Opiskelija osaa käsitellä talotekniikan alan lämpöteknisiä aiheita, kuten lämpöpumpun toimintaa ja lämmönsiirtoa. Opiskelija tuntee ääniopin peruskäsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa laajemmin muihinkin kuin esimerkkien kaltaisiin ongelmiin. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa on vain vähäisiä virheitä, ja opiskelija käyttää sujuvasti oikeita käsitteitä. Opiskelija kykenee itsenäiseen työhön ja pystyy kriittisesti arvioimaan saamiensa tulosten oikeellisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osoittaa perehtymistään aiheeseen oman ammattiaineensa kautta esimerkiksi pohtimalla laskennallisten tulosten merkitystä käytännössä tai vertaamalla niitä käytännön lukuarvoihin. Opiskelija osaa täsmällisesti perustella ratkaisunsa sanallisesti ja opiskelijan tuottama laskenta tai muu arvioitava esitys on virheetöntä.
Aika ja paikka
Opetusta lukujärjestyksen mukaisesti TAMKilla, lukuunottamatta kahta etäopetuskertaa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana määräytyy laskuharjoitusten ja harjoitustyön pisteiden perusteella.
Laskuharjoitukset ovat joko itsenäisesti tai tunnilla tehtäviä harjoituksia, jotka voivat olla Moodlen STACK-tehtäviä tai kirjallisia töitä. Tunnilla tehtäviä harjoituksia ei voi palauttaa kyseisen opetuskerran jälkeen.
Harjoitustyö palautetaan kirjallisena raporttina (sähköisenä) Moodleen. Sen maksimipistemäärä on 50 %:a kurssipisteistä. Laskuharjoitusten pistemäärä on 50 %:a kokonaispisteistä. Huomaa, että tässä on annettu pisteet prosenttiosuuksina, Moodlessa olevat pisteet eivät suoraan vastaa näitä lukuja, vaan kaikki pisteet skaalataan kurssin lopussa näihin suhdelukuihin.
Arvosanarajat ovat 40 % (1), 50 %(2), 65 % (3), 80 % (4) ja 90 % (5).
Arvosanaa ei voi korottaa opintojakson päättymisen jälkeen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetuskeskustelu, lähiopetus, etäopetus, laskuesimerkit, harjoitustehtävät ja harjoitustyö.
Oppimateriaalit
Opettajan tunnilla esittämä materiaali, fysiikan ja talotekniikan kirjallisuus, viranomaismääräykset ja -asetukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
30 tuntia lähi- tai etäopetusta, 50 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Lämpöopin kertaus 20 h
Virtaustekniikkaa 20 h
Lämmönsiirron perusteet 10 h
Lämmönsiirron sovellukset 10 h
Lämpöpumput ja kylmätekniikka 10 h
Värähdys- ja äänioppi 10 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely, jossa opiskelija osoittaa lämmönsiirron laskennan ja kylmätekniikan osaamista. AHOTointi tulee tehdä viikon kuluessa opintojakson aloituksesta (ensimmäisestä opetuskerrasta).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso järjestetään viimeisen kerran, eikä sitä voi suorittaa enää tämän toteutuksen päättymisen jälkeen.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 20.11.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Matematiikka ja fysiikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma, Sähköinen talotekniikka
Opettaja
- Jari Puranen
Vastuuhenkilö
Jari Puranen
Ryhmät
-
22I254Sähköinen talotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
soveltaa lämmönsiirron mekanismien laskentamalleja talotekniikan järjestelmien lämpöteknisen toiminnan kuvaamiseen
lämpöpumppujen ja kylmälaitteiden toimintaperiaatteen ja niihin liittyvän teholaskennan
mallintaa äänen etenemistä ilmassa ja rakenteessa ja tuntee ääniopin peruskäsitteet
Sisältö (OJ)
