Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma: 25LATE
Tunnus: 24LATE
Kuvaus
Laboratoriotekniikan koulutuksesta valmistuvan tutkintonimike on Insinööri (amk). Koulutuksen laajuus on 240 opintopistettä (op) ja se kestää 4 vuotta.
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelmasta valmistuu insinööri, jolla on laaja-alainen luonnontieteellinen perusosaaminen sekä valmiudet kehittyä tutkinnon suoritettuaan alan asiantuntijaksi. Laboratoriotekniikan opinnot painottuvat kemialliseen analytiikkaan, vaativaan laiteanalytiikkaan, bioteknologian eri osa-alueisiin, esimerkiksi mikrobiologian, biokemian ja solu- ja molekyylibiologian teoriaan ja työmenetelmiin, ympäristön tilan ja ympäristövaikutusten seurantaan liittyviin mittauksiin sekä laboratorion laadunhallintaan.
Laboratoriotekniikan opintoihin sisältyvät insinöörin perusopinnot.
Koulutuksessa korostuvat oma-aloitteisuus, itseohjautuvuus, ryhmä-, projekti- ja yhteistyötaidot, analyysimenetelmien monipuolinen osaaminen ja kehittäminen. Merkittävä osa opiskelusta tapahtuu laboratorioympäristössä, jossa työskennellään osana työryhmää. Koulutus antaa valmiudet myös oman osaamisen jatkuvaan kehittämiseen. Laboratoriotekniikan alalla työskentelevältä edellytetään kokonaisuuksien hallintaa, innovointi- ja ongelmanratkaisutaitoja. Lisäksi keskeisiä osaamisalueita ovat laadunhallinta ja laatuosaaminen sekä ympäristötietoisuus. Koulutus antaa monipuolisen osaamisen tutkimus-, tuotanto-, suunnittelu- ja kehitystehtäviin.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Laboratoriotekniikan osaaja voi toimia insinöörin tehtävissä erilaisissa tutkimuslaitoksissa, viranomaislaboratorioissa tai yritysten ja teollisuuden palveluksessa muun muassa lääke-, elintarvike-, puunjalostus- ja kemian teollisuudessa sekä ympäristöalan ja biotieteiden tutkimuslaboratorioissa.
Työtehtäviä voivat olla muun muassa esimies- ja asiantuntijatehtävät, tutkimus-, tuotekehitys- ja laadunvalvontatehtävät sekä osto-, myynti- ja asiakaspalvelutehtävät.
KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Koulutuksen keskeisiä arvolähtökohtia ovat työskentelyn ammatillisuus ja vastuullisuus, laboratoriotutkimusten korkea laatu ja luotettavuus sekä ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnin edistäminen. Koulutuksen sisältöä on suunniteltu yhdessä elinkeinoelämän kanssa.
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Opiskelu koostuu teoriaopinnoista, laboratorioharjoituksista ja erilaisista työryhmissä tehtävistä projektitöistä sekä ohjatusta harjoittelusta. Opiskelussa kehitetään taitoja itseohjautuvaan työskentelyyn ja tiedonhaun hallintaan. Opiskelun ohjauksen tavoitteena on tutkimuksellisen työotteen kehittäminen työelämän laboratorioita vastaavissa ajanmukaisissa oppimisympäristöissä.
Opiskelijat luovat yhteyksiä työelämään erilaisten projektien avulla ja harjoittelun aikana sekä tekemällä opinnäytetyön työelämän tarpeisiin. Tutkinnon suorittaneella tulee olla alan jatkuvasti kansainvälistyessä hyvä suullinen ja kirjallinen kielitaito sekä monipuoliset viestintätaidot suomen ja englannin kielellä. Koulutuksesta valmistuu kansainvälisyysosaamista vaativiin tehtäviin, jonka vuoksi kielten opiskelua integroidaan ammattiopintoihin, opiskelijoille tarjotaan myös englanninkielisiä opintojaksoja ja opintojaksoilla vierailee luennoitsijoita ulkomaisista korkeakouluista. Osa opinnoista on mahdollista suorittaa kansainvälisessä opiskelijavaihdossa. Opiskelijavaihdon suositeltu ajankohta on 3. opiskeluvuosi.
