Biotuotteiden B2B -markkinointiLaajuus (4 op)
Tunnus: 5P00EU58
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa business to business (B2B-markkinointi) markkinoinnin keskeiset teoriat ja tunnuspiirteet. Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teoriaa käytäntöön. Opiskelija osaa vientikaupan keskeiset käsitteet ja dokumentit. Opiskelija osaa hakea oman alansa markkinatietoa.
Sisältö
Asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteet ja toteuttaminen.
Markkinoinnin osaamisalueet: markkinoinnin suunnittelu, asiakasosaaminen, toimintaympäristö, kilpailu, tuote-, hinnoittelu-, saatavuus- ja markkinointiviestinnän osaaminen.
4 P:n ja 7 P:n markkinoinnin kilpailukeinojen mallit.
Asiakkuuksien johtaminen.
Vientikauppaan liittyvät keskeiset näkökulmat: toimitusehtolausekkeet, valuuttakurssit, dokumentit.
Valitun biotuotteen markkinatiedon hakeminen ja esittäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä B2B markkinoinnin keskeisimpiä teorioita sekä osaa nimetä markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä sekä hakea toimialan markkinatietoa.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Oleminen. Opiskelija tunnistaa vientikaupan ja asiakastyön tärkeitä toimintatapoja. Osallistuu ryhmän toimintaan ja tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietäminen: Opiskelija osaa soveltaa B2B markkinoinnin keskeisiä teorioita käytäntöön, osaa vertailla erilaisia markkinoinnin ratkaisuja sekä osaa selittää markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä. Opiskelija osaa hakea ja käyttää tietoa, joka liittyy omaan toimialaan.
Tekeminen: Opiskelija osaa jakaa omaa osaamistaan sekä osaa ratkaista annetut tehtävät kattavasti ja tunnistaa pitkäjänteisen prosessimaisen työskentelyn annetun aikataulun mukaan. Opiskelija osaa vertailla ja valita teorioita ja tietoa tehtävien ratkaisemisessa.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vuorovaikutteisesti ja vastuullisesti sekä osaa arvioida asioita omasta ja lähiyhteisön näkökulmasta. Opiskelija osaa antaa aktiivisesti rakentavaa palautetta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietäminen: Opiskelija osaa ymmärtää ja käyttää monipuolisesti B2B-markkinoinnin kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita bioutuotteiden toimialoilla. Opiskelija osaa monipuolisesti hakea ja yhdistää tietoa sekä analysoida oman alansa nykypäivää ja tulevaisuutta.
Tekeminen: Opiskelija osaa etsiä vaihtoehtoisia teorioita ja tietoa sekä osaa perustellusti ratkaista tehtäviä toimialan tulevaisuus ja kehittyminen huomioiden.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia ammatillisesti yhteistyössä vuorovaikutteisesti, vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kai Lankinen
- Mari Stenvall
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
22BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2022
-
21BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa business to business (B2B-markkinointi) markkinoinnin keskeiset teoriat ja tunnuspiirteet. Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teoriaa käytäntöön. Opiskelija osaa vientikaupan keskeiset käsitteet ja dokumentit. Opiskelija osaa hakea oman alansa markkinatietoa.
Sisältö (OJ)
Asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteet ja toteuttaminen.
Markkinoinnin osaamisalueet: markkinoinnin suunnittelu, asiakasosaaminen, toimintaympäristö, kilpailu, tuote-, hinnoittelu-, saatavuus- ja markkinointiviestinnän osaaminen.
4 P:n ja 7 P:n markkinoinnin kilpailukeinojen mallit.
Asiakkuuksien johtaminen.
Vientikauppaan liittyvät keskeiset näkökulmat: toimitusehtolausekkeet, valuuttakurssit, dokumentit.
Valitun biotuotteen markkinatiedon hakeminen ja esittäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä B2B markkinoinnin keskeisimpiä teorioita sekä osaa nimetä markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä sekä hakea toimialan markkinatietoa.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Oleminen. Opiskelija tunnistaa vientikaupan ja asiakastyön tärkeitä toimintatapoja. Osallistuu ryhmän toimintaan ja tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa soveltaa B2B markkinoinnin keskeisiä teorioita käytäntöön, osaa vertailla erilaisia markkinoinnin ratkaisuja sekä osaa selittää markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä. Opiskelija osaa hakea ja käyttää tietoa, joka liittyy omaan toimialaan.
Tekeminen: Opiskelija osaa jakaa omaa osaamistaan sekä osaa ratkaista annetut tehtävät kattavasti ja tunnistaa pitkäjänteisen prosessimaisen työskentelyn annetun aikataulun mukaan. Opiskelija osaa vertailla ja valita teorioita ja tietoa tehtävien ratkaisemisessa.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vuorovaikutteisesti ja vastuullisesti sekä osaa arvioida asioita omasta ja lähiyhteisön näkökulmasta. Opiskelija osaa antaa aktiivisesti rakentavaa palautetta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa ymmärtää ja käyttää monipuolisesti B2B-markkinoinnin kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita bioutuotteiden toimialoilla. Opiskelija osaa monipuolisesti hakea ja yhdistää tietoa sekä analysoida oman alansa nykypäivää ja tulevaisuutta.
