TalousjohtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00GJ37
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Perehdytään käytännönläheisesti yritysten ja muiden organisaatioiden talousjohtamisen eri käytäntöihin ja laskelmiin.
Opiskelija:
- osaa laatia yritykselle erilaisia suunnittelu- ja tavoitelaskelmia, esimerkiksi budjetteja
- ymmärtää hyvän raportoinnin vaatimukset
- osaa hyödyntää Exceliä selkeiden laskelmien ja raporttien laatimisessa
- tuntee suoritusmittareiden ja mittaamisen perusperiaatteet ja osaa laatia tarkoituksenmukaisia suoritusmittareita ja mittaristoja
- ymmärtää controllerin roolin talousohjauksen toteuttajana.
Sisältö
- Pitkän aikavälin taloussuunnittelu
- Budjetoinnin ja ennustamisen merkitys liiketoiminnan ohjauksessa
- Budjetointiprosessin toteuttaminen
- Suorituskykymittareiden ja mittaamisen periaatteet
- Suoritusmittaristojen laatiminen strategialähtöisesti
- Controllerin rooli talousohjauksen toteuttajana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee liiketoiminnan suunnitteluun liittyviä käsitteitä, laskelmia ja malleja, ja osaa laatia raportteja ohjattuna tai ennalta opitun mallin mukaisesti. Hän osaa soveltaa oppimaansa vain rajoitetusti tai ei osaa tehdä johtopäätöksiä raporttien tai laskelmien perusteella.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät keskeiset käsitteet, laskelmat ja mallit. Hän osaa ratkaista aiheeseen liittyviä ongelmia valiten eri tilanteisiin sopivia laskenta- tai raportointimenetelmiä. Hän osaa soveltaa oppimiaan asioita myös opitusta jonkin verran poikkeavissa tilanteissa ja osaa myös tehdä joitakin johtopäätöksiä raporttien ja laskelmien perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät keskeiset käsitteet, laskelmat ja mallit. Hän pystyy soveltamaan oppimaansa myös aiemmasta poikkeavissa tilanteissa etsien erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja toimintamalleja. Hän pystyy tekemään perusteltuja johtopäätöksiä raporttien ja laskelmien perusteella ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.