Työelämävalmiuksia kehittävissä projektiopinnoissa työskennellään monialaisissa toimintaympäristöissä ja tehdään yhteistyötä eri alojen opiskelijoiden kanssa. Osa opinnoista on yhteisiä muiden koulutusten kanssa tai niihin voidaan valita opintoja kv-vaihdossa tai työskentelyä yritysprojekteissa.
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN ERI OPINTOVUOSINA
Ensimmäinen opiskeluvuosi painottuu matemaattis-luonnontieteelliseen perusosaamiseen ja laboratoriotekniikan alan tuntemiseen. Ensimmäisen vuoden jälkeen opiskelija osaa toimia ammattikorkeakoulun oppimis- ja toimintaympäristöissä ja on selvillä koulutuksestaan ja tulevasta ammatistaan. Opiskelija osaa käyttää viestintä- ja tiedonhankintataitoja sekä matemaattis-luonnontieteellistä osaamistaan ammattiopintojen pohjana. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa noudattaen annettua ohjeistusta ja tehdä ohjatusti yksinkertaisia kemiallisia analyysejä.
Toisen vuoden jälkeen opiskelija osaa yleisimmät biokemialliset, mikrobiologiset, synteettiset ja kemialliset analyysimenetelmät ja osaa käyttää keskeisimpiä laboratorioanalyysilaitteita. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan työelämässä. Toisena opintovuonna opintoja on mahdollista suunnata valinnaisilla ja syventävillä opinnoilla oman kiinnostuksensa mukaan.
Kolmannen vuoden jälkeen opiskelija osaa työskennellä laboratoriossa projektityöryhmän jäsenenä ja itsenäisesti toteuttaa, suunnitella ja kehittää laboratorioanalyysejä käyttäen vaativia kemian ja bioteknologian analyysimenetelmiä. Opiskelija on perehtynyt laboratorion toiminnan suunnitteluun ja laadunhallintaan. Opiskelija on syventänyt osaamistaan valinnaisilla ammattiopinnoilla.
Neljännen vuoden opiskelun jälkeen opiskelija osaa soveltaa osaamistaan työelämässä, suunnitella ja toteuttaa työelämästä saadun tutkimus- ja kehittämishankkeen ja raportoida sen opinnäytetyön muodossa. Opinnäytetyön teossa opiskelijan tutkiva työote on kehittynyt. Opiskelija osaa suhtautua kriittisesti tutkittuun tietoon.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmassa noudatetaan eurooppalaista ja kansallista korkeakoulututkintojen viitekehystä (NQF ja EQF). Opetussuunnitelman suunnittelussa on kuultu alan yrityksien ja ammatillisen neuvottelukunnan sekä opiskelijoiden näkemyksiä.
Lisätiedot
Uudessa opetussuunitelmassa on lisätty projektimuotoista, monialaista työskentelyä.
