Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen harjoittelu 4Laajuus (5 op)

Tunnus: 2X00EU06

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on kykyä toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ammatillisesti ja osana työyhteisöä. Hänen taitonsa riittävät toteuttamaan projekteja, joissa yhdistyvät niin substanssiosaaminen kuin muukin pedagoginen osaaminen. Hän osaa reflektoida toimintaansa syvällisesti ja muokata joustavasti sitä eri toimijoiden vaatimusten mukaisesti.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla tiedollisesti ja taidollisesti. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana. Opiskelijalla on valmiudet opettaa ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Hän tuntee eri oppilaitosmuotojen vaatimukset opettajan työssä ja kykenee toteuttamaan opetustyötä ammattimaisesti työyhteisön jäsenenä opettajan ammattietiikka huomioiden. Hänellä on valmiuksia pedagogiseen kehittämistyöhön.

Musiikinteoriapedagogi (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija kykenee toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohderyhmän mukaisesti.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron tai orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille/kuoromuodoille tai orkesterikokoonpanoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ja tyylilajienohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina on vahvistunut. Opiskelija osaa toimia johtajana vaativissa taiteellisissa tilanteissa. Hän syventää kokoonpanon pitkän aikavälin kehittämisen pedagogisia ja työyhteisötaitojaan. Hän osaa toimia kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina opettajan ammattietiikan huomioiden.

Sisältö

Opiskelija osallistuu praktikum 4-opintoihin ja työstää ohjaavan opettajan vaatimat tehtävät. Hän reflektoi toimintaansa itsenäisesti, ohjaavan opettajan ja pieryhmän kanssa. Hän toteuttaa yhteistyöprojektin pedagogisessa verkostossa ja perehtyy etukäteisluennoilla työelämän toivomiin sisältöihin. Hän verkostoituu muiden opetusharjoittelua suorittavien korkeakouluopiskelijoiden kanssa. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi opiskelija tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Musiikinteoriapedagogi:
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi hän tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi. Kuoromestarina toiminen ooppera- tai kuoro-orkesteriproduktiossa tai orkesterinjohtajana/ aktiivisena assistenttina toiminen orkesteri-, ooppera- tai musikaalituotannossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.

Lisätiedot

Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).

Ilmoittautumisaika

15.03.2024 - 15.11.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 09.05.2025

Laajuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 40

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Yksilöopetus Musiikki
  • Petri Antikainen
  • Seppo Planman
  • Markus Hohti
  • Jari Salmela
  • Jussi-Pekka Nuto
  • Teemu Salmi
  • Heini Kärkkäinen
  • Kirsti Vartiainen
  • Roope Mäenpää
  • Janne Malinen
  • Mari Leppävuori
  • Dimas Ruiz Santos
  • Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö

Mari Leppävuori

Ryhmät
  • 21MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on kykyä toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ammatillisesti ja osana työyhteisöä. Hänen taitonsa riittävät toteuttamaan projekteja, joissa yhdistyvät niin substanssiosaaminen kuin muukin pedagoginen osaaminen. Hän osaa reflektoida toimintaansa syvällisesti ja muokata joustavasti sitä eri toimijoiden vaatimusten mukaisesti.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla tiedollisesti ja taidollisesti. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana. Opiskelijalla on valmiudet opettaa ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Hän tuntee eri oppilaitosmuotojen vaatimukset opettajan työssä ja kykenee toteuttamaan opetustyötä ammattimaisesti työyhteisön jäsenenä opettajan ammattietiikka huomioiden. Hänellä on valmiuksia pedagogiseen kehittämistyöhön.

Musiikinteoriapedagogi (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija kykenee toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohderyhmän mukaisesti.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron tai orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille/kuoromuodoille tai orkesterikokoonpanoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ja tyylilajienohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina on vahvistunut. Opiskelija osaa toimia johtajana vaativissa taiteellisissa tilanteissa. Hän syventää kokoonpanon pitkän aikavälin kehittämisen pedagogisia ja työyhteisötaitojaan. Hän osaa toimia kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina opettajan ammattietiikan huomioiden.

Sisältö (OJ)

Opiskelija osallistuu praktikum 4-opintoihin ja työstää ohjaavan opettajan vaatimat tehtävät. Hän reflektoi toimintaansa itsenäisesti, ohjaavan opettajan ja pieryhmän kanssa. Hän toteuttaa yhteistyöprojektin pedagogisessa verkostossa ja perehtyy etukäteisluennoilla työelämän toivomiin sisältöihin. Hän verkostoituu muiden opetusharjoittelua suorittavien korkeakouluopiskelijoiden kanssa. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi opiskelija tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Musiikinteoriapedagogi:
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi hän tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi. Kuoromestarina toiminen ooppera- tai kuoro-orkesteriproduktiossa tai orkesterinjohtajana/ aktiivisena assistenttina toiminen orkesteri-, ooppera- tai musikaalituotannossa.

