Siirry suoraan sisältöön

Myynnin ja myyntitiimin johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00DP20

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään myynnin esimiehenä toimimiseen ja myyntityötä tukeviin järjestelmiin.

Opiskelija
- osaa soveltaa henkilöstöjohtamisen työkaluja ja menetelmiä myyntiorganisaation johtamisessa
- tietää myynnin johtamiseen liittyvät odotukset, vaatimukset ja vastuut
- osaa tunnistaa ja ratkaista haasteellisia johtamistilanteita ja valmentaa myyjiä
- osaa ottaa huomioon kokonaisvaltaisen asiakkuuden hallinnan merkityksen
- osaa johtaa asiakkuuksia tarkoituksenmukaisia työkaluja käyttäen ja hyödyntää crm-järjestelmiä.

Sisältö

Mitä on myynnistä vastaavan esimiehen työ ja sen erityishaasteet?
Mitä työkaluja ja järjestelmiä myynnin ja asiakkuuksien johtamisessa käytetään?

Esitietovaatimukset

2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myyntityötä tukevia järjestelmiä. Hän tuntee henkilöstöjohtamiseen ja myyntiorganisaation johtamiseen liittyviä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan myyntiorganisaation johtamiseen liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntityötä tukevia järjestelmiä ja työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa johtaa myyntiorganisaatiota ja asiakkuuksia soveltaen eri menetelmiä ja työkaluja. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista haasteellisia johtamistilanteita ja valmentaa myyntitiimiä.

Ilmoittautumisaika

09.06.2025 - 02.09.2025

Ajoitus

09.09.2025 - 04.11.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Ikonen
  • Pauliina Airaksinen-Aminoff
Ryhmät
  • 23LIKOM
    Liiketalous 2023, nuoret Markkinointi ja myynti

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään myynnin esimiehenä toimimiseen ja myyntityötä tukeviin järjestelmiin.

Opiskelija
- osaa soveltaa henkilöstöjohtamisen työkaluja ja menetelmiä myyntiorganisaation johtamisessa
- tietää myynnin johtamiseen liittyvät odotukset, vaatimukset ja vastuut
- osaa tunnistaa ja ratkaista haasteellisia johtamistilanteita ja valmentaa myyjiä
- osaa ottaa huomioon kokonaisvaltaisen asiakkuuden hallinnan merkityksen
- osaa johtaa asiakkuuksia tarkoituksenmukaisia työkaluja käyttäen ja hyödyntää crm-järjestelmiä.

Sisältö (OJ)

Mitä on myynnistä vastaavan esimiehen työ ja sen erityishaasteet?
Mitä työkaluja ja järjestelmiä myynnin ja asiakkuuksien johtamisessa käytetään?

Esitietovaatimukset (OJ)

2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myyntityötä tukevia järjestelmiä. Hän tuntee henkilöstöjohtamiseen ja myyntiorganisaation johtamiseen liittyviä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan myyntiorganisaation johtamiseen liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntityötä tukevia järjestelmiä ja työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa johtaa myyntiorganisaatiota ja asiakkuuksia soveltaen eri menetelmiä ja työkaluja. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista haasteellisia johtamistilanteita ja valmentaa myyntitiimiä.

Aika ja paikka

Katso ajat kalenterista tai Moodlesta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi vaatii läsnäoloa. Kurssista annettava arvosana koostuu ryhmätehtävästä (50 %) sekä kirjasta tehtdystä referoivasta kirjareflektiosta (50 %). Tarkemmat arviointikriteerit on kuvattu opintojaksotiedoissa sekä toteutuksen Moodlessa.

Sairastapauksista tulee ilmoittaa sähköpostitse ennen luentoa ja sopia korvaavasta tehtävästä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu läsnä pidettävillä luennoilla. Mikäli joku luennoista joudutaan siirtämään etänä pidettäväksi, tulee opiskelijan varautua kurssille ilmoittautuessaan siihen, että hänellä on toimiva kamera koneessaan sekä toimiva videoyhteys.

