Siirry suoraan sisältöön

Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma: 24TIKOOT

Tunnus: 24TIK

Tutkinto:
Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Kesto:
3.5 vuotta (210 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2024

Kuvaus

Koulutusmuoto on päivätoteutus ja opetus toteutetaan pääasiassa kampuksella. Opetuksessa hyödynnetään hybridimuotoista opetusta ja etäopetusta tarkoituksenmukaisesti.

ICT-ALAN TRADENOMIN TUTKINTO
Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmasta valmistutaan ICT-alan tradenomiksi erilaisiin ohjelmointi- ja tietojenkäsittelytehtäviin. Koulutus avaa ovet moniin erilaisiin uramahdollisuuksiin. Tutkinto-ohjelma opettaa taitoja, jotka ovat tärkeitä monilla ohjelmointi- ja tietojenkäsittelyalan työpaikoilla. Valmistuneet työllistyvät usein palveluliiketoiminta-alalle, missä he voivat kehittää erilaisia ohjelmistoja, sovelluksia ja muita digitaalisia palveluita. Tutkinto-ohjelman kautta on myös mahdollista kehittyä erityisosaajaksi pelialalle tai ryhtyä ICT-alan yrittäjäksi.

TUTKINNOSTA AMMATTIIN
Tutkinto antaa pätevyyden tehtäviin, joissa vaatimuksena on alempi korkeakoulututkinto. Työtehtäviä voivat olla esimerkiksi ohjelmistokehittäjä/-suunnittelija, web-suunnittelija, käyttöliittymäsuunnittelija, tietokantakehittäjä/-suunnittelija, peliohjelmoija, pelisuunnittelija, peligraafikko, IT-alan projektipäällikkö, palvelupäällikkö, konsultti tai yrittäjä.

ICT-ala tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia työskennellä erilaisten alaan liittyvien tehtävien parissa monenlaisissa organisaatioissa ja toimialoilla. Alalla menestyminen vaatii usein vahvaa teknistä osaamista sekä kykyä ratkaista ongelmia loogisesti ja innovatiivisesti. Tärkeää on pystyä tunnistamaan haasteet, hahmottamaan niiden taustalla olevat syyt ja kehittämään tehokkaita ratkaisuja. Työskentelyssä korostuvatkin jatkuva oppiminen, luovuus ja kyky soveltaa uusimpia teknologioita ja menetelmiä käytännön ongelmien ratkaisemiseksi.

Vuorovaikutustaidot ja kyky työskennellä tiimissä ovat usein tärkeitä, koska monet tehtävät vaativat yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa ja heidän tarpeiden ja ongelmien ymmärtämistä. ICT-alalla työskentelevät voivat olla mukana monenlaisten projektien suunnittelussa, kehittämisessä ja toteuttamisessa, mikä antaa mahdollisuuden jatkuvasti oppia uutta ja kehittää ammatillista osaamistaan. Työtehtävät voivat vaihdella päivittäin, mikä tekee alasta monipuolisen ja mielenkiintoisen niille, jotka ovat kiinnostuneita tietojenkäsittelystä ja sen soveltamisesta käytännössä.

OPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma on joustava ja siinä on monia valinnanmahdollisuuksia, joiden avulla opiskelijalla on mahdollisuus suunnata osaamistaan erilaisiin ICT-alan työtehtäviin. Opintojen laajuus on 210 opintopistettä. Opiskelu ICT-alan tradenomin tutkintoon kestää 3,5 vuotta. Opinnot ovat käytännönläheisiä ja niiden aikana tehdään paljon käytännön projekteja. Opetus painottuu lähiopetukseen ja läsnäoloon, mutta myös etäopetusta hyödynnetään tarkoituksenmukaisesti. Opinnot etenevät valmennustiimeissä.

Opiskelussa painotetaan olennaisimpia alan teknologioita ja menetelmiä, jotka ovat välttämättömiä työelämässä menestymisen kannalta. Opintojen aikana syntyy vahva osaaminen ja opiskelijan on helppo siirtyä työelämään suoraan tuottavaan työhön.

ENSIMMÄISEN LUKUVUODEN OPINNOT ovat kaikille opiskelijoille samat. Osaaminen kehittyy alan perusosaamisen osalta mm. ohjelmoinnissa, tietokannoissa, web-tekniikoissa, projektiosaamisessa, tiimityötaidoissa, vuorovaikutuksessa ja kielissä. Ensimmäisen vuoden opinnoissa toteutetaan myös ensimmäinen asiakasprojekti, jossa opiskelija toimii yhtenä tiimin jäsenenä omassa roolissaan. Projektin tavoitteena on toteuttaa asiakkaalle mobiilipeli tai -sovellus. Ensimmäisen lukuvuoden aikana opiskelija valitsee opintosuunnan, jossa jatkaa opiskeluitaan toisena lukuvuotena.

