MoottoritekniikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: 5C00ES32
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee moottorin tieteellisen perustan ja voi analysoida suorituskykyä matemaattisen perustein.
Opiskelijat tutustuvat ympäristöystävälliseen korkean tehokkuuden ja matalan emissiontason moottoritekniikkaan ja moderniin digitaaliseen moottorin säätöön.
Sisältö
Moottorin rakenteiden perusratkaisut
Erilaiset ilman ahtamistavat
Täyttösuhteen säätäminen nokka-akselin avulla
Venttiilimuodot ja ilmakanavat ja imusarjasäätö
Erilaiset moottorin työkierron säätö ja muuttaminen
Moottorin värähtely ja sen hallinta, värähtelyn kertaluvut ja kampikoneisto
Pakokaasujen jälkikäsittely
Päästörajat
Polttoaineet ja niiden variaatiot, polttoaineen käsittely ja syöttö
Moottorin voitely ja öljyt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 19.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 26.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Jarkko Peltonen
Vastuuhenkilö
Jarkko Peltonen
Ryhmät
-
22I131Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
-
22I228AAutotekniikka, älykkäät koneet
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee moottorin tieteellisen perustan ja voi analysoida suorituskykyä matemaattisen perustein.
Opiskelijat tutustuvat ympäristöystävälliseen korkean tehokkuuden ja matalan emissiontason moottoritekniikkaan ja moderniin digitaaliseen moottorin säätöön.
Sisältö (OJ)
Moottorin rakenteiden perusratkaisut
Erilaiset ilman ahtamistavat
Täyttösuhteen säätäminen nokka-akselin avulla
Venttiilimuodot ja ilmakanavat ja imusarjasäätö
Erilaiset moottorin työkierron säätö ja muuttaminen
Moottorin värähtely ja sen hallinta, värähtelyn kertaluvut ja kampikoneisto
Pakokaasujen jälkikäsittely
Päästörajat
Polttoaineet ja niiden variaatiot, polttoaineen käsittely ja syöttö
Moottorin voitely ja öljyt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
Toteutus pidetään keväällä lukujärjestyksen mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson aikana pidetään välikokeita erikseen sovittuina ajankohtina. Opintojakson kokeet voi tenttiä toteutuksen päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moottorin mekaniikka 60 % ja moottorin ohjaus 40 %.
Kummankin osion harjoitustöiden ja välikokeiden painoarvo ilmoitetaan opintojakson alussa.
Harjoitustöistä ja välikokeista tulee saada hyväksytty suoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla pidetään luentotyyppistä etäopetusta sekä ohjattuja laskuharjoituksia. Jaksoon sisältyy myös arvioitavia harjoitustöitä sekä välikokeita.
Oppimateriaalit
Bosch: Autoteknillinen Taskukirja 2003 tai Bosch: Automotive Handbook 11th edition, Bosch: Bensiinimoottorin ohjaus 2006, Bosch: Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät 2010.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 50 t, itsenäinen työskentely 85 t.
Sisällön jaksotus
Moottorin mekaniikka: tunnusluvut, työkierrot, polttoaineet, päämitat, kampikoneisto, vääntövärähtelyt, massavoimat, kaasunvaihto, ahtaminen, voiteluaineet.
Moottorin ohjaus: ottomoottorin ohjaus, dieselpalaminen, ruistkutuslaitteet, dieselmoottorin ohjaus, jäähdytys, päästöjen mittaaminen ja testit, jälkikäsittelylaitteet.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käytetään eri yrityksistä tulevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole kv-yhteyksiä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 19.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 26.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Jarkko Peltonen
Vastuuhenkilö
Jarkko Peltonen
Ryhmät
-
22I132Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee moottorin tieteellisen perustan ja voi analysoida suorituskykyä matemaattisen perustein.
Opiskelijat tutustuvat ympäristöystävälliseen korkean tehokkuuden ja matalan emissiontason moottoritekniikkaan ja moderniin digitaaliseen moottorin säätöön.
Sisältö (OJ)
Moottorin rakenteiden perusratkaisut
Erilaiset ilman ahtamistavat
Täyttösuhteen säätäminen nokka-akselin avulla
Venttiilimuodot ja ilmakanavat ja imusarjasäätö
Erilaiset moottorin työkierron säätö ja muuttaminen
Moottorin värähtely ja sen hallinta, värähtelyn kertaluvut ja kampikoneisto
Pakokaasujen jälkikäsittely
Päästörajat
Polttoaineet ja niiden variaatiot, polttoaineen käsittely ja syöttö
Moottorin voitely ja öljyt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 11.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 28.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Mika Moisio
Vastuuhenkilö
Mika Moisio
Ryhmät
-
21I131Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
-
21I228AAutotekniikka, älykkäät koneet
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee moottorin tieteellisen perustan ja voi analysoida suorituskykyä matemaattisen perustein.
