Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan digityökalutLaajuus (7 op)

Tunnus: 3H00DP11

Laajuus

7 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla opiskelija syventää työelämässä tarvittavien digitaalisten taitojen osaamistaan.

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt taulukkolaskennan osaamistaan ja pystyy suunnittelemaan laskentataulukon sanallisesta kuvauksesta hyödyntäen taulukkolaskennan edistyneempiä toimintoja ja tallentamaan työkirjan mallina
- osaa hyödyntää raportointityökalua
- tuntee toiminnanohjausjärjestelmän tuomat hyödyt ja mahdollisuudet liiketoiminnan ohjaamisessa
- osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin toiminnanohjausjärjestelmässä
- tietää tekoälyn sekä koodauksen perusperiaatteet sekä osaa tarkastella niitä liiketoiminnan näkökulmasta
- tunnistaa robotiikan ja tekoälyn mahdollisuudet erilaisissa liiketoimintaprosesseissa.

Sisältö

TAULUKKOLASKENTA
Miten muodostan Excelissä kaavoja hyödyntäen funktioita monipuolisesti?
Miten havainnollistan ja käsittelen Excel-taulukossa olevia tietoja?
Miten suojaan tekemäni Excel –taulukon?
Miten luon, muokkaan ja käsittelen Pivot -taulukkoa?
Miten suunnittelen Excel -taulukon sanallisesta tehtäväkuvauksesta?
Miten tietoja siirretään Excelin ja muiden sovellusten välillä?
Mikä on PowerBi ja miten hyödynnän sitä?

TOIMINNANOHJAUS
Mitä ovat SAP HANAn perustoiminnot ja ominaisuudet?
Miten osto- ja myyntiprosessi toteutetaan SAP HANAssa ja miten ne integroituvat taloushallintoon?

LIIKETOIMINNAN KEHITTYVÄT TYÖKALUT
Mitkä ovat käytetyimmät koodauskielet ja koodauksen pääperiaatteet?
Minkälaisissa liiketoimintatapahtumissa voidaan hyödyntää robotiikkaa?
Mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo liiketoimintaan?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija osaa selittää koodauksen pääperiaatteet ja tunnistaa yleisimpien koodauskielien käyttökohteita. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita. Power BI -harjoitus on tehty.
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Wickman-Viitala
  • Jouni Viidanoja
  • Taina Huhtinen
Vastuuhenkilö

Taina Huhtinen

Ryhmät
  • 22LIKOH
    Liiketalous 2022, nuoret HR- ja esihenkilötyö

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelija syventää työelämässä tarvittavien digitaalisten taitojen osaamistaan.

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt taulukkolaskennan osaamistaan ja pystyy suunnittelemaan laskentataulukon sanallisesta kuvauksesta hyödyntäen taulukkolaskennan edistyneempiä toimintoja ja tallentamaan työkirjan mallina
- osaa hyödyntää raportointityökalua
- tuntee toiminnanohjausjärjestelmän tuomat hyödyt ja mahdollisuudet liiketoiminnan ohjaamisessa
- osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin toiminnanohjausjärjestelmässä
- tietää tekoälyn sekä koodauksen perusperiaatteet sekä osaa tarkastella niitä liiketoiminnan näkökulmasta
- tunnistaa robotiikan ja tekoälyn mahdollisuudet erilaisissa liiketoimintaprosesseissa.

Sisältö (OJ)

TAULUKKOLASKENTA
Miten muodostan Excelissä kaavoja hyödyntäen funktioita monipuolisesti?
Miten havainnollistan ja käsittelen Excel-taulukossa olevia tietoja?
Miten suojaan tekemäni Excel –taulukon?
Miten luon, muokkaan ja käsittelen Pivot -taulukkoa?
Miten suunnittelen Excel -taulukon sanallisesta tehtäväkuvauksesta?
Miten tietoja siirretään Excelin ja muiden sovellusten välillä?
Mikä on PowerBi ja miten hyödynnän sitä?

