Siirry suoraan sisältöön

YrityspeliLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00EM60

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Yrityspeli antaa osallistujille kokonaisvaltaisen kuvan yritysjohtamisen haasteista ja yrityk-sen eri toimintojen yhteensovittamisesta. Opintojakson peliosuus tapahtuu virtuaali-ympäristössä.

Opiskelija osaa:
- osaa yhteen sovittaa yrityksen eri toiminnot
- osaa toimia yrityksen johtoryhmän jäsenenä
- pystyy tekemään päätöksiä aikapaineen alaisena.

Sisältö

Miten johdan yritystä kannattavasti erittäin kilpailluilla markkinoilla?
Mikä on strategian merkitys yrityksen toiminnassa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään tyydyttävästi ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa tyydyttävästi. Vaaditut raportit ovat vähintään tyy-dyttäviä. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään hyvin ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa hyvin. Vaaditut raportit ovat vähintään hyviä. Kirja-essee on palautettu ajallaan hyväksytysti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on toiminut aktiivisesti jäsenenä tiimissä, joka on menestynyt pelissä kiitettävästi noudattamalla liiketoimintastrategiaansa johdonmukaisesti. Lisäksi tiimi on laatinut vaaditut raportit kiitettävästi. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 06.11.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Matti Kolehmainen
Vastuuhenkilö

Matti Kolehmainen

Ryhmät
  • 21LIKOT
    Liiketalous 2021, nuoret Taloushallinto
  • 21LIKOM
    Liiketalous 2021, nuoret Markkinointi ja myynti
  • 21LIKOJ
    Liiketalous 2021, nuoret Juridiikka
  • 21LIKOH
    Liiketalous 2021, nuoret HR- ja esimiestyö

Tavoitteet (OJ)

Yrityspeli antaa osallistujille kokonaisvaltaisen kuvan yritysjohtamisen haasteista ja yrityk-sen eri toimintojen yhteensovittamisesta. Opintojakson peliosuus tapahtuu virtuaali-ympäristössä.

Opiskelija osaa:
- osaa yhteen sovittaa yrityksen eri toiminnot
- osaa toimia yrityksen johtoryhmän jäsenenä
- pystyy tekemään päätöksiä aikapaineen alaisena.

Sisältö (OJ)

Miten johdan yritystä kannattavasti erittäin kilpailluilla markkinoilla?
Mikä on strategian merkitys yrityksen toiminnassa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään tyydyttävästi ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa tyydyttävästi. Vaaditut raportit ovat vähintään tyy-dyttäviä. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään hyvin ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa hyvin. Vaaditut raportit ovat vähintään hyviä. Kirja-essee on palautettu ajallaan hyväksytysti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on toiminut aktiivisesti jäsenenä tiimissä, joka on menestynyt pelissä kiitettävästi noudattamalla liiketoimintastrategiaansa johdonmukaisesti. Lisäksi tiimi on laatinut vaaditut raportit kiitettävästi. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Alkuraportti 20%, peli 40% ja loppuraportti 40% kokonaisarvosanasta sekä kirjaessee hyväksyttynä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pelisimulaatio

Oppimateriaalit

Pelin manuaali
Strategia-aiheinen kirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 pakollista 3 tunnin pelikertaa n. viikon välein. Opiskelijajoukkue laatii LTS:n ja loppuraportin. Lisäksi opiskelija kirjoittaa yhden kirjaesseen.

Sisällön jaksotus

ks. edellinen kohta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Kansainvälisyys

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Pelisessioissa (5 x 3h) pakollinen läsnäolo

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää opintojakson/aihealueen käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson/aihealueen sisältöä hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä aihepiirin teemoja ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson/aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija on sisäistänyt oppimansa ja pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesti myös käytännössä.

Ilmoittautumisaika

09.06.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

02.11.2022 - 10.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Matti Kolehmainen
Vastuuhenkilö

Matti Kolehmainen

Ryhmät
  • 20LIKOH
    Liiketalous 2020, nuoret HR- ja esimiestyö
  • 20LIKOM
    Liiketalous 2020, nuoret Markkinointi ja myynti
  • 20LIKOJ
    Liiketalous 2020, nuoret Juridiikka
  • 20LIKOTA
    Liiketalous 2020, nuoret Taloushallinto a
  • 20LIKOTB
    Liiketalous 2020, nuoret Taloushallinto b

Tavoitteet (OJ)

Yrityspeli antaa osallistujille kokonaisvaltaisen kuvan yritysjohtamisen haasteista ja yrityk-sen eri toimintojen yhteensovittamisesta. Opintojakson peliosuus tapahtuu virtuaali-ympäristössä.

Opiskelija osaa:
- osaa yhteen sovittaa yrityksen eri toiminnot
- osaa toimia yrityksen johtoryhmän jäsenenä
- pystyy tekemään päätöksiä aikapaineen alaisena.

Sisältö (OJ)

Miten johdan yritystä kannattavasti erittäin kilpailluilla markkinoilla?
Mikä on strategian merkitys yrityksen toiminnassa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään tyydyttävästi ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa tyydyttävästi. Vaaditut raportit ovat vähintään tyy-dyttäviä. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on toiminut aktiivisesti tiimissä, joka on menestynyt pelissä vähintään hyvin ja noudattanut liiketoimintastrategiaansa hyvin. Vaaditut raportit ovat vähintään hyviä. Kirja-essee on palautettu ajallaan hyväksytysti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on toiminut aktiivisesti jäsenenä tiimissä, joka on menestynyt pelissä kiitettävästi noudattamalla liiketoimintastrategiaansa johdonmukaisesti. Lisäksi tiimi on laatinut vaaditut raportit kiitettävästi. Kirjaessee on palautettu ajallaan hyväksytysti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Alkuraportti 20%, peli 40% ja loppuraportti 40% kokonaisarvosanasta sekä kirjaessee hyväksyttynä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pelisimulaatio

Oppimateriaalit

Pelin manuaali
Strategia-aiheinen kirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 pakollista 3 tunnin pelikertaa n. viikon välein. Opiskelijajoukkue laatii LTS:n ja loppuraportin. Lisäksi opiskelija kirjoittaa yhden kirjaesseen.

Sisällön jaksotus

ks. edellinen kohta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Kansainvälisyys

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Pelisessioissa (5 x 3h) pakollinen läsnäolo

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää opintojakson/aihealueen käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson/aihealueen sisältöä hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä aihepiirin teemoja ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson/aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija on sisäistänyt oppimansa ja pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesti myös käytännössä.