Itsensä johtaminen ja vuorovaikutustaidotLaajuus (2 op)
Tunnus: 5N00CY01
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
1. Opiskelijan elämänhallinta- ja toiminnanohjaustaidot vahvistuvat.
2. Opiskelijan ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot kehittyvät.
3. Opiskelija osaa tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan sekä määritellä omat tavoitteensa.
Sisältö
Itsensä johtaminen on toimintaa, jonka tavoite on oman hyvinvoinnin ja jaksamisen parantaminen ja ylläpitäminen. Se voi olla esimerkiksi ajan- ja stressinhallintaa, itsetuntemuksen lisäämistä, tietoisuutta omista voimavaroista, tarpeista, arvoista, asenteista, ajatuksista ja tunteista sekä merkityksellisen elämän pohdintaa.
Vallitseva kiire- ja tehokkuuskulttuuri korostaa lyhytjänteistä voitontavoittelua elämisen laadun sijaan. Vaarana ovat työnarkomania ja uupuminen. Tasapainoinen itsensä johtaminen auttaa parantamaan jaksamista ja hyvinvointia niin opiskelujen aikana kuin työelämässäkin.
Vuorovaikutustaidot ovat työelämän perustaitoja, joita voi kehittää läpi elämän. Vuorovaikutustaitojen merkitys sekä opiskelu- että työelämässä kasvaa koko ajan. Henkilö, jolla on hyvät vuorovaikutustaidot, tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja osaa ottaa huomioon heidän tunteitaan ja mielipiteitään. Tällainen ihminen löytää ratkaisuja myös ristiriitatilanteisiin. Vuorovaikutustaidot liittyvät usein tilanteisiin, joissa ollaan kasvokkain toisen ihmisen kanssa, mutta ne ovat tärkeä osa myös kirjallista viestintää. Toimiva vuorovaikutus vaikuttaa työilmapiiriin, työviihtyvyyteen, tuloksellisuuteen sekä työssä jaksamiseen.
Kurssin tavoitteena on perehtyä itsensä johtamisen perustyökaluihin sekä kehittää omia vuorovaikutustaitoja.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus: Opiskelija osallistuu lähiopetukseen vaaditun määrän, osallistuu aktiivisesti pari- ja ryhmätyöskentelyyn sekä ryhmätyön tekoon. Opiskelija laatii ja palauttaa oppimispäiväkirjan ajoissa.
Hylätty suoritus: Opiskelijan poissaoloraja ylittyy, hän ei osallistu ryhmätyön tekoon tai ei palauta oppimispäiväkirjaa ajoissa.
Lisätiedot
Riittävä suomen kielen taito
Ilmoittautumisaika
27.08.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 01.11.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietotekniikan tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
24TIETOATietotekniikka
Tavoitteet (OJ)
1. Opiskelijan elämänhallinta- ja toiminnanohjaustaidot vahvistuvat.
2. Opiskelijan ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot kehittyvät.
3. Opiskelija osaa tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan sekä määritellä omat tavoitteensa.
Sisältö (OJ)
Itsensä johtaminen on toimintaa, jonka tavoite on oman hyvinvoinnin ja jaksamisen parantaminen ja ylläpitäminen. Se voi olla esimerkiksi ajan- ja stressinhallintaa, itsetuntemuksen lisäämistä, tietoisuutta omista voimavaroista, tarpeista, arvoista, asenteista, ajatuksista ja tunteista sekä merkityksellisen elämän pohdintaa.
Vallitseva kiire- ja tehokkuuskulttuuri korostaa lyhytjänteistä voitontavoittelua elämisen laadun sijaan. Vaarana ovat työnarkomania ja uupuminen. Tasapainoinen itsensä johtaminen auttaa parantamaan jaksamista ja hyvinvointia niin opiskelujen aikana kuin työelämässäkin.
