Siirry suoraan sisältöön

Automaatioalan kemia ja fysiikkaLaajuus (4 op)

Tunnus: 5S00DY46

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata prosessin tai järjestelmän toimintaa
- tilasuureiden ja niiden välisten lainalaisuuksien avulla
- energiataselaskennan avulla.
Opiskelija osaa käyttää entalpia- ja entropiataulukoita ja -kuvaajia järjestelmän tai prosessin toiminnan laskemiseen.
Opiskelija osaa säteilyfysiikan, säteilysuureiden ja säteilysuojelun perusteet.
Opiskelija tuntee säteilyn käytöstä vastaavan johtajan vastuut ja velvollisuudet sekä lainsäädännön ja viranomaisohjeiden keskeiset kohdat.

Sisältö

Tilasuureet, tilanmuutokset, pääsäännöt, energiatase, vesihöyrytaulukot, termodynaamisia funktioita, ionisoiva säteily, säteilylähteet , säteilyn vuorovaikutus aineen kanssa, säteilyn biologiset vaikutukset, säteilylainsäädäntö, ST-ohjeet, harjoittelu umpilähteillä ja röntgenlaitteilla.

Esitietovaatimukset

Lämpö- ja virtausoppi

Lisätiedot

Opintojakson yhteydessä on mahdollisuus suorittaa säteilylain (592/1991) 18 §:ssä tarkoitetun säteilyn käytön turvallisuudesta vastaavan johtajan pätevyys alalla "Umpilähteiden ja röntgenlaitteiden käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa ja opetuksessa".

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 14.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sähkö- ja automaatiotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maarit Korhonen
  • Pasi Arvela
Vastuuhenkilö

Jarkko Lehtonen

Ryhmät
  • 20I231C
    Sähkö- ja automaatiotekniikka
  • 20I231B
    Sähkö- ja automaatiotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kuvata prosessin tai järjestelmän toimintaa
- tilasuureiden ja niiden välisten lainalaisuuksien avulla
- energiataselaskennan avulla.
Opiskelija osaa käyttää entalpia- ja entropiataulukoita ja -kuvaajia järjestelmän tai prosessin toiminnan laskemiseen.
Opiskelija osaa säteilyfysiikan, säteilysuureiden ja säteilysuojelun perusteet.
Opiskelija tuntee säteilyn käytöstä vastaavan johtajan vastuut ja velvollisuudet sekä lainsäädännön ja viranomaisohjeiden keskeiset kohdat.

Sisältö (OJ)

Tilasuureet, tilanmuutokset, pääsäännöt, energiatase, vesihöyrytaulukot, termodynaamisia funktioita, ionisoiva säteily, säteilylähteet , säteilyn vuorovaikutus aineen kanssa, säteilyn biologiset vaikutukset, säteilylainsäädäntö, ST-ohjeet, harjoittelu umpilähteillä ja röntgenlaitteilla.

Esitietovaatimukset (OJ)

Lämpö- ja virtausoppi

Lisätiedot (OJ)

Opintojakson yhteydessä on mahdollisuus suorittaa säteilylain (592/1991) 18 §:ssä tarkoitetun säteilyn käytön turvallisuudesta vastaavan johtajan pätevyys alalla "Umpilähteiden ja röntgenlaitteiden käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa ja opetuksessa".

Aika ja paikka

Keväällä 2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kemian osuuden viikkokokeet: aikataulu Moodlessa
Uusinnat ja korotus (kemia): Examissä
28.4.2022 uusinta ja korotus
15.5.2022 uusinta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kemian osuus:
Viikkokokeet 80%
Ryhmätyö (posteri ja video) 20%; riippuu ryhmän koosta


Fysiikka / Säteilyturvallisuus
Läpäisyrajat
30 % pisteistä
Säteilyn käytön turvallisuudesta vastaavan tutkinto
50 % pisteistä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kemia
Luennot, itsenäiset laskutehtävät, ryhmässä tehtävät laskutehtävät, viikkokokeet
Fysiikka
Luennot, itsenäiset laskuharjoitukset, seminaarityö, laboratorioharjoitukset

Oppimateriaalit

Kemian osuus:
Oppikirja: Anna-Maija Antila et al, Tekniikan kemia, Edita
Arto Levonen et al.: Ammattikorkeakoulun kemia, Otava
Taulukkokirja: Tekniikan kaavasto (Tammertekniikka)
tai MAOL-taulukko
Moodle-pohjalla oleva materiaali

Fysiikka:
Moodle-aineisto
Säteilylainsäädäntö yleisesti
Säteilyturvallisuusvastaava (STV):
Sosiaali- ja terveysministerioön asetus ionisoivasta säteilystä
STMa 1044/2018 Liite 3

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2op =54h
Oppitunteja 20h; itsenäistä työskentelyä 34h

STV sisältää käytännön harjoittelua 8 h

Sisällön jaksotus

Kemian osuus:
Johdanto, atomin rakenne
Jaksollinen järjestelmä
Kemiallinen sitoutuminen, hapetusluvut
Kemiallinen reaktio
Lämpökemia
Termodynamiikka
Hapot, emäkset ja pH
Sähkökemia
Ryhmätyö (posteri ja video)

Fysiikka
- Ionisoiva säteily ja säteilylähteet
- Vuorovaikutus aineen kanssa
- Säteilyn biologiset vaikutukset
- Lainsäädäntö, seminaarityö
- Harjoittelu umpilähteillä ja röntgenlaitteilla
Säteilyturvallisuusvastava (STV)
STMa 1044/2018

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kemian osuus:
Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kemian osuus:
Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kemian osuus:
Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.