Laboratoriotekniikan suomen kieli ja viestintäLaajuus (3 op)
Tunnus: 5N00HC27
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa laboratoriotekniikan opintojen aikaisissa kirjoittamis- ja vuorovaikutustilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa laatia työnhaun dokumentit ja video-CV:n
• tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeisiä tekstilajeja ja osaa kirjoittaa asiatyylisiä tekstejä kielenkäytön ohjeita ja suosituksia noudattaen
• osaa valmistella ja pitää puhe-esityksen tilanteen ja vastaanottajat huomioiden
• osaa toimia ryhmätilanteissa vuorovaikutteisesti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti.
Sisältö
• Opiskelussa ja työelämässä tarpeellisten tekstilajien piirteet (mm. essee, raportti, sähköpostiviestit, työnhaun asiakirjat)
• Video-CV
• Puheviestinnän perusteet
• Ryhmädynamiikka ja roolit ryhmässä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija pitää puhe-esityksen ja havainnollistaa sitä. Ryhmäviestintätilanteissa opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen kaikkia osapuolia kunnioittaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Viestit ovat helposti vastaanotettavia, ja kieli on melko virheetöntä. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin. Ryhmäviestintätilanteissa opiskelija havainnoi tilannetta ja muiden toimintaa sekä toimii joustavasti ja rakentavasti tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti haastavissakin ryhmäviestintätilanteissa. Hän osaa arvioida ryhmän vuorovaikutussuhteita ja hyödyntää keinoja, jotka vahvistavat positiivista ilmapiiriä ja auttavat ryhmää saavuttamaan tavoitteensa.