TOIMINNANOHJAUS
Mitä ovat SAP HANAn perustoiminnot ja ominaisuudet?
Miten osto- ja myyntiprosessi toteutetaan SAP HANAssa ja miten ne integroituvat taloushallintoon?

LIIKETOIMINNAN KEHITTYVÄT TYÖKALUT
Mitkä ovat käytetyimmät koodauskielet ja koodauksen pääperiaatteet?
Minkälaisissa liiketoimintatapahtumissa voidaan hyödyntää robotiikkaa?
Mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo liiketoimintaan?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija osaa selittää koodauksen pääperiaatteet ja tunnistaa yleisimpien koodauskielien käyttökohteita. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita. Power BI -harjoitus on tehty.
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Aikataulut Lukkarissa ja Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttimahdollisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja mahdollinen tentti suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

BLENDED eli
Verkko-opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus

Oppimateriaalit

Moodlessa mainitut materiaalit ja linkit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö 7 x 26,7 h = 186,9 h

Sisällön jaksotus

3. ja 4. jakso kevät 2024

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

n.a.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja osaa noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja. Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija tuntee koodauksen pääperiaatteet. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita.

Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Wickman-Viitala
  • Jouni Viidanoja
  • Taina Huhtinen
Vastuuhenkilö

Taina Huhtinen

Ryhmät
  • 22LIKOM
    Liiketalous 2022, nuoret Markkinointi ja myynti

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelija syventää työelämässä tarvittavien digitaalisten taitojen osaamistaan.

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt taulukkolaskennan osaamistaan ja pystyy suunnittelemaan laskentataulukon sanallisesta kuvauksesta hyödyntäen taulukkolaskennan edistyneempiä toimintoja ja tallentamaan työkirjan mallina
- osaa hyödyntää raportointityökalua
- tuntee toiminnanohjausjärjestelmän tuomat hyödyt ja mahdollisuudet liiketoiminnan ohjaamisessa
- osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin toiminnanohjausjärjestelmässä
- tietää tekoälyn sekä koodauksen perusperiaatteet sekä osaa tarkastella niitä liiketoiminnan näkökulmasta
- tunnistaa robotiikan ja tekoälyn mahdollisuudet erilaisissa liiketoimintaprosesseissa.

Sisältö (OJ)

TAULUKKOLASKENTA
Miten muodostan Excelissä kaavoja hyödyntäen funktioita monipuolisesti?
Miten havainnollistan ja käsittelen Excel-taulukossa olevia tietoja?
Miten suojaan tekemäni Excel –taulukon?
Miten luon, muokkaan ja käsittelen Pivot -taulukkoa?
Miten suunnittelen Excel -taulukon sanallisesta tehtäväkuvauksesta?
Miten tietoja siirretään Excelin ja muiden sovellusten välillä?
Mikä on PowerBi ja miten hyödynnän sitä?

TOIMINNANOHJAUS
Mitä ovat SAP HANAn perustoiminnot ja ominaisuudet?
Miten osto- ja myyntiprosessi toteutetaan SAP HANAssa ja miten ne integroituvat taloushallintoon?

LIIKETOIMINNAN KEHITTYVÄT TYÖKALUT
Mitkä ovat käytetyimmät koodauskielet ja koodauksen pääperiaatteet?
Minkälaisissa liiketoimintatapahtumissa voidaan hyödyntää robotiikkaa?
Mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo liiketoimintaan?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija osaa selittää koodauksen pääperiaatteet ja tunnistaa yleisimpien koodauskielien käyttökohteita. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita. Power BI -harjoitus on tehty.
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Aikataulut Lukkarissa ja Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttimahdollisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja mahdollinen tentti suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

BLENDED eli
Verkko-opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus

Oppimateriaalit

Moodlessa mainitut materiaalit ja linkit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö 7 x 26,7 h = 186,9 h

Sisällön jaksotus

3. ja 4. jakso kevät 2024

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

n.a.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja osaa noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja. Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija tuntee koodauksen pääperiaatteet. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita.

Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

21.05.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

58 % Lähiopetus, 42 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous ja media

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Wickman-Viitala
  • Jouni Viidanoja
  • Taina Huhtinen
Vastuuhenkilö

Taina Huhtinen

Ryhmät
  • 22LIKOT
    Liiketalous 2022, nuoret Taloushallinto
  • 22LIKOJ
    Liiketalous 2022, nuoret Juridiikka

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelija syventää työelämässä tarvittavien digitaalisten taitojen osaamistaan.

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt taulukkolaskennan osaamistaan ja pystyy suunnittelemaan laskentataulukon sanallisesta kuvauksesta hyödyntäen taulukkolaskennan edistyneempiä toimintoja ja tallentamaan työkirjan mallina
- osaa hyödyntää raportointityökalua
- tuntee toiminnanohjausjärjestelmän tuomat hyödyt ja mahdollisuudet liiketoiminnan ohjaamisessa
- osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin toiminnanohjausjärjestelmässä
- tietää tekoälyn sekä koodauksen perusperiaatteet sekä osaa tarkastella niitä liiketoiminnan näkökulmasta
- tunnistaa robotiikan ja tekoälyn mahdollisuudet erilaisissa liiketoimintaprosesseissa.

Sisältö (OJ)

TAULUKKOLASKENTA
Miten muodostan Excelissä kaavoja hyödyntäen funktioita monipuolisesti?
Miten havainnollistan ja käsittelen Excel-taulukossa olevia tietoja?
Miten suojaan tekemäni Excel –taulukon?
Miten luon, muokkaan ja käsittelen Pivot -taulukkoa?
Miten suunnittelen Excel -taulukon sanallisesta tehtäväkuvauksesta?
Miten tietoja siirretään Excelin ja muiden sovellusten välillä?
Mikä on PowerBi ja miten hyödynnän sitä?

TOIMINNANOHJAUS
Mitä ovat SAP HANAn perustoiminnot ja ominaisuudet?
Miten osto- ja myyntiprosessi toteutetaan SAP HANAssa ja miten ne integroituvat taloushallintoon?

LIIKETOIMINNAN KEHITTYVÄT TYÖKALUT
Mitkä ovat käytetyimmät koodauskielet ja koodauksen pääperiaatteet?
Minkälaisissa liiketoimintatapahtumissa voidaan hyödyntää robotiikkaa?
Mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo liiketoimintaan?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija osaa selittää koodauksen pääperiaatteet ja tunnistaa yleisimpien koodauskielien käyttökohteita. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita. Power BI -harjoitus on tehty.
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Aikataulut Lukkarissa ja Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttimahdollisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja mahdollinen tentti suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

BLENDED eli
Verkko-opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus

Oppimateriaalit

Moodlessa mainitut materiaalit ja linkit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö 7 x 26,7 h = 186,9 h

Sisällön jaksotus

1. ja 2. jakso syksyllä 2023

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

n.a.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja osaa noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja. Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija tuntee koodauksen pääperiaatteet. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita.

Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

21.05.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

58 % Lähiopetus, 42 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous ja media

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Wickman-Viitala
  • Jouni Viidanoja
  • Taina Huhtinen
Vastuuhenkilö

Taina Huhtinen

Ryhmät
  • 22LIKOT
    Liiketalous 2022, nuoret Taloushallinto

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelija syventää työelämässä tarvittavien digitaalisten taitojen osaamistaan.

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt taulukkolaskennan osaamistaan ja pystyy suunnittelemaan laskentataulukon sanallisesta kuvauksesta hyödyntäen taulukkolaskennan edistyneempiä toimintoja ja tallentamaan työkirjan mallina
- osaa hyödyntää raportointityökalua
- tuntee toiminnanohjausjärjestelmän tuomat hyödyt ja mahdollisuudet liiketoiminnan ohjaamisessa
- osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin toiminnanohjausjärjestelmässä
- tietää tekoälyn sekä koodauksen perusperiaatteet sekä osaa tarkastella niitä liiketoiminnan näkökulmasta
- tunnistaa robotiikan ja tekoälyn mahdollisuudet erilaisissa liiketoimintaprosesseissa.