Kylmätekniikan perusteet, lämpöpumpun, jääkaapin ja pakastimen toimintaperiaatteet. Kylmä-, lämpö- ja kompressoritehojen laskenta, kylmä- ja lämpökerroin. Lämmönsiirron mekanismit (johtuminen, konvektio, säteily) ja niihin liittyvät laskentamallit. Lämpötilaprofiilin laskenta ja yksinkertaiset tehomitoitukset taloteknisiin järjestelmiin, esimerkiksi lattialämmityksen tai sähköisen ikkunalämmityksen laskennallinen tarkastelu. Aalto- ja värähdysliikkeen perusilmiöt, seisovat mekaaniset aallot, äänitekniikan perusteet, ihmisen kuuloaistin toiminta, äänen intensiteetti- ja painetaso, äänen vaimeneminen ja ääneneristävyys, A-painotus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa saattaa olla virheitä tai opiskelija ei pysty tekemään tehtäviä annetussa aikataulussa. Opiskelija saattaa tarvita suoritukseensa erityistä tukea. Opiskelija osaa käsitellä talotekniikan alan lämpöteknisiä aiheita, kuten lämpöpumpun toimintaa ja lämmönsiirtoa. Opiskelija tuntee ääniopin peruskäsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa laajemmin muihinkin kuin esimerkkien kaltaisiin ongelmiin. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa on vain vähäisiä virheitä, ja opiskelija käyttää sujuvasti oikeita käsitteitä. Opiskelija kykenee itsenäiseen työhön ja pystyy kriittisesti arvioimaan saamiensa tulosten oikeellisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osoittaa perehtymistään aiheeseen oman ammattiaineensa kautta esimerkiksi pohtimalla laskennallisten tulosten merkitystä käytännössä tai vertaamalla niitä käytännön lukuarvoihin. Opiskelija osaa täsmällisesti perustella ratkaisunsa sanallisesti ja opiskelijan tuottama laskenta tai muu arvioitava esitys on virheetöntä.
Aika ja paikka
Opetusta lukujärjestyksen mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Koe (tai välikokeet) viimeisellä opetuskerralla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana määräytyy laskuharjoitusten, harjoitustyön ja kokeen pisteiden perusteella.
Laskuharjoitukset ovat joko itsenäisesti tai tunnilla tehtäviä harjoituksia, jotka voivat olla Moodlen STACK-tehtäviä tai kirjallisia töitä.
Harjoitustyö palautetaan kirjallisesti (sähköisenä) Moodleen. Sen maksimipistemäärä on 20 %:a kurssipisteistä. Kokeen pistemäärä on 30 %:a kokonaispisteistä.
Arvosanarajat ovat 40 % (1), 50 %(2), 65 % (3), 80 % (4) ja 90 % (5).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetuskeskustelu, lähi- tai etäopetus, videot, laskuesimerkit, harjoitustehtävät ja -työt, koe.
Oppimateriaalit
Opettajan materiaali, fysiikan ja talotekniikan kirjallisuus, viranomaismääräykset ja -asetukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
30 tuntia lähi- tai etäopetusta, 50 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Lämpöopin kertaus 10 h
Ilman kosteus 10 h
Lämmönsiirron perusteet 10 h
Lämmönsiirron sovellukset 15 h
Lämpöpumput ja kylmätekniikka 20 h
Värähdys- ja äänioppi 10 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely, jossa opiskelija osoittaa lämmönsiirron laskennan ja kylmätekniikan osaamista. AHOTointi tulee tehdä viikon kuluessa opintojakson aloituksesta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 19.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 10.12.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Talotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 45
Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma, Sähköinen talotekniikka
Opettaja
- Jari Puranen
Vastuuhenkilö
Jari Puranen
Ryhmät
-
21I254Sähköinen talotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
soveltaa lämmönsiirron mekanismien laskentamalleja talotekniikan järjestelmien lämpöteknisen toiminnan kuvaamiseen
lämpöpumppujen ja kylmälaitteiden toimintaperiaatteen ja niihin liittyvän teholaskennan
mallintaa äänen etenemistä ilmassa ja rakenteessa ja tuntee ääniopin peruskäsitteet
Sisältö (OJ)
