Johdatus ICT-alaan ja tiimityöhönLaajuus (6 op)
Tunnus: 4A00EK46
Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää tiimissä toimimisen perusperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti, osaa kehittää korkeakouluopiskeluaan ja kykenee erottamaan ICT-alan eri osaamisalueita.
Sisältö
Itsensä tunteminen tiimin jäsenenä,
tiimityön harjoittelu,
vuorovaikutus tiimissä,
tiimityön tarkoitus,
tiimin kehitysaskeleet,
yhdessä oppiminen,
oppimisen lähtökohdat,
opintojen ja ajankäytön suunnittelu,
motivaatio oppimisessa,
ICT alana,
ICT-alan ammatilliset vaatimukset ja osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla omaa toimintaansa tiimissä.
Opiskelija osaa kuvailla tiimissä työskentelyä.
Opiskelija osaa kertoa, miten kehittää omaa oppimistaan.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa tiimin jäsenenä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenien toimintaa.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alan ammatillisia vaatimuksia ja osaamistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida laajasti omaa toimintaansa tiimin jäsenenä erilaisien analysointimenetelmien avulla vertaamalla tuloksia omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenten toimintaa perustuen esimerkiksi tiimityötaitoihin liittyvään kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti ja ryhmän tuella sekä aikatauluttaa ja organisoida omaa oppimisprosessiaan.
Opiskelija osaa kehittää itseään ICT-alan toimijana ja osaajana.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Outi Tuisku
- Pasi Pekkanen
- Toni Männistö
- Sami Kojo
- Antti Vuento
Vastuuhenkilö
Harri Saarinen
Ryhmät
-
23TIKO2Tietojenkäsittely 2023, valmennusryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää tiimissä toimimisen perusperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti, osaa kehittää korkeakouluopiskeluaan ja kykenee erottamaan ICT-alan eri osaamisalueita.
Sisältö (OJ)
Itsensä tunteminen tiimin jäsenenä,
tiimityön harjoittelu,
vuorovaikutus tiimissä,
tiimityön tarkoitus,
tiimin kehitysaskeleet,
yhdessä oppiminen,
oppimisen lähtökohdat,
opintojen ja ajankäytön suunnittelu,
motivaatio oppimisessa,
ICT alana,
ICT-alan ammatilliset vaatimukset ja osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa kuvailla omaa toimintaansa tiimissä.
Opiskelija osaa kuvailla tiimissä työskentelyä.
Opiskelija osaa kertoa, miten kehittää omaa oppimistaan.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa tiimin jäsenenä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenien toimintaa.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alan ammatillisia vaatimuksia ja osaamistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida laajasti omaa toimintaansa tiimin jäsenenä erilaisien analysointimenetelmien avulla vertaamalla tuloksia omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenten toimintaa perustuen esimerkiksi tiimityötaitoihin liittyvään kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti ja ryhmän tuella sekä aikatauluttaa ja organisoida omaa oppimisprosessiaan.
Opiskelija osaa kehittää itseään ICT-alan toimijana ja osaajana.
Aika ja paikka
Keskiviikkoisin klo 9-15. Tarkempi aikataulu esitellään opintojakson alkaessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi
Opintojakso koostuu 5 casen hyväksytystä suorittamisesta ja kirjallisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisesta.
• Numeroarviointi perustuu opiskelijan ja opiskelijaryhmän case-työskentelyyn (50 % arvosanasta) sekä yksilön tiimityöhön (case) ja oppimispäiväkirjatuotokseen (50 % arvosanasta).
• Läsnäolo opintojakson lähitunneilla (case-opetuksessa ja (case) valmennuksen osuuksissa) on pakollista. Läsnäolo vaikuttaa arvosanaan merkittävästi.
• kahdesta sovitusta poissaolosta korvaava tehtävä / case
• luvattomat kaksi poissaolokertaa alentaa arvosanaa (1 arvosanan alennus kokonaisarvosanasta)
• toistuvista sairauspoissaoloista vaaditaan lääkärintodistus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Valmentajuus, tiimioppiminen ja case-työskentely.