Tekeminen: Opiskelija osaa etsiä vaihtoehtoisia teorioita ja tietoa sekä osaa perustellusti ratkaista tehtäviä toimialan tulevaisuus ja kehittyminen huomioiden.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia ammatillisesti yhteistyössä vuorovaikutteisesti, vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
Kurssin lähi-ja etätunnit on merkitty lukujärjestykseen. Kurssin tehtävät edellyttävät ajankäyttöä myös omalla ajalla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla on tentti ja kaksi harjoitustyötä, jotka kumpikin tulee suorittaa hyväksytysti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi perustuu:
Tentti 50%
Business Model Canvas (BMC) -tehtävä 25%
Yritystehtävä 25%
Opiskelijan aktiivisuus ja osallistumiseen verkossa ja lähitunneilla voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan +/- 1 arvosanan verran.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssilla on kaksi opettajaa. Liiketalouden osuudesta vastaa Mari Stenvall, substanssista Kai Lankinen.
Kurssilla työskennellään yhdessä ja yksin. Lähtökohta on keskusteleva ja opiskelijakeskeinen.
Learning by doing ohjatusti.
Oppimateriaalit
Kurssin oppimateriaalia on Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin voi hyväksilukea, jos vastaavat opinnot on aiemmin suoritettuna. Osaamisen hyväksilukeminen on myös mahdollista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt edellyttävät oman alan toimijoiden liiketoimintaan tutustumista.
Haastattelutyö tehdään oman alan yritykseen.
Kurssin pääharjoitustyönä on Business Model Canvas itse valittuun oman alan tuotteeseen.
Harjoitustyöt tehdään parityönä, prosessin lopussa on töiden purut pienryhmissä.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirre Hyötynen
- Mari Stenvall
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
21BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2021
-
20BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa business to business (B2B-markkinointi) markkinoinnin keskeiset teoriat ja tunnuspiirteet. Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teoriaa käytäntöön. Opiskelija osaa vientikaupan keskeiset käsitteet ja dokumentit. Opiskelija osaa hakea oman alansa markkinatietoa.
Sisältö (OJ)
Asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteet ja toteuttaminen.
Markkinoinnin osaamisalueet: markkinoinnin suunnittelu, asiakasosaaminen, toimintaympäristö, kilpailu, tuote-, hinnoittelu-, saatavuus- ja markkinointiviestinnän osaaminen.
4 P:n ja 7 P:n markkinoinnin kilpailukeinojen mallit.
Asiakkuuksien johtaminen.
Vientikauppaan liittyvät keskeiset näkökulmat: toimitusehtolausekkeet, valuuttakurssit, dokumentit.
Valitun biotuotteen markkinatiedon hakeminen ja esittäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä B2B markkinoinnin keskeisimpiä teorioita sekä osaa nimetä markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä sekä hakea toimialan markkinatietoa.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Oleminen. Opiskelija tunnistaa vientikaupan ja asiakastyön tärkeitä toimintatapoja. Osallistuu ryhmän toimintaan ja tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa soveltaa B2B markkinoinnin keskeisiä teorioita käytäntöön, osaa vertailla erilaisia markkinoinnin ratkaisuja sekä osaa selittää markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä. Opiskelija osaa hakea ja käyttää tietoa, joka liittyy omaan toimialaan.
Tekeminen: Opiskelija osaa jakaa omaa osaamistaan sekä osaa ratkaista annetut tehtävät kattavasti ja tunnistaa pitkäjänteisen prosessimaisen työskentelyn annetun aikataulun mukaan. Opiskelija osaa vertailla ja valita teorioita ja tietoa tehtävien ratkaisemisessa.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vuorovaikutteisesti ja vastuullisesti sekä osaa arvioida asioita omasta ja lähiyhteisön näkökulmasta. Opiskelija osaa antaa aktiivisesti rakentavaa palautetta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa ymmärtää ja käyttää monipuolisesti B2B-markkinoinnin kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita bioutuotteiden toimialoilla. Opiskelija osaa monipuolisesti hakea ja yhdistää tietoa sekä analysoida oman alansa nykypäivää ja tulevaisuutta.
Tekeminen: Opiskelija osaa etsiä vaihtoehtoisia teorioita ja tietoa sekä osaa perustellusti ratkaista tehtäviä toimialan tulevaisuus ja kehittyminen huomioiden.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia ammatillisesti yhteistyössä vuorovaikutteisesti, vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
Kurssin lähi-ja etätunnit on merkitty lukujärjestykseen. Kurssin tehtävät edellyttävät ajankäyttöä myös omalla ajalla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla on tentti ja kaksi harjoitustyötä, jotka kumpikin tulee suorittaa hyväksytysti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi perustuu:
Tentti 45%
Business Model Canvas (BMC) -tehtävä 30%
Yritystehtävä 25%
Opiskelijan aktiivisuus ja osallistumiseen verkossa ja lähitunneilla voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan +/- 1 arvosanan verran.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssilla on kaksi opettajaa. Liiketalouden osuudesta vastaa Mari Stenvall, substanssista Pirre Hyötynen.
