Siirry suoraan sisältöön

Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi (AMK): Musiikkipedagogi (AMK) 2021

Tunnus: 19MP

Tutkinto:
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Musiikkipedagogi (AMK)

Laajuus:
240 op

Kesto:
4 vuotta (240 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2021

Kuvaus

Musiikin tutkinto-ohjelma johtaa kulttuurialan ammattikorkeakoulututkintoon tutkintonimikkeinä Musiikkipedagogi (AMK) tai Muusikko (AMK), joilla on erilliset opetussuunnitelmat. Tutkinnon laajuus on 240 op ja opiskelun kesto 4 vuotta.

MUSIIKKIPEDAGOGI (AMK) -TUTKINTOON JOHTAVAN KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN

Musiikkipedagogi (AMK) -tutkintoon johtava koulutus jakautuu neljään erikoistumisalaan:
- instrumenttipedagogi
- musiikinteoriapedagogi, laaja-alainen musiikkipedagogiikka
- musiikinteoriapedagogi, säveltäminen
- kuoron- tai orkesterinjohtaja.

Musiikkipedagogikoulutuksen ydin on musiikillisessa ja pedagogisessa osaamisessa. Keskeinen musiikillinen osaaminen jakautuu instrumenttiosaamiseen, yhteismusisointiin, säveltämiseen, kuoron- ja orkesterinjohtoon sekä musiikin teoriaan ja historiaan. Musiikkipedagogin ja muusikon fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi kuuluvat tutkinto-ohjelman tavoitteisiin.

Opiskelijan osaamisen kehittymistä voidaan kuvata seuraavilla vuositeemoilla:
1. opiskeluvuosi: Perusosaaminen ja orientoituminen ammatillisiin opintoihin
2. opiskeluvuosi: Ammatillisen osaamisperustan rakentuminen
3. opiskeluvuosi: Osaamisen profiloituminen ja syventyminen
4. opiskeluvuosi: Ammatillisen identiteetin (professioidentiteetin) vahvistuminen sekä tutkivan ja kehittävän työotteen hahmottuminen

Tampereen korkeakouluyhteisön yhteiset osaamistavoitteet integroituvat musiikin tutkinto-ohjelman opintojaksoihin ja painottuvat tutkinto-ohjelman vuositeemoissa seuraavasti:
Oppimisen taidot ja kriittinen ajattelu, 1.-4. opiskeluvuosi
Etiikka, 1.-4. opiskeluvuosi
Työyhteisötaidot, 3.-4. opiskeluvuosi
Tietotekniikka- ja digitaidot, 1.-3. opiskeluvuosi
Uuden kehittäminen ja innovointi, 3.-4. opiskeluvuosi
Vuorovaikutus- ja viestintätaidot, 1.-3. opiskeluvuosi
Talous- ja johtamistaidot sekä yhteiskunnallinen ymmärrys, 3.-4. opiskeluvuosi
Kansainvälisyys ja globaali vastuu, 2.-4. opiskeluvuosi

ERIKOISTUMISALAT, KESKEISET OPISKELTAVAT AIHEET JA VALMISTUVIEN SIJOITTUMINEN TYÖELÄMÄÄN

Musiikkipedagogi (AMK) -tutkintoon johtava koulutus jakaantuu neljään erikoistumisalaan:
- instrumenttipedagogi
- musiikinteoriapedagogi, laaja-alainen musiikkipedagogiikka
- musiikinteoriapedagogi, säveltäminen
- kuoron- tai orkesterinjohtaja
Erikoistumisala valitaan koulutuksen alkaessa. Musiikkipedagogi (AMK) -tutkintoon sisältyvät yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavat 60 op:n laajuiset opettajan pedagogiset opinnot, jotka toteutetaan yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajankoulutuksen (TAOK) kanssa.