Sisältö (OJ)

TAULUKKOLASKENTA
Miten muodostan Excelissä kaavoja hyödyntäen funktioita monipuolisesti?
Miten havainnollistan ja käsittelen Excel-taulukossa olevia tietoja?
Miten suojaan tekemäni Excel –taulukon?
Miten luon, muokkaan ja käsittelen Pivot -taulukkoa?
Miten suunnittelen Excel -taulukon sanallisesta tehtäväkuvauksesta?
Miten tietoja siirretään Excelin ja muiden sovellusten välillä?
Mikä on PowerBi ja miten hyödynnän sitä?

TOIMINNANOHJAUS
Mitä ovat SAP HANAn perustoiminnot ja ominaisuudet?
Miten osto- ja myyntiprosessi toteutetaan SAP HANAssa ja miten ne integroituvat taloushallintoon?

LIIKETOIMINNAN KEHITTYVÄT TYÖKALUT
Mitkä ovat käytetyimmät koodauskielet ja koodauksen pääperiaatteet?
Minkälaisissa liiketoimintatapahtumissa voidaan hyödyntää robotiikkaa?
Mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo liiketoimintaan?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija osaa selittää koodauksen pääperiaatteet ja tunnistaa yleisimpien koodauskielien käyttökohteita. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita. Power BI -harjoitus on tehty.
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Aikataulut Lukkarissa ja Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttimahdollisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja mahdollinen tentti suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

BLENDED eli
Verkko-opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus

Oppimateriaalit

Moodlessa mainitut materiaalit ja linkit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö 7 x 26,7 h = 186,9 h

Sisällön jaksotus

1. ja 2. jakso syksyllä 2023

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

n.a.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja osaa noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja. Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija tuntee koodauksen pääperiaatteet. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita.

Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

15.12.2022 - 25.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

43 % Lähiopetus, 57 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Wickman-Viitala
  • Jouni Viidanoja
  • Taina Huhtinen
Vastuuhenkilö

Taina Huhtinen

Ryhmät
  • 21LIKOH
    Liiketalous 2021, nuoret HR- ja esimiestyö

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelija syventää työelämässä tarvittavien digitaalisten taitojen osaamistaan.

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt taulukkolaskennan osaamistaan ja pystyy suunnittelemaan laskentataulukon sanallisesta kuvauksesta hyödyntäen taulukkolaskennan edistyneempiä toimintoja ja tallentamaan työkirjan mallina
- osaa hyödyntää raportointityökalua
- tuntee toiminnanohjausjärjestelmän tuomat hyödyt ja mahdollisuudet liiketoiminnan ohjaamisessa
- osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin toiminnanohjausjärjestelmässä
- tietää tekoälyn sekä koodauksen perusperiaatteet sekä osaa tarkastella niitä liiketoiminnan näkökulmasta
- tunnistaa robotiikan ja tekoälyn mahdollisuudet erilaisissa liiketoimintaprosesseissa.

Sisältö (OJ)

TAULUKKOLASKENTA
Miten muodostan Excelissä kaavoja hyödyntäen funktioita monipuolisesti?
Miten havainnollistan ja käsittelen Excel-taulukossa olevia tietoja?
Miten suojaan tekemäni Excel –taulukon?
Miten luon, muokkaan ja käsittelen Pivot -taulukkoa?
Miten suunnittelen Excel -taulukon sanallisesta tehtäväkuvauksesta?
Miten tietoja siirretään Excelin ja muiden sovellusten välillä?
Mikä on PowerBi ja miten hyödynnän sitä?

