Automaatioalan kemia ja fysiikkaLaajuus (4 op)
Tunnus: 5S00DY46
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata prosessin tai järjestelmän toimintaa
- tilasuureiden ja niiden välisten lainalaisuuksien avulla
- energiataselaskennan avulla.
Opiskelija osaa käyttää entalpia- ja entropiataulukoita ja -kuvaajia järjestelmän tai prosessin toiminnan laskemiseen.
Opiskelija osaa säteilyfysiikan, säteilysuureiden ja säteilysuojelun perusteet.
Opiskelija tuntee säteilyn käytöstä vastaavan johtajan vastuut ja velvollisuudet sekä lainsäädännön ja viranomaisohjeiden keskeiset kohdat.
Sisältö
Tilasuureet, tilanmuutokset, pääsäännöt, energiatase, vesihöyrytaulukot, termodynaamisia funktioita, ionisoiva säteily, säteilylähteet , säteilyn vuorovaikutus aineen kanssa, säteilyn biologiset vaikutukset, säteilylainsäädäntö, ST-ohjeet, harjoittelu umpilähteillä ja röntgenlaitteilla.
Esitietovaatimukset
Lämpö- ja virtausoppi
Lisätiedot
Opintojakson yhteydessä on mahdollisuus suorittaa säteilylain (592/1991) 18 §:ssä tarkoitetun säteilyn käytön turvallisuudesta vastaavan johtajan pätevyys alalla "Umpilähteiden ja röntgenlaitteiden käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa ja opetuksessa".
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 31.07.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maarit Korhonen
- Pasi Arvela
Vastuuhenkilö
Jarkko Lehtonen
Ryhmät
-
20I231CSähkö- ja automaatiotekniikka
-
20I231BSähkö- ja automaatiotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kuvata prosessin tai järjestelmän toimintaa
- tilasuureiden ja niiden välisten lainalaisuuksien avulla
- energiataselaskennan avulla.
Opiskelija osaa käyttää entalpia- ja entropiataulukoita ja -kuvaajia järjestelmän tai prosessin toiminnan laskemiseen.
Opiskelija osaa säteilyfysiikan, säteilysuureiden ja säteilysuojelun perusteet.
Opiskelija tuntee säteilyn käytöstä vastaavan johtajan vastuut ja velvollisuudet sekä lainsäädännön ja viranomaisohjeiden keskeiset kohdat.
Sisältö (OJ)
Tilasuureet, tilanmuutokset, pääsäännöt, energiatase, vesihöyrytaulukot, termodynaamisia funktioita, ionisoiva säteily, säteilylähteet , säteilyn vuorovaikutus aineen kanssa, säteilyn biologiset vaikutukset, säteilylainsäädäntö, ST-ohjeet, harjoittelu umpilähteillä ja röntgenlaitteilla.
Esitietovaatimukset (OJ)
Lämpö- ja virtausoppi
Lisätiedot (OJ)
Opintojakson yhteydessä on mahdollisuus suorittaa säteilylain (592/1991) 18 §:ssä tarkoitetun säteilyn käytön turvallisuudesta vastaavan johtajan pätevyys alalla "Umpilähteiden ja röntgenlaitteiden käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa ja opetuksessa".
Aika ja paikka
Keväällä 2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kemian osuuden viikkokokeet: aikataulu Moodlessa
Uusinnat ja korotus (kemia): Examissä
28.4.2022 uusinta ja korotus
15.5.2022 uusinta
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kemian osuus:
Viikkokokeet 80%
Ryhmätyö (posteri ja video) 20%; riippuu ryhmän koosta
Fysiikka / Säteilyturvallisuus
Läpäisyrajat
30 % pisteistä
Säteilyn käytön turvallisuudesta vastaavan tutkinto
50 % pisteistä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kemia
Luennot, itsenäiset laskutehtävät, ryhmässä tehtävät laskutehtävät, viikkokokeet
Fysiikka
Luennot, itsenäiset laskuharjoitukset, seminaarityö, laboratorioharjoitukset
Oppimateriaalit
Kemian osuus:
Oppikirja: Anna-Maija Antila et al, Tekniikan kemia, Edita
Arto Levonen et al.: Ammattikorkeakoulun kemia, Otava
Taulukkokirja: Tekniikan kaavasto (Tammertekniikka)
tai MAOL-taulukko
Moodle-pohjalla oleva materiaali
Fysiikka:
Moodle-aineisto
Säteilylainsäädäntö yleisesti
Säteilyturvallisuusvastaava (STV):
Sosiaali- ja terveysministerioön asetus ionisoivasta säteilystä
STMa 1044/2018 Liite 3
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2op =54h
Oppitunteja 20h; itsenäistä työskentelyä 34h
STV sisältää käytännön harjoittelua 8 h
Sisällön jaksotus
Kemian osuus:
Johdanto, atomin rakenne
Jaksollinen järjestelmä
Kemiallinen sitoutuminen, hapetusluvut
Kemiallinen reaktio
Lämpökemia
Termodynamiikka
Hapot, emäkset ja pH
Sähkökemia
Ryhmätyö (posteri ja video)
Fysiikka
- Ionisoiva säteily ja säteilylähteet
- Vuorovaikutus aineen kanssa
- Säteilyn biologiset vaikutukset
- Lainsäädäntö, seminaarityö
- Harjoittelu umpilähteillä ja röntgenlaitteilla
Säteilyturvallisuusvastava (STV)
STMa 1044/2018
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kemian osuus:
Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kemian osuus:
Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kemian osuus:
Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.