Vuorovaikutustaidot ovat työelämän perustaitoja, joita voi kehittää läpi elämän. Vuorovaikutustaitojen merkitys sekä opiskelu- että työelämässä kasvaa koko ajan. Henkilö, jolla on hyvät vuorovaikutustaidot, tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja osaa ottaa huomioon heidän tunteitaan ja mielipiteitään. Tällainen ihminen löytää ratkaisuja myös ristiriitatilanteisiin. Vuorovaikutustaidot liittyvät usein tilanteisiin, joissa ollaan kasvokkain toisen ihmisen kanssa, mutta ne ovat tärkeä osa myös kirjallista viestintää. Toimiva vuorovaikutus vaikuttaa työilmapiiriin, työviihtyvyyteen, tuloksellisuuteen sekä työssä jaksamiseen.
Kurssin tavoitteena on perehtyä itsensä johtamisen perustyökaluihin sekä kehittää omia vuorovaikutustaitoja.
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei esitietovaatimuksia
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty suoritus: Opiskelija osallistuu lähiopetukseen vaaditun määrän, osallistuu aktiivisesti pari- ja ryhmätyöskentelyyn sekä ryhmätyön tekoon. Opiskelija laatii ja palauttaa oppimispäiväkirjan ajoissa.
Hylätty suoritus: Opiskelijan poissaoloraja ylittyy, hän ei osallistu ryhmätyön tekoon tai ei palauta oppimispäiväkirjaa ajoissa.
Aika ja paikka
3.9. - 31.10. 2024
8 lähitapaamista, kaksoistunti kerran viikossa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun
-opiskelija osallistuu vähintään seitsemään tapaamiseen kahdeksasta ja
-osallistuu ryhmätyön tekemiseen sekä
-laatii ja palauttaa vähintään 6 viikkotehtävää seitsemästä ohjeiden mukaan.
Mikäli opiskelijalla on poissaolosta terveydenhoitajan- tai lääkärintodistus, katsotaan tapauskohtaisesti mikä määrä läsnäoloja riittää kurssin läpäisemiseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
pari- ja ryhmäkeskustelut, ryhmätyöt, viikkotehtävät, lähitapaamiset
Oppimateriaalit
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Ole oman elämäsi tähti, opiskelijan opas elämäntaidoista. Nyyti ry. Löytyy ilmaisena verkkojulkaisuna.
Saari, Oskari: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia (WSOY, 2015)
Martela, Frank: Valonöörit (Gummerrus, 2015)
Perho, Anna: Antisäätäjä - Fiksun ajankäyttäjän opas (Otava, 2017)
Kolu, Eeva: Korkeintaan vähän väsynyt (Gummerrus 2021)
Uusitalo-Arola, Liisa: Uuvuksissa (Tuuma, 2021)
Manson, Mark: Kuinka olla piittaamatta paskaakaan (Atena 2018)
Pietikäinen, Arto: Joustava mieli (Duodecim 2012)
Hari, Johann: Kadonnut keskittymiskyky (Bazar, 2023)
Mikä kumma meitä motivoi? https://www.duodecimlehti.fi/duo14632
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi on vapaavalintainen eikä sillä ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Ilmoittautumisaika
27.08.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 01.11.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietotekniikan tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
24TIETOBTietotekniikka
Tavoitteet (OJ)
1. Opiskelijan elämänhallinta- ja toiminnanohjaustaidot vahvistuvat.
2. Opiskelijan ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot kehittyvät.
3. Opiskelija osaa tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan sekä määritellä omat tavoitteensa.
Sisältö (OJ)
Itsensä johtaminen on toimintaa, jonka tavoite on oman hyvinvoinnin ja jaksamisen parantaminen ja ylläpitäminen. Se voi olla esimerkiksi ajan- ja stressinhallintaa, itsetuntemuksen lisäämistä, tietoisuutta omista voimavaroista, tarpeista, arvoista, asenteista, ajatuksista ja tunteista sekä merkityksellisen elämän pohdintaa.
Vallitseva kiire- ja tehokkuuskulttuuri korostaa lyhytjänteistä voitontavoittelua elämisen laadun sijaan. Vaarana ovat työnarkomania ja uupuminen. Tasapainoinen itsensä johtaminen auttaa parantamaan jaksamista ja hyvinvointia niin opiskelujen aikana kuin työelämässäkin.