Lisäksi opetus sisältää ryhmä- ja parityöskentelyä sekä yksilötehtäviä. Oppimisen tukena luennoilla käytetään myös draamapedagogisia harjoitteita.

Mikäli sinulla on oppimisvaikeuksia, ota yhteyttä luennoitsijoihin - löydämme sinulle varmasti parhaat tavat suoriutua annetuista tehtävistä.

Oppimateriaalit

Kurssilla luetaan 1 kirja, jonka voi valita alla mainituista kirjoista tai ensimmäisellä luennolla esitetystä kirjalistauksesta (alla esitettyjen kirjojen esittelytekstit ovat suoraan kirjoja myyviltä sivuilta kuten Adlibris).

Monikanavaisen myynnin johtaminen: Kati Huusko-Viikkilä, 2024
"Myynnin johtaminen ei ole enää vain myyjien johtamista. Myynnin johtaminen on kaikkien liikevaihtoa generoivien osa-alueiden monikanavaista johtamista. Kilpailu markkinaosuuksista on kovaa, ja organisaatioiden elinkaaren pituus on jatkuvassa laskussa. Tämä kirja on tarkoitettu liiketoimintajohdolle, joka haluaa kehittää kokonaisvaltaista lähestymistapaa myynnin johtamiseen ja kasvun tavoitteluunsekä luoda tehokkaan myynti- ja markkinointistrategian avulla kestävää kilpailuetua markkinoilla."

Arvomyynti: Jan Ropponen, 2024:
"...arvomyynnin avulla paranee hinnoitteluvoima ja kilpailijoista erottautuminen, mikä helpottaa kasvutavoitteiden ja kannattavuuden saavuttamista. Myyjille kirja tarjoaa konkreettisia ideoita: Hit-raten nostamiseen Keskikaupan koon kasvattamiseen Myyntiprosessin nopeuttamiseen Sopimusten katetason parantamiseen Uusien myyntimahdollisuuksien tunnistamiseen."

Vihaan myyntiä: Tero Ojanperä, Tomi Pyyhtiä, Alf Rehn, 2023:
"Kirja käsittelee myynnin teoriaa, psykologiaa ja strategioita. Käytännössä tarvitaan johtamista, organisointia, datan hyödyntämistä, tekoälyä. Verkkokauppa, sosiaalinen myynti, myynnin teknologia ja tulevaisuus tuovat oman näkökulmansa asiaan. Kirja tavoitteena on herättää lukija pohtimaan myyntiä eri näkökulmista ja antaa tuoreita näkemyksiä. Kirjoittajien kantavana ajatuksena on kertoa, miten mikä tahansa yritys voi menestyä omassa myynnissään paremmin nyt ja tulevaisuudessa."

Myyntipsykologia, näin meille myydään: Petri Parvinen, 2016:
"Miten meistä tulisi hyviä myyjiä? Myyjän syvintä ammattitaitoa on vuorovaikutuksen psykologia. Mitä enemmän myyntipsykologiasta ja sen tutkimuksesta ymmärtää, sitä kiehtovampana ihmisten käyttäytyminen arjessa näyttäytyy."

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin kokonaiskestoksi on laskettu 137 tuntia (5 opintopistettä).
Luentojen kesto: 3 h x 4 = 12 h.
Lisäksi tehdään ryhmätyö ja luetaan kirja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli kirjan lukeminen tuottaa haasteita, sama oppimäärä voidaan saavuttaa kuuntelemalla kirja tai vastaava määrä podcasteja tai katselemalla videoita, joista on sovittava vastaavan opettajan kanssa erikseen.

Hyväksilukemista haetaan ennen opintojakson aloittamista.

Ilmoittautumisaika

05.06.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

11.09.2024 - 20.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Ikonen
  • Pauliina Airaksinen-Aminoff
Vastuuhenkilö

Juha Ikonen

Ryhmät
  • 22LIKOM
    Liiketalous 2022, nuoret Markkinointi ja myynti

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään myynnin esimiehenä toimimiseen ja myyntityötä tukeviin järjestelmiin.