Opiskelijat tutustuvat ympäristöystävälliseen korkean tehokkuuden ja matalan emissiontason moottoritekniikkaan ja moderniin digitaaliseen moottorin säätöön.
Sisältö (OJ)
Moottorin rakenteiden perusratkaisut
Erilaiset ilman ahtamistavat
Täyttösuhteen säätäminen nokka-akselin avulla
Venttiilimuodot ja ilmakanavat ja imusarjasäätö
Erilaiset moottorin työkierron säätö ja muuttaminen
Moottorin värähtely ja sen hallinta, värähtelyn kertaluvut ja kampikoneisto
Pakokaasujen jälkikäsittely
Päästörajat
Polttoaineet ja niiden variaatiot, polttoaineen käsittely ja syöttö
Moottorin voitely ja öljyt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
Toteutus pidetään keväällä lukujärjestyksen mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson aikana pidetään välikokeita erikseen sovittuina ajankohtina. Opintojakson kokeet voi tenttiä toteutuksen päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moottorin mekaniikka 60 % ja moottorin ohjaus 40 %.
Kummankin osion harjoitustöiden ja välikokeiden painoarvo ilmoitetaan opintojakson alussa.
Harjoitustöistä ja välikokeista tulee saada hyväksytty suoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla pidetään luentotyyppistä opetusta sekä ohjattuja laskuharjoituksia. Jaksoon sisältyy myös arvioitavia harjoitustöitä sekä välikokeita.
Oppimateriaalit
Bosch: Autoteknillinen Taskukirja 2003 tai Bosch: Automotive Handbook 2011 tai uudempi, Bosch: Bensiinimoottorin ohjaus 2006, Bosch: Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät 2010.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 50 h, itsenäinen työskentely 85 h.
Sisällön jaksotus
Moottorin mekaniikka: tunnusluvut, työkierrot, polttoaineet, päämitat, kampikoneisto, vääntövärähtelyt, massavoimat, kaasunvaihto, ahtaminen, voiteluaineet.
Moottorin ohjaus: ottomoottorin ohjaus, dieselpalaminen, ruistkutuslaitteet, dieselmoottorin ohjaus, jäähdytys, päästöjen mittaaminen ja testit, jälkikäsittelylaitteet.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käytetään eri yrityksistä tulevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole kv-yhteyksiä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 16.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 28.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Mika Moisio
Vastuuhenkilö
Mika Moisio
Ryhmät
-
21I132Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee moottorin tieteellisen perustan ja voi analysoida suorituskykyä matemaattisen perustein.
Opiskelijat tutustuvat ympäristöystävälliseen korkean tehokkuuden ja matalan emissiontason moottoritekniikkaan ja moderniin digitaaliseen moottorin säätöön.
Sisältö (OJ)
Moottorin rakenteiden perusratkaisut
Erilaiset ilman ahtamistavat
Täyttösuhteen säätäminen nokka-akselin avulla
Venttiilimuodot ja ilmakanavat ja imusarjasäätö
Erilaiset moottorin työkierron säätö ja muuttaminen
Moottorin värähtely ja sen hallinta, värähtelyn kertaluvut ja kampikoneisto
Pakokaasujen jälkikäsittely
Päästörajat
Polttoaineet ja niiden variaatiot, polttoaineen käsittely ja syöttö
Moottorin voitely ja öljyt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
Toteutus pidetään keväällä lukujärjestyksen mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson aikana pidetään välikokeita erikseen sovittuina ajankohtina. Opintojakson kokeet voi tenttiä toteutuksen päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moottorin mekaniikka 60 % ja moottorin ohjaus 40 %.
Kummankin osion harjoitustöiden ja välikokeiden painoarvo ilmoitetaan opintojakson alussa.
Harjoitustöistä ja välikokeista tulee saada hyväksytty suoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla pidetään luentotyyppistä opetusta sekä ohjattuja laskuharjoituksia. Jaksoon sisältyy myös arvioitavia harjoitustöitä sekä välikokeita.
Oppimateriaalit
Bosch: Autoteknillinen Taskukirja 2003 tai Bosch: Automotive Handbook 2011 tai uudempi, Bosch: Bensiinimoottorin ohjaus 2006, Bosch: Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät 2010.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 50 h, itsenäinen työskentely 85 h.
Sisällön jaksotus
Moottorin mekaniikka: tunnusluvut, työkierrot, polttoaineet, päämitat, kampikoneisto, vääntövärähtelyt, massavoimat, kaasunvaihto, ahtaminen, voiteluaineet.
Moottorin ohjaus: ottomoottorin ohjaus, dieselpalaminen, ruistkutuslaitteet, dieselmoottorin ohjaus, jäähdytys, päästöjen mittaaminen ja testit, jälkikäsittelylaitteet.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käytetään eri yrityksistä tulevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole kv-yhteyksiä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 28.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 29.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Mika Moisio
Vastuuhenkilö
Risto Myllymäki
Ryhmät
-
20AUTOAAutotekniikka 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee moottorin tieteellisen perustan ja voi analysoida suorituskykyä matemaattisen perustein.