Tavoitteena on tarjota laadukasta, työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta joka edesauttaa opiskelijoiden valmistumista ja työllistymistä. Laboratoriotekniikan insinöörillä tulee olla tulevaisuuden haasteisiin vastaava vahva laboratorio-osaaminen, jossa keskeistä on kokonaisuuksien hallinta, ongelmanratkaisutaidot ja ”joustava monitaitoisuus”.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | Syksy 2028 | Kevät 2029 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 | 3. / 2029 | 4. / 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24LATE-1001 |
Opiskelu ja työelämävalmiudet
(Valitaan kaikki ) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00GU79 | Opintojen ohjaus | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
5P00HC36 | Tietotekniset työkalut | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX28 | Piirtotyökalut | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX13 | Projektinhallinta | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
24LATE-1002 |
Kielet ja viestintä
(Valitaan kaikki ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
5N00HC27 | Laboratoriotekniikan suomen kieli ja viestintä | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
5N00GS20 | Svenska för teknikbranschen - skriftlig färdighet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
5N00GS21 | Svenska för teknikbranschen - muntlig färdighet | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
5N00GS18 | Working English for Engineers | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
24LATE-1003 |
Insinöörin matematiikka ja fysiikka
(Valitaan kaikki ) |
21 | ||||||||||||||||||||||||||||
5N00GL26 | Tekniikan matematiikka BiotLab insinööreille | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
5N00GL29 | Insinöörimatematiikka | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
5N00GL36 | Mittaamisen ja raportoinnin perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
5N00GL31 | Tekniikan fysiikka | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5N00HC19 | Laboratoriotekniikan insinöörifysiikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
24LATE-1004 |
Laboratoriotekniikan kemia
(Valitaan kaikki ) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||
5O00GW86 | Laboratoriotekniikka ja työturvallisuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GW85 | Kemian perusteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GW87 | Kemian perustyöt 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GW88 | Kemian perustyöt 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GW89 | Orgaaninen kemia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GW90 | Orgaanisen kemian laboratoriotyöt | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GW91 | Fysikaalinen kemia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
24LATE-1005 |
Kemiallinen analytiikka
(Valitaan kaikki ) |
37 | ||||||||||||||||||||||||||||
5O00GW92 | Vesi- ja maaperäanalyysi | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GW93 | Ilmanlaatu ja rakennusterveys | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GW94 | Principles of Spectrometry and Chromatography | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GW95 | Laboratory Work in Spectrometry and Chromatography | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GW96 | Laiteanalytiikka | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GW97 | Laiteanalytiikan laboratoriotyöt 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GW98 | Laiteanalytiikan laboratoriotyöt 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
24LATE-1006 |
Biotekninen analytiikka
(Valitaan kaikki ) |
26 | ||||||||||||||||||||||||||||
5O00GX03 | Mikrobiologia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX04 | Mikrobiologian laboratoriotyöt | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX05 | Biokemia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX06 | Biokemian laboratoriotyöt | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX07 | Biotekniikan menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX08 | Soluviljely ja puhdastilatyöskentely | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
24LATE-1007 |
Katalyytti
(Valitaan kaikki ) |
31 | ||||||||||||||||||||||||||||
5O00GX09 | Liiketoiminta ja esihenkilövalmiudet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX10 | Laboratorion laatu | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX11 | Validointiparametrit ja todennäköisyyslaskenta | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX12 | Laboratorion ylläpito ja toiminnan suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX14 | Tutkimusosaaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX15 | Tuotekehitys | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX16 | Menetelmäkehitys ja validointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
5N00HC26 | Technical English for Professionals | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
5N00HC28 | Organisaatioviestintä | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
24LATE-1009 |
Valinnaiset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
24LATE-1010 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TAITOP |
Tulevaisuuden taitopaketti: Opiskelu ja työelämä
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00GW23 | Startti TAMK-opintoihin | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00GU79 | Opintojen ohjaus | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00HD36 | Itsensä johtaminen | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00HD34 | Asiantuntijan henkilöbrändäys | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00HD35 | Asiantuntijasta yrittäjäksi | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00GU53 | Liikunta ja hyvinvointi | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00GW24 | Opiskelutaidot | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00GW25 | Digityökalut | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00GW26 | Urasuunnittelu | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00HA39 | Tekoäly opinnoissa | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
24LATE-1008 |
Harjoittelut
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
5O00GX17 | Harjoittelu 1 | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | ||||||||||||||||||||||||
5O00GX18 | Harjoittelu 2 | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | ||||||||||||||||||||||||
24LATE-1011 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00HA83 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
NN00HA84 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
NN00HA85 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 58 | 61 | 61 | 30 | 27 | 31 | 31 | 30 | 30 | 31 | 15 | 15 | 13.5 | 13.5 | 15.5 | 15.5 | 15.5 | 15.5 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15.5 | 15.5 | 7.5 | 7.5 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.