Siirry suoraan sisältöön

Minä esihenkilönäLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00GL17

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla opiskelijat syventyvät omiin vahvuuksiin ja kehittämiskohteisiin esihenkilönä sekä kehittävät omaa esihenkilöidentiteettiään ja vuorovaikutustaitojaan.

Opiskelija:
- osaa tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilönä
- osaa asettaa tavoitteet ja suunnitelman omalle kehittämiselle
- ymmärtää vuorovaikutustaitojen merkityksen esihenkilötyössä.

Sisältö

Miten voin kasvaa ja kehittyä osaavaksi esihenkilöksi?
Miten esihenkilön vuorovaikutustaidoissa voi kehittyä?
Kuinka johdan itseäni?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilönä ja ymmärtää vuorovaikutuksen tärkeyden työyhteisössä ja esihenkilötyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija pystyy johtamaan itseään ja työyhteisöään ja osaa asettaa tavoitteet omalle kehittymiselle.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää toimenpiteitä oman johtajuuden kehittämiseksi. Opiskelija tunnistaa omaan ammatti-identiteettiin ja minäkuvaan liittyviä asioita ja osaa kehittää niitä. Hän osaa suunnittella ja löytää monipuolisia ratkaisuja vuorovaikutuksen kehittämiseksi edistäen hyvinvoivaa työyhteisöä. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti itselle soveltuvia johtamisen malleja ja toimintapoja. Hän ymmärtää itsensäjohtamisen ja itsetuntemuksen merkityksen esihenkilötyössä ja osaa kehittää ko. osaamista.

Ilmoittautumisaika

20.08.2024 - 23.10.2024

Ajoitus

24.10.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

35 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sami Salonen
  • Taija Karhe
Vastuuhenkilö

Sami Salonen

Ryhmät
  • 24MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelijat syventyvät omiin vahvuuksiin ja kehittämiskohteisiin esihenkilönä sekä kehittävät omaa esihenkilöidentiteettiään ja vuorovaikutustaitojaan.

Opiskelija:
- osaa tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilönä
- osaa asettaa tavoitteet ja suunnitelman omalle kehittämiselle
- ymmärtää vuorovaikutustaitojen merkityksen esihenkilötyössä.

Sisältö (OJ)

Miten voin kasvaa ja kehittyä osaavaksi esihenkilöksi?
Miten esihenkilön vuorovaikutustaidoissa voi kehittyä?
Kuinka johdan itseäni?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilönä ja ymmärtää vuorovaikutuksen tärkeyden työyhteisössä ja esihenkilötyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija pystyy johtamaan itseään ja työyhteisöään ja osaa asettaa tavoitteet omalle kehittymiselle.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää toimenpiteitä oman johtajuuden kehittämiseksi. Opiskelija tunnistaa omaan ammatti-identiteettiin ja minäkuvaan liittyviä asioita ja osaa kehittää niitä. Hän osaa suunnittella ja löytää monipuolisia ratkaisuja vuorovaikutuksen kehittämiseksi edistäen hyvinvoivaa työyhteisöä. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti itselle soveltuvia johtamisen malleja ja toimintapoja. Hän ymmärtää itsensäjohtamisen ja itsetuntemuksen merkityksen esihenkilötyössä ja osaa kehittää ko. osaamista.

Aika ja paikka

Ryhmäohjausta Zoomissa 12h:
Pe 25.10.2024 klo 9.00-11.30
Pe 15.11.2024 klo 12.00-16.00
Pe 13.12.2024 9.00-11.30

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävä sekä läsnäolo etätapaamisissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäryhmäohjausta, ryhmätyöskentelyä, itsenäistä työskentelyä

Oppimateriaalit

Moodlessa oleva materiaali. Ahlroth, M. & Havunen, R. 2024. Pomo puun ja kuoren välissä. Talentum. Saatavilla sähköisenä TAMKin kirjastosta.
Havunen, R. 2007. Kehitä valmentajantaitojasi esimiestyöskentelyssä. Talentum.Helsinki
Havunen, R. & Lavikkala, A. 2010. Ongelmia ratkaiseva esimies. Talentum:Helsinki
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Csikszentmihalyi, M. 2007. Hyvä bisnes. Johtaminen, flow ja tarkoituksen luominen. Rasalas:Helsinki
Eräsalo, U. 2008. Käytännön henkilöstöjohtaminen hotelli-ja ravintola-alalla. Restamark
Harisalo, R. & Miettinen, E. 2010. Luottamus. Pääomien pääoma. Tampere university press.
Jalava, U. 2001. Esimiestyö – valmentaminen ja uudistuminen. Tammi
Järvinen, A., Koivisto, T. & Poikela, E. 2000. Oppiminen työssä ja työyhteisössä. WSOY
Kauttokoivula, K. & Huhtamieni, M. 2006. Rengistä isännäksi. Vapaaksi kvartaalitalouden talutusnuorasta. Edita
Mäkipeska, M & Niemelä, T. 1999. Hengittävä työyhteisö – johtamista muutosvirrassa. Edita
Ollila, M-R. 2010. Johtajan parempi elämä. WSOYpro
Ollila, M-R. 2005. Persoonan valta. WSOY
Reinboth, C. 2008. Johda ja kehitä asiakaspalvelua. Tammi
Ruohotie, P. 2005. Oppiminen ja ammatillinen kasvu. WSOY
Senneth, R. 2002. Työn uusi järjestys. Vastapaino
Welch, J. 2007. Voittajaksi vastaukset. Edita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Etäohjausta 12h. Ryhmä- ja itsenäistä työskentelyä 123h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT- erillisen sähköpostilla 1.10. ilmoittautuneille lähetetyn ohjeistuksen mukaisesti. Ilmoittautuminen Sami Saloselle sami.salonen@tuni.fi 1.10.2024 mennessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtäviä voi soveltaa työeämään.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 18.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaana Sahlsten
  • Riitta Brännare
Vastuuhenkilö