TOISEN LUKUVUODEN OPINNOT käynnistyvät opiskelijan valitseman opintosuunnan mukaan, joka voi sisältää esimerkiksi:
- ohjelmistotuotannon osalta frontend ja/tai backend -kehityksen ja/tai käyttäjäkokemuksen (UX) kursseja,
- pelituotannon osalta (gamesacademy.fi) peliohjelmointiin tai peligrafiikkaan keskittyviä opintoja,
- ICT-yrittäjyyden puolella Proakatemiaan (proakatemia.fi) liittyviä opintoja ja harjoituksia.

Toisen lukuvuoden aikana opiskelijalla on myös mahdollisuus suorittaa opiskelijavaihto ulkomaisessa korkeakoulussa. Lukuvuoden jälkeen opiskelijalla on jo usein valmiudet toimia vähintään opintosuuntansa mukaisissa avustavissa työtehtävissä.

KOLMANNEN LUKUVUODEN OPINNOISSA syvennetään opintosuuntaan liittyvää osaamista. Ohjelmistotuotannon opintosuunnassa osaamistaan on mahdollisuus edelleen kehittää mobiilikehityksen, käyttäjäkokemuksen ja fullstack-kehityksen parissa. Osaaminen kehittyy myös projektimuotoisessa opiskelussa käytännön asiakasprojektissa. Pelituotannossa opiskelija kehittää osaamistaan peliohjelmoinnin tai peligrafiikan parissa käytännön projekteissa.

Käytännön osaaminen kehittyy kolmantena lukuvuotena yleensä myös harjoittelupaikassa, jossa opiskelija pääsee kokeilemaan ja kehittämään taitojaan aidossa työympäristössä. Lisäksi kolmannen lukuvuoden aikana aloitetaan opinnäytetyö, joka on yleensä opiskelijan viimeinen ponnistus ennen valmistumista ammattiin. Viimeinen puoli vuotta opinnoista on usein opinnäytetyön ja käytännön harjoittelun suorittamista. Monet opiskelijat valmistuvat ammattiin niin, että heillä on jo opiskeluaikana hankittu työpaikka, jossa he jatkavat työskentelyään valmiina ICT-alan tradenomina.

OPETUSSUUNNITELMA TIIVISTETYSTI
Perus- ja ammattiopinnot 120–135 op (riippuen opintosuunnasta)
Valinnaiset ammattiopinnot 15–30 op (riippuen opintosuunnasta)
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Harjoittelu 30 op
Opinnäytetyö 15 op

PERUS- JA AMMATTIOPINNOT
Perus- ja ammattiopinnot koostuvat seuraavista osista:
ICT-alan perusosaaminen 30 op
ICT-alan projekti 30 op
Opintosuunnan opinnot 60–75 op (riippuen opintosuunnasta)

OPINTOSUUNNAT
Opintosuuntia on kolme, ohjelmistotuotanto, pelituotanto (Games Production) ja ICT-yrittäjyys (yhdessä Proakatemian kanssa). ICT-yrittäjyyden ohjelmaan haetaan erikseen ensimmäisen lukuvuoden jälkeen.
-----
OHJELMISTOTUOTANTO, 60 OP
Ohjelmistotuotannon opintosuunnassa opiskelija suorittaa
Kaikille yhteiset frontend-kehitykseen liittyvät opintojaksot, yht. 15 op ja opintojakson Monialainen ohjelmistoprojekti, 10 op

Lisäksi opiskelija valitsee opintosuunnan valinnaisista opinnoista 35 op. Näissä opinnoissa opiskelijan on mahdollista suunnata opintojaan tiettyyn suuntaan esim. backend-kehitykseen, mobiilikehitykseen, käyttäjäkokemukseen tai valita opintoja näistä kaikista osuuksista ja rakentaa yleisosaamiseen perustuvaa IT-alan osaamista.

-----
PELITUOTANTO (GAMES ACADEMY), 75 OP
Pelituotannon opintosuunnassa opinnot koostuvat kolmesta kokonaisuudesta:
Season 1, 30 op
Season 2, 30 op
Season 3, 15 op

Pelituotannon opintosuunnan sisällä voit suunnata opintojasi joko peliohjelmointiin tai peligrafiikkaan liittyvään pelien kehitystyöhön.