TOIMINNANOHJAUS
Mitä ovat SAP HANAn perustoiminnot ja ominaisuudet?
Miten osto- ja myyntiprosessi toteutetaan SAP HANAssa ja miten ne integroituvat taloushallintoon?

LIIKETOIMINNAN KEHITTYVÄT TYÖKALUT
Mitkä ovat käytetyimmät koodauskielet ja koodauksen pääperiaatteet?
Minkälaisissa liiketoimintatapahtumissa voidaan hyödyntää robotiikkaa?
Mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo liiketoimintaan?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija osaa selittää koodauksen pääperiaatteet ja tunnistaa yleisimpien koodauskielien käyttökohteita. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita. Power BI -harjoitus on tehty.
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Aikataulut Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttimahdollisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja mahdollinen tentti suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus

Oppimateriaalit

Moodlessa mainitut materiaalit ja linkit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö 7 x 26,7 h = 186,9 h

Sisällön jaksotus

3. ja 4. jakso keväällä 2023

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

n.a.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja osaa noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja. Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija tuntee koodauksen pääperiaatteet. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita.

Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

15.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

43 % Lähiopetus, 57 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Wickman-Viitala
  • Jouni Viidanoja
  • Taina Huhtinen
Vastuuhenkilö

Taina Huhtinen

Ryhmät
  • 21LIKOM
    Liiketalous 2021, nuoret Markkinointi ja myynti

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelija syventää työelämässä tarvittavien digitaalisten taitojen osaamistaan.

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt taulukkolaskennan osaamistaan ja pystyy suunnittelemaan laskentataulukon sanallisesta kuvauksesta hyödyntäen taulukkolaskennan edistyneempiä toimintoja ja tallentamaan työkirjan mallina
- osaa hyödyntää raportointityökalua
- tuntee toiminnanohjausjärjestelmän tuomat hyödyt ja mahdollisuudet liiketoiminnan ohjaamisessa
- osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin toiminnanohjausjärjestelmässä
- tietää tekoälyn sekä koodauksen perusperiaatteet sekä osaa tarkastella niitä liiketoiminnan näkökulmasta
- tunnistaa robotiikan ja tekoälyn mahdollisuudet erilaisissa liiketoimintaprosesseissa.

Sisältö (OJ)

TAULUKKOLASKENTA
Miten muodostan Excelissä kaavoja hyödyntäen funktioita monipuolisesti?
Miten havainnollistan ja käsittelen Excel-taulukossa olevia tietoja?
Miten suojaan tekemäni Excel –taulukon?
Miten luon, muokkaan ja käsittelen Pivot -taulukkoa?
Miten suunnittelen Excel -taulukon sanallisesta tehtäväkuvauksesta?
Miten tietoja siirretään Excelin ja muiden sovellusten välillä?
Mikä on PowerBi ja miten hyödynnän sitä?

TOIMINNANOHJAUS
Mitä ovat SAP HANAn perustoiminnot ja ominaisuudet?
Miten osto- ja myyntiprosessi toteutetaan SAP HANAssa ja miten ne integroituvat taloushallintoon?

LIIKETOIMINNAN KEHITTYVÄT TYÖKALUT
Mitkä ovat käytetyimmät koodauskielet ja koodauksen pääperiaatteet?
Minkälaisissa liiketoimintatapahtumissa voidaan hyödyntää robotiikkaa?
Mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo liiketoimintaan?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija osaa selittää koodauksen pääperiaatteet ja tunnistaa yleisimpien koodauskielien käyttökohteita. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita. Power BI -harjoitus on tehty.
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Aikataulut Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttimahdollisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja mahdollinen tentti suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus

Oppimateriaalit

Moodlessa mainitut materiaalit ja linkit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö 7 x 26,7 h = 186,9 h

Sisällön jaksotus

3. ja 4. jakso keväällä 2023

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

n.a.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja osaa noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja. Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija tuntee koodauksen pääperiaatteet. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita.

Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 05.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 09.12.2022

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

58 % Lähiopetus, 42 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Wickman-Viitala
  • Jouni Viidanoja
  • Taina Huhtinen
Vastuuhenkilö

Taina Huhtinen

Ryhmät
  • 21LIKOT
    Liiketalous 2021, nuoret Taloushallinto

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelija syventää työelämässä tarvittavien digitaalisten taitojen osaamistaan.

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt taulukkolaskennan osaamistaan ja pystyy suunnittelemaan laskentataulukon sanallisesta kuvauksesta hyödyntäen taulukkolaskennan edistyneempiä toimintoja ja tallentamaan työkirjan mallina
- osaa hyödyntää raportointityökalua
- tuntee toiminnanohjausjärjestelmän tuomat hyödyt ja mahdollisuudet liiketoiminnan ohjaamisessa
- osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin toiminnanohjausjärjestelmässä
- tietää tekoälyn sekä koodauksen perusperiaatteet sekä osaa tarkastella niitä liiketoiminnan näkökulmasta
- tunnistaa robotiikan ja tekoälyn mahdollisuudet erilaisissa liiketoimintaprosesseissa.

Sisältö (OJ)

TAULUKKOLASKENTA
Miten muodostan Excelissä kaavoja hyödyntäen funktioita monipuolisesti?
Miten havainnollistan ja käsittelen Excel-taulukossa olevia tietoja?
Miten suojaan tekemäni Excel –taulukon?
Miten luon, muokkaan ja käsittelen Pivot -taulukkoa?
Miten suunnittelen Excel -taulukon sanallisesta tehtäväkuvauksesta?
Miten tietoja siirretään Excelin ja muiden sovellusten välillä?
Mikä on PowerBi ja miten hyödynnän sitä?

TOIMINNANOHJAUS
Mitä ovat SAP HANAn perustoiminnot ja ominaisuudet?
Miten osto- ja myyntiprosessi toteutetaan SAP HANAssa ja miten ne integroituvat taloushallintoon?

LIIKETOIMINNAN KEHITTYVÄT TYÖKALUT
Mitkä ovat käytetyimmät koodauskielet ja koodauksen pääperiaatteet?
Minkälaisissa liiketoimintatapahtumissa voidaan hyödyntää robotiikkaa?
Mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo liiketoimintaan?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija osaa selittää koodauksen pääperiaatteet ja tunnistaa yleisimpien koodauskielien käyttökohteita. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita. Power BI -harjoitus on tehty.
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Aikataulut Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttimahdollisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja mahdollinen tentti suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus

Oppimateriaalit

Moodlessa mainitut materiaalit ja linkit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö 7 x 26,7 h = 186,9 h

Sisällön jaksotus

1. ja 2. jakso syksyllä 2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

n.a.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja osaa noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja. Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija tuntee koodauksen pääperiaatteet. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita.

Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 05.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 09.12.2022

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

58 % Lähiopetus, 42 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Wickman-Viitala
  • Jouni Viidanoja
  • Taina Huhtinen
Vastuuhenkilö

Taina Huhtinen

Ryhmät
  • 20LIKOJ
    Liiketalous 2020, nuoret Juridiikka
  • 21LIKOJ
    Liiketalous 2021, nuoret Juridiikka

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelija syventää työelämässä tarvittavien digitaalisten taitojen osaamistaan.

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt taulukkolaskennan osaamistaan ja pystyy suunnittelemaan laskentataulukon sanallisesta kuvauksesta hyödyntäen taulukkolaskennan edistyneempiä toimintoja ja tallentamaan työkirjan mallina
- osaa hyödyntää raportointityökalua
- tuntee toiminnanohjausjärjestelmän tuomat hyödyt ja mahdollisuudet liiketoiminnan ohjaamisessa
- osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin toiminnanohjausjärjestelmässä
- tietää tekoälyn sekä koodauksen perusperiaatteet sekä osaa tarkastella niitä liiketoiminnan näkökulmasta
- tunnistaa robotiikan ja tekoälyn mahdollisuudet erilaisissa liiketoimintaprosesseissa.