Musiikkipedagogi toimii eri ikäisten oppijoiden opetus- ja ohjaustehtävissä taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, taidekouluissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella sekä vapaan sivistystyön sektorilla tai itsenäisenä yrittäjänä.

Musiikkipedagogien tehtäviä ovat soitonopettajan, laulunopettajan, musiikinteorian opettajan, kuoronjohtajan tai kapellimestarin (sinfoniaorkesteri, puhallinorkesteri tai teatterikapellimestari) tehtävät. Opiskelija keskittyy yhteen näistä, mutta voi laajentaa osaamistaan myös eri opetusalueille monipuolistaen työllistymismahdollisuuksiaan. Koulutus antaa valmiudet toimia myös monipuolisissa muusikon tehtävissä esittävänä muusikkona tai säveltäjänä.

Musiikkipedagogikoulutuksen keskeisiä opintokokonaisuuksia ovat pedagoginen osaaminen, instrumenttiosaaminen, yhteismusisointi, kuoronjohto, orkesterinjohto, säveltäminen sekä musiikin teoria, historia ja teknologia. Pedagogisissa opinnoissa yhdistyvät sekä oppimiseen liittyvät yleiset periaatteet että oman substanssin erityisosaaminen mm. opetusharjoittelun kautta.

Opintojen valinnaisuus

Musiikin tutkinto-ohjelma sisältää vaihtoehtoisia ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja, joihin voi liittää opintoja myös TAMKin muista tutkinto-ohjelmista tai muista korkeakouluista. Opiskelija voi näin laajentaa ja profiloida osaamistaan oman kiinnostuksensa ja suuntautumisensa mukaan.

Opintojen valinnaisuus ja projektiopinnot tukevat tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan kytkemistä opintoihin. Erityisiä opetukseen, TKI-toimintaan ja kansainvälisyyteen kytkeytyviä oppimisympäristöjä ovat pianopedagoginen laboratorio sekä videoneuvottelutekniikalla etäopetuksena toteutettavat kansainväliset eri instrumenttien mestarikurssit. Tampereen Orkesteriakatemia on yhteistyömuoto Tampere Filharmonian kanssa, missä orkesterimuusikot osallistuvat opiskelijoiden orkesterisoiton koulutukseen. Opiskelijoilla on mahdollisuus hakea soittamaan Tampere Filharmonian ohjelmassa olevaan konserttiin vuosittain. Tampereen Kuoroakatemia on vastaava kuoronjohtajakoulutuksen yhteistyömuoto Tampere Cappellan ja Kamarikuoro Näsin kanssa.

Opiskelijalla on mahdollisuus sisällyttää kansainvälisessä opiskelijavaihdossa suorittamiaan opintoja tai harjoittelua tutkintoonsa. Kansainvälinen opiskelijavaihto on mahdollinen toisena tai kolmantena opiskeluvuotena. Saapuvilla vaihto-opiskelijoilla on mahdollisuus opiskella instrumentti- ja yhteismusisointiopintoja sekä tiettyjä musiikin teorian, historian ja teknologian opintoja. Kansainvälinen opettajavaihtotoiminta, kuten esimerkiksi mestarikurssit, tukee koulutuksen korkeaa tasoa.

Monipuoliset työelämäsuhteet, yhteistyö TAMKin muiden koulutusten ja tamperelaisten yliopistojen kanssa sekä kansainvälisyys monipuolistavat koulutuksen antia.

