Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: NN00CX59
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Palvelumuotoilu (Service Design) on käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kehittämisen työkalu. Se ammentaa taustateoriansa muotoilun maailmasta ja yhdistää muotoiluajattelun liiketoiminnan kehittämiseen. Keskiössä on asiakkaan osallistaminen osaksi kehittämistyötä.
Opintojakso on verkkokurssi ja suoritetaan kokonaisuudessaan verkossa. Opiskelumateriaali on kokonaisuudessaan kurssialustalla. Kurssiin kuuluvat tehtävät voidaan suorittaa omaan työhön sovellettuna, mikäli omasta organisaatiosta löytyy projekti, johon tehtäviä voidaan linkittää.
Opiskelija:
- ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia
(service design, design thinking, business development)
- hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä
(palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, kysymysten laatiminen)
- osaa määritellä ja rajata ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin
- ymmärtää fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet (ennakkoluulojen käsittely, olettamat)
Sisältö
Kurssikokonaisuus rakentuu teorian ja tekemisen ympärille, sillä palvelumuotoilun periaatteet oppii parhaiten tekemällä. Kurssi sopii erinomaisesti suunnittelu- ja kehittämistyöstä kiinnostuneille, asiakastyössä toimiville sekä kehittämisprojektin johtamisesta kiinnostuneille. Kurssi on avain asiakas-/käyttäjäkeskeisen ajattelutavan omaksumiseen.
1. Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
2. Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
3. Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?
Esitietovaatimukset
- avoin mieli ja uteliaisuus
- halu oppia ja kehittää uusvanhalla tavalla
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija osoittaa harjoitusten ja pohdintojen avulla hallitsevansa kurssilla esitellyt palvelumuotoilun prosessit, toteutustavat ja keskeiset työkalut. Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä päätelmiä muotoiluprosessin tuloksista ja suosittaa ratkaisuja kehittämistoimiksi.
Opintojakso on hylätty jos opiskelija ei voi osoittaa oppineensa kurssin tavoitteet ja/ tai aktiivinen osallistuminen verkko-opetukseen ja tehtäviin puuttuu.