Vuorovaikutustaidot ovat työelämän perustaitoja, joita voi kehittää läpi elämän. Vuorovaikutustaitojen merkitys sekä opiskelu- että työelämässä kasvaa koko ajan. Henkilö, jolla on hyvät vuorovaikutustaidot, tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja osaa ottaa huomioon heidän tunteitaan ja mielipiteitään. Tällainen ihminen löytää ratkaisuja myös ristiriitatilanteisiin. Vuorovaikutustaidot liittyvät usein tilanteisiin, joissa ollaan kasvokkain toisen ihmisen kanssa, mutta ne ovat tärkeä osa myös kirjallista viestintää. Toimiva vuorovaikutus vaikuttaa työilmapiiriin, työviihtyvyyteen, tuloksellisuuteen sekä työssä jaksamiseen.
Kurssin tavoitteena on perehtyä itsensä johtamisen perustyökaluihin sekä kehittää omia vuorovaikutustaitoja.
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei esitietovaatimuksia
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty suoritus: Opiskelija osallistuu lähiopetukseen vaaditun määrän, osallistuu aktiivisesti pari- ja ryhmätyöskentelyyn sekä ryhmätyön tekoon. Opiskelija laatii ja palauttaa oppimispäiväkirjan ajoissa.
Hylätty suoritus: Opiskelijan poissaoloraja ylittyy, hän ei osallistu ryhmätyön tekoon tai ei palauta oppimispäiväkirjaa ajoissa.
Aika ja paikka
3.9. - 30.10. 2024
8 lähitapaamista, kaksoistunti kerran viikossa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun
-opiskelija osallistuu vähintään seitsemään tapaamiseen kahdeksasta ja
-osallistuu ryhmätyön tekemiseen sekä
-laatii ja palauttaa vähintään 6 viikkotehtävää seitsemästä ohjeiden mukaan.
Mikäli opiskelijalla on poissaolosta terveydenhoitajan- tai lääkärintodistus, katsotaan tapauskohtaisesti mikä määrä läsnäoloja riittää kurssin läpäisemiseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
pari- ja ryhmäkeskustelut, ryhmätyöt, viikkotehtävät, lähitapaamiset
Oppimateriaalit
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Ole oman elämäsi tähti, opiskelijan opas elämäntaidoista. Nyyti ry. Löytyy ilmaisena verkkojulkaisuna.
Saari, Oskari: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia (WSOY, 2015)
Martela, Frank: Valonöörit (Gummerrus, 2015)
Perho, Anna: Antisäätäjä - Fiksun ajankäyttäjän opas (Otava, 2017)
Kolu, Eeva: Korkeintaan vähän väsynyt (Gummerrus 2021)
Uusitalo-Arola, Liisa: Uuvuksissa (Tuuma, 2021)
Manson, Mark: Kuinka olla piittaamatta paskaakaan (Atena 2018)
Pietikäinen, Arto: Joustava mieli (Duodecim 2012)
Hari, Johann: Kadonnut keskittymiskyky (Bazar, 2023)
Mikä kumma meitä motivoi? https://www.duodecimlehti.fi/duo14632
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi on vapaavalintainen eikä sillä ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Ilmoittautumisaika
15.07.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 30.11.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Tietotekniikan tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
23TIETOATietotekniikka
Tavoitteet (OJ)
1. Opiskelijan elämänhallinta- ja toiminnanohjaustaidot vahvistuvat.
2. Opiskelijan ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot kehittyvät.
3. Opiskelija osaa tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan sekä määritellä omat tavoitteensa.
Sisältö (OJ)
Itsensä johtaminen on toimintaa, jonka tavoite on oman hyvinvoinnin ja jaksamisen parantaminen ja ylläpitäminen. Se voi olla esimerkiksi ajan- ja stressinhallintaa, itsetuntemuksen lisäämistä, tietoisuutta omista voimavaroista, tarpeista, arvoista, asenteista, ajatuksista ja tunteista sekä merkityksellisen elämän pohdintaa.
