Teollisuustalouden projektityöLaajuus (5 op)
Tunnus: 5K00EK61
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on luoda ja koeponnistaa ketterää tuotekehitysfilosofiaa startup - henkisesti soveltaen uutta teollissävytteistä liiketoimintaa. Opiskelijaa oppii soveltamaan uutta startup- ja innovaatiokehitysmetodiikkaa (fail fast).
Osaa soveltaa ammatillista osaamistaan oman alansa vaativassa kehityskokonaisuudessa kansainväliset vaatimukset ja kestävä kehitys huomioiden. Osaamisen sovellusalueita ovat esimerkiksi verkostotalouden ja teollisen internetin, sekä IoT:n hyödyntäminen asiakaslisäarvon tuottamiseksi.
Sisältö
Ammatillisen kuvan kehittäminen ja oman osaamisen soveltaminen läpiviemällä tuotantotalousinsinöörin vastualueen tehtäväkentältä valittu oppimisprojekti, radikaalisti uusi palvelu- tai tuotekokonaisuus tuottaen.
Esitietovaatimukset
Opintojakso on suunnattu erityisesti tuotantotalouden pitkänä (30 op) opiskeleville opiskelijoille.
Projektinhallinn perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa projektityön tärkeimmät peruskäsitteet ja suureet. Opiskelija tiedostaa aihepiiriä hallitsevat lait ja suoriutuu annetuista tehtävistä, tarvittaessa avustettuna.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee projektityötä hallitsevat lait, vaatimukset ja suureet. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee hyvin kaikki projektityön osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitoaan erilaisiin aihepiirin tehtäviin.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 05.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 13.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Tuominen
Vastuuhenkilö
Mika Moisio
Ryhmät
-
21I111Konetekniikka, tuotekehitys
-
21I228KKonetekniikka, älykkäät koneet
-
21I190Konetekniikka, koneautomaatio
-
21I180Konetekniikka, lentokonetekniikka
-
21I160Konetekniikka, tuotantotekniikka
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on luoda ja koeponnistaa ketterää tuotekehitysfilosofiaa startup - henkisesti soveltaen uutta teollissävytteistä liiketoimintaa. Opiskelijaa oppii soveltamaan uutta startup- ja innovaatiokehitysmetodiikkaa (fail fast).
Osaa soveltaa ammatillista osaamistaan oman alansa vaativassa kehityskokonaisuudessa kansainväliset vaatimukset ja kestävä kehitys huomioiden. Osaamisen sovellusalueita ovat esimerkiksi verkostotalouden ja teollisen internetin, sekä IoT:n hyödyntäminen asiakaslisäarvon tuottamiseksi.
Sisältö (OJ)
Ammatillisen kuvan kehittäminen ja oman osaamisen soveltaminen läpiviemällä tuotantotalousinsinöörin vastualueen tehtäväkentältä valittu oppimisprojekti, radikaalisti uusi palvelu- tai tuotekokonaisuus tuottaen.
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojakso on suunnattu erityisesti tuotantotalouden pitkänä (30 op) opiskeleville opiskelijoille.
Projektinhallinn perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa projektityön tärkeimmät peruskäsitteet ja suureet. Opiskelija tiedostaa aihepiiriä hallitsevat lait ja suoriutuu annetuista tehtävistä, tarvittaessa avustettuna.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee projektityötä hallitsevat lait, vaatimukset ja suureet. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee hyvin kaikki projektityön osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitoaan erilaisiin aihepiirin tehtäviin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson toteutuksessa ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 1-5 edellyttää täysipainoista osallistumista ja opetuksessa annettujen tehtävien suorittamista ja toimittamista.
Projektin edetessä muodostetaan pienryhmäkohtaiset portfoliot, joka kuvaa projektin kulkua. Pienryhmän jäsenet saavat projektityöstä saman arvosanan.
Muita arviointiperusteita: Henkilökohtainen pohdinta, Vertaispalaute, Opettaja - oppimistavoitteet, Pienryhmä/yritys-case yhteistyö, Portfolio.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus ja pienryhmien itsenäinen projektityöskentely, joka koostuu
-Lean startup - ketterän kehitysmenetelmän opetuksesta
-Tuote- ja palveluinnovaatioiden kehittämisestä
-Uuden tuotteen tai palvelun kehittämisestä projektin muodossa
-Tuotteen- tai palvelun mittaamisesta ja kehittämistarpeen arvioinnista
-Projektipalavereista, joissa ryhmät kertovat projektin etenemisestä
-Pienryhmätyöskentelystä
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Lean Startup, Eric Ries
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa 27h opiskelijan työtä
5 opintopistettä = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
Joka toisen viikon opetuspäivän ajankohta on varattu projektien itsenäiselle työskentelylle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
TAMK hyväksilukukäytännön mukaan
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailevat puhujat mahdollisia oppituntien aikana.
