YrityspeliLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00EM60
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Yrityspeli antaa osallistujille kokonaisvaltaisen kuvan yritysjohtamisen haasteista ja yrityk-sen eri toimintojen yhteensovittamisesta. Opintojakson peliosuus tapahtuu virtuaali-ympäristössä.
Opiskelija osaa:
- osaa yhteen sovittaa yrityksen eri toiminnot
- osaa toimia yrityksen johtoryhmän jäsenenä
- pystyy tekemään päätöksiä aikapaineen alaisena.
Sisältö
Miten johdan yritystä kannattavasti erittäin kilpailluilla markkinoilla?
Mikä on strategian merkitys yrityksen toiminnassa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään tyydyttävästi ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa tyydyttävästi. Vaaditut raportit ovat vähintään tyy-dyttäviä. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään hyvin ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa hyvin. Vaaditut raportit ovat vähintään hyviä. Kirja-essee on palautettu ajallaan hyväksytysti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti jäsenenä tiimissä, joka on menestynyt pelissä kiitettävästi noudattamalla liiketoimintastrategiaansa johdonmukaisesti. Lisäksi tiimi on laatinut vaaditut raportit kiitettävästi. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Matti Kolehmainen
Ryhmät
-
23LIKOHLiiketalous 2023, nuoret HR- ja esihenkilötyö
-
23LIKOTALiiketalous 2023, nuoret Taloushallinto
-
23LIKOMLiiketalous 2023, nuoret Markkinointi ja myynti
-
23LIKOJLiiketalous 2023, nuoret Juridiikka
-
23LIKOTBLiiketalous 2023, nuoret TaloushallintoB
Tavoitteet (OJ)
Yrityspeli antaa osallistujille kokonaisvaltaisen kuvan yritysjohtamisen haasteista ja yrityk-sen eri toimintojen yhteensovittamisesta. Opintojakson peliosuus tapahtuu virtuaali-ympäristössä.
Opiskelija osaa:
- osaa yhteen sovittaa yrityksen eri toiminnot
- osaa toimia yrityksen johtoryhmän jäsenenä
- pystyy tekemään päätöksiä aikapaineen alaisena.
Sisältö (OJ)
Miten johdan yritystä kannattavasti erittäin kilpailluilla markkinoilla?
Mikä on strategian merkitys yrityksen toiminnassa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään tyydyttävästi ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa tyydyttävästi. Vaaditut raportit ovat vähintään tyy-dyttäviä. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään hyvin ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa hyvin. Vaaditut raportit ovat vähintään hyviä. Kirja-essee on palautettu ajallaan hyväksytysti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti jäsenenä tiimissä, joka on menestynyt pelissä kiitettävästi noudattamalla liiketoimintastrategiaansa johdonmukaisesti. Lisäksi tiimi on laatinut vaaditut raportit kiitettävästi. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Alkuraportti 20%, peli 40% ja loppuraportti 40% kokonaisarvosanasta sekä kirjaessee hyväksyttynä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pelisimulaatio
Oppimateriaalit
Pelin manuaali
Strategia-aiheinen kirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 pakollista 3 tunnin pelikertaa n. viikon välein. Opiskelijajoukkue laatii LTS:n ja loppuraportin. Lisäksi opiskelija kirjoittaa yhden kirjaesseen.
Sisällön jaksotus
ks. edellinen kohta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei
Kansainvälisyys
Ei
Lisätietoja opiskelijoille
Pelisessioissa (5 x 3h) pakollinen läsnäolo
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää opintojakson/aihealueen käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson/aihealueen sisältöä hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä aihepiirin teemoja ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson/aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija on sisäistänyt oppimansa ja pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesti myös käytännössä.
Ilmoittautumisaika
05.06.2024 - 23.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 10.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Matti Kolehmainen
Vastuuhenkilö
Matti Kolehmainen
Ryhmät
-
22LIKOMLiiketalous 2022, nuoret Markkinointi ja myynti
-
22LIKOTLiiketalous 2022, nuoret Taloushallinto
-
22LIKOHLiiketalous 2022, nuoret HR- ja esihenkilötyö
-
22LIKOJLiiketalous 2022, nuoret Juridiikka
Tavoitteet (OJ)
Yrityspeli antaa osallistujille kokonaisvaltaisen kuvan yritysjohtamisen haasteista ja yrityk-sen eri toimintojen yhteensovittamisesta. Opintojakson peliosuus tapahtuu virtuaali-ympäristössä.
Opiskelija osaa:
- osaa yhteen sovittaa yrityksen eri toiminnot
- osaa toimia yrityksen johtoryhmän jäsenenä
- pystyy tekemään päätöksiä aikapaineen alaisena.
Sisältö (OJ)
Miten johdan yritystä kannattavasti erittäin kilpailluilla markkinoilla?
Mikä on strategian merkitys yrityksen toiminnassa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään tyydyttävästi ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa tyydyttävästi. Vaaditut raportit ovat vähintään tyy-dyttäviä. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään hyvin ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa hyvin. Vaaditut raportit ovat vähintään hyviä. Kirja-essee on palautettu ajallaan hyväksytysti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti jäsenenä tiimissä, joka on menestynyt pelissä kiitettävästi noudattamalla liiketoimintastrategiaansa johdonmukaisesti. Lisäksi tiimi on laatinut vaaditut raportit kiitettävästi. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Alkuraportti 20%, peli 40% ja loppuraportti 40% kokonaisarvosanasta sekä kirjaessee hyväksyttynä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pelisimulaatio
Oppimateriaalit
Pelin manuaali
Strategia-aiheinen kirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 pakollista 3 tunnin pelikertaa n. viikon välein. Opiskelijajoukkue laatii LTS:n ja loppuraportin. Lisäksi opiskelija kirjoittaa yhden kirjaesseen.
