Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen harjoittelu 1Laajuus (4 op)

Tunnus: 2X00GW02

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• käyttää omaa musiikillista osaamistaan ja vahvuuksiaan sekä erilaisia opetus- ja harjoitusmenetelmiä omassa pedagogisessa toiminnassaan.
• tunnistaa yksilön tai ryhmän musiikillisia toiveita ja tavoitteita, ja valita näihin soveltuvaa harjoitusmateriaalia.
• suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita.
• toimia opettajan eettisiä periaatteita noudattaen.
• tehdä konkreettisia havaintoja yksilön tai ryhmän osaamisesta ja oppimisesta.
• antaa positiivista ja oppimista edistävää palautetta.

Sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten käytän omaa musiikillista osaamistani ja vahvuuksiani sekä erilaisia opetus- ja harjoitusmenetelmiä omassa pedagogisessa toiminnassani?
• Miten tunnistan ja huomioin yksilön tai ryhmän musiikillisia toiveita ja tavoitteita?
• Miten suunnittelen ja toteutan tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita?
• Miten huolehdin kannustavasta ja turvallisesta oppimisilmapiiristä?
• Miten tunnistan yksilön tai ryhmän osaamista ja oppimista?
• Miten annan positiivista ja oppimista edistävää palautetta?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.

Ilmoittautumisaika

05.08.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 09.05.2025

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 40

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Yksilöopetus Musiikki
  • Kalle Oittinen
  • Annaleena Ilveskivi
  • Petri Antikainen
  • Jari Salmela
  • Dimas Ruiz Santos
  • Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö

Mari Leppävuori

Ryhmät
  • 24MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• käyttää omaa musiikillista osaamistaan ja vahvuuksiaan sekä erilaisia opetus- ja harjoitusmenetelmiä omassa pedagogisessa toiminnassaan.
• tunnistaa yksilön tai ryhmän musiikillisia toiveita ja tavoitteita, ja valita näihin soveltuvaa harjoitusmateriaalia.
• suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita.
• toimia opettajan eettisiä periaatteita noudattaen.
• tehdä konkreettisia havaintoja yksilön tai ryhmän osaamisesta ja oppimisesta.
• antaa positiivista ja oppimista edistävää palautetta.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten käytän omaa musiikillista osaamistani ja vahvuuksiani sekä erilaisia opetus- ja harjoitusmenetelmiä omassa pedagogisessa toiminnassani?
• Miten tunnistan ja huomioin yksilön tai ryhmän musiikillisia toiveita ja tavoitteita?
• Miten suunnittelen ja toteutan tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita?
• Miten huolehdin kannustavasta ja turvallisesta oppimisilmapiiristä?
• Miten tunnistan yksilön tai ryhmän osaamista ja oppimista?
• Miten annan positiivista ja oppimista edistävää palautetta?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.

Aika ja paikka

TAMKin tilat ja online-ratkaisut.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.

Opintojakson toteutukseen osallistuvan opiskelijan kohdalla hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa opetuksessa sekä opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osaamisen osoittamisen (AHOT) kautta, hyväksytty suoritus edellyttää opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai osoittanut osaamistaan sovituilla tavoilla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Arviointimenetelminä itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan toteuttama arviointi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Orientaatio 2 op, syksy
• Itsenäinen opiskelu erillisen ohjeistuksen mukaan. Tästä osatoteutuksesta vastaa musiikkipedagogiikan lehtori.

Opetusharjoittelu 2 op, kevät
• Opiskelija opettaa itsenäisesti yhtä oppilasta 14 x 30 min.
• Ohjaava opettaja seuraa opetusta 5 x 30 min. Opiskelijan kanssa käydään palautekeskusteluja, ja ohjaava opettaja antaa rakentavaa palautetta jatkoon.

Oppimateriaalit

Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi OPS
Muusta oppimateriaalista sovitaan erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 4 op = 108 h (1op = 27h opiskelijan työtä).
• Orientaatio 54 h
• Opetusharjoittelu 54 h

Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät sovituilla toteutustavoilla.

Sisällön jaksotus

Lukuvuosi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Musiikin tutkinto-ohjelman järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen (AHOT).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu tapahtuu opintojakson tunneilla ja itsenäisesti. Mahdollisia työelämäyhteistyössä toteutettavia tehtäviä.

Lisätietoja opiskelijoille

Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.

Toteutus järjestetään tarvittaessa englanninkielisenä.

Lisätietoja opintojaksosta:
mari.leppavuori@tuni.fi