Oppimateriaalit
Tiimityöskentelyyn löytyy paljon erilaista materiaali niin luettavaksi kuin kuunneltavaksikin. Opettaja esittelee opintojakson aikana esimerkkimateriaaleja, joista voi valikoida luettavaa/kuunneltavaa opintojakson sisältöön liittyen. Alla muutamia esimerkkilähteitä:
Tommi Valkonen, Superopiskelija (pdf), https://www.tommivalkonen.com/superopiskelija-3/ (pakollinen luettava)
Patrick Lencioni, Paras mahdollinen joukkuepelaaja
Muut opintojakson materiaalit löytyvät kurssin moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
~27 tuntia per opintopiste (6x27h)
6 op = 160 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Yksi kokonainen päivä/viikko ensimmäisessä ja toisessa periodissa syksyllä 2023.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisesti yrityselämän edustajia vierailee tunneilla kertomassa tiimityöstä.
Tradenomiliiton vierailu.
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso edellyttää läsnäoloa, suoritusta ei voi uusia.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Outi Tuisku
- Pasi Pekkanen
- Toni Männistö
- Antti Vuento
Vastuuhenkilö
Toni Männistö
Ryhmät
-
23TIKO1Tietojenkäsittely 2023, valmennusryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää tiimissä toimimisen perusperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti, osaa kehittää korkeakouluopiskeluaan ja kykenee erottamaan ICT-alan eri osaamisalueita.
Sisältö (OJ)
Itsensä tunteminen tiimin jäsenenä,
tiimityön harjoittelu,
vuorovaikutus tiimissä,
tiimityön tarkoitus,
tiimin kehitysaskeleet,
yhdessä oppiminen,
oppimisen lähtökohdat,
opintojen ja ajankäytön suunnittelu,
motivaatio oppimisessa,
ICT alana,
ICT-alan ammatilliset vaatimukset ja osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa kuvailla omaa toimintaansa tiimissä.
Opiskelija osaa kuvailla tiimissä työskentelyä.
Opiskelija osaa kertoa, miten kehittää omaa oppimistaan.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa tiimin jäsenenä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenien toimintaa.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alan ammatillisia vaatimuksia ja osaamistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida laajasti omaa toimintaansa tiimin jäsenenä erilaisien analysointimenetelmien avulla vertaamalla tuloksia omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenten toimintaa perustuen esimerkiksi tiimityötaitoihin liittyvään kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti ja ryhmän tuella sekä aikatauluttaa ja organisoida omaa oppimisprosessiaan.
Opiskelija osaa kehittää itseään ICT-alan toimijana ja osaajana.
Aika ja paikka
Keskiviikkoisin klo 9-15. Tarkempi aikataulu esitellään opintojakson alkaessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi
Opintojakso koostuu 5 casen hyväksytystä suorittamisesta ja kirjallisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisesta.
• Numeroarviointi perustuu opiskelijan ja opiskelijaryhmän case-työskentelyyn (50 % arvosanasta) sekä yksilön tiimityöhön (case) ja oppimispäiväkirjatuotokseen (50 % arvosanasta).
• Läsnäolo opintojakson lähitunneilla (case-opetuksessa ja (case) valmennuksen osuuksissa) on pakollista. Läsnäolo vaikuttaa arvosanaan merkittävästi.
• kahdesta sovitusta poissaolosta korvaava tehtävä / case
• luvattomat kaksi poissaolokertaa alentaa arvosanaa (1 arvosanan alennus kokonaisarvosanasta)
• toistuvista sairauspoissaoloista vaaditaan lääkärintodistus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Valmentajuus, tiimioppiminen ja case-työskentely.
Oppimateriaalit
Tiimityöskentelyyn löytyy paljon erilaista materiaali niin luettavaksi kuin kuunneltavaksikin. Opettaja esittelee opintojakson aikana esimerkkimateriaaleja, joista voi valikoida luettavaa/kuunneltavaa opintojakson sisältöön liittyen. Alla muutamia esimerkkilähteitä:
Tommi Valkonen, Superopiskelija (pdf), https://www.tommivalkonen.com/superopiskelija-3/ (pakollinen luettava)
Patrick Lencioni, Paras mahdollinen joukkuepelaaja
Muut opintojakson materiaalit löytyvät kurssin moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
~27 tuntia per opintopiste (6x27h)
6 op = 160 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Yksi kokonainen päivä/viikko ensimmäisessä ja toisessa periodissa syksyllä 2023.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisesti yrityselämän edustajia vierailee tunneilla kertomassa tiimityöstä.
Tradenomiliiton vierailu.
