Tekniikan suomen kieli ja viestintäLaajuus (3 op)
Tunnus: 5N00DX46
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Sisältö
puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
oikeakielisyys
asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
Esitietovaatimukset
Ei ole
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Lisätiedot
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Riittävä suomen kielen taito
Läsnäolovelvoite 80 %
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 29.11.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
24I231ASähkö- ja automaatiotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Sisältö (OJ)
puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
oikeakielisyys
asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei ole
Lisätiedot (OJ)
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Riittävä suomen kielen taito
Läsnäolovelvoite 80 %
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Aika ja paikka
TAMK, syksy 2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksella ei ole tenttiä. Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen tunneilla ja kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus = Opiskelija tuntee viestinnän tavoitteet ja tehtävät ja ymmärtää ryhmätyötaitojen ja projektin asiakirjojen merkityksen osana projektityöskentelyn tehokasta viestintää. Opiskelija osaa toimia palavereissa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti mm. ryhmädynamiikkaan ja neuvottelutaitoihin liittyvää ymmärrystään hyödyntäen. Opiskelija esiintyy asiantuntijana vakuuttavasti, selkeästi ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija osaa tuottaa tilanteeseen sopivia kirjallisia dokumentteja, joissa kielenkäyttö on asiatyylistä ja sujuvaa.
Hylätty suoritus = Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan edellä kuvatuissa asioissa tai niissä on merkittäviä puutteita. Opiskelija ei ole tehnyt vaadittuja ryhmä- ja yksilötehtäviä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset.
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27 h (=3 op). Kontaktiopetusta (2 h) n. joka viikko 1. ja 2. periodilla, lisäksi opiskelijan itsenäistä työskentelyä tuntien ulkopuolella.
Sisällön jaksotus
- puheviestinnän perusteet
- opiskelussa ja työelämässä tarvittavat ryhmätyö- ja neuvottelutaidot
- työnhaun ja projektiviestinnän asiakirjat (esim. palaverimuistio, projektiraportti)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 29.11.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
24I231BSähkö- ja automaatiotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Sisältö (OJ)
puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
oikeakielisyys
asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei ole
Lisätiedot (OJ)
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Riittävä suomen kielen taito
Läsnäolovelvoite 80 %
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Aika ja paikka
TAMK, syksy 2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksella ei ole tenttiä. Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen tunneilla ja kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus = Opiskelija tuntee viestinnän tavoitteet ja tehtävät ja ymmärtää ryhmätyötaitojen ja projektin asiakirjojen merkityksen osana projektityöskentelyn tehokasta viestintää. Opiskelija osaa toimia palavereissa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti mm. ryhmädynamiikkaan ja neuvottelutaitoihin liittyvää ymmärrystään hyödyntäen. Opiskelija esiintyy asiantuntijana vakuuttavasti, selkeästi ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija osaa tuottaa tilanteeseen sopivia kirjallisia dokumentteja, joissa kielenkäyttö on asiatyylistä ja sujuvaa.
Hylätty suoritus = Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan edellä kuvatuissa asioissa tai niissä on merkittäviä puutteita. Opiskelija ei ole tehnyt vaadittuja ryhmä- ja yksilötehtäviä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset.
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27 h (=3 op). Kontaktiopetusta (2 h) n. joka viikko 1. ja 2. periodilla, lisäksi opiskelijan itsenäistä työskentelyä tuntien ulkopuolella.
Sisällön jaksotus
- puheviestinnän perusteet
- opiskelussa ja työelämässä tarvittavat ryhmätyö- ja neuvottelutaidot
- työnhaun ja projektiviestinnän asiakirjat (esim. palaverimuistio, projektiraportti)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 03.05.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
24AI231Sähkö- ja automaatiotekniikka, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Sisältö (OJ)
puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
oikeakielisyys
asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei ole
Lisätiedot (OJ)
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Riittävä suomen kielen taito
Läsnäolovelvoite 80 %
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla opiskelijat pitävät suullisia esityksiä, kirjallista tenttiä ei ole.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu sekä opiskelijan tekemiin tehtäviin että yleiseen aktiivisuuteen ja osallistumiseen tuntityöskentelyssä. Myös vertaisarviointia hyödynnetään.