Sisältö (OJ)

TAULUKKOLASKENTA
Miten muodostan Excelissä kaavoja hyödyntäen funktioita monipuolisesti?
Miten havainnollistan ja käsittelen Excel-taulukossa olevia tietoja?
Miten suojaan tekemäni Excel –taulukon?
Miten luon, muokkaan ja käsittelen Pivot -taulukkoa?
Miten suunnittelen Excel -taulukon sanallisesta tehtäväkuvauksesta?
Miten tietoja siirretään Excelin ja muiden sovellusten välillä?
Mikä on PowerBi ja miten hyödynnän sitä?

TOIMINNANOHJAUS
Mitä ovat SAP HANAn perustoiminnot ja ominaisuudet?
Miten osto- ja myyntiprosessi toteutetaan SAP HANAssa ja miten ne integroituvat taloushallintoon?

LIIKETOIMINNAN KEHITTYVÄT TYÖKALUT
Mitkä ovat käytetyimmät koodauskielet ja koodauksen pääperiaatteet?
Minkälaisissa liiketoimintatapahtumissa voidaan hyödyntää robotiikkaa?
Mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo liiketoimintaan?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija osaa selittää koodauksen pääperiaatteet ja tunnistaa yleisimpien koodauskielien käyttökohteita. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita. Power BI -harjoitus on tehty.
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Aikataulut Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttimahdollisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja mahdollinen tentti suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus

Oppimateriaalit

Moodlessa mainitut materiaalit ja linkit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö 7 x 26,7 h = 186,9 h

Sisällön jaksotus

1. ja 2. jakso syksyllä 2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

n.a.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja osaa noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja. Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija tuntee koodauksen pääperiaatteet. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita.

Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 25.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

43 % Lähiopetus, 57 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Wickman-Viitala
  • Jouni Viidanoja
  • Taina Huhtinen
Vastuuhenkilö

Taina Huhtinen

Ryhmät
  • 20LIKOH
    Liiketalous 2020, nuoret HR- ja esimiestyö

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelija syventää työelämässä tarvittavien digitaalisten taitojen osaamistaan.

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt taulukkolaskennan osaamistaan ja pystyy suunnittelemaan laskentataulukon sanallisesta kuvauksesta hyödyntäen taulukkolaskennan edistyneempiä toimintoja ja tallentamaan työkirjan mallina
- osaa hyödyntää raportointityökalua
- tuntee toiminnanohjausjärjestelmän tuomat hyödyt ja mahdollisuudet liiketoiminnan ohjaamisessa
- osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin toiminnanohjausjärjestelmässä
- tietää tekoälyn sekä koodauksen perusperiaatteet sekä osaa tarkastella niitä liiketoiminnan näkökulmasta
- tunnistaa robotiikan ja tekoälyn mahdollisuudet erilaisissa liiketoimintaprosesseissa.

Sisältö (OJ)

TAULUKKOLASKENTA
Miten muodostan Excelissä kaavoja hyödyntäen funktioita monipuolisesti?
Miten havainnollistan ja käsittelen Excel-taulukossa olevia tietoja?
Miten suojaan tekemäni Excel –taulukon?
Miten luon, muokkaan ja käsittelen Pivot -taulukkoa?
Miten suunnittelen Excel -taulukon sanallisesta tehtäväkuvauksesta?
Miten tietoja siirretään Excelin ja muiden sovellusten välillä?
Mikä on PowerBi ja miten hyödynnän sitä?

TOIMINNANOHJAUS
Mitä ovat SAP HANAn perustoiminnot ja ominaisuudet?
Miten osto- ja myyntiprosessi toteutetaan SAP HANAssa ja miten ne integroituvat taloushallintoon?