Sisällön jaksotus
ks. edellinen kohta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei
Kansainvälisyys
Ei
Lisätietoja opiskelijoille
Pelisessioissa (5 x 3h) pakollinen läsnäolo
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää opintojakson/aihealueen käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson/aihealueen sisältöä hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä aihepiirin teemoja ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson/aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija on sisäistänyt oppimansa ja pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesti myös käytännössä.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 06.11.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Matti Kolehmainen
Vastuuhenkilö
Matti Kolehmainen
Ryhmät
-
21LIKOTLiiketalous 2021, nuoret Taloushallinto
-
21LIKOMLiiketalous 2021, nuoret Markkinointi ja myynti
-
21LIKOJLiiketalous 2021, nuoret Juridiikka
-
21LIKOHLiiketalous 2021, nuoret HR- ja esimiestyö
Tavoitteet (OJ)
Yrityspeli antaa osallistujille kokonaisvaltaisen kuvan yritysjohtamisen haasteista ja yrityk-sen eri toimintojen yhteensovittamisesta. Opintojakson peliosuus tapahtuu virtuaali-ympäristössä.
Opiskelija osaa:
- osaa yhteen sovittaa yrityksen eri toiminnot
- osaa toimia yrityksen johtoryhmän jäsenenä
- pystyy tekemään päätöksiä aikapaineen alaisena.
Sisältö (OJ)
Miten johdan yritystä kannattavasti erittäin kilpailluilla markkinoilla?
Mikä on strategian merkitys yrityksen toiminnassa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään tyydyttävästi ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa tyydyttävästi. Vaaditut raportit ovat vähintään tyy-dyttäviä. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään hyvin ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa hyvin. Vaaditut raportit ovat vähintään hyviä. Kirja-essee on palautettu ajallaan hyväksytysti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti jäsenenä tiimissä, joka on menestynyt pelissä kiitettävästi noudattamalla liiketoimintastrategiaansa johdonmukaisesti. Lisäksi tiimi on laatinut vaaditut raportit kiitettävästi. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Alkuraportti 20%, peli 40% ja loppuraportti 40% kokonaisarvosanasta sekä kirjaessee hyväksyttynä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pelisimulaatio
Oppimateriaalit
Pelin manuaali
Strategia-aiheinen kirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 pakollista 3 tunnin pelikertaa n. viikon välein. Opiskelijajoukkue laatii LTS:n ja loppuraportin. Lisäksi opiskelija kirjoittaa yhden kirjaesseen.
Sisällön jaksotus
ks. edellinen kohta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei
Kansainvälisyys
Ei
Lisätietoja opiskelijoille
Pelisessioissa (5 x 3h) pakollinen läsnäolo
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää opintojakson/aihealueen käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson/aihealueen sisältöä hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä aihepiirin teemoja ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson/aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija on sisäistänyt oppimansa ja pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesti myös käytännössä.
Ilmoittautumisaika
09.06.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
02.11.2022 - 10.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Matti Kolehmainen
Vastuuhenkilö
Matti Kolehmainen
Ryhmät
-
20LIKOHLiiketalous 2020, nuoret HR- ja esimiestyö
-
20LIKOMLiiketalous 2020, nuoret Markkinointi ja myynti
-
20LIKOJLiiketalous 2020, nuoret Juridiikka
-
20LIKOTALiiketalous 2020, nuoret Taloushallinto a
-
20LIKOTBLiiketalous 2020, nuoret Taloushallinto b
Tavoitteet (OJ)
Yrityspeli antaa osallistujille kokonaisvaltaisen kuvan yritysjohtamisen haasteista ja yrityk-sen eri toimintojen yhteensovittamisesta. Opintojakson peliosuus tapahtuu virtuaali-ympäristössä.
Opiskelija osaa:
- osaa yhteen sovittaa yrityksen eri toiminnot
- osaa toimia yrityksen johtoryhmän jäsenenä
- pystyy tekemään päätöksiä aikapaineen alaisena.
Sisältö (OJ)
Miten johdan yritystä kannattavasti erittäin kilpailluilla markkinoilla?
Mikä on strategian merkitys yrityksen toiminnassa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään tyydyttävästi ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa tyydyttävästi. Vaaditut raportit ovat vähintään tyy-dyttäviä. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään hyvin ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa hyvin. Vaaditut raportit ovat vähintään hyviä. Kirja-essee on palautettu ajallaan hyväksytysti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on toiminut aktiivisesti jäsenenä tiimissä, joka on menestynyt pelissä kiitettävästi noudattamalla liiketoimintastrategiaansa johdonmukaisesti. Lisäksi tiimi on laatinut vaaditut raportit kiitettävästi. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Alkuraportti 20%, peli 40% ja loppuraportti 40% kokonaisarvosanasta sekä kirjaessee hyväksyttynä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pelisimulaatio
Oppimateriaalit
Pelin manuaali
Strategia-aiheinen kirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 pakollista 3 tunnin pelikertaa n. viikon välein. Opiskelijajoukkue laatii LTS:n ja loppuraportin. Lisäksi opiskelija kirjoittaa yhden kirjaesseen.
Sisällön jaksotus
ks. edellinen kohta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei
Kansainvälisyys
Ei
Lisätietoja opiskelijoille
Pelisessioissa (5 x 3h) pakollinen läsnäolo
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää opintojakson/aihealueen käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson/aihealueen sisältöä hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä aihepiirin teemoja ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson/aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija on sisäistänyt oppimansa ja pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesti myös käytännössä.