Kylmätekniikan perusteet, lämpöpumpun, jääkaapin ja pakastimen toimintaperiaatteet. Kylmä-, lämpö- ja kompressoritehojen laskenta, kylmä- ja lämpökerroin. Lämmönsiirron mekanismit (johtuminen, konvektio, säteily) ja niihin liittyvät laskentamallit. Lämpötilaprofiilin laskenta ja yksinkertaiset tehomitoitukset taloteknisiin järjestelmiin, esimerkiksi lattialämmityksen tai sähköisen ikkunalämmityksen laskennallinen tarkastelu. Aalto- ja värähdysliikkeen perusilmiöt, seisovat mekaaniset aallot, äänitekniikan perusteet, ihmisen kuuloaistin toiminta, äänen intensiteetti- ja painetaso, äänen vaimeneminen ja ääneneristävyys, A-painotus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa saattaa olla virheitä tai opiskelija ei pysty tekemään tehtäviä annetussa aikataulussa. Opiskelija saattaa tarvita suoritukseensa erityistä tukea. Opiskelija osaa käsitellä talotekniikan alan lämpöteknisiä aiheita, kuten lämpöpumpun toimintaa ja lämmönsiirtoa. Opiskelija tuntee ääniopin peruskäsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa laajemmin muihinkin kuin esimerkkien kaltaisiin ongelmiin. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa on vain vähäisiä virheitä, ja opiskelija käyttää sujuvasti oikeita käsitteitä. Opiskelija kykenee itsenäiseen työhön ja pystyy kriittisesti arvioimaan saamiensa tulosten oikeellisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osoittaa perehtymistään aiheeseen oman ammattiaineensa kautta esimerkiksi pohtimalla laskennallisten tulosten merkitystä käytännössä tai vertaamalla niitä käytännön lukuarvoihin. Opiskelija osaa täsmällisesti perustella ratkaisunsa sanallisesti ja opiskelijan tuottama laskenta tai muu arvioitava esitys on virheetöntä.
Aika ja paikka
Opetusta lukujärjestyksen mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana määräytyy kotitehtävien ja laskuharjoitusten ja harjoitustyön pisteiden perusteella. Moodlen kotitehtävistä maksimipistemäärä on 50 %:a kurssin pisteistä, ja kotitehtävistä on tehtävä vähintään 80 %:a arvosanaan 1. 100 %:a kotitehtävistä tuottaa arvosanan 2. Kotitehtävä on hyväksytty, kun siitä on saatu oikea vastaus.
Laskuharjoitukset ovat joko itsenäisesti tai tunnilla tehtäviä harjoituksia, jotka voivat olla Moodlen STACK-tehtäviä tai kirjallisia töitä. Näistä voi saada maksimissaan 30 %:a kurssin pisteistä.
Harjoitustyö palautetaan kirjallisesti (sähköisenä) Moodleen. Sen maksimipistemäärä on 20 %:a kurssipisteistä.
Arvosanarajat ovat 40 % (1), 50 %(2), 65 % (3), 80 % (4) ja 90 % (5).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetuskeskustelu, lähi- tai etäopetus, videot, laskuesimerkit, harjoitustehtävät ja -työt.
Oppimateriaalit
Opettajan materiaali, fysiikan ja talotekniikan kirjallisuus, viranomaismääräykset ja -asetukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
30 tuntia lähi- tai etäopetusta, 50 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Lämpöopin kertaus 10 h
Lämmönsiirron perusteet 10 h
Lämmönsiirron sovellukset 15 h
Lämpöpumput ja kylmätekniikka 25 h
Värähdys- ja äänioppi 20 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely, jossa opiskelija osoittaa lämmönsiirron laskennan ja kylmätekniikan osaamista. AHOTointi tulee tehdä viikon kuluessa opintojakson aloituksesta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aiheet liittyvät vahvasti Fysiikan Laboratoriotyöt -opintojaksoon.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole pystynyt harjoitustehtävillä osoittamaan riittävää osaamista opintojakson aihealueista.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Opiskelijalla on ongelmia ymmärtää tulosten oikeita suuruusluokkia tai oikeita yksiköitä. Opiskelija osaa ainakin kaksi aihetta seuraavista:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea aaltoliikkeen tehtäviä
- laskea ääniopin tehtäviä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea ääniopin tehtäviä
Ratkaisuissa on kuitenkin puutteita tai virheitä. Esimerkiksi ratkaisuja ei ole sanallisesti perusteltu.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea ääniopin tehtäviä
Ratkaisut ovat täsmällisiä ja ne on perusteltu sanallisesti. Opiskelija osaa kommentoida tuloksia ja pohtia niiden oikeellisuutta käytännön kautta.