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.

Aika ja paikka

TAMKin tilat ja online-ratkaisut.
Teoriapedagogiikka: sovitaan erkseen.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opetusnäyte syyslukukaudella 9–20.12.2024.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.

Opintojakson toteutukseen osallistuvan opiskelijan kohdalla hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa opetuksessa sekä opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osaamisen osoittamisen (AHOT) kautta, hyväksytty suoritus edellyttää opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai osoittanut osaamistaan sovituilla tavoilla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Arviointimenetelminä itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan toteuttama arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusharjoittelu 2 op, syksy
• Opiskelija opettaa itsenäisesti ryhmää syksyn ajan.
• Ohjaava opettaja seuraa opetusta 4 x 45min syksyn aikana. Opiskelijan kanssa käydään palautekeskusteluja, ja ohjaava opettaja antaa rakentavaa palautetta jatkoon.

Praktikum 1 op, syksy
• Lähiopetus ryhmässä ja itsenäinen työskentely
• Teoriaa ja käytännön harjoituksia

Opetusnäyte 0 op, syksy
• Opiskelija toimittaa viimeistään viikkoa ennen opetusnäytettä seuraavat dokumentit: oppilas-/ryhmäkuvaus, lukuvuosisuunnitelma, tuntisuunnitelma, opiskelijan omat tavoitteet ja itsearviointi, opetusnäytteessä käytettävä opetusmateriaali
• Opetusnäyte 45min + palautekeskustelu ohjaavan opettajan ja ammatillisen opettajankoulutuksen asiantuntijan kanssa 45min

Verkostoharjoittelu 1 op
• Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa työelämäharjoittelujakson yhteistyössä valitsemansa musiikkioppilaitoksen tai organisaation kanssa.
• Työtehtäviin tulee sisältyä erilaisia työtehtäviä ja toimintaa.
• Opiskelija kirjoittaa harjoittelustaan raportin, jossa kuvaa kattavasti työpaikan toimintaa, omia työtehtäviä ja arvioi työssä onnistumistaan. Raportti palautetaan TAMKin verkostoharjoittelun ohjaajalle.

Oppimateriaalit

Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi OPS
Muusta oppimateriaalista sovitaan erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h (1op = 27h opiskelijan työtä). Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät sovituilla toteutustavoilla.

• Instrumenttipedagogit:
• Teoriapedagogit: Opetusharjoittelu oppilaitosyhteistyönä.
• Sävellyspedagogit: Opetusharjoittelu oman oppilaan kanssa tai oppilaitosyhteistyönä.
• Kuoronjohtajat:
• Orkesterinjohtajat: Hyödynnetään pv- periodit (25-40 h/vuosi), kapubändisessiot (n. 30 h/vuosi) sekä harrastajaorkesterin harjoitusperiodit (n. 15 h/vuosi). Opiskelijan työelämän toiminta myös mahdollisesti hyödynnettävä.

Sisällön jaksotus

Lukuvuosi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Musiikin tutkinto-ohjelman järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen (AHOT).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu tapahtuu opintojakson tunneilla ja itsenäisesti. Mahdollisia työelämäyhteistyössä toteutettavia tehtäviä.

Lisätietoja opiskelijoille

Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.

Toteutus järjestetään tarvittaessa englanninkielisenä.

Lisätietoja opintojaksosta:
mari.leppavuori@tuni.fi

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 29.08.2023

Ajoitus

29.08.2023 - 10.05.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 50

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Matti Ruippo
  • Susanna Vainio
  • Heini Kärkkäinen
  • Petri Antikainen
  • Tiina Kaukinen
  • Päivi Lehtonen
  • Jari Salmela
  • Katariina Hakala
  • Mari Leppävuori
  • Pekka Ahonen
  • Dimas Ruiz Santos
  • Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö

Mari Leppävuori

Pienryhmät
  • Ohjattu havainnointi, 4, 1op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opetusharjoittelu 4, 2op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Praktikum 4, 1op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkostoharjoittelu 4, 1op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 20MUPE
    Musiikkipedagogi
Pienryhmät
  • Ohjattu havainnointi, 4, 1op
  • Opetusharjoittelu 4, 2op
  • Praktikum 4, 1op
  • Verkostoharjoittelu 4, 1op