ARVOPERUSTA

Koulutustoiminnassa arvojamme ovat:
Musiikillinen, pedagoginen ja kulttuurinen osaaminen
Osaamisen ja työelämän kehittäminen taiteellisen toiminnan ja soveltavan tutkimuksen kautta
Dynaamisuus muuttuvassa työelämässä
Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys muusikoksi ja musiikkipedagogiksi kasvamisessa
Kansainvälisyys ja kulttuurikasvatus

KOULUTUKSEN RAKENNE

Perusopinnot ja ammattiopinnot 180 op
Harjoittelu 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 15 op
Yhteensä 240 op

OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN

Musiikin tutkinto-ohjelmassa painotetaan teoreettiseen tietoon tukeutuvaa käytännön oppimistyöskentelyä ja taitojen harjaannuttamista. Osa opintojaksoista toteutetaan yksilöopetuksena, mikä on osa vakiintunutta kansainvälistä musiikin koulutuksen käytäntöä. Merkittävä osa opinnoista toteutuu ryhmäopetuksena, joka koostuu pienryhmäopetuksesta, suurryhmäopetuksesta tai opiskelijan toimimisesta jonkin musiikillisen kokoonpanon - laajimmillaan sinfoniaorkesterin tai kuoron - jäsenenä.

Taitojen oppimisen vaatima pitkäjänteinen opiskelu edellyttää säännöllistä, pitkälle aikavälille jakautuvaa opetusta, jossa taitojen omaksumiselle ja itsenäiselle työskentelylle jää riittävästi aikaa. Tällaiset opinnot (instrumenttiosaaminen, yhteismusisointiosaaminen, kuoronjohto ja pedagoginen osaaminen) muodostavat useita vuosia kestäviä juonteita. Opintoja, joiden sisältö ja luonne mahdollistaa intensiivisen opiskelun lyhyellä aikavälillä, toteutetaan myös periodiopetuksena. Teoreettinen tieto liittyy vahvasti käytännön tekemisen kautta saavutettavaan oppimiseen, jota reflektoidaan opintojen kuluessa

Osallistuminen yhteistyössä työelämän kanssa toteutettaviin produktioihin, projekteihin ja harjoitteluun ovat keskeinen osa oppimisprosessia. 30 opintopisteen laajuinen harjoittelu toteutuu projekteina koulutuksen kestäessä.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Opetussuunnitelmassa noudatetaan eurooppalaista ja kansallista korkeakoulututkintojen viitekehystä (NQF ja EQF, taso 6).

Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin koulutus ja Tampereen konservatorio toimivat kiinteässä yhteistyössä osittain samassa toimipisteessä. Tampereen Musiikkiakatemia on tämän yhteistyön tunnus, jonka nimissä kehitetään ja toteutetaan mm. produktio- ja konserttitoimintaa.

Tampereen Musiikkiakatemialla on neuvottelukunta, joka toimii yhteistyöelimenä musiikkialan työelämään. Musiikin koulutuksella on yhteistyösopimuksia tiettyjen työelämätoimijoiden kanssa. Työelämäyhteistyö toteutuu lisäksi mm. projektien, työelämässä suoritettavien harjoittelujaksojen, opettajien taiteellisen ja pedagogisen toiminnan, julkaisujen, ammattimuusikkoina toimivien tuntiopettajien sekä musiikkipedagogikoulutuksen pedagogisen verkoston kautta.

Opetussuunnitelman kehittämisessä on kuultu neuvottelukunnan, työelämän edustajien ja opiskelijoiden näkemyksiä.

Lisätiedot

Opetussuunnitelma on hyväksytty Tampereen ammattikorkeakoulun korkeakouluneuvostossa.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2021-2022 2022-2023 2023-2024 2024-2025 Syksy 2021 Kevät 2022 Syksy 2022 Kevät 2023 Syksy 2023 Kevät 2024 Syksy 2024 Kevät 2025 1. / 2021 2. / 2021 3. / 2022 4. / 2022 1. / 2022 2. / 2022 3. / 2023 4. / 2023 1. / 2023 2. / 2023 3. / 2024 4. / 2024 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2025 4. / 2025
19MP-1001
Instrumenttiosaaminen

(Valitaan kaikki )

20
2X00ER45 Instrumenttiosaaminen 1 15 15 7.5 7.5 3.8 3.8 3.8 3.8
2X00ER46 Säestyssoitin musiikkipedagogin työvälineenä 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
19MP-1002
Musiikin teoria, historia ja teknologia