Vallitseva kiire- ja tehokkuuskulttuuri korostaa lyhytjänteistä voitontavoittelua elämisen laadun sijaan. Vaarana ovat työnarkomania ja uupuminen. Tasapainoinen itsensä johtaminen auttaa parantamaan jaksamista ja hyvinvointia niin opiskelujen aikana kuin työelämässäkin.
Vuorovaikutustaidot ovat työelämän perustaitoja, joita voi kehittää läpi elämän. Vuorovaikutustaitojen merkitys sekä opiskelu- että työelämässä kasvaa koko ajan. Henkilö, jolla on hyvät vuorovaikutustaidot, tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja osaa ottaa huomioon heidän tunteitaan ja mielipiteitään. Tällainen ihminen löytää ratkaisuja myös ristiriitatilanteisiin. Vuorovaikutustaidot liittyvät usein tilanteisiin, joissa ollaan kasvokkain toisen ihmisen kanssa, mutta ne ovat tärkeä osa myös kirjallista viestintää. Toimiva vuorovaikutus vaikuttaa työilmapiiriin, työviihtyvyyteen, tuloksellisuuteen sekä työssä jaksamiseen.
Kurssin tavoitteena on perehtyä itsensä johtamisen perustyökaluihin sekä kehittää omia vuorovaikutustaitoja.
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei esitietovaatimuksia
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty suoritus: Opiskelija osallistuu lähiopetukseen vaaditun määrän, osallistuu aktiivisesti pari- ja ryhmätyöskentelyyn sekä ryhmätyön tekoon. Opiskelija laatii ja palauttaa oppimispäiväkirjan ajoissa.
Hylätty suoritus: Opiskelijan poissaoloraja ylittyy, hän ei osallistu ryhmätyön tekoon tai ei palauta oppimispäiväkirjaa ajoissa.
Aika ja paikka
30.8. - 26.10. 2023
8 tapaamista, kaksoistunti kerran viikossa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun
-opiskelja osallistuu vähintään kuuteen tapaamiseen kahdeksasta ja
-osallistuu ryhmätyön tekemiseen sekä
-laatii ja palauttaa vähintään 6 viikkotehtävää seitsemästä ohjeiden mukaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
pari- ja ryhmäkeskustelut, ryhmätyöt, viikkotehtävät, lähitapaamiset
Oppimateriaalit
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Ole oman elämäsi tähti, opiskelijan opas elämäntaidoista. Nyyti ry. Löytyy ilmaisena verkkojulkaisuna.
Saari, Oskari: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia (WSOY, 2015)
Martela, Frank: Valonöörit (Gummerrus, 2015)
Perho, Anna: Antisäätäjä - Fiksun ajankäyttäjän opas (Otava, 2017)
Kolu, Eeva: Korkeintaan vähän väsynyt (Gummerrus 2021)
Uusitalo-Arola, Liisa: Uuvuksissa (Tuuma, 2021)
Manson, Mark: Kuinka olla piittaamatta paskaakaan (Atena 2018)
Pietikäinen, Arto: Joustava mieli (Duodecim 2012)
Mikä kumma meitä motivoi? https://www.duodecimlehti.fi/duo14632
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 x 27 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi on vapaavalintainen eikä sillä ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyön tekoon tai palauttanut ohjeiden mukaisesti suoritettuja, vähintään kuutta viikkotehtävää tai opiskelijalla on enemmän kuin kaksi poissaoloa.
Lääkärin tai terveydenhoitajan todistuksella poissaoloja voi olla enemmän kuin kaksi. Näissä tapauksissa arvioidaan tapauskohtaisesti, mikä määrä riittää kurssin läpäisemiseen.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Kurssi katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun
-opiskelja osallistuu vähintään kuuteen tapaamiseen kahdeksasta ja
-osallistuu ryhmätyön tekemiseen sekä
-laatii ja palauttaa vähintään 6 viikkotehtävää seitsemästä ohjeiden mukaan.
