Siirry suoraan sisältöön

Biotuotteiden B2B -markkinointiLaajuus (4 op)

Tunnus: 5P00EU58

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa business to business (B2B-markkinointi) markkinoinnin keskeiset teoriat ja tunnuspiirteet. Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teoriaa käytäntöön. Opiskelija osaa vientikaupan keskeiset käsitteet ja dokumentit. Opiskelija osaa hakea oman alansa markkinatietoa.

Sisältö

Asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteet ja toteuttaminen.

Markkinoinnin osaamisalueet: markkinoinnin suunnittelu, asiakasosaaminen, toimintaympäristö, kilpailu, tuote-, hinnoittelu-, saatavuus- ja markkinointiviestinnän osaaminen.

4 P:n ja 7 P:n markkinoinnin kilpailukeinojen mallit.

Asiakkuuksien johtaminen.

Vientikauppaan liittyvät keskeiset näkökulmat: toimitusehtolausekkeet, valuuttakurssit, dokumentit.

Valitun biotuotteen markkinatiedon hakeminen ja esittäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä B2B markkinoinnin keskeisimpiä teorioita sekä osaa nimetä markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä sekä hakea toimialan markkinatietoa.

Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.

Oleminen. Opiskelija tunnistaa vientikaupan ja asiakastyön tärkeitä toimintatapoja. Osallistuu ryhmän toimintaan ja tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietäminen: Opiskelija osaa soveltaa B2B markkinoinnin keskeisiä teorioita käytäntöön, osaa vertailla erilaisia markkinoinnin ratkaisuja sekä osaa selittää markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä. Opiskelija osaa hakea ja käyttää tietoa, joka liittyy omaan toimialaan.

Tekeminen: Opiskelija osaa jakaa omaa osaamistaan sekä osaa ratkaista annetut tehtävät kattavasti ja tunnistaa pitkäjänteisen prosessimaisen työskentelyn annetun aikataulun mukaan. Opiskelija osaa vertailla ja valita teorioita ja tietoa tehtävien ratkaisemisessa.

Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vuorovaikutteisesti ja vastuullisesti sekä osaa arvioida asioita omasta ja lähiyhteisön näkökulmasta. Opiskelija osaa antaa aktiivisesti rakentavaa palautetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietäminen: Opiskelija osaa ymmärtää ja käyttää monipuolisesti B2B-markkinoinnin kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita bioutuotteiden toimialoilla. Opiskelija osaa monipuolisesti hakea ja yhdistää tietoa sekä analysoida oman alansa nykypäivää ja tulevaisuutta.

Tekeminen: Opiskelija osaa etsiä vaihtoehtoisia teorioita ja tietoa sekä osaa perustellusti ratkaista tehtäviä toimialan tulevaisuus ja kehittyminen huomioiden.

Oleminen: Opiskelija osaa toimia ammatillisesti yhteistyössä vuorovaikutteisesti, vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kai Lankinen
  • Mari Stenvall
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 22BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2022
  • 21BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa business to business (B2B-markkinointi) markkinoinnin keskeiset teoriat ja tunnuspiirteet. Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teoriaa käytäntöön. Opiskelija osaa vientikaupan keskeiset käsitteet ja dokumentit. Opiskelija osaa hakea oman alansa markkinatietoa.

Sisältö (OJ)

Asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteet ja toteuttaminen.

Markkinoinnin osaamisalueet: markkinoinnin suunnittelu, asiakasosaaminen, toimintaympäristö, kilpailu, tuote-, hinnoittelu-, saatavuus- ja markkinointiviestinnän osaaminen.

4 P:n ja 7 P:n markkinoinnin kilpailukeinojen mallit.

Asiakkuuksien johtaminen.

Vientikauppaan liittyvät keskeiset näkökulmat: toimitusehtolausekkeet, valuuttakurssit, dokumentit.