(Valitaan kaikki )

35
2X00ER47 Musiikin hahmottaminen ja historia 1 15 15 7.5 7.5 3.8 3.8 3.8 3.8
2X00ER48 Musiikin hahmottaminen ja historia 2 15 15 7.5 7.5 3.8 3.8 3.8 3.8
2X00ER49 Musiikin hahmottaminen 3 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
19MP-1003
Pedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki )

40
2X00ER50 Opettajuuden perusta ja pedagogiset perustaidot 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00ER51 Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00ER52 Kasvatustiede ja työelämä 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00ER53 Yhteisöllisyys ja opettajuuden kehittyminen 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00ER54 Musiikkipedagogiikka 1 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00ER55 Musiikkipedagogiikka 2 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00ER56 Musiikkipedagogiikka 3 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00ER57 Musiikkipedagogiikka 4 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
19MP-1004
Viestintätaidot, työhyvinvointi ja yrittäjyys

(Valitaan kaikki )

15
2X00EU16 English for Music Professionals 3 3 1.5 1.5 0.8 0.8 0.8 0.8
2X00EZ78 Yrkessvenska för Musikbranschen, Skriftlig 2 2 1 1 0.5 0.5 0.5 0.5
2X00EZ79 Yrkessvenska för Musikbranschen, Muntlig 1 1 0.5 0.5 0.3 0.3 0.3 0.3
2X00ER58 Psyykkinen valmentautuminen ja työhyvinvointi 1 2 2 1 1 0.5 0.5 0.5 0.5
2X00FA73 Psyykkinen valmentautuminen ja työhyvinvointi 2 2 2 1 1 0.5 0.5 0.5 0.5
2X00ER59 Taiteilijayrittäjyys ja urasuunnittelu 3 3 1.5 1.5 0.8 0.8 0.8 0.8
2X00ER60 Viestintätaidot ja tiedonhankinta 2 2 1 1 0.5 0.5 0.5 0.5
19MP-1005
Instrumenttipedagogin syventävä osaaminen

(Valitaan kaikki )

50
2X00ER61 Resitaali 1 15 15 7.5 7.5 3.8 3.8 3.8 3.8
2X00ER62 Instrumenttiosaaminen 2 15 15 7.5 7.5 3.8 3.8 3.8 3.8
2X00ER63 Resitaali 2 20 20 10 10 5 5 5 5
19MP-1006
Musiikinteoriapedagogin (laaja-alainen musiikkipedagogiikka) syventävä osaaminen

(Valitaan kaikki )

50
2X00EU20 Sävellystekniikat 1 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU32 Musiikin johtamisen perusteet 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU24 Varhaisiän musiikkikasvatus 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU25 Musiikin alkuopetus 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU26 Erilaiset oppijat 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU27 Myöhäisiän musiikkikasvatus 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU31 Tieto- ja viestintäteknologian musiikkipedagoginen soveltaminen 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7 0.8 0.8 0.8 0.8 0.8 0.8
2X00EU28 Musiikin hahmottaminen 4 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU30 Sovitus 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU29 Musiikin hahmottaminen 5 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
19MP-1013
Musiikinteoriapedagogin (säveltäminen) syventävä osaaminen

(Valitaan kaikki )

50
2X00EU20 Sävellystekniikat 1 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU21 Sävellystekniikat 2 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU22 Sävellystekniikat 3 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU23 Sävellystekniikat 4 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU18 Säveltäminen 1 10 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
2X00EU19 Säveltäminen 2 10 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
2X00EU28 Musiikin hahmottaminen 4 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU29 Musiikin hahmottaminen 5 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
19MP-1007
Kuoron- tai orkesterinjohdon syventävä osaaminen

(Valitaan opintopisteitä: 50)

