Korjausrakentamisen perusteetLaajuus (6 op)
Tunnus: 5B00FB18
Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla opiskelija oppii tuntemaan korjausrakentamistoiminnan perusteet ja keskeiset toimintatavat. Hän tuntee rakennusten ja rakenteiden historiaa, niin että hän pystyy käyttämään näitä tietoja suunnittelutyönsä lähtökohtina. Hän tuntee tavanomaiset vaurioitumisilmiöt sekä korjattavan rakennuskan tavanomaiset ongelmat. Opintojaksolla opiskelija perehtyy tavanomaisiin korjausratkaisuihin.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa laatia pienen korjaustyön suunnitelmat. Opintojaksolla pääpaino on 1900-luvun rakennuskannassa.
Sisältö
Korjattavan rakennuskannan historiaa.
Keskeiset rakennusosat ja materiaalit korjattavassa rakennuskannassa.
Vaurioituminen ja rakenteiden kestävyys.
Korjaussuunnittelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa aihepiirin peruskäsitteet. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet vaatimattomia. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut vähäistä.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee aihepiirin peruskäsitteet. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet laadultaan hyviä. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut säännöllistä.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee aihepiirin käsitteet ja osaa soveltaa niitä. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet laadultaan hyviä ja niissä on sovellettu opiskeltuja asioita monipuolisella tavalla. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut säännöllistä ja aktiivista.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 20.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tytti Kaitala
- Heikki Puukka
Vastuuhenkilö
Minna Nyström-Järvinen
Ryhmät
-
22I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija oppii tuntemaan korjausrakentamistoiminnan perusteet ja keskeiset toimintatavat. Hän tuntee rakennusten ja rakenteiden historiaa, niin että hän pystyy käyttämään näitä tietoja suunnittelutyönsä lähtökohtina. Hän tuntee tavanomaiset vaurioitumisilmiöt sekä korjattavan rakennuskan tavanomaiset ongelmat. Opintojaksolla opiskelija perehtyy tavanomaisiin korjausratkaisuihin.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa laatia pienen korjaustyön suunnitelmat. Opintojaksolla pääpaino on 1900-luvun rakennuskannassa.
Sisältö (OJ)
Korjattavan rakennuskannan historiaa.
Keskeiset rakennusosat ja materiaalit korjattavassa rakennuskannassa.
Vaurioituminen ja rakenteiden kestävyys.
Korjaussuunnittelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa aihepiirin peruskäsitteet. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet vaatimattomia. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut vähäistä.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee aihepiirin peruskäsitteet. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet laadultaan hyviä. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut säännöllistä.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee aihepiirin käsitteet ja osaa soveltaa niitä. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet laadultaan hyviä ja niissä on sovellettu opiskeltuja asioita monipuolisella tavalla. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut säännöllistä ja aktiivista.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Aika ja paikka
Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehdyt työnäytteet ja niiden esittäminen, osallistumisen aktiivisuus ja tentit.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, itsenäinen työskentely, ratkaisukeskeinen opiskelu ja tentti. Näiden osuuksien mahdollinen vaikutus opintojakson arviointiin määritellään Moodlessa.
Oppimateriaalit
Nimetään aihepiirikohtaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27h/op.
Sisällön jaksotus
Opintojakson päivittyvä aikataulu julkaistaan opintojakson Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson teemojen hallinta on osa rakennusarkkitehdin perusosaamista.
Vierailuluentoja mahdollisuuksien mukaan.
Kansainvälisyys
Vierailuluentoja mahdollisuuksien mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso kuuluu 3. vuoden opintoihin ja kokonaisuuteen Talonrakennuksen osaamisen syventäminen. Menestyäkseen opintojaksolla, opiskelijan on tunnettava hyvin erilaiset käytettävät rakenteet sekä rakennustekniikan ja -toiminnan perusasiat.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 15.02.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 17.05.2024
Laajuus
6 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 35
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Väisälä
- Tytti Kaitala
- Heikki Puukka
- Maija-Kaisa Ojala
Vastuuhenkilö
Minna Nyström-Järvinen
Ryhmät
-
21I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija oppii tuntemaan korjausrakentamistoiminnan perusteet ja keskeiset toimintatavat. Hän tuntee rakennusten ja rakenteiden historiaa, niin että hän pystyy käyttämään näitä tietoja suunnittelutyönsä lähtökohtina. Hän tuntee tavanomaiset vaurioitumisilmiöt sekä korjattavan rakennuskan tavanomaiset ongelmat. Opintojaksolla opiskelija perehtyy tavanomaisiin korjausratkaisuihin.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa laatia pienen korjaustyön suunnitelmat. Opintojaksolla pääpaino on 1900-luvun rakennuskannassa.
Sisältö (OJ)
Korjattavan rakennuskannan historiaa.
Keskeiset rakennusosat ja materiaalit korjattavassa rakennuskannassa.
Vaurioituminen ja rakenteiden kestävyys.
Korjaussuunnittelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa aihepiirin peruskäsitteet. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet vaatimattomia. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut vähäistä.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee aihepiirin peruskäsitteet. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet laadultaan hyviä. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut säännöllistä.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee aihepiirin käsitteet ja osaa soveltaa niitä. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet laadultaan hyviä ja niissä on sovellettu opiskeltuja asioita monipuolisella tavalla. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut säännöllistä ja aktiivista.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Aika ja paikka
Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla järjestetään aikataulun mukaisia välitenttejä, joiden tulosten keskiarvo on osaltaan opintojakson arvosanan perusteena. Yksittäisiä välitenttejä ei voi uusia eikä korottaa. Poissaolo välitentistä tarkoittaa keskiarvon laskennassa arvosanaa 0 sen tentin osalta. Opintojakson uusintatenttien sisältönä on koko opintojakson sisältö. Jos välitenttien keskiarvo antaa tulokseksi alle 1 on uusinta tehtävä uusintatentissä. Samoin jos haluaa korottaa tenttisuoritustaan. Uusintamahdollisuuksia nimettyinä kertoina on tutkintosäännön mukaan kaksi, korotuksen voi tehdä näistä vain yhdellä kerralla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehdyt työnäytteet ja niiden esittäminen, osallistumisen aktiivisuus ja välitentit/uusintatentti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, itsenäinen työskentely, ratkaisukeskeinen opiskelu ja tentti. Näiden osuuksien mahdollinen vaikutus opintojakson arviointiin määritellään Moodlessa.
Oppimateriaalit
Nimetään aihepiirikohtaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on n. 162 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakson päivittyvä aikataulu julkaistaan opintojakson Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikki opiskelijat suorittavat opintojakson samalla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson teemojen hallinta on osa rakennusarkkitehdin perusosaamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso kuuluu 3. vuoden opintoihin ja kokonaisuuteen Talonrakennuksen osaamisen syventäminen. Menestyäkseen opintojaksolla, opiskelijan on tunnettava hyvin erilaiset käytettävät rakenteet sekä rakennustekniikan ja -toiminnan perusasiat.
Opintojakson kaikki suoritteet on toimitettava toiseen uusintapäivään mennessä. Tämän jälkeen niitä ei voi enää toimittaa, vaan koko opintojakso on suoritettava uudelleen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 17.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 28.04.2023
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Väisälä
- Kalle Tammi
Vastuuhenkilö
Pekka Väisälä
Ryhmät
-
20I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija oppii tuntemaan korjausrakentamistoiminnan perusteet ja keskeiset toimintatavat. Hän tuntee rakennusten ja rakenteiden historiaa, niin että hän pystyy käyttämään näitä tietoja suunnittelutyönsä lähtökohtina. Hän tuntee tavanomaiset vaurioitumisilmiöt sekä korjattavan rakennuskan tavanomaiset ongelmat. Opintojaksolla opiskelija perehtyy tavanomaisiin korjausratkaisuihin.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa laatia pienen korjaustyön suunnitelmat. Opintojaksolla pääpaino on 1900-luvun rakennuskannassa.
Sisältö (OJ)
Korjattavan rakennuskannan historiaa.
Keskeiset rakennusosat ja materiaalit korjattavassa rakennuskannassa.
Vaurioituminen ja rakenteiden kestävyys.
Korjaussuunnittelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa aihepiirin peruskäsitteet. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet vaatimattomia. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut vähäistä.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee aihepiirin peruskäsitteet. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet laadultaan hyviä. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut säännöllistä.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee aihepiirin käsitteet ja osaa soveltaa niitä. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet laadultaan hyviä ja niissä on sovellettu opiskeltuja asioita monipuolisella tavalla. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut säännöllistä ja aktiivista.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
6 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Väisälä
- Kalle Tammi
Vastuuhenkilö
Pekka Väisälä
Ryhmät
-
19I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija oppii tuntemaan korjausrakentamistoiminnan perusteet ja keskeiset toimintatavat. Hän tuntee rakennusten ja rakenteiden historiaa, niin että hän pystyy käyttämään näitä tietoja suunnittelutyönsä lähtökohtina. Hän tuntee tavanomaiset vaurioitumisilmiöt sekä korjattavan rakennuskan tavanomaiset ongelmat. Opintojaksolla opiskelija perehtyy tavanomaisiin korjausratkaisuihin.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa laatia pienen korjaustyön suunnitelmat. Opintojaksolla pääpaino on 1900-luvun rakennuskannassa.
Sisältö (OJ)
Korjattavan rakennuskannan historiaa.
Keskeiset rakennusosat ja materiaalit korjattavassa rakennuskannassa.
Vaurioituminen ja rakenteiden kestävyys.
Korjaussuunnittelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa aihepiirin peruskäsitteet. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet vaatimattomia. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut vähäistä.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee aihepiirin peruskäsitteet. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet laadultaan hyviä. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut säännöllistä.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee aihepiirin käsitteet ja osaa soveltaa niitä. Esitettujen harjoitustöiden tulokset ovat olleet laadultaan hyviä ja niissä on sovellettu opiskeltuja asioita monipuolisella tavalla. Opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on ollut säännöllistä ja aktiivista.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Aika ja paikka
Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehdyt työnäytteet ja niiden esittäminen, osallistumisen aktiivisuus ja tentti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, itsenäinen työskentely, ratkaisukeskeinen opiskelu ja tentti.
Oppimateriaalit
Nimetään aihepiirikohtaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on n. 162 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakson päivittyvä aikataulu julkaistaan opintojakson Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikki opiskelijat suorittavat opintojakson samalla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson teemojen hallinta on osa rakennusarkkitehdin perusosaamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso kuuluu 3. vuoden opintoihin ja kokonaisuuteen Talonrakennuksen osaamisen syventäminen. Menestyäkseen opintojaksolla, opiskelijan on tunnettava hyvin erilaiset käytettävät rakenteet sekä rakennustekniikan ja -toiminnan perusasiat.
Toteutuksen sisältöön on lisätty laserkeilauksen osuus.
Opintojakson kaikki suoritteet on toimitettava toiseen uusintapäivään mennessä. Tämän jälkeen niitä ei voi enää toimittaa, vaan koko opintojakso on suoritettava uudelleen.