Seasonit 1 ja 2 toteutetaan pelituotannon koulutuksessa (TAMK Games Academy) yhteistyössä englanninkielisen Median koulutuksen (Degree Programme on Media) kanssa.
-----
ICT-YRITTÄJYYS (PROAKATEMIA)
ICT-yrittäjyyden opinnot suoritetaan yhdessä Proakatemian kanssa. Proakatemiaan haetaan erillisellä haulla ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Proakatemiassa opiskellaan yhdessä liiketalouden tradenomiopiskelijoiden kanssa.

Osaamistavoitteet

SUUNTAAVA TAI MONIPUOLINEN ICT-ALAN OSAAMINEN
Osaaminen on joko suuntaavaa esimerkiksi syvällistä ohjelmointitaitoihin liittyvää osaamista tai laajaa/yleistä ICT-alan asiantuntemusta.

PROJEKTIOSAAMINEN
Opetus toteutetaan opintojaksoilla, joista osaaminen yhdistyy projektiosaamisen myötä projekti- ja palveluliiketoiminnan kehittämiseen sekä monialaisuuteen.
Projektiosaamiseen kuuluu projektityömallien tunteminen, projektien suunnittelu ja hallinta, projektitiimin roolien ja tehtävien ymmärtäminen, asiakaskontaktien hoitaminen, projektinhallintatyökalut, dokumentointi sekä versioiden, muutosten ja laadun hallinta.

TIIMITYÖTAIDOT
Työskentely tapahtuu tiimeissä, joka on tavoitteellista, suunnitelmallista ja tehokasta.

VUOROVAIKUTUSTAIDOT
Vuorovaikutuksen lähtökohtana on kyky ja halu vastavuoroiseen viestintään ja yhdessä toimimiseen.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Opetussuunnitelman kehittämisessä on huomioitu niin opiskelijoilta, kuin työelämästä saatu palaute.

Opetussuunnitelmatyötä varten opiskelijoilta kerättiin erillinen työhön liittyvä palaute. Sen lisäksi opiskelijapalautetta kerätään lomakkein, kuten opintojaksopalautteet, vuosipalautteet ja valmistumisvaiheen palaute.

Keskeinen osa työelämäyhteistyötä on neuvottelukunta, jonka kanssa arvioitiin tarjottua koulutusta suhteessa työelämän tarpeisiin. Lisäksi työelämän palautetta kerättiin lomakekyselyllä ja sen jälkeen soittokierroksella yrityksiin.

Kyselyiden tuloksia hyödynnettiin mm. monipuolistamalla opetussuunnitelmaa.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2024-2025 2025-2026 2026-2027 2027-2028 Syksy 2024 Kevät 2025 Syksy 2025 Kevät 2026 Syksy 2026 Kevät 2027 Syksy 2027 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2025 4. / 2025 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 1. / 2026 2. / 2026 3. / 2027 4. / 2027 1. / 2027 2. / 2027
24TIK-1031
Perus- ja ammattiopinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 135)

120 - 135
24TIK-1006
ICT-alan perusosaaminen

(Valitaan kaikki )

30
NN00GU79 Opintojen ohjaus 1
4A00HB28 Johdatus ICT-alaan ja tiimityöhön 5
4A00HB29 Tietotekniikan perusteet 2
4A00HB30 Johdatus ohjelmointiin 5
4A00HB31 Johdatus tietoverkkoihin ja kyberturvallisuuteen 6
4A00HB32 Tietokannat 3
4A00HB33 Liike-elämän matematiikka 3
4A00HB34 Englannin kieli 2
4A00HB35 Ruotsin kielen kirjallinen taito 2
4A00HB36 Ruotsin kielen suullinen taito 1
24TIK-1008
ICT-alan projekti

(Valitaan kaikki )

30
4A00HB37 Tuotekehitysprojekti 10
4A00HB38 Ketterän ICT-projektin hallinta 3
4A00HB43 Mobiilipelikehitys 5
4A00HB41 Digitaalinen grafiikka 3
4A00HB42 WWW-tekniikat 3
4A00HB40 ICT-projektin englanti 3
4A00HB39 Asiantuntijaviestinnän perusteet 3
24TIK-1009
Opintosuunta

(Valitaan yksi )