Opiskelija
- osaa soveltaa henkilöstöjohtamisen työkaluja ja menetelmiä myyntiorganisaation johtamisessa
- tietää myynnin johtamiseen liittyvät odotukset, vaatimukset ja vastuut
- osaa tunnistaa ja ratkaista haasteellisia johtamistilanteita ja valmentaa myyjiä
- osaa ottaa huomioon kokonaisvaltaisen asiakkuuden hallinnan merkityksen
- osaa johtaa asiakkuuksia tarkoituksenmukaisia työkaluja käyttäen ja hyödyntää crm-järjestelmiä.

Sisältö (OJ)

Mitä on myynnistä vastaavan esimiehen työ ja sen erityishaasteet?
Mitä työkaluja ja järjestelmiä myynnin ja asiakkuuksien johtamisessa käytetään?

Esitietovaatimukset (OJ)

2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myyntityötä tukevia järjestelmiä. Hän tuntee henkilöstöjohtamiseen ja myyntiorganisaation johtamiseen liittyviä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan myyntiorganisaation johtamiseen liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntityötä tukevia järjestelmiä ja työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa johtaa myyntiorganisaatiota ja asiakkuuksia soveltaen eri menetelmiä ja työkaluja. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista haasteellisia johtamistilanteita ja valmentaa myyntitiimiä.

Aika ja paikka

Aloitamme kampuksella 13.9. kello 8.15

Näet kaikki opetusajat Pakissa. Mahdolliset muutokset aikatauluun löytyvät kurssin Moodlesta, saat tiedon niistä myös tuni-sähköpostiisi.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei suoriteta tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi vaatii läsnäoloa. Sairastapauksista tulee ilmoittaa sähköpostitse ennen luentoa

Kurssilla ei ole tenttiä. Tarkemmat arviointikriteerit on kuvattu opintojaksotiedoissa sekä toteutuksen Moodlessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu sekä läsnä pidettävillä luennoilla että etäluentoina. Tästä syystä kurssille osallistuminen vaatii toimivaa videoyhteyttä. Videota ei tarvitse pitää koko aikaa päällä vaan aina tarvittaessa.

Lisäksi opetus sisältää ryhmä- ja parityöskentelyä sekä yksilötehtäviä. Oppimisen tukena luennoilla käytetään myös draamapedagogisia harjoitteita.

Oppimateriaalit

Kurssin aikana luetaan Petri Parvisen kirja: Myynnin Psykologia 2013.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi korvata aiemmalla myyntikokemuksella, jolloin opiskelijan on haettava 20.8. mennessä korvaavuutta.

Korvaavuuden saamiseksi opiskelijalla tulee olla työtodistus nykyiseltä työnantajaltaan tai aiemmalta työnantajaltaan, CV sekä lyhyt kuvaus siitä, miksi hakee korvaavuutta.

Kokemuksen lisäksi on luettava Petri Parvisen kirja Myynnin Psykologia (2013), sekä tehtävä siitä reflektoiva kirjareferaatti. Lisäksi on annatteva näyttö, josta sovitaan opettajan kanssa erikseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli sinulla on oppimisvaikeuksia, ota yhteyttä luennoitsijoihin - löydämme sinulle varmasti parhaat tavat suoriutua annetuista tehtävistä.

Ilmoittautumisaika

09.06.2023 - 28.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.10.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Ikonen
  • Pauliina Airaksinen-Aminoff
Vastuuhenkilö

Juha Ikonen

Ryhmät
  • 21LIKOM
    Liiketalous 2021, nuoret Markkinointi ja myynti

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään myynnin esimiehenä toimimiseen ja myyntityötä tukeviin järjestelmiin.