Ilmoittautumisaika
15.07.2023 - 11.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 30.11.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Tietotekniikan tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
23TIETOBTietotekniikka
Tavoitteet (OJ)
1. Opiskelijan elämänhallinta- ja toiminnanohjaustaidot vahvistuvat.
2. Opiskelijan ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot kehittyvät.
3. Opiskelija osaa tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan sekä määritellä omat tavoitteensa.
Sisältö (OJ)
Itsensä johtaminen on toimintaa, jonka tavoite on oman hyvinvoinnin ja jaksamisen parantaminen ja ylläpitäminen. Se voi olla esimerkiksi ajan- ja stressinhallintaa, itsetuntemuksen lisäämistä, tietoisuutta omista voimavaroista, tarpeista, arvoista, asenteista, ajatuksista ja tunteista sekä merkityksellisen elämän pohdintaa.
Vallitseva kiire- ja tehokkuuskulttuuri korostaa lyhytjänteistä voitontavoittelua elämisen laadun sijaan. Vaarana ovat työnarkomania ja uupuminen. Tasapainoinen itsensä johtaminen auttaa parantamaan jaksamista ja hyvinvointia niin opiskelujen aikana kuin työelämässäkin.
Vuorovaikutustaidot ovat työelämän perustaitoja, joita voi kehittää läpi elämän. Vuorovaikutustaitojen merkitys sekä opiskelu- että työelämässä kasvaa koko ajan. Henkilö, jolla on hyvät vuorovaikutustaidot, tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja osaa ottaa huomioon heidän tunteitaan ja mielipiteitään. Tällainen ihminen löytää ratkaisuja myös ristiriitatilanteisiin. Vuorovaikutustaidot liittyvät usein tilanteisiin, joissa ollaan kasvokkain toisen ihmisen kanssa, mutta ne ovat tärkeä osa myös kirjallista viestintää. Toimiva vuorovaikutus vaikuttaa työilmapiiriin, työviihtyvyyteen, tuloksellisuuteen sekä työssä jaksamiseen.
Kurssin tavoitteena on perehtyä itsensä johtamisen perustyökaluihin sekä kehittää omia vuorovaikutustaitoja.
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei esitietovaatimuksia
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty suoritus: Opiskelija osallistuu lähiopetukseen vaaditun määrän, osallistuu aktiivisesti pari- ja ryhmätyöskentelyyn sekä ryhmätyön tekoon. Opiskelija laatii ja palauttaa oppimispäiväkirjan ajoissa.
Hylätty suoritus: Opiskelijan poissaoloraja ylittyy, hän ei osallistu ryhmätyön tekoon tai ei palauta oppimispäiväkirjaa ajoissa.
Aika ja paikka
28.8. - 13.10. 2023
7 tapaamista, kaksoistunti kerran viikossa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun
-opiskelija osallistuu vähintään kuuteen tapaamiseen kahdeksasta ja
-osallistuu ryhmätyön tekemiseen sekä
-laatii ja palauttaa vähintään 6 viikkotehtävää seitsemästä ohjeiden mukaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
pari- ja ryhmäkeskustelut, ryhmätyöt, viikkotehtävät, lähitapaamiset
Oppimateriaalit
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Ole oman elämäsi tähti, opiskelijan opas elämäntaidoista. Nyyti ry. Löytyy ilmaisena verkkojulkaisuna.
Saari, Oskari: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia (WSOY, 2015)
Martela, Frank: Valonöörit (Gummerrus, 2015)
Perho, Anna: Antisäätäjä - Fiksun ajankäyttäjän opas (Otava, 2017)
Kolu, Eeva: Korkeintaan vähän väsynyt (Gummerrus 2021)
Uusitalo-Arola, Liisa: Uuvuksissa (Tuuma, 2021)
Manson, Mark: Kuinka olla piittaamatta paskaakaan (Atena 2018)
Pietikäinen, Arto: Joustava mieli (Duodecim 2012)
Mikä kumma meitä motivoi? https://www.duodecimlehti.fi/duo14632
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi on vapaavalintainen eikä sillä ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyön tekoon tai palauttanut ohjeiden mukaisesti suoritettuja, vähintään kuutta viikkotehtävää tai opiskelijalla on enemmän kuin kaksi poissaoloa.
