PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00EO71
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.
Sisältö
Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.
Ilmoittautumisaika
04.02.2025 - 05.03.2025
Ajoitus
06.03.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Entrepreneurship and Team Leadership (Proakatemia)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Entrepreneurship and Team Leadership
Opettaja
- Annikka Lepola
- Tanja Verho
Ryhmät
-
24ENTREEntrepreneurship and Team Leadership, syksy 2024
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.
Sisältö (OJ)
Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
04.02.2025 - 05.03.2025
Ajoitus
06.03.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yrittäjyys (Proakatemia)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 48
Koulutus
- Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Saraketo
- Mikael Lindell
Ryhmät
-
24TIJOYrittäjyys ja tiimijohtaminen 2024, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.
Sisältö (OJ)
Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yrittäjyys (Proakatemia)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Veijo Hämäläinen
- Tutta Tanttari
- Tanja Verho
Ryhmät
-
23TIJOYrittäjyys ja tiimijohtaminen 2023, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.
Sisältö (OJ)
Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yrittäjyys (Proakatemia)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 51
Koulutus
- Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tanja Verho
Ryhmät
-
22TIJOYrittäjyys ja tiimijohtaminen 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.
Sisältö (OJ)
Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.
Aika ja paikka
Tarkemmat aikataulut julkaistaan TG-Yrittäjyys ja tiimijohtaminen (teams) -ryhmän kanavalla Palvelumuotoilu. Lähikerrat ovat Proakatemialla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssi ei sisällä tenttejä.
Mikäli kurssin haluaa uusia, se tehdään toukokuussa 2023. Uusinnan tapa sovitaan erikseen, samoin jos haluaa nostaa arvosanaansa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi perustuu läsnäoloon ja aktiivisuuteen lähikerroilla, pienryhmätehtävien innokkaaseen tekemiseen hyväksytysti deadlineen mennessä. Sama pätee kirjaesseitä.
Pienryhmät arvioidaan kokonaisuutena. Vertaisarviointia hyödynnetään kurssin aikana.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan kevään 2023 aikana ja siihen sisältyvät seuraavat osiot:
- lähikerrat (läsnäolo pakollinen)
- tiimin pajat (läsnäolo pakollinen)
- kirjaesseet (kaksi esseetä, tehdään pienryhmissä)
- erilliset tehtävät (tehdään pienryhmissä)
Aikataulu, tehtävät ja kaikki ohjeistukset löytyvät Teamssistä (TG-Yrittäjyys ja tiimijohtaminen, kanava palvelumuotoilu). Tämän lisäksi käytetään teoriakirjastona ja lisälähteenä Moodlessa olevaa verkkokurssia.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina käytetään verkkokurssia, joka löytyy Moodlesta. Linkki moodleen salasanoinen julkaistaan tammikuussa 2023.
Kirjaesseiden ohjeistus ja suositellut kirjat julkaistaan Teamssissä joulukuussa 2022.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa noin 130 tunnin työmäärää. Kurssin kuuluu pakollisia lähikertoja sekä pienryhmissä toteutettavat tehtävät.
Sisällön jaksotus
Kurssi toteutetaan tammi-huhtikuun aikana 2023.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssin aikana vieraillaan yrityksissä ja haastatellaan Proakatemian ulkopuolisia, potentiaalisia asiakkaita.
Kansainvälisyys
Kurssi pidetään suomeksi, mutta osa materiaalista ja kirjallisuudesta on englanniksi. On eduksi, mikäli kurssin tehtävissä hyödyntää mm. Proakatemian kansainvälisyyttä sekä laajentaa verkostoaan myös kv-sektorille.
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli ohjeissa ja toimintatavoissa on epäselvyyksiä, kysy asioista TG-Yrittäjyys ja tiimijohtamisen teamsin kanavalla Palvelumuotoilu.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei osallistu lähikerroille.
Ei osallistu pienryhmän työskentelyyn.
Ja/tai osallistuminen lähikerroille on vähäistä ja asenne passiivinen. Pienryhmätyöskentely on vähäistä, asenne passiivinen. Tehtävät on plagioitu tai tehty hutaisten.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osallistuu silloin tällöin lähiherroille ja pienryhmätyöskentelyyn.
Asenne on useimmiten passiivinen ja kaikessa pyrkii pääsemään vähällä.
Tehtävät on tehty hutaisten, ohjeita lukematta ja sinne päin.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osallistuu aktiivisesti lähikerroille ja pienryhmätyöskentelyyn.