60 - 75
24TIK-1010
Ohjelmistotuotanto

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 60)

60
24TIK-1011
Kaikille yhteiset opinnot

(Valitaan kaikki )

25
24TIK-1013
Frontend-kehitys

(Valitaan kaikki )

15
4A00HB45 Käytettävyys ja saavutettavuus 5 5 5 2.5 2.5
4A00HB46 Selainpään ohjelmointikielen perusteet 5 5 5 2.5 2.5
4A00HB47 Selainpään sovellusten toteutus 5 5 5 2.5 2.5
24TIK-1030
Ohjelmistoprojekti

(Valitaan kaikki )

10
4A00HB44 Monialainen ohjelmistoprojekti 10 10 10 5 5
24TIK-1012
Valinnaiset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 35)

35
24TIK-1014
Backend-kehitys

(Valitaan opintopisteitä: 15)

5 - 15
4A00HB48 Tietokantojen jatkokurssi 5 5 5 2.5 2.5
4A00HB50 DevOps 5 5 5 2.5 2.5
4A00HB49 Fullstack-ohjelmointi 5 5 5 2.5 2.5
24TIK-1015
Käyttäjäkokemus

(Valitaan opintopisteitä: 20)

5 - 20
4A00HB51 Käyttäjäkeskeinen suunnittelu 5 5 5 2.5 2.5
4A00HB52 Käyttäjäkokemuksen arviointi 5 5 5 2.5 2.5
4A00HB53 Kestävä käyttäjäkokemuksen suunnittelu 5 5 5 2.5 2.5
4A00HB54 Käyttöliittymäsuunnittelu 5 5 5 2.5 2.5
24TIK-1016
Mobiilikehitys

(Valitaan opintopisteitä: 15)

5 - 15
4A00HB57 Olio-ohjelmointi 5 5 5 2.5 2.5
4A00HB55 Natiivi mobiilikehitys 5 5 5 2.5 2.5
4A00HB56 Käyttöjärjestelmäriippumaton mobiilikehitys 5 5 5 2.5 2.5
24TIK-1017
Tekoäly

(Valitaan opintopisteitä: 20)

5 - 20
4A00HB59 Data-analytiikka 5 5 5 2.5 2.5
4A00HB58 Tekoäly ja data -projekti 15 15 15 7.5 7.5
24TIK-1029
Vaihtoehtoiset opintosuunnan opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 35)

1 - 35
4A00HB60 Kansainvälinen vaihto 30 30 30 15 15
4A00HB61 Työn opinnollistaminen 1 - 30 20 10 10 10 10 5 5 5 5 5 5
4A00HB76 Osaamisen laajentaminen 1 - 30 12 12 6 6 6 6 6 6 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
24TIK-1018
Pelituotanto

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 75)

75
24TIK-1019
Kausi 1

(Valitaan kaikki )

30
24TIK-1020
Yhteiset opinnot

(Valitaan kaikki )

25
4A00HB62 Pelisuunnittelu 5
4A00HB63 Peliliiketoiminta ja pelituotanto 5
4A00HB64 Pelitestaus ja käytettävyys 5
4A00HB65 Peliprojekti 1 10
24TIK-1021
Vaihtoehtoiset opinnot

(Valitaan yksi )

5
4A00HB66 Johdatus peligrafiikkaan 5
4A00HB67 Johdatus peliohjelmointiin 5
24TIK-1022
Kausi 2

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30)

30
24TIK-1023
Vaihtoehtoiset opinnot

(Valitaan yksi )

15
24TIK-1024
Opinnot peliohjelmoijille

(Valitaan kaikki )

15
4A00HB69 Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit peliohjelmoinnissa 5
4A00HB70 Tekoäly peleissä 5
4A00HB71 Pelimatematiikka ja shaderit 5
24TIK-1025
Opinnot peligraafikoille

(Valitaan kaikki )

15
4A00HC38 Edistynyt 3D-työpaja 5
4A00HB73 3D-hahmomallintaminen ja -animaatio 5
4A00HB72 Edistynyt 3D-peligrafiikka 5
24TIK-1026
Yhteiset opinnot

(Valitaan kaikki )

15
4A00HB68 3D-pelimallintamisen perusteet 5
4A00HB74 Peliprojekti 2 10
24TIK-1027
Kausi 3

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
4A00HB75 Peliprojekti 3 15
24TIK-1028
Vaihtoehtoiset opintosuunnan opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 45)