Hyväksytty suoritus = Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on hyvin tai erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä tai lähes virheetöntä ja tyyli hallittua. Teksti noudattelee asetteluiltaan TAMKin raportointiohjeistuksia. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Hylätty suoritus = Opiskelija ei ole pitänyt suullista esitystä, on ollut pois tunneilta enemmän kuin 20 % tai ei ole tehnyt kurssin kirjallisia tehtäviä. Lisäksi suoritus voi olla hylätty, jos tekstin rakentaminen on hapuilevaa ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa ja väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera, mutta sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljon huomautettavaa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena ja tarvittaessa myös etäopetuksena. Tunnit sisältävät luento-osuuksia ja harjoituksia. Lisäksi opiskelijat hankkivat tietoa ja valmistelevat tehtäviä itsenäisesti tuntien ulkopuolella. Opetuksessa ja ohjauksessa opiskelijoita osallistetaan aktiiviseen tuntityöskentelyyn ja keskusteluihin sekä ryhmäytetään eri menetelmin ja toiminnallisten harjoitusten avulla.
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat luentomateriaalit, pohjana mm. Tekniikan viestintä -teos
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tuntitapaamisten lisäksi opiskelija tekee itsenäisesti ja parin kanssa/pienryhmissä suullisia ja kirjallisia tehtäviä ja valmistelee suullisen esityksen esitettäväksi opintojaksolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole pitänyt suullisia esityksiä, on ollut pois tunneilta enemmän kuin 20 %, ei ole tehnyt kotitehtäviä tai osallistunut tuntitehtäviin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin tehtäviä tai pitänyt suullista esitystä. Opiskelija ei ole osallistunut tuntityöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija ei ole kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa hyvin suomen kieltä: tekstissä on paljon kielivirheitä tai tekstin rakennetta ja sisältöä on hankala hahmottaa. Teksti ei ole rakenteeltaan johdonmukaista eikä etene loogisesti. Suulliset esitykset ovat epäselviä, vaikeasti seurattavia tai havainnollistamiskeinoja ei ole käytetty.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn. Opiskelija on kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa hyvin suomen kielen. Kielivirheitä on melko vähän ja tekstiä on vaivatonta lukea. Tekstit ovat rakenteeltaan jäsentyneitä ja loogisesti ja johdonmukaisesti eteneviä. Suulliset esitykset ovat selkeitä ja havainnollisia ja kuulijan on helppo seurata niitä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija on kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa suomen kielen erinomaisesti. Kielivirheitä on melko vähän tai ei ollenkaan ja tekstiä on vaivatonta lukea. Tekstit ovat rakenteeltaan jäsentyneitä ja loogisesti ja johdonmukaisesti eteneviä. Suulliset esitykset ovat selkeitä ja havainnollisia ja kuulijan on helppo seurata niitä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 03.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lotta Markkula
Vastuuhenkilö
Jarkko Lehtonen
Ryhmät
-
23I231BSähkö- ja automaatiotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Sisältö (OJ)
puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
oikeakielisyys
asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei ole
Lisätiedot (OJ)
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Riittävä suomen kielen taito
Läsnäolovelvoite 80 %
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023, TAMKin pääkampus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
sovitut puhe-esitykset
palautettavat muut tehtävät
jatkuva näyttö
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset
Puhe-esitykset
Itsenäiset tehtävät
Oppimateriaalit
Moodlen kautta jaettava materiaali
Kauppinen, Nummi & Savola: Tekniikan viestintä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetusta on noin 2-3 tuntia viikossa, arvioitavien esitysten aikana ryhmä saatetaan jakaa pienempiin ryhmiin.
Kirjoitus-, valmistelu- ja suunnittelutehtävät itsenäistä työskentelyä
Sisällön jaksotus
Lähiopetusta on noin 2-3 tuntia/opiskelija/viikko.
Kurssin aikataulu, jaksotus ja arviointiperusteet esitellään, ja tarvittaessa muokataan, toteutuksen ensimmäisellä opetuskerralla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson opetukseen, jotta opintojakso voitaisiin arvioida. Opiskelijalla on tekemättömiä suorituksia.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut opetukseen sekä suorittanut hyväksytysti opintojakson arvioitavat tehtävät. Hän osaa viestiä jäsentyneesti ja ymmärrettävästi mallien mukaan.
Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellä mainitun lisäksi:
Opiskelija on suorittanut kaikki arvioitavat tehtävät tehtävänantoa noudattaen ja aikataulun mukaisesti. Suoritukset ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja esitys on melko virheetön ja ohjeistuksia noudatteleva. Tekstit ovat melko virheettömiä. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellä mainitun lisäksi:
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Tekstit ovat lähes virheettömiä ja tyyliltään moitteettomia. Opiskelija esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 08.05.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
23I231ASähkö- ja automaatiotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Sisältö (OJ)
puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
oikeakielisyys
asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei ole
Lisätiedot (OJ)
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Riittävä suomen kielen taito
Läsnäolovelvoite 80 %
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla opiskelijat pitävät suullisia esityksiä, kirjallista tenttiä ei ole.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi on jatkuvaa ja perustuu sekä opiskelijan tekemiin tehtäviin että yleiseen aktiivisuuteen ja osallistumiseen tuntityöskentelyssä. Myös vertaisarviointia hyödynnetään.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Tunnit sisältävät luentoja ja harjoituksia. Lisäksi opiskelijat hankkivat tietoa ja valmistelevat tehtäviä itsenäisesti tuntien ulkopuolella. Opetuksessa ja ohjauksessa opiskelijoita osallistetaan aktiiviseen tuntityöskentelyyn ja keskusteluihin sekä ryhmäytetään eri menetelmin ja toiminnallisten harjoitusten avulla.
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat luentomateriaalit, pohjana mm. Tekniikan viestintä -teos
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetuskertojen lisäksi (n.12 tapaamista, 1 h 30 min. kerrallaan) opiskelija tekee itsenäisesti ja parin kanssa/pienryhmissä suullisia ja kirjallisia tehtäviä ja valmistelee suullisen esityksen esitettäväksi opintojaksolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole pitänyt suullisia esityksiä, on ollut pois tunneilta enemmän kuin 20 %, ei ole tehnyt kotitehtäviä tai osallistunut tuntitehtäviin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin tehtäviä tai pitänyt suullista esitystä. Opiskelija ei ole osallistunut tuntityöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija ei ole kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa hyvin suomen kieltä: tekstissä on paljon kielivirheitä tai tekstin rakennetta ja sisältöä on hankala hahmottaa. Teksti ei ole rakenteeltaan johdonmukaista eikä etene loogisesti. Suulliset esitykset ovat epäselviä, vaikeasti seurattavia tai havainnollistamiskeinoja ei ole käytetty.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn. Opiskelija on kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa hyvin suomen kielen. Kielivirheitä on melko vähän ja tekstiä on vaivatonta lukea. Tekstit ovat rakenteeltaan jäsentyneitä ja loogisesti ja johdonmukaisesti eteneviä. Suulliset esitykset ovat selkeitä ja havainnollisia ja kuulijan on helppo seurata niitä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija on kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa suomen kielen erinomaisesti. Kielivirheitä on melko vähän tai ei ollenkaan ja tekstiä on vaivatonta lukea. Tekstit ovat rakenteeltaan jäsentyneitä ja loogisesti ja johdonmukaisesti eteneviä. Suulliset esitykset ovat selkeitä ja havainnollisia ja kuulijan on helppo seurata niitä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 21.04.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eija Lähteenmäki
Vastuuhenkilö
Eija Lähteenmäki
Ryhmät
-
22I231BSähkö- ja automaatiotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Sisältö (OJ)
puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
oikeakielisyys
asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei ole
Lisätiedot (OJ)
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Riittävä suomen kielen taito
Läsnäolovelvoite 80 %
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2023, TAMKin pääkampus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kielenhuollon testi pe 27.1.