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso edellyttää läsnäoloa, suoritusta ei voi uusia.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Outi Tuisku
- Pasi Pekkanen
- Toni Männistö
- Antti Vuento
Vastuuhenkilö
Toni Männistö
Ryhmät
-
23TIKO3Tietojenkäsittely 2023, valmennusryhmä 3
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää tiimissä toimimisen perusperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti, osaa kehittää korkeakouluopiskeluaan ja kykenee erottamaan ICT-alan eri osaamisalueita.
Sisältö (OJ)
Itsensä tunteminen tiimin jäsenenä,
tiimityön harjoittelu,
vuorovaikutus tiimissä,
tiimityön tarkoitus,
tiimin kehitysaskeleet,
yhdessä oppiminen,
oppimisen lähtökohdat,
opintojen ja ajankäytön suunnittelu,
motivaatio oppimisessa,
ICT alana,
ICT-alan ammatilliset vaatimukset ja osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa kuvailla omaa toimintaansa tiimissä.
Opiskelija osaa kuvailla tiimissä työskentelyä.
Opiskelija osaa kertoa, miten kehittää omaa oppimistaan.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa tiimin jäsenenä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenien toimintaa.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alan ammatillisia vaatimuksia ja osaamistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida laajasti omaa toimintaansa tiimin jäsenenä erilaisien analysointimenetelmien avulla vertaamalla tuloksia omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenten toimintaa perustuen esimerkiksi tiimityötaitoihin liittyvään kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti ja ryhmän tuella sekä aikatauluttaa ja organisoida omaa oppimisprosessiaan.
Opiskelija osaa kehittää itseään ICT-alan toimijana ja osaajana.
Aika ja paikka
Keskiviikkoisin klo 9-15. Tarkempi aikataulu esitellään opintojakson alkaessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi
Opintojakso koostuu 5 casen hyväksytystä suorittamisesta ja kirjallisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisesta.
• Numeroarviointi perustuu opiskelijan ja opiskelijaryhmän case-työskentelyyn (50 % arvosanasta) sekä yksilön tiimityöhön (case) ja oppimispäiväkirjatuotokseen (50 % arvosanasta).
• Läsnäolo opintojakson lähitunneilla (case-opetuksessa ja (case) valmennuksen osuuksissa) on pakollista. Läsnäolo vaikuttaa arvosanaan merkittävästi.
• kahdesta sovitusta poissaolosta korvaava tehtävä / case
• luvattomat kaksi poissaolokertaa alentaa arvosanaa (1 arvosanan alennus kokonaisarvosanasta)
• toistuvista sairauspoissaoloista vaaditaan lääkärintodistus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Valmentajuus, tiimioppiminen ja case-työskentely.
Oppimateriaalit
Tiimityöskentelyyn löytyy paljon erilaista materiaali niin luettavaksi kuin kuunneltavaksikin. Opettaja esittelee opintojakson aikana esimerkkimateriaaleja, joista voi valikoida luettavaa/kuunneltavaa opintojakson sisältöön liittyen. Alla muutamia esimerkkilähteitä:
Tommi Valkonen, Superopiskelija (pdf), https://www.tommivalkonen.com/superopiskelija-3/ (pakollinen luettava)
Patrick Lencioni, Paras mahdollinen joukkuepelaaja
Muut opintojakson materiaalit löytyvät kurssin moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
~27 tuntia per opintopiste (6x27h)
6 op = 160 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Yksi kokonainen päivä/viikko ensimmäisessä ja toisessa periodissa syksyllä 2023.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisesti yrityselämän edustajia vierailee tunneilla kertomassa tiimityöstä.
Tradenomiliiton vierailu.
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso edellyttää läsnäoloa, suoritusta ei voi uusia.
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 30.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pasi Pekkanen
- Outi Tuisku
- Toni Männistö
- Harri Saarinen
- Antti Vuento
Vastuuhenkilö
Toni Männistö
Ryhmät
-
22TIKO1Tietojenkäsittely 2022, valmennusryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää tiimissä toimimisen perusperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti, osaa kehittää korkeakouluopiskeluaan ja kykenee erottamaan ICT-alan eri osaamisalueita.
Sisältö (OJ)
Itsensä tunteminen tiimin jäsenenä,
tiimityön harjoittelu,
vuorovaikutus tiimissä,
tiimityön tarkoitus,
tiimin kehitysaskeleet,
yhdessä oppiminen,
oppimisen lähtökohdat,
opintojen ja ajankäytön suunnittelu,
motivaatio oppimisessa,
ICT alana,
ICT-alan ammatilliset vaatimukset ja osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa kuvailla omaa toimintaansa tiimissä.