Opiskelijat tutustuvat ympäristöystävälliseen korkean tehokkuuden ja matalan emissiontason moottoritekniikkaan ja moderniin digitaaliseen moottorin säätöön.
Sisältö (OJ)
Moottorin rakenteiden perusratkaisut
Erilaiset ilman ahtamistavat
Täyttösuhteen säätäminen nokka-akselin avulla
Venttiilimuodot ja ilmakanavat ja imusarjasäätö
Erilaiset moottorin työkierron säätö ja muuttaminen
Moottorin värähtely ja sen hallinta, värähtelyn kertaluvut ja kampikoneisto
Pakokaasujen jälkikäsittely
Päästörajat
Polttoaineet ja niiden variaatiot, polttoaineen käsittely ja syöttö
Moottorin voitely ja öljyt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
Toteutus pidetään keväällä lukujärjestyksen mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson aikana pidetään välikokeita erikseen sovittuina ajankohtina. Opintojakson kokeet voi tenttiä toteutuksen päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moottorin mekaniikka 60 % ja moottorin ohjaus 40 %.
Kummankin osion harjoitustöiden ja välikokeiden painoarvo ilmoitetaan opintojakson alussa.
Harjoitustöistä ja välikokeista tulee saada hyväksytty suoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla pidetään luentotyyppistä opetusta sekä ohjattuja laskuharjoituksia. Jaksoon sisältyy myös arvioitavia harjoitustöitä sekä välikokeita.
Oppimateriaalit
Bosch: Autoteknillinen Taskukirja 2003 tai Bosch: Automotive Handbook 2011 tai uudempi, Bosch: Bensiinimoottorin ohjaus 2006, Bosch: Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät 2010.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 50 h, itsenäinen työskentely 85 h.
Sisällön jaksotus
Moottorin mekaniikka: tunnusluvut, työkierrot, polttoaineet, päämitat, kampikoneisto, vääntövärähtelyt, massavoimat, kaasunvaihto, ahtaminen, voiteluaineet.
Moottorin ohjaus: ottomoottorin ohjaus, dieselpalaminen, ruistkutuslaitteet, dieselmoottorin ohjaus, jäähdytys, päästöjen mittaaminen ja testit, jälkikäsittelylaitteet.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käytetään eri yrityksistä tulevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole kv-yhteyksiä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 28.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 29.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Mika Moisio
Vastuuhenkilö
Risto Myllymäki
Ryhmät
-
20AUTOBAutotekniikka 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee moottorin tieteellisen perustan ja voi analysoida suorituskykyä matemaattisen perustein.
Opiskelijat tutustuvat ympäristöystävälliseen korkean tehokkuuden ja matalan emissiontason moottoritekniikkaan ja moderniin digitaaliseen moottorin säätöön.
Sisältö (OJ)
Moottorin rakenteiden perusratkaisut
Erilaiset ilman ahtamistavat
Täyttösuhteen säätäminen nokka-akselin avulla
Venttiilimuodot ja ilmakanavat ja imusarjasäätö
Erilaiset moottorin työkierron säätö ja muuttaminen
Moottorin värähtely ja sen hallinta, värähtelyn kertaluvut ja kampikoneisto
Pakokaasujen jälkikäsittely
Päästörajat
Polttoaineet ja niiden variaatiot, polttoaineen käsittely ja syöttö
Moottorin voitely ja öljyt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
Toteutus pidetään keväällä lukujärjestyksen mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson aikana pidetään välikokeita erikseen sovittuina ajankohtina. Opintojakson kokeet voi tenttiä toteutuksen päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moottorin mekaniikka 60 % ja moottorin ohjaus 40 %.
Kummankin osion harjoitustöiden ja välikokeiden painoarvo ilmoitetaan opintojakson alussa.
Harjoitustöistä ja välikokeista tulee saada hyväksytty suoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla pidetään luentotyyppistä opetusta sekä ohjattuja laskuharjoituksia. Jaksoon sisältyy myös arvioitavia harjoitustöitä sekä välikokeita.
Oppimateriaalit
Bosch: Autoteknillinen Taskukirja 2003 tai Bosch: Automotive Handbook 2011 tai uudempi, Bosch: Bensiinimoottorin ohjaus 2006, Bosch: Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät 2010.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 50 h, itsenäinen työskentely 85 h.
Sisällön jaksotus
Moottorin mekaniikka: tunnusluvut, työkierrot, polttoaineet, päämitat, kampikoneisto, vääntövärähtelyt, massavoimat, kaasunvaihto, ahtaminen, voiteluaineet.
Moottorin ohjaus: ottomoottorin ohjaus, dieselpalaminen, ruistkutuslaitteet, dieselmoottorin ohjaus, jäähdytys, päästöjen mittaaminen ja testit, jälkikäsittelylaitteet.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käytetään eri yrityksistä tulevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole kv-yhteyksiä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.