Valitun biotuotteen markkinatiedon hakeminen ja esittäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä B2B markkinoinnin keskeisimpiä teorioita sekä osaa nimetä markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä sekä hakea toimialan markkinatietoa.

Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.

Oleminen. Opiskelija tunnistaa vientikaupan ja asiakastyön tärkeitä toimintatapoja. Osallistuu ryhmän toimintaan ja tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa soveltaa B2B markkinoinnin keskeisiä teorioita käytäntöön, osaa vertailla erilaisia markkinoinnin ratkaisuja sekä osaa selittää markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä. Opiskelija osaa hakea ja käyttää tietoa, joka liittyy omaan toimialaan.

Tekeminen: Opiskelija osaa jakaa omaa osaamistaan sekä osaa ratkaista annetut tehtävät kattavasti ja tunnistaa pitkäjänteisen prosessimaisen työskentelyn annetun aikataulun mukaan. Opiskelija osaa vertailla ja valita teorioita ja tietoa tehtävien ratkaisemisessa.

Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vuorovaikutteisesti ja vastuullisesti sekä osaa arvioida asioita omasta ja lähiyhteisön näkökulmasta. Opiskelija osaa antaa aktiivisesti rakentavaa palautetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa ymmärtää ja käyttää monipuolisesti B2B-markkinoinnin kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita bioutuotteiden toimialoilla. Opiskelija osaa monipuolisesti hakea ja yhdistää tietoa sekä analysoida oman alansa nykypäivää ja tulevaisuutta.

Tekeminen: Opiskelija osaa etsiä vaihtoehtoisia teorioita ja tietoa sekä osaa perustellusti ratkaista tehtäviä toimialan tulevaisuus ja kehittyminen huomioiden.

Oleminen: Opiskelija osaa toimia ammatillisesti yhteistyössä vuorovaikutteisesti, vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Aika ja paikka

Kurssin lähi-ja etätunnit on merkitty lukujärjestykseen. Kurssin tehtävät edellyttävät ajankäyttöä myös omalla ajalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla on tentti ja kaksi harjoitustyötä, jotka kumpikin tulee suorittaa hyväksytysti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi perustuu:
Tentti 50%
Business Model Canvas (BMC) -tehtävä 25%
Yritystehtävä 25%
Opiskelijan aktiivisuus ja osallistumiseen verkossa ja lähitunneilla voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan +/- 1 arvosanan verran.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssilla on kaksi opettajaa. Liiketalouden osuudesta vastaa Mari Stenvall, substanssista Kai Lankinen.

Kurssilla työskennellään yhdessä ja yksin. Lähtökohta on keskusteleva ja opiskelijakeskeinen.

Learning by doing ohjatusti.

Oppimateriaalit

Kurssin oppimateriaalia on Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi hyväksilukea, jos vastaavat opinnot on aiemmin suoritettuna. Osaamisen hyväksilukeminen on myös mahdollista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustyöt edellyttävät oman alan toimijoiden liiketoimintaan tutustumista.
Haastattelutyö tehdään oman alan yritykseen.
Kurssin pääharjoitustyönä on Business Model Canvas itse valittuun oman alan tuotteeseen.
Harjoitustyöt tehdään parityönä, prosessin lopussa on töiden purut pienryhmissä.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pirre Hyötynen
  • Mari Stenvall
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 21BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2021
  • 20BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa business to business (B2B-markkinointi) markkinoinnin keskeiset teoriat ja tunnuspiirteet. Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teoriaa käytäntöön. Opiskelija osaa vientikaupan keskeiset käsitteet ja dokumentit. Opiskelija osaa hakea oman alansa markkinatietoa.

Sisältö (OJ)

Asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteet ja toteuttaminen.

Markkinoinnin osaamisalueet: markkinoinnin suunnittelu, asiakasosaaminen, toimintaympäristö, kilpailu, tuote-, hinnoittelu-, saatavuus- ja markkinointiviestinnän osaaminen.