Riitta Brännare

Ryhmät
  • 24RESTO
    Palveluliiketoiminta 2024, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelijat syventyvät omiin vahvuuksiin ja kehittämiskohteisiin esihenkilönä sekä kehittävät omaa esihenkilöidentiteettiään ja vuorovaikutustaitojaan.

Opiskelija:
- osaa tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilönä
- osaa asettaa tavoitteet ja suunnitelman omalle kehittämiselle
- ymmärtää vuorovaikutustaitojen merkityksen esihenkilötyössä.

Sisältö (OJ)

Miten voin kasvaa ja kehittyä osaavaksi esihenkilöksi?
Miten esihenkilön vuorovaikutustaidoissa voi kehittyä?
Kuinka johdan itseäni?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilönä ja ymmärtää vuorovaikutuksen tärkeyden työyhteisössä ja esihenkilötyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija pystyy johtamaan itseään ja työyhteisöään ja osaa asettaa tavoitteet omalle kehittymiselle.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää toimenpiteitä oman johtajuuden kehittämiseksi. Opiskelija tunnistaa omaan ammatti-identiteettiin ja minäkuvaan liittyviä asioita ja osaa kehittää niitä. Hän osaa suunnittella ja löytää monipuolisia ratkaisuja vuorovaikutuksen kehittämiseksi edistäen hyvinvoivaa työyhteisöä. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti itselle soveltuvia johtamisen malleja ja toimintapoja. Hän ymmärtää itsensäjohtamisen ja itsetuntemuksen merkityksen esihenkilötyössä ja osaa kehittää ko. osaamista.

Aika ja paikka

TAMK
zoom-ympäristö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-ryhmätentti: ti 8.10.24
-1.uusintatentti: pe 25.10.24 klo 8.30-11.30
-2.uusintatentti: sovitaan myöhemmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät / suoritukset

1.Viestinnän kanssa yhteinen tehtävä, parityö: esihenkilötyöhön ja johtamiseen liittyvä
-lähdemateriaalin (luennot, kirjalliset lähteet, haastattelu) perusteella tehty TAMKin ohjeiden mukainen raportti ja esitys arviointeineen – 40 %
2.Oman esihenkilöidentiteetin kehittyminen ”kurssin aikana” – viikon teematekniikalla, välitsekkaus vähintään kerran tiimeissä + linkitetään kirjallisuutta yms. materiaalia – 40 %
3. Ryhmätentti, jossa ongelman ratkaisua ja vuorovaikutustaitoja sisältäen arvioinnin, kirjallinen itse- ja vertaisarviointi (tiimikohtainen) – 20 %

Kurssi edellyttää läsnäoloa ja kurssimateriaaliin perehtymistä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-luennot
-harjoitukset tiimeissä
-pienoistutkielman tekeminen parityönä, esitys ja arvointi (itse- ja vertaisarvioiminen)
-oman kehittymisen arvioiminen

Oppimateriaalit

-kurssin aikana määritelty (mooldessa oleva) materiaali
-johtamisen kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-1 op vastaa opiskelijan 27 tunnin työtä keskimäärin riippuen opiskelijan omista tavoitteista, aiemmasta kokemuksesta
-jakaantuu: noin 50 % kontaktia (luentoja, harjoituksia ym. kontaktiopiskelua), noin 50 % itsenäistä työskentelyä tai tiimeissä työskentelyä (kuten pienoistutkielman tekemistä, tentteihin yms. valmistautumista)

Sisällön jaksotus

Kurssi toteutuu viikoilla 35-41 maanantaiaamupäivisin klo 9-11.30 ja tiistaiaamupäivisin klo 9-11.30.
Kurssilla on yhteisharjoitus (pienoistutkielma) Viestimällä tuloksiin -kurssin kanssa yhteistyössä. Työstä on yhteisohjeistus ke 28.8. klo 10-11.30 ja tehtävän purkuseminaarit: ryhmä A eli Lotan ryhmä: ke 9.10. klo 9-11.30 ja ryhmä B eli Marin ryhmä ke 9.10. klo 12.30-15.

Kurssilla on pääasiassa yhteisiä luentoja ja harjoituksia TAMKilla lähiopetuksena tapahtuvina, lisäksi on joskus etäyhteydellä mm. ohjauksia.

Kurssin tarkempi aikataulu on nähtävillä moodle-oppimisympäristössä, se avautuu kurssin alettua eli ma 26.8.24 klo 9.00.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-osaamisen näyttö.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa osaamista opintojakson osaamistavoitteiden mukaan, niin opiskelija tekee hakemuksen Hyvähot-järjestelmään 23.8. mennessä. Jos opiskelija hyväksytään AHOT-osaamisen näyttöön, saa hän erilliset ohjeet.