Siirry suoraan sisältöön

Moottoritekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5C00ES32-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 19.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.04.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Autotekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Risto Myllymäki
  • Jarkko Peltonen

Vastuuhenkilö

Jarkko Peltonen

Ryhmät

  • 22I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
  • 22I228A
    Autotekniikka, älykkäät koneet

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee moottorin tieteellisen perustan ja voi analysoida suorituskykyä matemaattisen perustein.

Opiskelijat tutustuvat ympäristöystävälliseen korkean tehokkuuden ja matalan emissiontason moottoritekniikkaan ja moderniin digitaaliseen moottorin säätöön.

Sisältö (OJ)

Moottorin rakenteiden perusratkaisut
Erilaiset ilman ahtamistavat
Täyttösuhteen säätäminen nokka-akselin avulla
Venttiilimuodot ja ilmakanavat ja imusarjasäätö
Erilaiset moottorin työkierron säätö ja muuttaminen
Moottorin värähtely ja sen hallinta, värähtelyn kertaluvut ja kampikoneisto
Pakokaasujen jälkikäsittely
Päästörajat
Polttoaineet ja niiden variaatiot, polttoaineen käsittely ja syöttö
Moottorin voitely ja öljyt

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Aika ja paikka

Toteutus pidetään keväällä lukujärjestyksen mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson aikana pidetään välikokeita erikseen sovittuina ajankohtina. Opintojakson kokeet voi tenttiä toteutuksen päätyttyä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moottorin mekaniikka 60 % ja moottorin ohjaus 40 %.
Kummankin osion harjoitustöiden ja välikokeiden painoarvo ilmoitetaan opintojakson alussa.
Harjoitustöistä ja välikokeista tulee saada hyväksytty suoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla pidetään luentotyyppistä etäopetusta sekä ohjattuja laskuharjoituksia. Jaksoon sisältyy myös arvioitavia harjoitustöitä sekä välikokeita.

Oppimateriaalit

Bosch: Autoteknillinen Taskukirja 2003 tai Bosch: Automotive Handbook 11th edition, Bosch: Bensiinimoottorin ohjaus 2006, Bosch: Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät 2010.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 50 t, itsenäinen työskentely 85 t.

Sisällön jaksotus

Moottorin mekaniikka: tunnusluvut, työkierrot, polttoaineet, päämitat, kampikoneisto, vääntövärähtelyt, massavoimat, kaasunvaihto, ahtaminen, voiteluaineet.
Moottorin ohjaus: ottomoottorin ohjaus, dieselpalaminen, ruistkutuslaitteet, dieselmoottorin ohjaus, jäähdytys, päästöjen mittaaminen ja testit, jälkikäsittelylaitteet.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi suorittaa muulla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla käytetään eri yrityksistä tulevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla ei ole kv-yhteyksiä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä moottoreita. Tuntee erilaisia moottotyyppejä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa jäsentää eri moottorien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa.
Osaa valita eri moottorivaihtoehdoista ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien moottoreiden toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan moottorityypin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.