4 P:n ja 7 P:n markkinoinnin kilpailukeinojen mallit.

Asiakkuuksien johtaminen.

Vientikauppaan liittyvät keskeiset näkökulmat: toimitusehtolausekkeet, valuuttakurssit, dokumentit.

Valitun biotuotteen markkinatiedon hakeminen ja esittäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä B2B markkinoinnin keskeisimpiä teorioita sekä osaa nimetä markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä sekä hakea toimialan markkinatietoa.

Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.

Oleminen. Opiskelija tunnistaa vientikaupan ja asiakastyön tärkeitä toimintatapoja. Osallistuu ryhmän toimintaan ja tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa soveltaa B2B markkinoinnin keskeisiä teorioita käytäntöön, osaa vertailla erilaisia markkinoinnin ratkaisuja sekä osaa selittää markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä. Opiskelija osaa hakea ja käyttää tietoa, joka liittyy omaan toimialaan.

Tekeminen: Opiskelija osaa jakaa omaa osaamistaan sekä osaa ratkaista annetut tehtävät kattavasti ja tunnistaa pitkäjänteisen prosessimaisen työskentelyn annetun aikataulun mukaan. Opiskelija osaa vertailla ja valita teorioita ja tietoa tehtävien ratkaisemisessa.

Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vuorovaikutteisesti ja vastuullisesti sekä osaa arvioida asioita omasta ja lähiyhteisön näkökulmasta. Opiskelija osaa antaa aktiivisesti rakentavaa palautetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa ymmärtää ja käyttää monipuolisesti B2B-markkinoinnin kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita bioutuotteiden toimialoilla. Opiskelija osaa monipuolisesti hakea ja yhdistää tietoa sekä analysoida oman alansa nykypäivää ja tulevaisuutta.

Tekeminen: Opiskelija osaa etsiä vaihtoehtoisia teorioita ja tietoa sekä osaa perustellusti ratkaista tehtäviä toimialan tulevaisuus ja kehittyminen huomioiden.

Oleminen: Opiskelija osaa toimia ammatillisesti yhteistyössä vuorovaikutteisesti, vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Aika ja paikka

Kurssin lähi-ja etätunnit on merkitty lukujärjestykseen. Kurssin tehtävät edellyttävät ajankäyttöä myös omalla ajalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla on tentti ja kaksi harjoitustyötä, jotka kumpikin tulee suorittaa hyväksytysti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi perustuu:
Tentti 45%
Business Model Canvas (BMC) -tehtävä 30%
Yritystehtävä 25%
Opiskelijan aktiivisuus ja osallistumiseen verkossa ja lähitunneilla voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan +/- 1 arvosanan verran.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssilla on kaksi opettajaa. Liiketalouden osuudesta vastaa Mari Stenvall, substanssista Pirre Hyötynen.

Kurssilla työskennellään yhdessä ja yksin. Lähtökohta on keskusteleva ja opiskelijakeskeinen.

Learning by doing ohjatusti.

Oppimateriaalit

Kurssin oppimateriaalia on Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi hyväksilukea, jos vastaavat opinnot on aiemmin suoritettuna. Osaamisen hyväksilukeminen on myös mahdollista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustyöt edellyttävät oman alan toimijoiden liiketoimintaan tutustumista.
Haastattelutyö tehdään oman alan yritykseen.
Kurssin pääharjoitustyönä on Business Model Canvas itse valittuun oman alan tuotteeseen.
Harjoitustyöt tehdään parityönä, prosessin lopussa on töiden purut pienryhmissä.

Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Atte Rättyä
  • Mari Stenvall
Vastuuhenkilö

Atte Rättyä

Ryhmät
  • 19BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2019
  • 20BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa business to business (B2B-markkinointi) markkinoinnin keskeiset teoriat ja tunnuspiirteet. Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teoriaa käytäntöön. Opiskelija osaa vientikaupan keskeiset käsitteet ja dokumentit. Opiskelija osaa hakea oman alansa markkinatietoa.