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on kykyä toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ammatillisesti ja osana työyhteisöä. Hänen taitonsa riittävät toteuttamaan projekteja, joissa yhdistyvät niin substanssiosaaminen kuin muukin pedagoginen osaaminen. Hän osaa reflektoida toimintaansa syvällisesti ja muokata joustavasti sitä eri toimijoiden vaatimusten mukaisesti.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla tiedollisesti ja taidollisesti. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana. Opiskelijalla on valmiudet opettaa ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Hän tuntee eri oppilaitosmuotojen vaatimukset opettajan työssä ja kykenee toteuttamaan opetustyötä ammattimaisesti työyhteisön jäsenenä opettajan ammattietiikka huomioiden. Hänellä on valmiuksia pedagogiseen kehittämistyöhön.

Musiikinteoriapedagogi (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija kykenee toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohderyhmän mukaisesti.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron tai orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille/kuoromuodoille tai orkesterikokoonpanoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ja tyylilajienohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina on vahvistunut. Opiskelija osaa toimia johtajana vaativissa taiteellisissa tilanteissa. Hän syventää kokoonpanon pitkän aikavälin kehittämisen pedagogisia ja työyhteisötaitojaan. Hän osaa toimia kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina opettajan ammattietiikan huomioiden.

Sisältö (OJ)

Opiskelija osallistuu praktikum 4-opintoihin ja työstää ohjaavan opettajan vaatimat tehtävät. Hän reflektoi toimintaansa itsenäisesti, ohjaavan opettajan ja pieryhmän kanssa. Hän toteuttaa yhteistyöprojektin pedagogisessa verkostossa ja perehtyy etukäteisluennoilla työelämän toivomiin sisältöihin. Hän verkostoituu muiden opetusharjoittelua suorittavien korkeakouluopiskelijoiden kanssa. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi opiskelija tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Musiikinteoriapedagogi:
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi hän tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi. Kuoromestarina toiminen ooppera- tai kuoro-orkesteriproduktiossa tai orkesterinjohtajana/ aktiivisena assistenttina toiminen orkesteri-, ooppera- tai musikaalituotannossa.

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetustapa: CONTACT

Lisätietoja opiskelijoille

Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.

Ilmoittautumisaika

10.06.2022 - 29.08.2022

Ajoitus

30.08.2022 - 05.05.2023

Laajuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 50

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Heini Kärkkäinen
  • Petri Antikainen
  • Seppo Planman
  • Päivi Lehtonen
  • Jari Salmela
  • Pekka Ahonen
  • Sirpa Levo-Aaltonen
  • Jukka Iisakkila
  • Tiina Kaukinen
  • Kalle Oittinen
  • Roope Mäenpää
  • Silva Koskela
  • Mari Leppävuori
  • Kosti Nivalainen
  • Hannu Pohjannoro
  • Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö

Jari Salmela

Pienryhmät
  • Opetusharjoittelu 4, 2 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkostoharjoittelu 4, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Praktikum 4, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjattu havannointi 4, 1op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 19MUPE
    Musiikkipedagogi
Pienryhmät
  • Opetusharjoittelu 4, 2 op
  • Verkostoharjoittelu 4, 1 op
  • Praktikum 4, 1 op
  • Ohjattu havannointi 4, 1op

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on kykyä toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ammatillisesti ja osana työyhteisöä. Hänen taitonsa riittävät toteuttamaan projekteja, joissa yhdistyvät niin substanssiosaaminen kuin muukin pedagoginen osaaminen. Hän osaa reflektoida toimintaansa syvällisesti ja muokata joustavasti sitä eri toimijoiden vaatimusten mukaisesti.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla tiedollisesti ja taidollisesti. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana. Opiskelijalla on valmiudet opettaa ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Hän tuntee eri oppilaitosmuotojen vaatimukset opettajan työssä ja kykenee toteuttamaan opetustyötä ammattimaisesti työyhteisön jäsenenä opettajan ammattietiikka huomioiden. Hänellä on valmiuksia pedagogiseen kehittämistyöhön.

Musiikinteoriapedagogi (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija kykenee toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohderyhmän mukaisesti.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron tai orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille/kuoromuodoille tai orkesterikokoonpanoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ja tyylilajienohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina on vahvistunut. Opiskelija osaa toimia johtajana vaativissa taiteellisissa tilanteissa. Hän syventää kokoonpanon pitkän aikavälin kehittämisen pedagogisia ja työyhteisötaitojaan. Hän osaa toimia kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina opettajan ammattietiikan huomioiden.