Lääkärin tai terveydenhoitajan todistuksella poissaoloja voi olla enemmän kuin kaksi. Näissä tapauksissa arvioidaan tapauskohtaisesti, mikä määrä riittää kurssin läpäisemiseen.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Kurssi katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun
-opiskelja osallistuu vähintään kuuteen tapaamiseen kahdeksasta ja
-osallistuu ryhmätyön tekemiseen sekä
-laatii ja palauttaa vähintään 6 viikkotehtävää seitsemästä ohjeiden mukaan.
Ilmoittautumisaika
23.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
02.09.2022 - 18.11.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
22TIETOATietotekniikka
Tavoitteet (OJ)
1. Opiskelijan elämänhallinta- ja toiminnanohjaustaidot vahvistuvat.
2. Opiskelijan ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot kehittyvät.
3. Opiskelija osaa tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan sekä määritellä omat tavoitteensa.
Sisältö (OJ)
Itsensä johtaminen on toimintaa, jonka tavoite on oman hyvinvoinnin ja jaksamisen parantaminen ja ylläpitäminen. Se voi olla esimerkiksi ajan- ja stressinhallintaa, itsetuntemuksen lisäämistä, tietoisuutta omista voimavaroista, tarpeista, arvoista, asenteista, ajatuksista ja tunteista sekä merkityksellisen elämän pohdintaa.
Vallitseva kiire- ja tehokkuuskulttuuri korostaa lyhytjänteistä voitontavoittelua elämisen laadun sijaan. Vaarana ovat työnarkomania ja uupuminen. Tasapainoinen itsensä johtaminen auttaa parantamaan jaksamista ja hyvinvointia niin opiskelujen aikana kuin työelämässäkin.
Vuorovaikutustaidot ovat työelämän perustaitoja, joita voi kehittää läpi elämän. Vuorovaikutustaitojen merkitys sekä opiskelu- että työelämässä kasvaa koko ajan. Henkilö, jolla on hyvät vuorovaikutustaidot, tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja osaa ottaa huomioon heidän tunteitaan ja mielipiteitään. Tällainen ihminen löytää ratkaisuja myös ristiriitatilanteisiin. Vuorovaikutustaidot liittyvät usein tilanteisiin, joissa ollaan kasvokkain toisen ihmisen kanssa, mutta ne ovat tärkeä osa myös kirjallista viestintää. Toimiva vuorovaikutus vaikuttaa työilmapiiriin, työviihtyvyyteen, tuloksellisuuteen sekä työssä jaksamiseen.
Kurssin tavoitteena on perehtyä itsensä johtamisen perustyökaluihin sekä kehittää omia vuorovaikutustaitoja.
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei esitietovaatimuksia
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty suoritus: Opiskelija osallistuu lähiopetukseen vaaditun määrän, osallistuu aktiivisesti pari- ja ryhmätyöskentelyyn sekä ryhmätyön tekoon. Opiskelija laatii ja palauttaa oppimispäiväkirjan ajoissa.
Hylätty suoritus: Opiskelijan poissaoloraja ylittyy, hän ei osallistu ryhmätyön tekoon tai ei palauta oppimispäiväkirjaa ajoissa.
Aika ja paikka
Ryhmien 22TIETOA ja 22TIETOB tunnit eriytetaan toteutuksella omiksi ajankohdikseen. Ks. ko. ryhmien lukujärjestykset.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun
-opiskelja osallistuu kuuteen tapaamiseen seitsemästä ja
-osallistuu ryhmätyön tekemiseen sekä
-laatii ja palauttaa oppimispäiväkirjan ohjeiden mukaan.
Oppimispäiväkirja koostuu viikottaisista tehtävistä (6 kpl), jotka kootaan yhteen dokumenttiin ja palautetaan kurssin lopuksi. Oppimispäiväkirjan tulee sisältää vähintään 5 viikkotehtävää ollakseen hyväksyttävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
pari- ja ryhmäkeskustelut, ryhmätyöt, oppimispäiväkirja, lähitapaamiset
Oppimateriaalit
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Ole oman elämäsi tähti, opiskelijan opas elämäntaidoista. Nyyti ry. Löytyy ilmaisena verkkojulkaisuna.