Opiskelija
- osaa soveltaa henkilöstöjohtamisen työkaluja ja menetelmiä myyntiorganisaation johtamisessa
- tietää myynnin johtamiseen liittyvät odotukset, vaatimukset ja vastuut
- osaa tunnistaa ja ratkaista haasteellisia johtamistilanteita ja valmentaa myyjiä
- osaa ottaa huomioon kokonaisvaltaisen asiakkuuden hallinnan merkityksen
- osaa johtaa asiakkuuksia tarkoituksenmukaisia työkaluja käyttäen ja hyödyntää crm-järjestelmiä.

Sisältö (OJ)

Mitä on myynnistä vastaavan esimiehen työ ja sen erityishaasteet?
Mitä työkaluja ja järjestelmiä myynnin ja asiakkuuksien johtamisessa käytetään?

Esitietovaatimukset (OJ)

2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myyntityötä tukevia järjestelmiä. Hän tuntee henkilöstöjohtamiseen ja myyntiorganisaation johtamiseen liittyviä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan myyntiorganisaation johtamiseen liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntityötä tukevia järjestelmiä ja työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa johtaa myyntiorganisaatiota ja asiakkuuksia soveltaen eri menetelmiä ja työkaluja. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista haasteellisia johtamistilanteita ja valmentaa myyntitiimiä.

Aika ja paikka

Tiistai 29.8.2023 klo 11.00-14.00: KAMPUKSELLA (Juha Ikonen ja Pauliina Airaksinen-Aminoff)
Tiistai 5.9..2023 klo 11.00-14.00: KAMPUKSELLA (Juha Ikonen)
Tiistai 12.9.2023 klo 11.00-14.00: ETÄNÄ (Pauliina Airaksinen-Aminoff)
Tiistai 19.9.2023 klo 11.00-14.00: KAMPUKSELLA (Juha Ikonen)
Tiistai 26.9.2023 klo 11.00-14.00: ETÄNÄ (Pauliina Airaksinen-Aminoff)
Tiistai 3.10.2023 klo 11.00-14.00: ETÄNÄ (Pauliina Airaksinen-Aminoff)
Tiistai 10.10.2023 klo 11.00-14.00: KAMPUKSELLA (Juha Ikonen)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei suoriteta tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin aikana arvioidaan 2 tehtävää, joista toisen arvioi lehtori Juha Ikonen (50 %) ja toisen lehtori Pauliina Airaksinen-Aminoff (50 %). Arviointiasteikko on 0-5.
Tarkemmat arviointikriteerit kuvattu opintojaksotiedoissa sekä toteutuksen Moodlessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu sekä läsnä pidettävillä luennoilla että etäluentoina. Lisäksi opetus sisältää ryhmä- ja parityöskentelyä sekä yksilötehtäviä. Oppimisen tukena luennoilla käytetään myös draamapedagogisia harjoitteita.

Lähi- ja etä -tapaamisista lisätietoa kurssikohtaisesta Moodlesta. Tästä syystä kurssille osallistuminen vaatii toimivaa videoyhteyttä. Videota ei tarvitse pitää koko aikaa päällä vaan aina tarvittaessa.

Oppimateriaalit

Kurssin aikana luetaan Petri Parvisen kirja: Myynnin Psykologia 2013.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

kurssin voi korvata aiemmalla myyntikokemuksella, jolloin opiskelijan on haettava 27.8. mennessä korvaavuutta. Korvaavuuden saamiseksi opiskelijalla tulee olla työtodistus nykyiseltä työnantajaltaan tai aiemmalta työnantajaltaan, CV sekä lyhyt kuvaus siitä, miksi hakee korvaavuutta. Kokemuksen lisäksi on luettava Petri Parvisen kirja Myynnin Psykologia (2013), sekä tehtävä siitä reflektoiva kirjareferaatti. Lisäksi on annatteva näyttö, josta sovitaan opettajan kanssa erikseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli sinulla on oppimisvaikeuksia, ota yhteyttä luennoitsijoihin - löydämme sinulle varmasti parhaat tavat suoriutua annetuista tehtävistä.