Opiskelija osaa kuvailla tiimissä työskentelyä.
Opiskelija osaa kertoa, miten kehittää omaa oppimistaan.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa tiimin jäsenenä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenien toimintaa.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alan ammatillisia vaatimuksia ja osaamistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida laajasti omaa toimintaansa tiimin jäsenenä erilaisien analysointimenetelmien avulla vertaamalla tuloksia omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenten toimintaa perustuen esimerkiksi tiimityötaitoihin liittyvään kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti ja ryhmän tuella sekä aikatauluttaa ja organisoida omaa oppimisprosessiaan.
Opiskelija osaa kehittää itseään ICT-alan toimijana ja osaajana.
Aika ja paikka
Tiistaisin klo 9-15. Tarkempi aikataulu esitellään opintojakson alkaessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi
Opintojakso koostuu 4 casen ja tiimipäivien/-iltapäivien sisällön hyväksytystä suorittamisesta ja kirjallisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisesta.
• Numeroarviointi perustuu opiskelijan ja opiskelijaryhmän case-työskentelyyn (50 % arvosanasta) sekä yksilön tiimityöhön ja oppimispäiväkirjatuotokseen (50 % arvosanasta).
• Läsnäolo opintojakson lähitunneilla (case-opetuksessa ja valmennuksen osuuksissa) on pakollista. Läsnäolo vaikuttaa arvosanaan merkittävästi.
• kahdesta sovitusta poissaolosta korvaava tehtävä / case
• luvattomat kaksi poissaolokertaa/case alentaa arvosanaa (1 arvosanan alennus kokonaisarvosanasta)
• toistuvista sairauspoissaoloista vaaditaan lääkärintodistus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Valmentajuus, tiimioppiminen ja case-työskentely.
Oppimateriaalit
Patrick Lencioni, Paras mahdollinen joukkuepelaaja (pakollinen luettava)
Tommi Valkonen, Superopiskelija (pdf), https://www.tommivalkonen.com/superopiskelija-3/ (pakollinen luettava)
Muut opintojakson materiaalit löytyvät tabulasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
~27 tuntia per opintopiste ( 6 x ~27h)
6 op = 160 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Yksi kokonainen päivä/viikko ensimmäisessä ja toisessa periodissa syksyllä 2021.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso edellyttää läsnäoloa, suoritusta ei voi uusia.
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 30.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 20.12.2022
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jouni Viidanoja
- Pasi Pekkanen
- Outi Tuisku
- Toni Männistö
- Antti Vuento
Vastuuhenkilö
Toni Männistö
Ryhmät
-
22TIKO2Tietojenkäsittely 2022, valmennusryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää tiimissä toimimisen perusperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti, osaa kehittää korkeakouluopiskeluaan ja kykenee erottamaan ICT-alan eri osaamisalueita.
Sisältö (OJ)
Itsensä tunteminen tiimin jäsenenä,
tiimityön harjoittelu,
vuorovaikutus tiimissä,
tiimityön tarkoitus,
tiimin kehitysaskeleet,
yhdessä oppiminen,
oppimisen lähtökohdat,
opintojen ja ajankäytön suunnittelu,
motivaatio oppimisessa,
ICT alana,
ICT-alan ammatilliset vaatimukset ja osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa kuvailla omaa toimintaansa tiimissä.
Opiskelija osaa kuvailla tiimissä työskentelyä.
Opiskelija osaa kertoa, miten kehittää omaa oppimistaan.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa tiimin jäsenenä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenien toimintaa.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alan ammatillisia vaatimuksia ja osaamistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida laajasti omaa toimintaansa tiimin jäsenenä erilaisien analysointimenetelmien avulla vertaamalla tuloksia omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenten toimintaa perustuen esimerkiksi tiimityötaitoihin liittyvään kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti ja ryhmän tuella sekä aikatauluttaa ja organisoida omaa oppimisprosessiaan.
Opiskelija osaa kehittää itseään ICT-alan toimijana ja osaajana.
Aika ja paikka
Tiistaisin klo 9-15. Tarkempi aikataulu esitellään opintojakson alkaessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi
Opintojakso koostuu 4 casen ja 2 kokonaisen tiimipäivän sisällön hyväksytystä suorittamisesta ja kirjallisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisesta.