1 - 45
4A00HC01 Kansainvälinen vaihto 30 30 30 15 15
4A00HC02 Työn opinnollistaminen 1 - 30 20 10 10 10 10 5 5 5 5 5 5
4A00HC11 Osaamisen laajentaminen 1 - 30 12 12 6 6 6 6 6 6 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
24TIK-1005
Valinnaiset ammattiopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 30)

15 - 30
4A00HB81 Python-ohjelmointi 5 5 5 2.5 2.5
4A00HC39 Game Engines 5
4A00HB79 Game Camp 10 10 10 5 5
4A00HB80 Game Camp Advanced 10 10 10 5 5
4A00HB77 Projektiopinnot 1 - 10 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
4A00HB78 Oppimisprojekti 1 - 10 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
5N00GL72 Ethical Hacking 5 5 5 2.5 2.5
5G00GA94 Introduction to Cloud and AWS 3 3 3 1.5 1.5
5G00GA95 AWS Cloud Development 2 2 2 1 1
24TIK-1002
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
NN00GW23 Startti TAMK-opintoihin 1 1 1 0.5 0.5
NN00GW24 Opiskelutaidot 1 1 1 0.5 0.5
NN00GW25 Digityökalut 1 1 1 0.5 0.5
NN00GW26 Urasuunnittelu 1 1 1 0.5 0.5
NN00GU53 Liikunta ja hyvinvointi 1 1 1 0.5 0.5
NN00HA39 Tekoäly opinnoissa 1 1 1 0.5 0.5
NN00HD36 Itsensä johtaminen 1 1 1 0.5 0.5
NN00HD34 Asiantuntijan henkilöbrändäys 1 1 1 0.5 0.5
NN00HD35 Asiantuntijasta yrittäjäksi 1 1 1 0.5 0.5
24TIK-1003
Harjoittelu

(Valitaan kaikki )

30
4A00HB88 Harjoittelu 30 7.5 15 7.5 7.5 7.5 7.5 7.5 3.8 3.8 3.8 3.8 3.8 3.8 3.8 3.8
24TIK-1004
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15 3.8 7.5 3.8 3.8 3.8 3.8 3.8 1.9 1.9 1.9 1.9 1.9 1.9 1.9 1.9
NN00HA83 Opinnäytetyön suunnittelu 5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
NN00HA84 Opinnäytetyön toteutus 5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
NN00HA85 Opinnäytetyön raportointi 5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
Yhteensä 210 16 192.5 128.5 47 4 12 50 142.5 71.5 57 47 2 2 6 6 25 25 71.3 71.3 35.8 35.8 28.65 28.65 23.65 23.65

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)

Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.

Harjoittelu
Harjoittelu
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön raportointi
Perus- ja ammattiopinnot
Opintojen ohjaus
Johdatus ICT-alaan ja tiimityöhön
Tietotekniikan perusteet
Johdatus ohjelmointiin
Johdatus tietoverkkoihin ja kyberturvallisuuteen
Tietokannat
Liike-elämän matematiikka
Englannin kieli
Ruotsin kielen kirjallinen taito
Ruotsin kielen suullinen taito
Tuotekehitysprojekti
Ketterän ICT-projektin hallinta
Mobiilipelikehitys
Digitaalinen grafiikka
WWW-tekniikat
ICT-projektin englanti
Asiantuntijaviestinnän perusteet
Käytettävyys ja saavutettavuus
Selainpään ohjelmointikielen perusteet
Selainpään sovellusten toteutus
Monialainen ohjelmistoprojekti
Tietokantojen jatkokurssi
DevOps
Fullstack-ohjelmointi
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Käyttäjäkokemuksen arviointi
Kestävä käyttäjäkokemuksen suunnittelu
Käyttöliittymäsuunnittelu
Olio-ohjelmointi
Natiivi mobiilikehitys
Käyttöjärjestelmäriippumaton mobiilikehitys
Data-analytiikka
Tekoäly ja data -projekti
Kansainvälinen vaihto
Työn opinnollistaminen
Osaamisen laajentaminen
Pelisuunnittelu
Peliliiketoiminta ja pelituotanto
Pelitestaus ja käytettävyys
Peliprojekti 1
Johdatus peligrafiikkaan
Johdatus peliohjelmointiin
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit peliohjelmoinnissa
Tekoäly peleissä
Pelimatematiikka ja shaderit
Edistynyt 3D-työpaja
3D-hahmomallintaminen ja -animaatio
Edistynyt 3D-peligrafiikka
3D-pelimallintamisen perusteet
Peliprojekti 2
Peliprojekti 3
Kansainvälinen vaihto
Työn opinnollistaminen
Osaamisen laajentaminen
Python-ohjelmointi
Game Engines
Game Camp
Game Camp Advanced
Projektiopinnot
Oppimisprojekti
Ethical Hacking
Introduction to Cloud and AWS
AWS Cloud Development
Vapaasti valittavat opinnot
Startti TAMK-opintoihin
Opiskelutaidot
Digityökalut
Urasuunnittelu
Liikunta ja hyvinvointi
Tekoäly opinnoissa
Luokittelemattomat
Itsensä johtaminen
Asiantuntijan henkilöbrändäys
Asiantuntijasta yrittäjäksi

Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely

Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.

Ekologinen kestävyys

Ekologinen kestävyys voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemien toimivuuteen, luonnonvarojen kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön (mm. kiertotalous) ja ihmisen toiminnan sopeuttamiseen luonnon sietokykyyn (esim. ilmastonmuutos).

WWW-tekniikat
Monialainen ohjelmistoprojekti
Kestävä käyttäjäkokemuksen suunnittelu
Data-analytiikka
Kulttuurinen kestävyys

Kulttuurinen kestävyys voi liittyä kulttuurin tuntemukseen, moniarvoisuuteen, suvaitsevaisuuteen, kulttuurien monimuotoisuuden arvostamiseen sekä kulttuurien keskinäisen vuorovaikutuksen edistämiseen.

Johdatus ICT-alaan ja tiimityöhön
Tuotekehitysprojekti
Kestävä käyttäjäkokemuksen suunnittelu
Pelisuunnittelu
Peliliiketoiminta ja pelituotanto
Pelitestaus ja käytettävyys
Peliprojekti 1
Johdatus peligrafiikkaan
Johdatus peliohjelmointiin
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit peliohjelmoinnissa
Tekoäly peleissä
Pelimatematiikka ja shaderit
Edistynyt 3D-työpaja
3D-hahmomallintaminen ja -animaatio
Edistynyt 3D-peligrafiikka
3D-pelimallintamisen perusteet
Peliprojekti 2
Peliprojekti 3
Kansainvälinen vaihto
Sosiaalinen kestävyys

Sosiaalinen kestävyys voi liittyä hyvinvoinnin tasapuoliseen jakautumiseen, perusoikeuksien toteutumiseen, osallistumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ja päätöksentekoon sekä elämänhallintaan, vastuunottoon ja kestävien elämäntapojen tavoitteluun.

Opintojen ohjaus
Johdatus ICT-alaan ja tiimityöhön
Liike-elämän matematiikka
Tuotekehitysprojekti
Käytettävyys ja saavutettavuus
Monialainen ohjelmistoprojekti
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Käyttäjäkokemuksen arviointi
Kestävä käyttäjäkokemuksen suunnittelu
Käyttöliittymäsuunnittelu
Pelisuunnittelu
Peliliiketoiminta ja pelituotanto
Pelitestaus ja käytettävyys
Peliprojekti 1
Johdatus peligrafiikkaan
Johdatus peliohjelmointiin
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit peliohjelmoinnissa
Tekoäly peleissä
Pelimatematiikka ja shaderit
Edistynyt 3D-työpaja
3D-hahmomallintaminen ja -animaatio
Edistynyt 3D-peligrafiikka
3D-pelimallintamisen perusteet
Peliprojekti 2
Peliprojekti 3
Kansainvälinen vaihto
Taloudellinen kestävyys

Taloudellinen kestävyys voi ilmetä ympäristön ja talouden näkökulmien yhdistämisenä vaihtoehtojen punninnassa, vastuullisen kuluttamisen tai vastuullisen liiketoiminnan käsittelynä tai velkaantumisen (taloudellinen, luonnonvaroihin liittyvä) eri muotojen käsittelynä.

Liike-elämän matematiikka
Tuotekehitysprojekti
WWW-tekniikat
Kestävä käyttäjäkokemuksen suunnittelu
Data-analytiikka
Tulevaisuusorientaatio

Tulevaisuusorientaatio voi ilmetä esimerkiksi megatrendien tai omaan alaan liittyvien muutosvoimien ja alan tulevaisuusskenaarioiden tarkastelemisena tai rakentamisena tai opiskelijan työuraan liittyvänä valmentamisena.

