Orgaanisen kemian perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: 5P00GX94
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on oppia orgaanisen kemian perusteet kuten orgaanisten yhdisteiden rakennekaavat, reaktiot sekä isomeriailmiön.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa ja osaa piirtää tavallisimpien orgaanisen kemian yhdisteryhmien kaavat: hiilivety-yhdisteet, karbonyyliyhdisteet, aldehydit, ketonit ja karboksyylihapot, alkoholit, fenolit, eetterit, esterit, tiolit ja amiinit.
• hallitsee yhdisteiden nimeämisen ja isomeria.
• tunnistaa substituutio-, additio-, ja eliminaatioreaktiot.
Sisältö
Orgaanisen kemian yhdisteryhmien kaavat: hiilivety-yhdisteet, karbonyyliyhdisteet, aldehydit, ketonit ja karboksyylihapot, alkoholit, fenolit, eetterit, esterit, tiolit ja amiinit. Yhdisteiden nimeäminen ja isomeria.
Substituutio-, additio-, ja eliminaatioreaktiot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa orgaanisen kemian funktionaaliset ryhmät ja osaa nimetä suoraketjuisia ja haaroittuneita hiilivetyjä sekä happea sisältäviä yhdisteitä. Opiskelija tunnistaa isomeriakäsitteen sekä orgaaniset reaktiot. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee orgaanisen kemian funktionaaliset ryhmät ja osaa nimetä suoraketjuisia ja haaroittuneita hiilivetyjä sekä happea sisältäviä yhdisteitä. Opiskelija tuntee isomeriakäsitteen sekä orgaaniset reaktiot.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija pystyy soveltamaan tietojaan orgaanisen kemian funktionaalisista ryhmistä ja osaa nimetä suoraketjuisia ja haaroittuneita hiilivetyjä sekä happea sisältäviä yhdisteitä. Opiskelija pystyy soveltamaan isomeriakäsitettä sekä orgaanisia reaktiota eri tilanteissa. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.