Saari, Oskari: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia (WSOY, 2015)
Martela, Frank: Valonöörit (Gummerrus, 2015)
Perho, Anna: Antisäätäjä - Fiksun ajankäyttäjän opas (Otava, 2017)
Kolu, Eeva: Korkeintaan vähän väsynyt (Gummerrus 2021)
Uusitalo-Arola, Liisa: Uuvuksissa (Tuuma, 2021)
Manson, Mark: Kuinka olla piittaamatta paskaakaan (Atena 2018)
Pietikäinen, Arto: Joustava mieli (Duodecim 2012)
Mikä kumma meitä motivoi? https://www.duodecimlehti.fi/duo14632
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOTointi
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyön tekoon, palauttanut ohjeiden mukaista oppimispäiväkirjaa tai opiskelijalla on enemmän kuin yksi poissaolo.
Lääkärin tai terveydenhoitajan todistuksella poissaoloja voi olla enemmän kuin yksi. Näissä tapauksissa arvioidaan erikseen, mikä määrä riittää kurssin läpäisemiseen.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Kurssi katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun
-opiskelja osallistuu kuuteen tapaamiseen seitsemästä ja
-osallistuu ryhmätyön tekemiseen sekä
-palauttaa ohjeiden mukaisesti laaditun oppimispäiväkirjan.
Ilmoittautumisaika
23.07.2022 - 21.08.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietotekniikan tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
22TIETOBTietotekniikka
Tavoitteet (OJ)
1. Opiskelijan elämänhallinta- ja toiminnanohjaustaidot vahvistuvat.
2. Opiskelijan ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot kehittyvät.
3. Opiskelija osaa tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan sekä määritellä omat tavoitteensa.
Sisältö (OJ)
Itsensä johtaminen on toimintaa, jonka tavoite on oman hyvinvoinnin ja jaksamisen parantaminen ja ylläpitäminen. Se voi olla esimerkiksi ajan- ja stressinhallintaa, itsetuntemuksen lisäämistä, tietoisuutta omista voimavaroista, tarpeista, arvoista, asenteista, ajatuksista ja tunteista sekä merkityksellisen elämän pohdintaa.
Vallitseva kiire- ja tehokkuuskulttuuri korostaa lyhytjänteistä voitontavoittelua elämisen laadun sijaan. Vaarana ovat työnarkomania ja uupuminen. Tasapainoinen itsensä johtaminen auttaa parantamaan jaksamista ja hyvinvointia niin opiskelujen aikana kuin työelämässäkin.
Vuorovaikutustaidot ovat työelämän perustaitoja, joita voi kehittää läpi elämän. Vuorovaikutustaitojen merkitys sekä opiskelu- että työelämässä kasvaa koko ajan. Henkilö, jolla on hyvät vuorovaikutustaidot, tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja osaa ottaa huomioon heidän tunteitaan ja mielipiteitään. Tällainen ihminen löytää ratkaisuja myös ristiriitatilanteisiin. Vuorovaikutustaidot liittyvät usein tilanteisiin, joissa ollaan kasvokkain toisen ihmisen kanssa, mutta ne ovat tärkeä osa myös kirjallista viestintää. Toimiva vuorovaikutus vaikuttaa työilmapiiriin, työviihtyvyyteen, tuloksellisuuteen sekä työssä jaksamiseen.
Kurssin tavoitteena on perehtyä itsensä johtamisen perustyökaluihin sekä kehittää omia vuorovaikutustaitoja.
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei esitietovaatimuksia
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty suoritus: Opiskelija osallistuu lähiopetukseen vaaditun määrän, osallistuu aktiivisesti pari- ja ryhmätyöskentelyyn sekä ryhmätyön tekoon. Opiskelija laatii ja palauttaa oppimispäiväkirjan ajoissa.
Hylätty suoritus: Opiskelijan poissaoloraja ylittyy, hän ei osallistu ryhmätyön tekoon tai ei palauta oppimispäiväkirjaa ajoissa.
Arviointiasteikko
0-5