50
2X00EU28 Musiikin hahmottaminen 4 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU33 Kuoronjohto 1 10 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
2X00EU34 Kuoronjohto 2 10 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
2X00EU35 Kuoronjohto 3 10 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
2X00EU36 Kuoronjohto 4 15 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
2X00EU67 Orkesterinjohto 1 10 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
2X00EU68 Orkesterinjohto 2 10 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
2X00EU69 Orkesterinjohto 3 10 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
2X00EU70 Orkesterinjohto 4 15 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
19MP-1014
Vaihtoehtoiset ammattiosaamiset

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
19MP-1015
Vapaasti valittavat osaamiset

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
19MP-1012
Pedagoginen harjoittelu

(Valitaan kaikki )

20
2X00ET98 Pedagoginen harjoittelu 1 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00ET99 Pedagoginen harjoittelu 2 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU05 Pedagoginen harjoittelu 3 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU06 Pedagoginen harjoittelu 4 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
19MP-1008
Instrumenttipedagogin harjoittelu

(Valitaan kaikki )

10
2X00EU07 Yhteismusisointi 1 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU08 Yhteismusisointi 2 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
19MP-1009
Musiikinteoriapedagogin harjoittelu

(Valitaan kaikki )

10
2X00EU09 Sävellysprojekti 1 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU10 Sävellysprojekti 2 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
19MP-1010
Kuoron- tai orkesterinjohdon harjoittelu

(Valitaan kaikki )

10
2X00EU12 Musiikin johtamisen projekti 1 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU13 Musiikin johtamisen projekti 2 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
19MP-1011
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
2X00EU14 Opinnäytetyön suunnittelu 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
2X00EU15 Opinnäytetyön toteutus ja raportointi 10 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
Yhteensä 240 105 108 83.7 113.3 52.5 52.5 54 54 42.7 41 56.7 56.7 26.8 26.8 26.8 26.8 27.6 27.6 27.6 27.6 21.8 21.8 21 21 28.9 28.9 28.9 28.9

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)

Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.

Harjoittelu
Pedagoginen harjoittelu 1
Pedagoginen harjoittelu 2
Pedagoginen harjoittelu 3
Pedagoginen harjoittelu 4
Yhteismusisointi 1
Yhteismusisointi 2
Sävellysprojekti 1
Sävellysprojekti 2
Musiikin johtamisen projekti 1
Musiikin johtamisen projekti 2
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus ja raportointi
Perus- ja ammattiopinnot
Instrumenttiosaaminen 1
Säestyssoitin musiikkipedagogin työvälineenä
Musiikin hahmottaminen ja historia 1
Musiikin hahmottaminen ja historia 2
Musiikin hahmottaminen 3
Opettajuuden perusta ja pedagogiset perustaidot
Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet
Kasvatustiede ja työelämä
Yhteisöllisyys ja opettajuuden kehittyminen
Musiikkipedagogiikka 1
Musiikkipedagogiikka 2
Musiikkipedagogiikka 3
Musiikkipedagogiikka 4
English for Music Professionals
Psyykkinen valmentautuminen ja työhyvinvointi 1
Taiteilijayrittäjyys ja urasuunnittelu
Viestintätaidot ja tiedonhankinta
Resitaali 1
Instrumenttiosaaminen 2
Resitaali 2
Sävellystekniikat 1
Musiikin johtamisen perusteet
Varhaisiän musiikkikasvatus
Musiikin alkuopetus
Erilaiset oppijat
Myöhäisiän musiikkikasvatus
Tieto- ja viestintäteknologian musiikkipedagoginen soveltaminen
Musiikin hahmottaminen 4
Sovitus
Musiikin hahmottaminen 5
Sävellystekniikat 1
Sävellystekniikat 2
Sävellystekniikat 3
Sävellystekniikat 4
Säveltäminen 1
Säveltäminen 2
Musiikin hahmottaminen 4
Musiikin hahmottaminen 5
Musiikin hahmottaminen 4
Kuoronjohto 1
Kuoronjohto 2
Kuoronjohto 3
Kuoronjohto 4
Orkesterinjohto 1
Orkesterinjohto 2
Orkesterinjohto 3
Orkesterinjohto 4
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat
Yrkessvenska för Musikbranschen, Skriftlig
Yrkessvenska för Musikbranschen, Muntlig
Psyykkinen valmentautuminen ja työhyvinvointi 2

