Siirry suoraan sisältöön

Biotuotteiden B2B -markkinointi (4 op)

Toteutuksen tunnus: 5P00EU58-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pirre Hyötynen
  • Mari Stenvall

Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät

  • 21BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2021
  • 20BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa business to business (B2B-markkinointi) markkinoinnin keskeiset teoriat ja tunnuspiirteet. Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teoriaa käytäntöön. Opiskelija osaa vientikaupan keskeiset käsitteet ja dokumentit. Opiskelija osaa hakea oman alansa markkinatietoa.

Sisältö (OJ)

Asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteet ja toteuttaminen.

Markkinoinnin osaamisalueet: markkinoinnin suunnittelu, asiakasosaaminen, toimintaympäristö, kilpailu, tuote-, hinnoittelu-, saatavuus- ja markkinointiviestinnän osaaminen.

4 P:n ja 7 P:n markkinoinnin kilpailukeinojen mallit.

Asiakkuuksien johtaminen.

Vientikauppaan liittyvät keskeiset näkökulmat: toimitusehtolausekkeet, valuuttakurssit, dokumentit.

Valitun biotuotteen markkinatiedon hakeminen ja esittäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä B2B markkinoinnin keskeisimpiä teorioita sekä osaa nimetä markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä sekä hakea toimialan markkinatietoa.

Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.

Oleminen. Opiskelija tunnistaa vientikaupan ja asiakastyön tärkeitä toimintatapoja. Osallistuu ryhmän toimintaan ja tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa soveltaa B2B markkinoinnin keskeisiä teorioita käytäntöön, osaa vertailla erilaisia markkinoinnin ratkaisuja sekä osaa selittää markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä. Opiskelija osaa hakea ja käyttää tietoa, joka liittyy omaan toimialaan.

Tekeminen: Opiskelija osaa jakaa omaa osaamistaan sekä osaa ratkaista annetut tehtävät kattavasti ja tunnistaa pitkäjänteisen prosessimaisen työskentelyn annetun aikataulun mukaan. Opiskelija osaa vertailla ja valita teorioita ja tietoa tehtävien ratkaisemisessa.

Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vuorovaikutteisesti ja vastuullisesti sekä osaa arvioida asioita omasta ja lähiyhteisön näkökulmasta. Opiskelija osaa antaa aktiivisesti rakentavaa palautetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa ymmärtää ja käyttää monipuolisesti B2B-markkinoinnin kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita bioutuotteiden toimialoilla. Opiskelija osaa monipuolisesti hakea ja yhdistää tietoa sekä analysoida oman alansa nykypäivää ja tulevaisuutta.

Tekeminen: Opiskelija osaa etsiä vaihtoehtoisia teorioita ja tietoa sekä osaa perustellusti ratkaista tehtäviä toimialan tulevaisuus ja kehittyminen huomioiden.

Oleminen: Opiskelija osaa toimia ammatillisesti yhteistyössä vuorovaikutteisesti, vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Aika ja paikka

Kurssin lähi-ja etätunnit on merkitty lukujärjestykseen. Kurssin tehtävät edellyttävät ajankäyttöä myös omalla ajalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla on tentti ja kaksi harjoitustyötä, jotka kumpikin tulee suorittaa hyväksytysti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi perustuu:
Tentti 45%
Business Model Canvas (BMC) -tehtävä 30%
Yritystehtävä 25%
Opiskelijan aktiivisuus ja osallistumiseen verkossa ja lähitunneilla voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan +/- 1 arvosanan verran.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssilla on kaksi opettajaa. Liiketalouden osuudesta vastaa Mari Stenvall, substanssista Pirre Hyötynen.

Kurssilla työskennellään yhdessä ja yksin. Lähtökohta on keskusteleva ja opiskelijakeskeinen.

Learning by doing ohjatusti.

Oppimateriaalit

Kurssin oppimateriaalia on Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi hyväksilukea, jos vastaavat opinnot on aiemmin suoritettuna. Osaamisen hyväksilukeminen on myös mahdollista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustyöt edellyttävät oman alan toimijoiden liiketoimintaan tutustumista.
Haastattelutyö tehdään oman alan yritykseen.
Kurssin pääharjoitustyönä on Business Model Canvas itse valittuun oman alan tuotteeseen.
Harjoitustyöt tehdään parityönä, prosessin lopussa on töiden purut pienryhmissä.