Siirry suoraan sisältöön

Autolaboratoriot 2Laajuus (5 op)

Tunnus: 5C00ES46

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- testata yleisemmät auton anturit
- tehdä vianhakuja
- käyttää monimerkki diagnostiikkalaitetta
- analysoida auton pakokaasupäästöt
- mitata ja analysoida ajoneuvon can-väylää.

Sisältö

Opiskelijat tekevät pääosin ajoneuvojen sähkö- ja digitaalijärjestelmiin liittyviä laboratoriotöitä.

Työt tehdään ryhmätöinä ja niistä tehdään selostus tulosarviointeineen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Risto Myllymäki
  • Auto Virtuaalihenkilö
  • Jarkko Peltonen
  • Marko Rantonen
Vastuuhenkilö

Risto Myllymäki

Ryhmät
  • 22I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
  • 22I132
    Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- testata yleisemmät auton anturit
- tehdä vianhakuja
- käyttää monimerkki diagnostiikkalaitetta
- analysoida auton pakokaasupäästöt
- mitata ja analysoida ajoneuvon can-väylää.

Sisältö (OJ)

Opiskelijat tekevät pääosin ajoneuvojen sähkö- ja digitaalijärjestelmiin liittyviä laboratoriotöitä.

Työt tehdään ryhmätöinä ja niistä tehdään selostus tulosarviointeineen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Opintojakso pidetään syyslukukaudella. Mittaukset suoritetaan autolaboratoriossa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä, uusinta kokonaisuudessaan seuraavalla toteutuksella

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa otetaan huomioon laboratoriotyöskentely (20 %) ja palautetut raportit (80 %). Jokaisesta tehdystä mittaustyöstä on tehtävä kirjallinen raportti, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua mittauksesta. Raportin myöhästyminen alentaa siitä saatavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kaksi (2) viikkoa myöhästynyttä raporttia ei oteta vastaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelija etsii aiheeseen liittyvää tietoa, suorittaa mittaukset ja tekee raportin. Työskentely suoritetaan ryhmissä.

Oppimateriaalit

Bosch: Autotekniikan taskukirja. Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajankäyttö:
- 6 tuntia yhteistä osuutta
- 50 tuntia mittauksia
- 77 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Toteutuksen kaikkien osa-alueiden tulee olla suoritettu hyväksytysti. Myöhästyneitä raportteja ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 % läsnäoloa. Hylättyjä toteutuksen osia ei voi suorittaa erikseen, vaan koko toteutus on suoritettava uudestaan. Opintojaksolla tehdään tutkimuksia eri aiheista erillisen listan mukaisesti.

Sisällön jaksotus

Toteutus alkaa infotilaisuudella, jolloin esitellään tehtävät työt ja tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät suorittavat mittausia laboratoriossa lukujärjestyksen mukaan. Viimeisellä kerralla pidetään palautetilaisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tällä opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä.

Kansainvälisyys

Tällä opintojaksolla ei ole kv-toimintaa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 11.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Harri Miinin
  • Marko Rantonen
Vastuuhenkilö

Marko Rantonen

Ryhmät
  • 21I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
  • 21I132
    Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- testata yleisemmät auton anturit
- tehdä vianhakuja
- käyttää monimerkki diagnostiikkalaitetta
- analysoida auton pakokaasupäästöt
- mitata ja analysoida ajoneuvon can-väylää.

Sisältö (OJ)

Opiskelijat tekevät pääosin ajoneuvojen sähkö- ja digitaalijärjestelmiin liittyviä laboratoriotöitä.

Työt tehdään ryhmätöinä ja niistä tehdään selostus tulosarviointeineen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Opintojakso pidetään syyslukukaudella. Mittaukset suoritetaan autolaboratoriossa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä, uusinta kokonaisuudessaan seuraavalla toteutuksella

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa otetaan huomioon laboratoriotyöskentely (20 %) ja palautetut raportit (80 %). Jokaisesta tehdystä mittaustyöstä on tehtävä kirjallinen raportti, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua mittauksesta. Raportin myöhästyminen alentaa siitä saatavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kaksi (2) viikkoa myöhästynyttä raporttia ei oteta vastaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelija etsii aiheeseen liittyvää tietoa, suorittaa mittaukset ja tekee raportin. Työskentely suoritetaan ryhmissä.

Oppimateriaalit

Bosch: Autotekniikan taskukirja. Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajankäyttö:
- 6 tuntia yhteistä osuutta
- 50 tuntia mittauksia
- 77 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Toteutuksen kaikkien osa-alueiden tulee olla suoritettu hyväksytysti. Myöhästyneitä raportteja ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 % läsnäoloa. Hylättyjä toteutuksen osia ei voi suorittaa erikseen, vaan koko toteutus on suoritettava uudestaan. Opintojaksolla tehdään tutkimuksia eri aiheista erillisen listan mukaisesti.

