Siirry suoraan sisältöön

PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00EO71

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.

Sisältö

Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.

Ilmoittautumisaika

04.02.2025 - 05.03.2025

Ajoitus

06.03.2025 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Entrepreneurship and Team Leadership (Proakatemia)

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 55

Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Entrepreneurship and Team Leadership
Opettaja
  • Annikka Lepola
  • Tanja Verho
Ryhmät
  • 24ENTRE
    Entrepreneurship and Team Leadership, syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.

Sisältö (OJ)

Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

04.02.2025 - 05.03.2025

Ajoitus

06.03.2025 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yrittäjyys (Proakatemia)

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 48

Koulutus
  • Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hanna Saraketo
  • Mikael Lindell
Ryhmät
  • 24TIJO
    Yrittäjyys ja tiimijohtaminen 2024, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.

Sisältö (OJ)

Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yrittäjyys (Proakatemia)

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Veijo Hämäläinen
  • Tutta Tanttari
  • Tanja Verho
Ryhmät
  • 23TIJO
    Yrittäjyys ja tiimijohtaminen 2023, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.

Sisältö (OJ)

Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Laajuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yrittäjyys (Proakatemia)

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 51

Koulutus
  • Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tanja Verho
Ryhmät
  • 22TIJO
    Yrittäjyys ja tiimijohtaminen 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.

Sisältö (OJ)

Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.

Aika ja paikka

Tarkemmat aikataulut julkaistaan TG-Yrittäjyys ja tiimijohtaminen (teams) -ryhmän kanavalla Palvelumuotoilu. Lähikerrat ovat Proakatemialla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssi ei sisällä tenttejä.

Mikäli kurssin haluaa uusia, se tehdään toukokuussa 2023. Uusinnan tapa sovitaan erikseen, samoin jos haluaa nostaa arvosanaansa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi perustuu läsnäoloon ja aktiivisuuteen lähikerroilla, pienryhmätehtävien innokkaaseen tekemiseen hyväksytysti deadlineen mennessä. Sama pätee kirjaesseitä.

Pienryhmät arvioidaan kokonaisuutena. Vertaisarviointia hyödynnetään kurssin aikana.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan kevään 2023 aikana ja siihen sisältyvät seuraavat osiot:
- lähikerrat (läsnäolo pakollinen)
- tiimin pajat (läsnäolo pakollinen)
- kirjaesseet (kaksi esseetä, tehdään pienryhmissä)
- erilliset tehtävät (tehdään pienryhmissä)

Aikataulu, tehtävät ja kaikki ohjeistukset löytyvät Teamssistä (TG-Yrittäjyys ja tiimijohtaminen, kanava palvelumuotoilu). Tämän lisäksi käytetään teoriakirjastona ja lisälähteenä Moodlessa olevaa verkkokurssia.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina käytetään verkkokurssia, joka löytyy Moodlesta. Linkki moodleen salasanoinen julkaistaan tammikuussa 2023.

Kirjaesseiden ohjeistus ja suositellut kirjat julkaistaan Teamssissä joulukuussa 2022.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa noin 130 tunnin työmäärää. Kurssin kuuluu pakollisia lähikertoja sekä pienryhmissä toteutettavat tehtävät.

Sisällön jaksotus

Kurssi toteutetaan tammi-huhtikuun aikana 2023.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssin aikana vieraillaan yrityksissä ja haastatellaan Proakatemian ulkopuolisia, potentiaalisia asiakkaita.

Kansainvälisyys

Kurssi pidetään suomeksi, mutta osa materiaalista ja kirjallisuudesta on englanniksi. On eduksi, mikäli kurssin tehtävissä hyödyntää mm. Proakatemian kansainvälisyyttä sekä laajentaa verkostoaan myös kv-sektorille.