Tampere3 yhteiset osaamiset

Etiikka

Opiskelija:
- ottaa vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- tietää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti
- toimii alansa tutkimus- ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- soveltaa yhdenvertaisuuden, saavutettavuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteita
- kykenee vaikuttamaan yhteisössä ja yhteiskunnallisesti eettisiin arvoihin perustuen ja osaamistaan hyödyntäen

Opettajuuden perusta ja pedagogiset perustaidot
Yhteisöllisyys ja opettajuuden kehittyminen
Musiikkipedagogiikka 1
Musiikkipedagogiikka 2
Musiikkipedagogiikka 3
Musiikkipedagogiikka 4
Psyykkinen valmentautuminen ja työhyvinvointi 1
Psyykkinen valmentautuminen ja työhyvinvointi 2
Viestintätaidot ja tiedonhankinta
Varhaisiän musiikkikasvatus
Musiikin alkuopetus
Erilaiset oppijat
Myöhäisiän musiikkikasvatus
Tieto- ja viestintäteknologian musiikkipedagoginen soveltaminen
Säveltäminen 1
Säveltäminen 2
Kuoronjohto 1
Kuoronjohto 2
Kuoronjohto 3
Kuoronjohto 4
Orkesterinjohto 1
Orkesterinjohto 2
Orkesterinjohto 3
Orkesterinjohto 4
Pedagoginen harjoittelu 1
Pedagoginen harjoittelu 2
Pedagoginen harjoittelu 3
Pedagoginen harjoittelu 4
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus ja raportointi
Kansainvälisyys ja globaali vastuu

Opiskelija:
- seuraa aktiivisesti alansa kansainvälistä kehitystä ja ymmärtää sen vaikutukset ja mahdollisuudet
- toimii kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja kykenee kansainväliseen ja kulttuurienväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
- ennakoi ja hyödyntää kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia työtehtävissään
- tunnistaa kestävään kehitykseen liittyviä paikallisia ja globaaleja kysymyksiä sekä niiden välisiä kytköksiä kestävän kehityksen ekologisella, sosiaalis-kulttuurisella ja taloudellisella ulottuvuudella
- suuntautuu tulevaisuuteen tunnistamalla päätösten ja valintojen seurauksia ja vaikutuksia kestävään kehitykseen
- tuntee omaan tieteenalaansa ja toimialaansa liittyviä kestävän kehityksen kysymyksiä ja tiedonmuodostuksen tapoja
- pystyy erittelemään ja tarkastelemaan kriittisesti kestävän kehityksen näkökohtia omalla alallaan ja poikkitieteellisesti sekä sitoutuneesti soveltamaan oppimaansa
- osaa toimia tavoitteellisesti ja organisoida toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi.

Instrumenttiosaaminen 1
Säestyssoitin musiikkipedagogin työvälineenä
Musiikkipedagogiikka 3
English for Music Professionals
Yrkessvenska för Musikbranschen, Skriftlig
Yrkessvenska för Musikbranschen, Muntlig
Resitaali 1
Instrumenttiosaaminen 2
Resitaali 2
Tieto- ja viestintäteknologian musiikkipedagoginen soveltaminen
Kuoronjohto 4
Orkesterinjohto 4
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus ja raportointi
Oppimisen taidot ja kriittinen ajattelu