Sisältö (OJ)

Opiskelija osallistuu praktikum 4-opintoihin ja työstää ohjaavan opettajan vaatimat tehtävät. Hän reflektoi toimintaansa itsenäisesti, ohjaavan opettajan ja pieryhmän kanssa. Hän toteuttaa yhteistyöprojektin pedagogisessa verkostossa ja perehtyy etukäteisluennoilla työelämän toivomiin sisältöihin. Hän verkostoituu muiden opetusharjoittelua suorittavien korkeakouluopiskelijoiden kanssa. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi opiskelija tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Musiikinteoriapedagogi:
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi hän tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi. Kuoromestarina toiminen ooppera- tai kuoro-orkesteriproduktiossa tai orkesterinjohtajana/ aktiivisena assistenttina toiminen orkesteri-, ooppera- tai musikaalituotannossa.

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.

Aika ja paikka

Instrumenttipedagogi:
Syyslukukausi, TAMKin Musiikin koulutuksen toimipisteet.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Instrumenttipedagogi:
Opetusnäyte syyslukukauden aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Instrumenttipedagogi:
Palautekeskustelut opetusharjoittelusta ja opetusnäytteestä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Instrumenttipedagogi:
Opetusharjoittelu edistyneen harjoitusoppilaan kanssa. Palautekeskustelut. Assistenttityöskentely.

Oppimateriaalit

Instrumenttipedagogi:
Sovitaan erikseen ohjaavan opettajan johdolla huomioiden musiikin eri tyylikaudet. Etydejä, teknisiä harjoituksia, vapaan säestyksen materiaalia tarpeen mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

instrumenttipedagogi:
5 op

Sisällön jaksotus

Opetusharjoittelu syyslukukaudella,

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Instrumenttipedagogi:
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö Pirkanmaan oppilaitosverkostossa.

Lisätietoja opiskelijoille

--

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Instrumenttipedagogi:
Hyväksytty: Opiskelija kykenee ohjaamaan jo edistyneen oppilaan musiikillisen ja instrumentin hallinnallisen taidon kehitystä ammattimaisella tavalla, huomioiden erillaiset oppimistavat.
Hylätty: Opiskelijan ohjaus ei ole oppilasta tukevaa, oppilaan soittimen hallintaa varten annettu opetus ei tue oppimista.

Ilmoittautumisaika

31.07.2021 - 29.08.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 04.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Vastuuhenkilö

Mirja Kopra

Ryhmät
  • 19MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on kykyä toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ammatillisesti ja osana työyhteisöä. Hänen taitonsa riittävät toteuttamaan projekteja, joissa yhdistyvät niin substanssiosaaminen kuin muukin pedagoginen osaaminen. Hän osaa reflektoida toimintaansa syvällisesti ja muokata joustavasti sitä eri toimijoiden vaatimusten mukaisesti.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla tiedollisesti ja taidollisesti. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana. Opiskelijalla on valmiudet opettaa ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Hän tuntee eri oppilaitosmuotojen vaatimukset opettajan työssä ja kykenee toteuttamaan opetustyötä ammattimaisesti työyhteisön jäsenenä opettajan ammattietiikka huomioiden. Hänellä on valmiuksia pedagogiseen kehittämistyöhön.

Musiikinteoriapedagogi (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija kykenee toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohderyhmän mukaisesti.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron tai orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille/kuoromuodoille tai orkesterikokoonpanoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ja tyylilajienohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina on vahvistunut. Opiskelija osaa toimia johtajana vaativissa taiteellisissa tilanteissa. Hän syventää kokoonpanon pitkän aikavälin kehittämisen pedagogisia ja työyhteisötaitojaan. Hän osaa toimia kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina opettajan ammattietiikan huomioiden.

Sisältö (OJ)

Opiskelija osallistuu praktikum 4-opintoihin ja työstää ohjaavan opettajan vaatimat tehtävät. Hän reflektoi toimintaansa itsenäisesti, ohjaavan opettajan ja pieryhmän kanssa. Hän toteuttaa yhteistyöprojektin pedagogisessa verkostossa ja perehtyy etukäteisluennoilla työelämän toivomiin sisältöihin. Hän verkostoituu muiden opetusharjoittelua suorittavien korkeakouluopiskelijoiden kanssa. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi opiskelija tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Musiikinteoriapedagogi:
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi hän tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi. Kuoromestarina toiminen ooppera- tai kuoro-orkesteriproduktiossa tai orkesterinjohtajana/ aktiivisena assistenttina toiminen orkesteri-, ooppera- tai musikaalituotannossa.

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.

Arviointiasteikko

0-5