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli ohjeissa ja toimintatavoissa on epäselvyyksiä, kysy asioista TG-Yrittäjyys ja tiimijohtamisen teamsin kanavalla Palvelumuotoilu.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei osallistu lähikerroille.
Ei osallistu pienryhmän työskentelyyn.
Ja/tai osallistuminen lähikerroille on vähäistä ja asenne passiivinen. Pienryhmätyöskentely on vähäistä, asenne passiivinen. Tehtävät on plagioitu tai tehty hutaisten.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osallistuu silloin tällöin lähiherroille ja pienryhmätyöskentelyyn.
Asenne on useimmiten passiivinen ja kaikessa pyrkii pääsemään vähällä.
Tehtävät on tehty hutaisten, ohjeita lukematta ja sinne päin.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osallistuu aktiivisesti lähikerroille ja pienryhmätyöskentelyyn.
Haluaa ymmärtää teemaa ja pyrkii kysymyksillään ja tekemisellään takaamaan omalta osaltaan paitsi oman, myös muiden oppimisen. Kokeilee, testaa ja soveltaa oppimaansa rohkeasti käytäntöön. Mikäli on jotakin epäselvää, selvittää asiat välittömästi. Pienryhmätyöskentelyssä haluaa oppia myös tiimityöstä. Hyödyntää lukemaansa teoriaa ja löytämiään lähteitä niin pienryhmässä, pajoissa kuin lähikerroilla oppimisen tukena.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osallistuu aktiivisesti lähikerroille ja pienryhmätyöskentelyyn.
Hyödyntää verkkokurssia ja kirjallisuutta sekä muita löytämiään lähteitä kaikessa toiminnassaan niin lähikerroilla, pienryhmässä kuin pajoissa. Kysyy, osallistaa muita, haluaa ymmärtää teemaa. Kokeilee, testaa ja soveltaa oppimaansa käytäntöön ja jakaa oivalluksiaan muille. Kannustaa muita ja pyrkii olemaan apuna, jotta oppii itse ja takaa toisten oppimisen. Pyrkii ratkomaan epäselvyydet omatoimisesti, joskaan ei turhia arvaile vaan selvittää asiat aktiivisesti. On kiinnostunut Proakatemian sisäisistä verkostoista, ja suuntaa toimintaa sekä ajattelua systemaattisesti myös ulospäin.

Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 08.03.2022

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous ja media

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marja-Liisa Timperi
  • Tutta Tanttari
Vastuuhenkilö

Tutta Tanttari

Ryhmät
  • 21TIJO
    Yrittäjyys ja tiimijohtaminen 2021, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.

Sisältö (OJ)

Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.

Aika ja paikka

Palvelumuotoilun opintojakso on osa palvelumuotoilun, markkinoinnin ja myynnin kokonaisuutta. Palvelumuotoilun opintojaksoon sisältyy kolme pajaa / tiimi helmikuussa 1.2. - 22.2. välisenä aikana. Paikkana on kullekin tiimille varattu pajatila (ellei korona -tilanne edellytä muita toteutusvaihtoehtoja). Tarkemmasta aikataulusta tiedotetaan myöhemmin. Lisäksi palvelumuotoilun opintojaksoon kuuluu pamu -verkkokurssin materiaaleihin perehtyminen ennen pamu -pajoja ja yhden yksilöesseen kirjoittaminen pamu -verkkokurssin materiaaleihin pohjautuen. Opintojakson tavoitteena on, että tiimit pääsevät ideoimaan omia tuotteitaan / palvelutuotteitaan sekä markkinoinnin ja myynnin opintojaksoilla jatkamaan kyseisten tuotteidensa parissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena on aktiivinen osallistuminen pajoihin, pienryhmätyöskentelyyn osallistuminen sekä palvelumuotoilu -esseen numeerinen arviointi. Arviointiasteikko on 0-5.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssin opetusmenetelminä hyödynnetään dialogia ja projekti- ja case-työskentelyä. Lisäksi opiskelija tutustuu itsenäisesti opetusmateriaaleihin sekä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen.

Oppimateriaalit

Palvelumuotoilun verkkokurssi ja sen sisältämät materiaalit.
Palvelumuotoilu -kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5op, mikä tarkoittaa ajankäytössä 135h työtä (5 x 27h/op = 135h). Tästä arviolta 20h muodostuu verkkokurssin materiaaleihin perehtymisestä (toimii pajoihin valmistautumisena), 12h pajoihin osallistumisesta, 20h esseen kirjoittamisesta ja tiimin omien tuotteiden innovointiin ja kehittämiseen jää tällöin peräti 83h aikaa. Muistakaa kalenteroida hyvissä ajoin kaikki tekemiset!

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija perustaa opintojen aikana yrityksen yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Opintojakson opetussisällöt liitetään käytännön esimerkkien ja projektityöskentelyn avulla tähän yritystoimintaan.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut pamu -pajoihin tai pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija ei ole kirjoittanut palvelumuotoilu -esseetä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut pamu -pajoihin ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on kirjoittanut pinnallisen ja suppean palvelumuotoilu -esseen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti pamu -pajoihin ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on kirjoittanut palvelumuotoilu -esseen, joka pohjautuu teoriaan ja sisältää myös käytännön näkökulmia.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti pamu -pajoihin ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on kirjoittanut kattavan ja sujuvasanaisen palvelumuotoilu -esseen, jossa yhdistelee teoriaa ja käytännön näkökulmia oivaltavasti.