Projektityön simulointitehtävät sekä harjoittelu yksilöllisesti ja kumppaneiden kanssa.
Kansainvälisyys
Tehtävät voivat olla kansainvälisiä (opiskelijan kyvyistä ja verkostoista riippuen).
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Läsnä alle vaaditun minimimärän
-Projektiryhmän laatimien sääntöjen noudattamatta jättäminen ja tästä syystä projektiryhmä on päättänyt häätää jäsenen.
-Kirjallinen raportti ei täytä oppimistavoitteita ja/tai on sisällöllisesti riittämätön
Mikä tahansa edellä mainituista aiheuttaa hylkäämisen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan perustiedot ja taidot
-Tuotoksessa tuodaan esille aiheen ja tavoitteiden kannalta keskeistä tietoutta
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman ja toteutuksen vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan hyvät tiedot ja taidot
-Tuotoksessa yhdistellään olemassaolevaa ja itse tuotettua tietoa/osaamista, joka on keskeistä opintojakson toteutukselle
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman ja toteutuksen vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan erittäin hyvät tiedot ja taidot
-Tuotoksessa yhdistellään olemassaolevaa ja itse tuotettua tietoa/osaamista ja tuodaan esille syntynyttä uutta tietoa (esim. päätelmät, oivallukset, sovellukset, yhteenvedot), joka on keskeistä opintojakson toteutukselle
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Moisio
Vastuuhenkilö
Mika Moisio
Ryhmät
-
20I111Konetekniikka, tuotekehitys
-
20I160Konetekniikka, tuotantotekniikka
-
20I180Konetekniikka, lentokonetekniikka
-
20I190Konetekniikka, koneautomaatio
-
20I228KKonetekniikka, älykkäät koneet
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on luoda ja koeponnistaa ketterää tuotekehitysfilosofiaa startup - henkisesti soveltaen uutta teollissävytteistä liiketoimintaa. Opiskelijaa oppii soveltamaan uutta startup- ja innovaatiokehitysmetodiikkaa (fail fast).
Osaa soveltaa ammatillista osaamistaan oman alansa vaativassa kehityskokonaisuudessa kansainväliset vaatimukset ja kestävä kehitys huomioiden. Osaamisen sovellusalueita ovat esimerkiksi verkostotalouden ja teollisen internetin, sekä IoT:n hyödyntäminen asiakaslisäarvon tuottamiseksi.
Sisältö (OJ)
Ammatillisen kuvan kehittäminen ja oman osaamisen soveltaminen läpiviemällä tuotantotalousinsinöörin vastualueen tehtäväkentältä valittu oppimisprojekti, radikaalisti uusi palvelu- tai tuotekokonaisuus tuottaen.
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojakso on suunnattu erityisesti tuotantotalouden pitkänä (30 op) opiskeleville opiskelijoille.
Projektinhallinn perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa projektityön tärkeimmät peruskäsitteet ja suureet. Opiskelija tiedostaa aihepiiriä hallitsevat lait ja suoriutuu annetuista tehtävistä, tarvittaessa avustettuna.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee projektityötä hallitsevat lait, vaatimukset ja suureet. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee hyvin kaikki projektityön osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitoaan erilaisiin aihepiirin tehtäviin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson toteutuksessa ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektin edetessä muodostetaan pienryhmäkohtaiset portfoliot, joka kuvaa projektin kulkua. Pienryhmä saa saman arvosanan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus ja pienryhmien itsenäinen projektityöskentely, joka koostuu
-Lean startup - ketterän kehitysmenetelmän opetuksesta
-Tuote- ja palveluinnovaatioiden kehittämisestä
-Uuden tuotteen tai palvelun kehittämisestä projeketin muodossa
-Tuotteen- tai palvelun mittaamisesta ja kehittämistarpeen arvioinnista
-Projektipalavereista, joissa ryhmät kertovat projektin etenemisestä
-Pienryhmätyöskentelystä
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Lean Startup, Eric Ries
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa 27h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Joka toisen viikon opetuspäivän ajankohta on varattu projektien itsenäiselle työskentelylle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
TAMK hyväksilukukäytännön mukaan
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Läsnä alle vaaditun minimimärän
-Projektiryhmän laatimien sääntöjen noudattamatta jättäminen ja tästä syystä projektiryhmä on päättänyt häätää jäsenen.