Johdatus ICT-alaan ja tiimityöhön
Johdatus ohjelmointiin
Johdatus tietoverkkoihin ja kyberturvallisuuteen
Tuotekehitysprojekti
Ketterän ICT-projektin hallinta
Mobiilipelikehitys
Digitaalinen grafiikka
WWW-tekniikat
Selainpään ohjelmointikielen perusteet
Selainpään sovellusten toteutus
Tietokantojen jatkokurssi
DevOps
Fullstack-ohjelmointi
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Kestävä käyttäjäkokemuksen suunnittelu
Olio-ohjelmointi
Natiivi mobiilikehitys
Käyttöjärjestelmäriippumaton mobiilikehitys
Data-analytiikka
Tekoäly ja data -projekti
Pelisuunnittelu
Peliliiketoiminta ja pelituotanto
Pelitestaus ja käytettävyys
Peliprojekti 1
Johdatus peligrafiikkaan
Johdatus peliohjelmointiin
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit peliohjelmoinnissa
Tekoäly peleissä
Pelimatematiikka ja shaderit
Edistynyt 3D-työpaja
3D-hahmomallintaminen ja -animaatio
Edistynyt 3D-peligrafiikka
3D-pelimallintamisen perusteet
Peliprojekti 2
Peliprojekti 3
Kansainvälinen vaihto
Introduction to Cloud and AWS
Luokittelemattomat
Tietotekniikan perusteet
Tietokannat
Englannin kieli
Ruotsin kielen kirjallinen taito
Ruotsin kielen suullinen taito
ICT-projektin englanti
Asiantuntijaviestinnän perusteet
Kansainvälinen vaihto
Työn opinnollistaminen
Osaamisen laajentaminen
Työn opinnollistaminen
Osaamisen laajentaminen
Python-ohjelmointi
Game Engines
Game Camp
Game Camp Advanced
Projektiopinnot
Oppimisprojekti
Ethical Hacking
AWS Cloud Development
Startti TAMK-opintoihin
Opiskelutaidot
Digityökalut
Urasuunnittelu
Liikunta ja hyvinvointi
Tekoäly opinnoissa
Itsensä johtaminen
Asiantuntijan henkilöbrändäys
Asiantuntijasta yrittäjäksi
Harjoittelu
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön raportointi

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
24TIK-1031
Perus- ja ammattiopinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 135)

120 - 135
24TIK-1006
ICT-alan perusosaaminen

(Valitaan kaikki)

30
NN00GU79 Opintojen ohjaus 1
4A00HB28 Johdatus ICT-alaan ja tiimityöhön 5
4A00HB29 Tietotekniikan perusteet 2
4A00HB30 Johdatus ohjelmointiin 5
4A00HB31 Johdatus tietoverkkoihin ja kyberturvallisuuteen 6
4A00HB32 Tietokannat 3
4A00HB33 Liike-elämän matematiikka 3
4A00HB34 Englannin kieli 2
4A00HB35 Ruotsin kielen kirjallinen taito 2
4A00HB36 Ruotsin kielen suullinen taito 1
24TIK-1008
ICT-alan projekti

(Valitaan kaikki)

30
4A00HB37 Tuotekehitysprojekti 10
4A00HB38 Ketterän ICT-projektin hallinta 3
4A00HB43 Mobiilipelikehitys 5
4A00HB41 Digitaalinen grafiikka 3
4A00HB42 WWW-tekniikat 3
4A00HB40 ICT-projektin englanti 3
4A00HB39 Asiantuntijaviestinnän perusteet 3
24TIK-1009
Opintosuunta

(Valitaan yksi)

60 - 75
24TIK-1010
Ohjelmistotuotanto

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 60)

60
24TIK-1011
Kaikille yhteiset opinnot

(Valitaan kaikki)

25
24TIK-1013
Frontend-kehitys

(Valitaan kaikki)

15
4A00HB45 Käytettävyys ja saavutettavuus 5
4A00HB46 Selainpään ohjelmointikielen perusteet 5
4A00HB47 Selainpään sovellusten toteutus 5
24TIK-1030
Ohjelmistoprojekti

(Valitaan kaikki)

10
4A00HB44 Monialainen ohjelmistoprojekti 10
24TIK-1012
Valinnaiset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 35)

35
24TIK-1014
Backend-kehitys

(Valitaan opintopisteitä: 15)

5 - 15
4A00HB48 Tietokantojen jatkokurssi 5
4A00HB50 DevOps 5
4A00HB49 Fullstack-ohjelmointi 5
24TIK-1015
Käyttäjäkokemus

