Yhdyskuntasuunnittelu 2Laajuus (7 op)
Tunnus: 5B00GT70
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla opiskelija tutustuu maankäytön suunnittelun ja yhdyskuntasuunnittelun perusteisiin.
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää yhdyskuntasuunnittelun merkityksen arkkitehtuuri- ja infrastruktuurisuunnittelun perustana.
Opiskelija osaa analysoida yhdyskuntarakennetta ja tuottaa dokumentteja rakennussuunnittelun tueksi. Hän ymmärtää kaavoitusjärjestelmän ja kaavatasot, osaa lukea kaavakarttoja ja tunnistaa kaavamerkinnät. Opiskelija ymmärtää Suomen lainsäädännön mukaisen kaavoitusprosessin ja siihen liittyvän osallistavan suunnittelun.
Opiskelija ymmärtää luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen merkityksen tärkeänä osana yhdyskuntakehityksessä. Opiskelija osaa huomioida maiseman ja ympäristön, rakentamisen hiilijalanjäljen sekä tekniset järjestelmät arkkitehtuurisuunnittelussa.
Opiskelija osaa laatia pientaloalueen aluesuunnitelmaluonnoksen. Opiskelija osaa käyttää digitaalisia tietokantoja, jotka sisältävät aluesuunnittelun lähtötietoaineistoja. Hän osaa laatia kortteli- ja tonttisuunnitelman sekä niiden esittämiseen tarvittavat asiakirjat.
Sisältö
Maiseman ja rakennetun ympäristön analysoinnin perusteet ja menetelmät.
Yhdyskuntasuunnittelun perusteet
Kaupunkiluonto
Kaavoitusjärjestelmä, kaavatasot, kaavakartat ja -merkinnät.
Asemakaava ja asemapiirros
Sisältöä tukevat lait, määräykset ja ohjeet.
Laajuudet
Digitaaliset työkalut aluesuunnittelussa
Esitietovaatimukset
Riittävä aiempi osaaminen aihealueesta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa, jolloin oma osuus ryhmätyöstä jää vähäiseksi.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Hän osaa ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hahmottaa ja jäsentää opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti soveltaen opittuja asioita sekä saatua ohjausta ja palautetta.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön sitoutuneesti, aktiivisesti ja rakentavasti. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 22.09.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 17.12.2025
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaakko Aumala
- Eveliina Asikainen
- Tero Markkanen
- Minna Nyström
Vastuuhenkilö
Minna Nyström
Ryhmät
-
24I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija tutustuu maankäytön suunnittelun ja yhdyskuntasuunnittelun perusteisiin.
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää yhdyskuntasuunnittelun merkityksen arkkitehtuuri- ja infrastruktuurisuunnittelun perustana.
Opiskelija osaa analysoida yhdyskuntarakennetta ja tuottaa dokumentteja rakennussuunnittelun tueksi. Hän ymmärtää kaavoitusjärjestelmän ja kaavatasot, osaa lukea kaavakarttoja ja tunnistaa kaavamerkinnät. Opiskelija ymmärtää Suomen lainsäädännön mukaisen kaavoitusprosessin ja siihen liittyvän osallistavan suunnittelun.
Opiskelija ymmärtää luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen merkityksen tärkeänä osana yhdyskuntakehityksessä. Opiskelija osaa huomioida maiseman ja ympäristön, rakentamisen hiilijalanjäljen sekä tekniset järjestelmät arkkitehtuurisuunnittelussa.
Opiskelija osaa laatia pientaloalueen aluesuunnitelmaluonnoksen. Opiskelija osaa käyttää digitaalisia tietokantoja, jotka sisältävät aluesuunnittelun lähtötietoaineistoja. Hän osaa laatia kortteli- ja tonttisuunnitelman sekä niiden esittämiseen tarvittavat asiakirjat.
Sisältö (OJ)
Maiseman ja rakennetun ympäristön analysoinnin perusteet ja menetelmät.
Yhdyskuntasuunnittelun perusteet
Kaupunkiluonto
Kaavoitusjärjestelmä, kaavatasot, kaavakartat ja -merkinnät.
Asemakaava ja asemapiirros
Sisältöä tukevat lait, määräykset ja ohjeet.
Laajuudet
Digitaaliset työkalut aluesuunnittelussa
Esitietovaatimukset (OJ)
Riittävä aiempi osaaminen aihealueesta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa, jolloin oma osuus ryhmätyöstä jää vähäiseksi.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Hän osaa ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hahmottaa ja jäsentää opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti soveltaen opittuja asioita sekä saatua ohjausta ja palautetta.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön sitoutuneesti, aktiivisesti ja rakentavasti. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Aika ja paikka
ks moodle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ks moodle
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus luennolla, harjoituksissa ja ryhmätyössä
Harjoitukset
Tentti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Yhteisöllinen oppiminen
Tiimityö
Luennot
Seminaarit
Tentti
Oppimateriaalit
ks moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
24 - 27 h / op
Sisällön jaksotus
ks moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti tehdään yhteistyössä lähikuntien kaavoituksen kanssa
Mahdollisuuksien mukaan vierailuluento lähikunnan kaavoituksen edustajalta
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki poissaolot vaikuttavat arviointiin poissaolon syystä riippumatta. Poissaolot sallitaan tapauskohtaisesti, mutta opiskelija itse kantaa vastuun ja ymmärtää, että niillä on aina vaikutusta arvosanaan
Arvosana ei muodostu pelkästään opiskelijan tekemän tuntikirjanpidon mukaan
Arviointiin ei voi vaikuttaa jälkikäteen esim. opettajalle sähköposteja lähettämällä. Opiskelijalla on luonnollisesti oikeus kysyä arvioinnin perusteet.
Uusintatentin arvo ei vastaa alkuperäisen tentin suoritusta, mikäli uusinta tehdään korottamistarkoituksessa. Tenttimisoikeus tai oikeus korottaa tenttiarvosanaa ei ole automaattinen, vaan on opettajan harkinnassa.