Ajoneuvon korirakenteetLaajuus (3 op)
Tunnus: 5C00ES28
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- ajoneuvojen korien, alustojen ja päällirakenteiden mitoitus- ja suunnitteluperusteet
- tärkeimmät kansalliset ja kansainväliset ajoneuvomääräykset
- henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistusteknologiat
- korien liimaus, hitsaus, niittaus, juotos, korjaus-, oikaisumenetelmät
- käyttää ajoneuvoalan ohjelmia korjauksen kustannuslaskentaan
- käyttää ohjelmaa raskaan kaluston rakenteiden mitoitukseen.
Sisältö
Opintojakso sisältää ajoneuvon rakenteeseen liittyvät määräykset, korien ja alustojen rakenneperiaatteet, materiaalit, valmistus- ja korjausmenetelmät. Opintojaksossa opiskellaan turvallisuusmääräykset, -varusteet, testaukset sekä kolarikorjaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 19.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 26.04.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Jari Seppälä
- Jarkko Peltonen
Vastuuhenkilö
Jarkko Peltonen
Ryhmät
-
22I131Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
-
22I132Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- ajoneuvojen korien, alustojen ja päällirakenteiden mitoitus- ja suunnitteluperusteet
- tärkeimmät kansalliset ja kansainväliset ajoneuvomääräykset
- henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistusteknologiat
- korien liimaus, hitsaus, niittaus, juotos, korjaus-, oikaisumenetelmät
- käyttää ajoneuvoalan ohjelmia korjauksen kustannuslaskentaan
- käyttää ohjelmaa raskaan kaluston rakenteiden mitoitukseen.
Sisältö (OJ)
Opintojakso sisältää ajoneuvon rakenteeseen liittyvät määräykset, korien ja alustojen rakenneperiaatteet, materiaalit, valmistus- ja korjausmenetelmät. Opintojaksossa opiskellaan turvallisuusmääräykset, -varusteet, testaukset sekä kolarikorjaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi suoritetaan seuraavasti:
- kevyen kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %)
- raskaan kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %).
Harjoitustöistä ja kokeista on saatava vähintään 1/3 maksimipistemäärästä (jokaisesta osasuorituksesta).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso pitää sisällään luento-opetusta, harjoitustoitä ja välikokeita.
Oppimateriaalit
Bosch: Automotive handbook (uusin versio).
Mahdollinen kurssimateriaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 38 tuntia, itseopiskelu 42 tuntia.
Sisällön jaksotus
Kevyen kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- suunnitteluperusteet
- korikehikko
- valmistus
- turvallisuus
- pintakäsittely
- vauriokorjaukset
- turvaohjaamo
- välikoe.
Raskaan kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- hyötyajoneuvon rakenne
- runkorakenteet
- päällirakentajat
- päällirakentajan ohjeet
- raskaan kaluston kolarikorjaus
- välikoe.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käytetään vierailevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan. Opintojaksolla pyritään tekemään myös yritysvierailuja.
Kansainvälisyys
Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kevyen kaluston osuudessa opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: työkonetekniikan opiskelijat ja korjaamotekniikan opiskelijat. Osa tunneista pidetään ryhmittäin. Työkonetekniikan osuudessa keskitytään tarkemmin suunnitteluun ja valmistukseen. Korjaamotekniikan osuudessa pääpaino on vaurioanalyysissä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Jari Seppälä
- Jarkko Peltonen
Vastuuhenkilö
Jarkko Peltonen
Ryhmät
-
21I131Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
-
21I132Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- ajoneuvojen korien, alustojen ja päällirakenteiden mitoitus- ja suunnitteluperusteet
- tärkeimmät kansalliset ja kansainväliset ajoneuvomääräykset
- henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistusteknologiat
- korien liimaus, hitsaus, niittaus, juotos, korjaus-, oikaisumenetelmät
- käyttää ajoneuvoalan ohjelmia korjauksen kustannuslaskentaan
- käyttää ohjelmaa raskaan kaluston rakenteiden mitoitukseen.
Sisältö (OJ)
Opintojakso sisältää ajoneuvon rakenteeseen liittyvät määräykset, korien ja alustojen rakenneperiaatteet, materiaalit, valmistus- ja korjausmenetelmät. Opintojaksossa opiskellaan turvallisuusmääräykset, -varusteet, testaukset sekä kolarikorjaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi suoritetaan seuraavasti:
- kevyen kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %)
- raskaan kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %).
Harjoitustöistä ja kokeista on saatava vähintään 1/3 maksimipistemäärästä (jokaisesta osasuorituksesta).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso pitää sisällään luento-opetusta, harjoitustoitä ja välikokeita.
Oppimateriaalit
Bosch: Automotive handbook (uusin versio).
Mahdollinen kurssimateriaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 38 tuntia, itseopiskelu 42 tuntia.
Sisällön jaksotus
Kevyen kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- suunnitteluperusteet
- korikehikko
- valmistus
- turvallisuus
- pintakäsittely
- vauriokorjaukset
- turvaohjaamo
- välikoe.
Raskaan kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- hyötyajoneuvon rakenne
- runkorakenteet
- päällirakentajat
- päällirakentajan ohjeet
- raskaan kaluston kolarikorjaus
- välikoe.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käytetään vierailevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan. Opintojaksolla pyritään tekemään myös yritysvierailuja.