LIIKETOIMINNAN KEHITTYVÄT TYÖKALUT
Mitkä ovat käytetyimmät koodauskielet ja koodauksen pääperiaatteet?
Minkälaisissa liiketoimintatapahtumissa voidaan hyödyntää robotiikkaa?
Mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo liiketoimintaan?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija osaa selittää koodauksen pääperiaatteet ja tunnistaa yleisimpien koodauskielien käyttökohteita. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita. Power BI -harjoitus on tehty.
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Aikataulut Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttimahdollisuutta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja mahdollinen tentti suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus

Oppimateriaalit

Moodlessa mainitut materiaalit ja linkit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö 7 x 26,7 h = 186,9 h

Sisällön jaksotus

3. ja 4. jakso keväällä 2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

n.a.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset yritysvierailut (vierailuluennot)

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja osaa noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja. Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija tuntee koodauksen pääperiaatteet. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita.

Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 30.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

43 % Lähiopetus, 57 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Wickman-Viitala
  • Jouni Viidanoja
  • Taina Huhtinen
Vastuuhenkilö

Taina Huhtinen

Ryhmät
  • 20LIKOM
    Liiketalous 2020, nuoret Markkinointi ja myynti

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelija syventää työelämässä tarvittavien digitaalisten taitojen osaamistaan.

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt taulukkolaskennan osaamistaan ja pystyy suunnittelemaan laskentataulukon sanallisesta kuvauksesta hyödyntäen taulukkolaskennan edistyneempiä toimintoja ja tallentamaan työkirjan mallina
- osaa hyödyntää raportointityökalua
- tuntee toiminnanohjausjärjestelmän tuomat hyödyt ja mahdollisuudet liiketoiminnan ohjaamisessa
- osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin toiminnanohjausjärjestelmässä
- tietää tekoälyn sekä koodauksen perusperiaatteet sekä osaa tarkastella niitä liiketoiminnan näkökulmasta
- tunnistaa robotiikan ja tekoälyn mahdollisuudet erilaisissa liiketoimintaprosesseissa.

Sisältö (OJ)

TAULUKKOLASKENTA
Miten muodostan Excelissä kaavoja hyödyntäen funktioita monipuolisesti?
Miten havainnollistan ja käsittelen Excel-taulukossa olevia tietoja?
Miten suojaan tekemäni Excel –taulukon?
Miten luon, muokkaan ja käsittelen Pivot -taulukkoa?
Miten suunnittelen Excel -taulukon sanallisesta tehtäväkuvauksesta?
Miten tietoja siirretään Excelin ja muiden sovellusten välillä?
Mikä on PowerBi ja miten hyödynnän sitä?

TOIMINNANOHJAUS
Mitä ovat SAP HANAn perustoiminnot ja ominaisuudet?
Miten osto- ja myyntiprosessi toteutetaan SAP HANAssa ja miten ne integroituvat taloushallintoon?

LIIKETOIMINNAN KEHITTYVÄT TYÖKALUT
Mitkä ovat käytetyimmät koodauskielet ja koodauksen pääperiaatteet?
Minkälaisissa liiketoimintatapahtumissa voidaan hyödyntää robotiikkaa?
Mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo liiketoimintaan?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija osaa selittää koodauksen pääperiaatteet ja tunnistaa yleisimpien koodauskielien käyttökohteita. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita. Power BI -harjoitus on tehty.
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.

Aika ja paikka

Aikataulut Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttimahdollisuutta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja mahdollinen tentti suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus

Oppimateriaalit

Moodlessa mainitut materiaalit ja linkit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö 7 x 26,7 h = 186,9 h

Sisällön jaksotus

3. ja 4. jakso keväällä 2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

n.a.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset yritysvierailut (vierailuluennot)

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa ja osaa noudattaa taulukkolaskennan tärkeitä toimintatapoja. Opiskelija osaa toteuttaa osto- ja myyntiprosessin ohjelmassa ja osaa käyttää ohjelmaa itsenäisesti.
Opiskelija tuntee koodauksen pääperiaatteet. Hän tuntee erityyppisiä tekoälyn ja robotiikan käyttökohteita.

Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.