• Numeroarviointi perustuu opiskelijan ja opiskelijaryhmän case-työskentelyyn (50 % arvosanasta) sekä yksilön tiimityöhön ja oppimispäiväkirjatuotokseen (50 % arvosanasta).
• Läsnäolo opintojakson lähitunneilla (case-opetuksessa ja valmennuksen osuuksissa) on pakollista. Läsnäolo vaikuttaa arvosanaan merkittävästi.
• kahdesta sovitusta poissaolosta korvaava tehtävä / case
• luvattomat kaksi poissaolokertaa/case alentaa arvosanaa (1 arvosanan alennus kokonaisarvosanasta)
• toistuvista sairauspoissaoloista vaaditaan lääkärintodistus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Valmentajuus, tiimioppiminen ja case-työskentely.
Oppimateriaalit
Patrick Lencioni, Paras mahdollinen joukkuepelaaja.
Tommi Valkonen, Mestariopiskelija (pdf), http://www.tommivalkonen.com/
Muut opintojakson materiaalit löytyvät Moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
~27 tuntia per opintopiste (6x27h)
6 op = 162 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Yksi kokonainen päivä ensimmäisessä ja toisessa periodissa syksyllä 2022.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso edellyttää läsnäoloa, suoritusta ei voi uusia.
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 30.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pasi Pekkanen
- Outi Tuisku
- Toni Männistö
- Antti Vuento
- Pekka Yliruusi
Vastuuhenkilö
Toni Männistö
Ryhmät
-
22TIKO3Tietojenkäsittely 2022, valmennusryhmä 3
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää tiimissä toimimisen perusperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti, osaa kehittää korkeakouluopiskeluaan ja kykenee erottamaan ICT-alan eri osaamisalueita.
Sisältö (OJ)
Itsensä tunteminen tiimin jäsenenä,
tiimityön harjoittelu,
vuorovaikutus tiimissä,
tiimityön tarkoitus,
tiimin kehitysaskeleet,
yhdessä oppiminen,
oppimisen lähtökohdat,
opintojen ja ajankäytön suunnittelu,
motivaatio oppimisessa,
ICT alana,
ICT-alan ammatilliset vaatimukset ja osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa kuvailla omaa toimintaansa tiimissä.
Opiskelija osaa kuvailla tiimissä työskentelyä.
Opiskelija osaa kertoa, miten kehittää omaa oppimistaan.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa tiimin jäsenenä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenien toimintaa.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alan ammatillisia vaatimuksia ja osaamistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida laajasti omaa toimintaansa tiimin jäsenenä erilaisien analysointimenetelmien avulla vertaamalla tuloksia omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenten toimintaa perustuen esimerkiksi tiimityötaitoihin liittyvään kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti ja ryhmän tuella sekä aikatauluttaa ja organisoida omaa oppimisprosessiaan.
Opiskelija osaa kehittää itseään ICT-alan toimijana ja osaajana.
Aika ja paikka
Tiistaisin klo 9-15. Tarkempi aikataulu esitellään opintojakson alkaessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi
Opintojakso koostuu 4 casen ja 2 kokonaisen tiimipäivän sisällön hyväksytystä suorittamisesta ja kirjallisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisesta.
• Numeroarviointi perustuu opiskelijan ja opiskelijaryhmän case-työskentelyyn (50 % arvosanasta) sekä yksilön tiimityöhön ja oppimispäiväkirjatuotokseen (50 % arvosanasta).
• Läsnäolo opintojakson lähitunneilla (case-opetuksessa ja valmennuksen osuuksissa) on pakollista. Läsnäolo vaikuttaa arvosanaan merkittävästi.
• kahdesta sovitusta poissaolosta korvaava tehtävä / case
• luvattomat kaksi poissaolokertaa/case alentaa arvosanaa (1 arvosanan alennus kokonaisarvosanasta)
• toistuvista sairauspoissaoloista vaaditaan lääkärintodistus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Valmentajuus, tiimioppiminen ja case-työskentely.
Oppimateriaalit
Patrick Lencioni, Paras mahdollinen joukkuepelaaja.
Tommi Valkonen, Mestariopiskelija (pdf), http://www.tommivalkonen.com/
Muut opintojakson materiaalit löytyvät tabulasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
~27 tuntia per opintopiste (6x27h)
6 op = 162 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Yksi kokonainen päivä ensimmäisessä ja toisessa periodissa syksyllä 2022.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso edellyttää läsnäoloa, suoritusta ei voi uusia.