Uusinnan ajankohta sovitaan yhdessä opintojakson aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kielenhuollon testi 1/3 opintojakson kokonaisarvioinnista, palautettavat tehtävät (muistio ja tiedote) 1/3 ja arvioinnista ja puhe-esitys 1/3. Muut opintojakson tehtävät on tehty ja palautettu sovitusti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset
Pareittain pidettävät puhe-esitykset
Oppimateriaalit
Moodlen kautta jaettava materiaali
Kauppinen, Nummi & Savola: Tekniikan viestintä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta noin 12 x 2 tuntia = 24 tuntia, itsenäistä työskentelyä 57 tuntia
Sisällön jaksotus
- opintojakson esittely
- kielenhuollon kertaus
- sähköpostiviestintä
- asiakirjastandardi
- työnhaun asiakirjat ja video-CV
- tarjouspyyntö
- muistio ja tiedote
- puheviestinnän teoriaa
- puhe-esitys
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole suorittanut kielenhuollon testiä ja/tai puhe-esitystä. Tehtäviä ei ole palautettu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut opetukseen sekä suorittanut hyväksytysti opintojakson arvioitavat tehtävät. Hän osaa viestiä jäsentyneesti ja ymmärrettävästi mallien mukaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellä mainitun lisäksi:
Opiskelija on suorittanut kaikki arvioitavat tehtävät tehtävänantoa noudattaen ja aikataulun mukaisesti. Suoritukset ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Tekstit ovat melko virheettömiä. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellä mainitun lisäksi:
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Tekstit ovat lähes virheettömiä ja tyyliltään moitteettomia. Opiskelija esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 15.12.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
22AI231Sähkö- ja automaatiotekniikka, aikuiset
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Sisältö (OJ)
puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
oikeakielisyys
asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei ole
Lisätiedot (OJ)
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Riittävä suomen kielen taito
Läsnäolovelvoite 80 %
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
19.01.2022 - 20.04.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Terhi Tapaninen
Vastuuhenkilö
Terhi Tapaninen
Ryhmät
-
22I231ASähkö- ja automaatiotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Sisältö (OJ)
puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
oikeakielisyys
asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei ole
Lisätiedot (OJ)
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Riittävä suomen kielen taito
Läsnäolovelvoite 80 %
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson lopuksi opiskelijat pitävät laajemman suullisen esityksen, kirjallista tenttiä ei ole.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi on jatkuvaa ja perustuu sekä opiskelijan tekemiin tehtäviin että yleiseen aktiivisuuteen ja osallistumiseen tuntityöskentelyssä. Arviointi on sekä kirjallista että suullista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan mahdollisuuksien mukaan lähiopetuksena. Tunnit sisältävät opettajan luentoja, mutta myös opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua ja aihepiireihin tutustumista edellytetään. Lisäksi opiskelijat hankkivat tietoa ja valmistelevat tehtäviä itsenäisesti etätuntien ulkopuolella. Opetuksessa ja ohjauksessa opiskelijoita osallistetaan aktiiviseen tuntityöskentelyyn ja keskusteluihin sekä ryhmäytetään eri menetelmin ja toiminnallisten harjoitusten avulla.
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat luentomateriaalit (diaesitykset, videot yms.), Tekniikan viestintä -teos
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etäopetuskertojen lisäksi (n.12 tapaamista, 1 h 30 min. kerrallaan) opiskelija tekee itsenäisesti ja parin kanssa/pienryhmissä kirjallisia ja suullisia tehtäviä ja valmistelee suullisen esityksen esitettäväksi opintojakson lopuksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole pitänyt suullista esitystä, on ollut pois tunneilta enemmän kuin 20 %, ei ole tehnyt kotitehtäviä tai osallistunut tuntitehtäviin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin tehtäviä tai pitänyt suullista esitystä. Opiskelija ei ole osallistunut tuntityöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija ei ole kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa hyvin suomen kieltä: tekstissä on paljon kielivirheitä tai tekstin rakennetta ja sisältöä on hankala hahmottaa. Teksti ei ole rakenteeltaan johdonmukaista eikä etene loogisesti. Suulliset esitykset ovat epäselviä, vaikeasti seurattavia tai havainnollistamiskeinoja ei ole käytetty.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn. Opiskelija on kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa hyvin suomen kielen. Kielivirheitä on melko vähän ja tekstiä on vaivatonta lukea. Tekstit ovat rakenteeltaan jäsentyneitä ja loogisesti ja johdonmukaisesti eteneviä. Suulliset esitykset ovat selkeitä ja havainnollisia ja kuulijan on helppo seurata niitä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija on kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa suomen kielen erinomaisesti. Kielivirheitä on melko vähän tai ei ollenkaan ja tekstiä on vaivatonta lukea. Tekstit ovat rakenteeltaan jäsentyneitä ja loogisesti ja johdonmukaisesti eteneviä. Suulliset esitykset ovat selkeitä ja havainnollisia ja kuulijan on helppo seurata niitä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 12.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 09.05.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 48
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
21I231BSähkö- ja automaatiotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Sisältö (OJ)
puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
oikeakielisyys
asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei ole
Lisätiedot (OJ)
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Riittävä suomen kielen taito
Läsnäolovelvoite 80 %
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Arviointiasteikko
0-5