-Kirjallinen raportti ei täytä oppimistavoitteita ja/tai on sisällöllisesti riittämätön
Mikä tahansa edellä mainituista aiheuttaa hylkäämisen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan perustiedot ja taidot
-Tuotoksessa tuodaan esille aiheen ja tavoitteiden kannalta keskeistä tietoutta
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman ja toteutuksen vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan hyvät tiedot ja taidot
-Tuotoksessa yhdistellään olemassaolevaa ja itse tuotettua tietoa/osaamista, joka on keskeistä opintojakson toteutukselle
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman ja toteutuksen vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan erittäin hyvät tiedot ja taidot
-Tuotoksessa yhdistellään olemassaolevaa ja itse tuotettua tietoa/osaamista ja tuodaan esille syntynyttä uutta tietoa (esim. päätelmät, oivallukset, sovellukset, yhteenvedot), joka on keskeistä opintojakson toteutukselle
Ilmoittautumisaika
01.01.2022 - 28.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 12.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Moisio
Vastuuhenkilö
Mika Moisio
Ryhmät
-
19I228KKonetekniikka, älykkäät koneet
-
19I190Konetekniikka, koneautomaatio
-
19I111Konetekniikka, tuotekehitys
-
19I180Konetekniikka, lentokonetekniikka
-
19I160Konetekniikka, tuotantotekniikka
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on luoda ja koeponnistaa ketterää tuotekehitysfilosofiaa startup - henkisesti soveltaen uutta teollissävytteistä liiketoimintaa. Opiskelijaa oppii soveltamaan uutta startup- ja innovaatiokehitysmetodiikkaa (fail fast).
Osaa soveltaa ammatillista osaamistaan oman alansa vaativassa kehityskokonaisuudessa kansainväliset vaatimukset ja kestävä kehitys huomioiden. Osaamisen sovellusalueita ovat esimerkiksi verkostotalouden ja teollisen internetin, sekä IoT:n hyödyntäminen asiakaslisäarvon tuottamiseksi.
Sisältö (OJ)
Ammatillisen kuvan kehittäminen ja oman osaamisen soveltaminen läpiviemällä tuotantotalousinsinöörin vastualueen tehtäväkentältä valittu oppimisprojekti, radikaalisti uusi palvelu- tai tuotekokonaisuus tuottaen.
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojakso on suunnattu erityisesti tuotantotalouden pitkänä (30 op) opiskeleville opiskelijoille.
Projektinhallinn perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa projektityön tärkeimmät peruskäsitteet ja suureet. Opiskelija tiedostaa aihepiiriä hallitsevat lait ja suoriutuu annetuista tehtävistä, tarvittaessa avustettuna.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee projektityötä hallitsevat lait, vaatimukset ja suureet. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee hyvin kaikki projektityön osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitoaan erilaisiin aihepiirin tehtäviin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson toteutuksessa ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektin edetessä muodostetaan pienryhmäkohtaiset portfoliot, joka kuvaa projektin kulkua. Pienryhmä saa saman arvosanan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus ja pienryhmien itsenäinen projektityöskentely, joka koostuu
-Lean startup - ketterän kehitysmenetelmän opetuksesta
-Tuote- ja palveluinnovaatioiden kehittämisestä
-Uuden tuotteen tai palvelun kehittämisestä projeketin muodossa
-Tuotteen- tai palvelun mittaamisesta ja kehittämistarpeen arvioinnista
-Projektipalavereista, joissa ryhmät kertovat projektin etenemisestä
-Pienryhmätyöskentelystä
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Lean Startup, Eric Ries
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa 27h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Joka toisen viikon opetuspäivän ajankohta on varattu projektien itsenäiselle työskentelylle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
TAMK hyväksilukukäytännön mukaan
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Läsnä alle vaaditun minimimärän
-Projektiryhmän laatimien sääntöjen noudattamatta jättäminen ja tästä syystä projektiryhmä on päättänyt häätää jäsenen.
-Kirjallinen raportti ei täytä oppimistavoitteita ja/tai on sisällöllisesti riittämätön
Mikä tahansa edellä mainituista aiheuttaa hylkäämisen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan perustiedot ja taidot
-Tuotoksessa tuodaan esille aiheen ja tavoitteiden kannalta keskeistä tietoutta
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman ja toteutuksen vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan hyvät tiedot ja taidot
-Tuotoksessa yhdistellään olemassaolevaa ja itse tuotettua tietoa/osaamista, joka on keskeistä opintojakson toteutukselle
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman ja toteutuksen vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan erittäin hyvät tiedot ja taidot
-Tuotoksessa yhdistellään olemassaolevaa ja itse tuotettua tietoa/osaamista ja tuodaan esille syntynyttä uutta tietoa (esim. päätelmät, oivallukset, sovellukset, yhteenvedot), joka on keskeistä opintojakson toteutukselle