Kurssilla työskennellään yhdessä ja yksin. Lähtökohta on keskusteleva ja opiskelijakeskeinen.
Learning by doing ohjatusti.
Oppimateriaalit
Kurssin oppimateriaalia on Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin voi hyväksilukea, jos vastaavat opinnot on aiemmin suoritettuna. Osaamisen hyväksilukeminen on myös mahdollista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt edellyttävät oman alan toimijoiden liiketoimintaan tutustumista.
Haastattelutyö tehdään oman alan yritykseen.
Kurssin pääharjoitustyönä on Business Model Canvas itse valittuun oman alan tuotteeseen.
Harjoitustyöt tehdään parityönä, prosessin lopussa on töiden purut pienryhmissä.
Ilmoittautumisaika
30.07.2022 - 11.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 31.12.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Atte Rättyä
- Mari Stenvall
Vastuuhenkilö
Atte Rättyä
Ryhmät
-
19BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2019
-
20BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa business to business (B2B-markkinointi) markkinoinnin keskeiset teoriat ja tunnuspiirteet. Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teoriaa käytäntöön. Opiskelija osaa vientikaupan keskeiset käsitteet ja dokumentit. Opiskelija osaa hakea oman alansa markkinatietoa.
Sisältö (OJ)
Asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteet ja toteuttaminen.
Markkinoinnin osaamisalueet: markkinoinnin suunnittelu, asiakasosaaminen, toimintaympäristö, kilpailu, tuote-, hinnoittelu-, saatavuus- ja markkinointiviestinnän osaaminen.
4 P:n ja 7 P:n markkinoinnin kilpailukeinojen mallit.
Asiakkuuksien johtaminen.
Vientikauppaan liittyvät keskeiset näkökulmat: toimitusehtolausekkeet, valuuttakurssit, dokumentit.
Valitun biotuotteen markkinatiedon hakeminen ja esittäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä B2B markkinoinnin keskeisimpiä teorioita sekä osaa nimetä markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä sekä hakea toimialan markkinatietoa.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Oleminen. Opiskelija tunnistaa vientikaupan ja asiakastyön tärkeitä toimintatapoja. Osallistuu ryhmän toimintaan ja tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa soveltaa B2B markkinoinnin keskeisiä teorioita käytäntöön, osaa vertailla erilaisia markkinoinnin ratkaisuja sekä osaa selittää markkinoinnin ja vientikaupan peruskäsitteitä. Opiskelija osaa hakea ja käyttää tietoa, joka liittyy omaan toimialaan.
Tekeminen: Opiskelija osaa jakaa omaa osaamistaan sekä osaa ratkaista annetut tehtävät kattavasti ja tunnistaa pitkäjänteisen prosessimaisen työskentelyn annetun aikataulun mukaan. Opiskelija osaa vertailla ja valita teorioita ja tietoa tehtävien ratkaisemisessa.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vuorovaikutteisesti ja vastuullisesti sekä osaa arvioida asioita omasta ja lähiyhteisön näkökulmasta. Opiskelija osaa antaa aktiivisesti rakentavaa palautetta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa ymmärtää ja käyttää monipuolisesti B2B-markkinoinnin kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita bioutuotteiden toimialoilla. Opiskelija osaa monipuolisesti hakea ja yhdistää tietoa sekä analysoida oman alansa nykypäivää ja tulevaisuutta.
Tekeminen: Opiskelija osaa etsiä vaihtoehtoisia teorioita ja tietoa sekä osaa perustellusti ratkaista tehtäviä toimialan tulevaisuus ja kehittyminen huomioiden.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia ammatillisesti yhteistyössä vuorovaikutteisesti, vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
Kurssin lähi-ja etätunnit on merkitty lukujärjestykseen. Kurssin tehtävät edellyttävät ajankäyttöä myös omalla ajalla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssista ei ole tenttiä vaan kaksi harjoitustyötä, jotka kumpikin tulee suorittaa hyväksytysti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi perustuu:
Business Model Canvas (BMC) -tehtävä 60%
Yritystehtävä 40%
Opiskelijan aktiivisuus ja osallistumiseen verkossa ja lähitunneilla voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan +/- 1 arvosanan verran.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssilla on kaksi opettajaa. Liiketalouden osuudesta vastaa Mari Stenvall, substanssista Atte Rättyä.
Kurssilla työskennellään yhdessä ja yksin. Lähtökohta on keskusteleva ja opiskelijakeskeinen.
Learning by doing ohjatusti.
Oppimateriaalit
Kurssin oppimateriaalia on Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin voi hyväksilukea, jos vastaavat opinnot on aiemmin suoritettuna. Osaamisen hyväksilukeminen on myös mahdollista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt edellyttävät oman alan toimijoiden liiketoimintaan tutustumista.
Haastattelutyö tehdään oman alan yritykseen.
Kurssin pääharjoitustyönä on Business Model Canvas itse valittuun oman alan tuotteeseen.
Harjoitustyöt tehdään parityönä, prosessin lopussa on töiden purut pienryhmissä.