Siirry suoraan sisältöön

Ajoneuvon korirakenteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5C00ES28-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 06.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 30.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jari Seppälä
Jarkko Peltonen
Vastuuhenkilö
Jarkko Peltonen
Ryhmät
23I131
Autotekniikka, auto-ja työkonetekniikka
23I132
Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
Opintojakso
5C00ES28

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa:
- ajoneuvojen korien, alustojen ja päällirakenteiden mitoitus- ja suunnitteluperusteet
- tärkeimmät kansalliset ja kansainväliset ajoneuvomääräykset
- henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistusteknologiat
- korien liimaus, hitsaus, niittaus, juotos, korjaus-, oikaisumenetelmät
- käyttää ajoneuvoalan ohjelmia korjauksen kustannuslaskentaan
- käyttää ohjelmaa raskaan kaluston rakenteiden mitoitukseen.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakso sisältää ajoneuvon rakenteeseen liittyvät määräykset, korien ja alustojen rakenneperiaatteet, materiaalit, valmistus- ja korjausmenetelmät. Opintojaksossa opiskellaan turvallisuusmääräykset, -varusteet, testaukset sekä kolarikorjaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi suoritetaan seuraavasti:
- kevyen kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %)
- raskaan kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %).
Harjoitustöistä ja kokeista on saatava vähintään 1/3 maksimipistemäärästä (jokaisesta osasuorituksesta).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso pitää sisällään luento-opetusta, harjoitustoitä ja välikokeita.

Oppimateriaalit

Bosch: Automotive handbook (uusin versio).
Mahdollinen kurssimateriaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 38 tuntia, itseopiskelu 42 tuntia.

Sisällön jaksotus

Kevyen kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- suunnitteluperusteet
- korikehikko
- valmistus
- turvallisuus
- pintakäsittely
- vauriokorjaukset
- turvaohjaamo
- välikoe.
Raskaan kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- hyötyajoneuvon rakenne
- runkorakenteet
- päällirakentajat
- päällirakentajan ohjeet
- raskaan kaluston kolarikorjaus
- välikoe.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla käytetään vierailevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan. Opintojaksolla pyritään tekemään myös yritysvierailuja.

Kansainvälisyys

Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kevyen kaluston osuudessa opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: työkonetekniikan opiskelijat ja korjaamotekniikan opiskelijat. Osa tunneista pidetään ryhmittäin. Työkonetekniikan osuudessa keskitytään tarkemmin suunnitteluun ja valmistukseen. Korjaamotekniikan osuudessa pääpaino on vaurioanalyysissä.

Siirry alkuun