Siirry suoraan sisältöön

Taidon opettaminen ja oppiminen 1Laajuus (3 op)

Tunnus: 2X00GV98

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa musiikillista osaamistaan ja vahvuuksiaan sekä niiden merkityksiä pedagogisessa toiminnassa.
• tuntee erilaisia opetus- ja harjoitusmenetelmiä.
• osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita.
• tuntee opettajan eettiset periaatteet.
• osaa tehdä konkreettisia havaintoja pedagogisesta toiminnasta.
• osaa antaa positiivista ja oppimista edistävää palautetta.

Sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten tunnistan musiikillista osaamistani ja vahvuuksiani, ja minkälaisia merkityksiä niillä on pedagogisessa toiminnassa?
• Minkälaisia opetus- tai harjoitusmenetelmiä omalla osaamisalallani käytetään?
• Miten suunnittelen ja toteutan tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita?
• Mitkä ovat opettajan eettiset periaatteet ja mitä ne tarkoittavat käytännössä?
• Miten tunnistan oppimista edistäviä tai hidastavia pedagogisia ratkaisuja ja toimintaa?
• Miten annan positiivista ja oppimista edistävää palautetta?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 09.05.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 40

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Kalle Oittinen
  • Annaleena Ilveskivi
  • Petri Antikainen
  • Jari Salmela
  • Tiina Kaukinen
  • Dimas Ruiz Santos
Vastuuhenkilö

Mari Leppävuori

Ryhmät
  • 24MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa musiikillista osaamistaan ja vahvuuksiaan sekä niiden merkityksiä pedagogisessa toiminnassa.
• tuntee erilaisia opetus- ja harjoitusmenetelmiä.
• osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita.
• tuntee opettajan eettiset periaatteet.
• osaa tehdä konkreettisia havaintoja pedagogisesta toiminnasta.
• osaa antaa positiivista ja oppimista edistävää palautetta.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten tunnistan musiikillista osaamistani ja vahvuuksiani, ja minkälaisia merkityksiä niillä on pedagogisessa toiminnassa?
• Minkälaisia opetus- tai harjoitusmenetelmiä omalla osaamisalallani käytetään?
• Miten suunnittelen ja toteutan tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita?
• Mitkä ovat opettajan eettiset periaatteet ja mitä ne tarkoittavat käytännössä?
• Miten tunnistan oppimista edistäviä tai hidastavia pedagogisia ratkaisuja ja toimintaa?
• Miten annan positiivista ja oppimista edistävää palautetta?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.

Aika ja paikka

TAMK Pääkampus. Muut musiikkioppilaitokset ja organisaatiot.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.

Opintojakson toteutukseen osallistuvan opiskelijan kohdalla hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa opetuksessa sekä opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osaamisen osoittamisen (AHOT) kautta, hyväksytty suoritus edellyttää opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai osoittanut osaamistaan sovituilla tavoilla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Arviointimenetelminä itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan toteuttama arviointi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Didaktiikka 2 op
• Lähiopetus substanssikohtaisissa ryhmissä

Ohjattu havainnointi 1 op
• Opiskelija seuraa itsenäisesti 20 opetussessiota lukuvuoden aikana.
• Opiskelija kirjaa tiedot havainnoinnin kohteista tätä varten tarkoitettuun lomakkeeseen, ja pyytää paikalla olevalta opettajalta kuittauksen. Opiskelija kirjoittaa havainnoistaan ohjeiden mukaisen raportin.
• Lomake ja raportti palautetaan didaktiikan opettajalle.

Oppimateriaalit

Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi OPS
Muusta oppimateriaalista sovitaan erikseen substanssikohtaisesti ja harjoittelutarpeiden mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 3 op = 81 h (1op = 27h opiskelijan työtä): didaktiikka 54 h, ohjattu havainnointi 27 h.

Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät sovituilla toteutustavoilla.

• Instrumenttipedagogit: Instrumenttikohtaiset Didaktiikan luennot ja tehtävät, 2 op, yhdistettynä Ohjattuun havainnointiin, 1 op.
• Hahmotustaitojen pedagogit:
• Kuoronjohtajat:
• Orkesterinjohtajat:

Sisällön jaksotus

Lukuvuosi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Musiikin tutkinto-ohjelman järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen (AHOT).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu tapahtuu opintojakson tunneilla ja itsenäisesti. Mahdollisia työelämäyhteistyössä toteutettavia tehtäviä.

Lisätietoja opiskelijoille

Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.

Toteutus järjestetään tarvittaessa englanninkielisenä.

Lisätietoja opintojaksosta:
mari.leppavuori@tuni.fi