Kansainvälisyys
Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kevyen kaluston osuudessa opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: työkonetekniikan opiskelijat ja korjaamotekniikan opiskelijat. Osa tunneista pidetään ryhmittäin. Työkonetekniikan osuudessa keskitytään tarkemmin suunnitteluun ja valmistukseen. Korjaamotekniikan osuudessa pääpaino on vaurioanalyysissä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 30.04.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Jari Seppälä
- Jarkko Peltonen
Ryhmät
-
20I132Autotekniikka, auto-ja korjaamotekniikka
-
20I131Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- ajoneuvojen korien, alustojen ja päällirakenteiden mitoitus- ja suunnitteluperusteet
- tärkeimmät kansalliset ja kansainväliset ajoneuvomääräykset
- henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistusteknologiat
- korien liimaus, hitsaus, niittaus, juotos, korjaus-, oikaisumenetelmät
- käyttää ajoneuvoalan ohjelmia korjauksen kustannuslaskentaan
- käyttää ohjelmaa raskaan kaluston rakenteiden mitoitukseen.
Sisältö (OJ)
Opintojakso sisältää ajoneuvon rakenteeseen liittyvät määräykset, korien ja alustojen rakenneperiaatteet, materiaalit, valmistus- ja korjausmenetelmät. Opintojaksossa opiskellaan turvallisuusmääräykset, -varusteet, testaukset sekä kolarikorjaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi suoritetaan seuraavasti:
- kevyen kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %)
- raskaan kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %).
Harjoitustöistä ja kokeista on saatava vähintään 1/3 maksimipistemäärästä (jokaisesta osasuorituksesta).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso pitää sisällään luento-opetusta, harjoitustoitä ja välikokeita.
Oppimateriaalit
Bosch: Automotive handbook (uusin versio).
Luentomateriaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 38 tuntia, itseopiskelu 42 tuntia.
Sisällön jaksotus
Kevyen kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- suunnitteluperusteet
- korikehikko
- valmistus
- turvallisuus
- pintakäsittely
- vauriokorjaukset
- turvaohjaamo
- välikoe.
Raskaan kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- hyötyajoneuvon rakenne
- runkorakenteet
- päällirakentajat
- päällirakentajan ohjeet
- raskaan kaluston kolarikorjaus
- välikoe.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käytetään vierailevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan. Opintojaksolla pyritään tekemään myös yksi yritysvierailu.
Kansainvälisyys
Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kevyen kaluston osuudessa opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: työkonetekniikan opiskelijat ja korjaamotekniikan opiskelijat. Osa tunneista pidetään ryhmittäin. Työkonetekniikan osuudessa keskitytään tarkemmin suunnitteluun ja valmistukseen. Korjaamotekniikan osuudessa pääpaino on vaurioanalyysissä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 30.04.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Jari Seppälä
- Jarkko Peltonen
Ryhmät
-
20I132Autotekniikka, auto-ja korjaamotekniikka
-
20I131Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- ajoneuvojen korien, alustojen ja päällirakenteiden mitoitus- ja suunnitteluperusteet
- tärkeimmät kansalliset ja kansainväliset ajoneuvomääräykset
- henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistusteknologiat
- korien liimaus, hitsaus, niittaus, juotos, korjaus-, oikaisumenetelmät
- käyttää ajoneuvoalan ohjelmia korjauksen kustannuslaskentaan
- käyttää ohjelmaa raskaan kaluston rakenteiden mitoitukseen.
Sisältö (OJ)
Opintojakso sisältää ajoneuvon rakenteeseen liittyvät määräykset, korien ja alustojen rakenneperiaatteet, materiaalit, valmistus- ja korjausmenetelmät. Opintojaksossa opiskellaan turvallisuusmääräykset, -varusteet, testaukset sekä kolarikorjaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi suoritetaan seuraavasti:
- kevyen kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %)
- raskaan kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %).
Harjoitustöistä ja kokeista on saatava vähintään 1/3 maksimipistemäärästä (jokaisesta osasuorituksesta).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso pitää sisällään luento-opetusta, harjoitustoitä ja välikokeita.
Oppimateriaalit
Bosch: Automotive handbook (uusin versio).
Luentomateriaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 38 tuntia, itseopiskelu 42 tuntia.
Sisällön jaksotus
Kevyen kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- suunnitteluperusteet
- korikehikko
- valmistus
- turvallisuus
- pintakäsittely
- vauriokorjaukset
- turvaohjaamo
- välikoe.
Raskaan kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- hyötyajoneuvon rakenne
- runkorakenteet
- päällirakentajat
- päällirakentajan ohjeet
- raskaan kaluston kolarikorjaus
- välikoe.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käytetään vierailevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan. Opintojaksolla pyritään tekemään myös yksi yritysvierailu.
Kansainvälisyys
Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kevyen kaluston osuudessa opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: työkonetekniikan opiskelijat ja korjaamotekniikan opiskelijat. Osa tunneista pidetään ryhmittäin. Työkonetekniikan osuudessa keskitytään tarkemmin suunnitteluun ja valmistukseen. Korjaamotekniikan osuudessa pääpaino on vaurioanalyysissä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.