Sisällön jaksotus

Toteutus alkaa infotilaisuudella, jolloin esitellään tehtävät työt ja tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät suorittavat mittausia laboratoriossa lukujärjestyksen mukaan. Viimeisellä kerralla pidetään palautetilaisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tällä opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä.

Kansainvälisyys

Tällä opintojaksolla ei ole kv-toimintaa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 16.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Risto Myllymäki
  • Marko Rantonen
Vastuuhenkilö

Risto Myllymäki

Ryhmät
  • 20I132
    Autotekniikka, auto-ja korjaamotekniikka
  • 20I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- testata yleisemmät auton anturit
- tehdä vianhakuja
- käyttää monimerkki diagnostiikkalaitetta
- analysoida auton pakokaasupäästöt
- mitata ja analysoida ajoneuvon can-väylää.

Sisältö (OJ)

Opiskelijat tekevät pääosin ajoneuvojen sähkö- ja digitaalijärjestelmiin liittyviä laboratoriotöitä.

Työt tehdään ryhmätöinä ja niistä tehdään selostus tulosarviointeineen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Opintojakso pidetään syyslukukaudella. Mittaukset suoritetaan autolaboratoriossa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä, uusinta kokonaisuudessaan seuraavalla toteutuksella

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa otetaan huomioon laboratoriotyöskentely (20 %) ja palautetut raportit (80 %). Jokaisesta tehdystä mittaustyöstä on tehtävä kirjallinen raportti, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua mittauksesta. Raportin myöhästyminen alentaa siitä saatavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kaksi (2) viikkoa myöhästynyttä raporttia ei oteta vastaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelija etsii aiheeseen liittyvää tietoa, suorittaa mittaukset ja tekee raportin. Työskentely suoritetaan ryhmissä.

Oppimateriaalit

Bosch: Autotekniikan taskukirja. Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajankäyttö:
- 6 tuntia yhteistä osuutta
- 50 tuntia mittauksia
- 77 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Toteutuksen kaikkien osa-alueiden tulee olla suoritettu hyväksytysti. Myöhästyneitä raportteja ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 % läsnäoloa. Hylättyjä toteutuksen osia ei voi suorittaa erikseen, vaan koko toteutus on suoritettava uudestaan. Opintojaksolla tehdään tutkimuksia eri aiheista erillisen listan mukaisesti.

Sisällön jaksotus

Toteutus alkaa infotilaisuudella, jolloin esitellään tehtävät työt ja tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät suorittavat mittausia laboratoriossa lukujärjestyksen mukaan. Viimeisellä kerralla pidetään palautetilaisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tällä opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä.

Kansainvälisyys

Tällä opintojaksolla ei ole kv-toimintaa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 17.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Marko Rantonen
Vastuuhenkilö

Mika Ijas

Ryhmät
  • 20I132
    Autotekniikka, auto-ja korjaamotekniikka
  • 20I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- testata yleisemmät auton anturit
- tehdä vianhakuja
- käyttää monimerkki diagnostiikkalaitetta
- analysoida auton pakokaasupäästöt
- mitata ja analysoida ajoneuvon can-väylää.

Sisältö (OJ)

Opiskelijat tekevät pääosin ajoneuvojen sähkö- ja digitaalijärjestelmiin liittyviä laboratoriotöitä.

Työt tehdään ryhmätöinä ja niistä tehdään selostus tulosarviointeineen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Opintojakso pidetään syyslukukaudella. Mittaukset suoritetaan autolaboratoriossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa otetaan huomioon laboratoriotyöskentely (20 %) ja palautetut raportit (80 %). Jokaisesta tehdystä mittaustyöstä on tehtävä kirjallinen raportti, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua mittauksesta. Raportin myöhästyminen alentaa siitä saatavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kaksi (2) viikkoa myöhästynyttä raporttia ei oteta vastaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelija etsii aiheeseen liittyvää tietoa, suorittaa mittaukset ja tekee raportin. Työskentely suoritetaan ryhmissä.

Oppimateriaalit

Bosch: Autotekniikan taskukirja. Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajankäyttö:
- 6 tuntia yhteistä osuutta
- 50 tuntia mittauksia
- 77 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Toteutuksen kaikkien osa-alueiden tulee olla suoritettu hyväksytysti. Myöhästyneitä raportteja ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 % läsnäoloa. Hylättyjä toteutuksen osia ei voi suorittaa erikseen, vaan koko toteutus on suoritettava uudestaan. Opintojaksolla tehdään tutkimuksia eri aiheista erillisen listan mukaisesti.

Sisällön jaksotus

Toteutus alkaa infotilaisuudella, jolloin esitellään tehtävät työt ja tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät suorittavat mittausia laboratoriossa lukujärjestyksen mukaan. Viimeisellä kerralla pidetään palautetilaisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tällä opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä.

Kansainvälisyys

Tällä opintojaksolla ei ole kv-toimintaa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.