(Valitaan opintopisteitä: 20)

5 - 20
4A00HB51 Käyttäjäkeskeinen suunnittelu 5
4A00HB52 Käyttäjäkokemuksen arviointi 5
4A00HB53 Kestävä käyttäjäkokemuksen suunnittelu 5
4A00HB54 Käyttöliittymäsuunnittelu 5
24TIK-1016
Mobiilikehitys

(Valitaan opintopisteitä: 15)

5 - 15
4A00HB57 Olio-ohjelmointi 5
4A00HB55 Natiivi mobiilikehitys 5
4A00HB56 Käyttöjärjestelmäriippumaton mobiilikehitys 5
24TIK-1017
Tekoäly

(Valitaan opintopisteitä: 20)

5 - 20
4A00HB59 Data-analytiikka 5
4A00HB58 Tekoäly ja data -projekti 15
24TIK-1029
Vaihtoehtoiset opintosuunnan opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 35)

1 - 35
4A00HB60 Kansainvälinen vaihto 30
4A00HB61 Työn opinnollistaminen 1 - 30
4A00HB76 Osaamisen laajentaminen 1 - 30
24TIK-1018
Pelituotanto

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 75)

75
24TIK-1019
Kausi 1

(Valitaan kaikki)

30
24TIK-1020
Yhteiset opinnot

(Valitaan kaikki)

25
4A00HB62 Pelisuunnittelu 5
4A00HB63 Peliliiketoiminta ja pelituotanto 5
4A00HB64 Pelitestaus ja käytettävyys 5
4A00HB65 Peliprojekti 1 10
24TIK-1021
Vaihtoehtoiset opinnot

(Valitaan yksi)

5
4A00HB66 Johdatus peligrafiikkaan 5
4A00HB67 Johdatus peliohjelmointiin 5
24TIK-1022
Kausi 2

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30)

30
24TIK-1023
Vaihtoehtoiset opinnot

(Valitaan yksi)

15
24TIK-1024
Opinnot peliohjelmoijille

(Valitaan kaikki)

15
4A00HB69 Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit peliohjelmoinnissa 5
4A00HB70 Tekoäly peleissä 5
4A00HB71 Pelimatematiikka ja shaderit 5
24TIK-1025
Opinnot peligraafikoille

(Valitaan kaikki)

15
4A00HC38 Edistynyt 3D-työpaja 5
4A00HB73 3D-hahmomallintaminen ja -animaatio 5
4A00HB72 Edistynyt 3D-peligrafiikka 5
24TIK-1026
Yhteiset opinnot

(Valitaan kaikki)

15
4A00HB68 3D-pelimallintamisen perusteet 5
4A00HB74 Peliprojekti 2 10
24TIK-1027
Kausi 3

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
4A00HB75 Peliprojekti 3 15
24TIK-1028
Vaihtoehtoiset opintosuunnan opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 45)

1 - 45
4A00HC01 Kansainvälinen vaihto 30
4A00HC02 Työn opinnollistaminen 1 - 30
4A00HC11 Osaamisen laajentaminen 1 - 30
24TIK-1005
Valinnaiset ammattiopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 30)

15 - 30
4A00HB81 Python-ohjelmointi 5
4A00HC39 Game Engines 5
4A00HB79 Game Camp 10
4A00HB80 Game Camp Advanced 10
4A00HB77 Projektiopinnot 1 - 10
4A00HB78 Oppimisprojekti 1 - 10
5N00GL72 Ethical Hacking 5
5G00GA94 Introduction to Cloud and AWS 3
5G00GA95 AWS Cloud Development 2
24TIK-1002
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
NN00GW23 Startti TAMK-opintoihin 1
NN00GW24 Opiskelutaidot 1
NN00GW25 Digityökalut 1
NN00GW26 Urasuunnittelu 1
NN00GU53 Liikunta ja hyvinvointi 1
NN00HA39 Tekoäly opinnoissa 1
NN00HD36 Itsensä johtaminen 1
NN00HD34 Asiantuntijan henkilöbrändäys 1
NN00HD35 Asiantuntijasta yrittäjäksi 1
24TIK-1003
Harjoittelu

(Valitaan kaikki)

30
4A00HB88 Harjoittelu 30
24TIK-1004
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
NN00HA83 Opinnäytetyön suunnittelu 5
NN00HA84 Opinnäytetyön toteutus 5
NN00HA85 Opinnäytetyön raportointi 5