Sisältö (OJ)

Asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteet ja toteuttaminen.

Markkinoinnin osaamisalueet: markkinoinnin suunnittelu, asiakasosaaminen, toimintaympäristö, kilpailu, tuote-, hinnoittelu-, saatavuus- ja markkinointiviestinnän osaaminen.

4 P:n ja 7 P:n markkinoinnin kilpailukeinojen mallit.

Asiakkuuksien johtaminen.

Vientikauppaan liittyvät keskeiset näkökulmat: toimitusehtolausekkeet, valuuttakurssit, dokumentit.

Valitun biotuotteen markkinatiedon hakeminen ja esittäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä B2B markkinoinnin keskeisimpiä teorioita sekä osaa nimetä markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä sekä hakea toimialan markkinatietoa.

Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.

Oleminen. Opiskelija tunnistaa vientikaupan ja asiakastyön tärkeitä toimintatapoja. Osallistuu ryhmän toimintaan ja tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa soveltaa B2B markkinoinnin keskeisiä teorioita käytäntöön, osaa vertailla erilaisia markkinoinnin ratkaisuja sekä osaa selittää markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä. Opiskelija osaa hakea ja käyttää tietoa, joka liittyy omaan toimialaan.

Tekeminen: Opiskelija osaa jakaa omaa osaamistaan sekä osaa ratkaista annetut tehtävät kattavasti ja tunnistaa pitkäjänteisen prosessimaisen työskentelyn annetun aikataulun mukaan. Opiskelija osaa vertailla ja valita teorioita ja tietoa tehtävien ratkaisemisessa.

Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vuorovaikutteisesti ja vastuullisesti sekä osaa arvioida asioita omasta ja lähiyhteisön näkökulmasta. Opiskelija osaa antaa aktiivisesti rakentavaa palautetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa ymmärtää ja käyttää monipuolisesti B2B-markkinoinnin kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita bioutuotteiden toimialoilla. Opiskelija osaa monipuolisesti hakea ja yhdistää tietoa sekä analysoida oman alansa nykypäivää ja tulevaisuutta.

Tekeminen: Opiskelija osaa etsiä vaihtoehtoisia teorioita ja tietoa sekä osaa perustellusti ratkaista tehtäviä toimialan tulevaisuus ja kehittyminen huomioiden.

Oleminen: Opiskelija osaa toimia ammatillisesti yhteistyössä vuorovaikutteisesti, vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Aika ja paikka

Kurssin lähi-ja etätunnit on merkitty lukujärjestykseen. Kurssin tehtävät edellyttävät ajankäyttöä myös omalla ajalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssista ei ole tenttiä vaan kaksi harjoitustyötä, jotka kumpikin tulee suorittaa hyväksytysti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi perustuu:
Business Model Canvas (BMC) -tehtävä 60%
Yritystehtävä 40%
Opiskelijan aktiivisuus ja osallistumiseen verkossa ja lähitunneilla voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan +/- 1 arvosanan verran.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssilla on kaksi opettajaa. Liiketalouden osuudesta vastaa Mari Stenvall, substanssista Atte Rättyä.

Kurssilla työskennellään yhdessä ja yksin. Lähtökohta on keskusteleva ja opiskelijakeskeinen.

Learning by doing ohjatusti.

Oppimateriaalit

Kurssin oppimateriaalia on Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi hyväksilukea, jos vastaavat opinnot on aiemmin suoritettuna. Osaamisen hyväksilukeminen on myös mahdollista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustyöt edellyttävät oman alan toimijoiden liiketoimintaan tutustumista.
Haastattelutyö tehdään oman alan yritykseen.
Kurssin pääharjoitustyönä on Business Model Canvas itse valittuun oman alan tuotteeseen.
Harjoitustyöt tehdään parityönä, prosessin lopussa on töiden purut pienryhmissä.