Haluaa ymmärtää teemaa ja pyrkii kysymyksillään ja tekemisellään takaamaan omalta osaltaan paitsi oman, myös muiden oppimisen. Kokeilee, testaa ja soveltaa oppimaansa rohkeasti käytäntöön. Mikäli on jotakin epäselvää, selvittää asiat välittömästi. Pienryhmätyöskentelyssä haluaa oppia myös tiimityöstä. Hyödyntää lukemaansa teoriaa ja löytämiään lähteitä niin pienryhmässä, pajoissa kuin lähikerroilla oppimisen tukena.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osallistuu aktiivisesti lähikerroille ja pienryhmätyöskentelyyn.
Hyödyntää verkkokurssia ja kirjallisuutta sekä muita löytämiään lähteitä kaikessa toiminnassaan niin lähikerroilla, pienryhmässä kuin pajoissa. Kysyy, osallistaa muita, haluaa ymmärtää teemaa. Kokeilee, testaa ja soveltaa oppimaansa käytäntöön ja jakaa oivalluksiaan muille. Kannustaa muita ja pyrkii olemaan apuna, jotta oppii itse ja takaa toisten oppimisen. Pyrkii ratkomaan epäselvyydet omatoimisesti, joskaan ei turhia arvaile vaan selvittää asiat aktiivisesti. On kiinnostunut Proakatemian sisäisistä verkostoista, ja suuntaa toimintaa sekä ajattelua systemaattisesti myös ulospäin.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 08.03.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous ja media
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marja-Liisa Timperi
- Tutta Tanttari
Vastuuhenkilö
Tutta Tanttari
Ryhmät
-
21TIJOYrittäjyys ja tiimijohtaminen 2021, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.
Sisältö (OJ)
Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.
Aika ja paikka
Palvelumuotoilun opintojakso on osa palvelumuotoilun, markkinoinnin ja myynnin kokonaisuutta. Palvelumuotoilun opintojaksoon sisältyy kolme pajaa / tiimi helmikuussa 1.2. - 22.2. välisenä aikana. Paikkana on kullekin tiimille varattu pajatila (ellei korona -tilanne edellytä muita toteutusvaihtoehtoja). Tarkemmasta aikataulusta tiedotetaan myöhemmin. Lisäksi palvelumuotoilun opintojaksoon kuuluu pamu -verkkokurssin materiaaleihin perehtyminen ennen pamu -pajoja ja yhden yksilöesseen kirjoittaminen pamu -verkkokurssin materiaaleihin pohjautuen. Opintojakson tavoitteena on, että tiimit pääsevät ideoimaan omia tuotteitaan / palvelutuotteitaan sekä markkinoinnin ja myynnin opintojaksoilla jatkamaan kyseisten tuotteidensa parissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena on aktiivinen osallistuminen pajoihin, pienryhmätyöskentelyyn osallistuminen sekä palvelumuotoilu -esseen numeerinen arviointi. Arviointiasteikko on 0-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssin opetusmenetelminä hyödynnetään dialogia ja projekti- ja case-työskentelyä. Lisäksi opiskelija tutustuu itsenäisesti opetusmateriaaleihin sekä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen.
Oppimateriaalit
Palvelumuotoilun verkkokurssi ja sen sisältämät materiaalit.
Palvelumuotoilu -kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5op, mikä tarkoittaa ajankäytössä 135h työtä (5 x 27h/op = 135h). Tästä arviolta 20h muodostuu verkkokurssin materiaaleihin perehtymisestä (toimii pajoihin valmistautumisena), 12h pajoihin osallistumisesta, 20h esseen kirjoittamisesta ja tiimin omien tuotteiden innovointiin ja kehittämiseen jää tällöin peräti 83h aikaa. Muistakaa kalenteroida hyvissä ajoin kaikki tekemiset!
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija perustaa opintojen aikana yrityksen yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Opintojakson opetussisällöt liitetään käytännön esimerkkien ja projektityöskentelyn avulla tähän yritystoimintaan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut pamu -pajoihin tai pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija ei ole kirjoittanut palvelumuotoilu -esseetä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut pamu -pajoihin ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on kirjoittanut pinnallisen ja suppean palvelumuotoilu -esseen.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti pamu -pajoihin ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on kirjoittanut palvelumuotoilu -esseen, joka pohjautuu teoriaan ja sisältää myös käytännön näkökulmia.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti pamu -pajoihin ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on kirjoittanut kattavan ja sujuvasanaisen palvelumuotoilu -esseen, jossa yhdistelee teoriaa ja käytännön näkökulmia oivaltavasti.