Opiskelija:
- arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- jatkuvasti uudistaa osaamistaan
- kykenee ratkaisemaan eteen tulevia uusia ja monitahoisia ongelmia ja osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissakin tilanteissa
- hankkii, käsittelee, arvioi, analysoi ja käyttää tietoa monipuolisesti, kriittisesti ja eettisesti
- arvioi ja kehittää omaa tiedonhakuprosessiaan
- toimii yhteisöllisesti tiedonrakentamisessa ja ymmärtää tiedon jakamisen merkityksen oman osaamisen edistämisessä
- ymmärtää tieteellistä ajattelua, päättelyä ja selittämistä

Instrumenttiosaaminen 1
Säestyssoitin musiikkipedagogin työvälineenä
Musiikin hahmottaminen ja historia 1
Musiikin hahmottaminen ja historia 2
Musiikin hahmottaminen 3
Opettajuuden perusta ja pedagogiset perustaidot
Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet
Yhteisöllisyys ja opettajuuden kehittyminen
Musiikkipedagogiikka 1
Musiikkipedagogiikka 2
Musiikkipedagogiikka 3
Musiikkipedagogiikka 4
English for Music Professionals
Yrkessvenska för Musikbranschen, Skriftlig
Yrkessvenska för Musikbranschen, Muntlig
Viestintätaidot ja tiedonhankinta
Resitaali 1
Instrumenttiosaaminen 2
Resitaali 2
Sävellystekniikat 1
Musiikin johtamisen perusteet
Musiikin hahmottaminen 4
Sovitus
Musiikin hahmottaminen 5
Sävellystekniikat 1
Sävellystekniikat 2
Sävellystekniikat 3
Sävellystekniikat 4
Säveltäminen 1
Säveltäminen 2
Musiikin hahmottaminen 4
Musiikin hahmottaminen 5
Musiikin hahmottaminen 4
Kuoronjohto 1
Kuoronjohto 2
Kuoronjohto 3
Kuoronjohto 4
Orkesterinjohto 1
Orkesterinjohto 2
Orkesterinjohto 3
Orkesterinjohto 4
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus ja raportointi
Talous- ja johtamistaidot sekä yhteiskunnallinen ymmärrys

Opiskelija:
- omaa alansa kannalta riittävän talous- ja johtamisosaamisen ja valmiuden laajentaa tätä osaamista
- osaa johtaa omaa toimintaansa työelämässä tavoitteellisesti
- kykenee työn suunnitteluun, itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä ja tarvittaessa toimimaan lähijohtajana
- opiskelija ymmärtää talouden ja johtamisen merkityksen omalla alallaan ja sen, miten talouden ja johtamisen kautta rakennetaan kilpailukykyä omalla alalla
- opiskelija ymmärtää oman työnsä merkityksen yhteiskunnallisessa kontekstissa ja pystyy osallistumaan oman alansa yhteiskunnalliseen keskusteluun

Musiikkipedagogiikka 1
Musiikkipedagogiikka 2
Musiikkipedagogiikka 3
Musiikkipedagogiikka 4
Taiteilijayrittäjyys ja urasuunnittelu
Tietotekniikka- ja digitaidot

Opiskelija:
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa
- ymmärtää digitalisaation merkityksen omalla alallaan ja hyödyntää alansa digitaalisia toimintaympäristöjä
- edistää alansa digitaalisten toimintaympäristöjen kehitystä
- tuntee digitaalisiin ympäristöihin liittyviä riskejä ja ottaa ne huomioon omassa toiminnassaan

Musiikin hahmottaminen ja historia 1
Musiikin hahmottaminen ja historia 2
Musiikin hahmottaminen 3
Musiikkipedagogiikka 1
Musiikkipedagogiikka 2
Musiikkipedagogiikka 3
Musiikkipedagogiikka 4
Tieto- ja viestintäteknologian musiikkipedagoginen soveltaminen
Säveltäminen 1
Säveltäminen 2
Pedagoginen harjoittelu 1
Pedagoginen harjoittelu 4
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus ja raportointi
Työyhteisötaidot

Opiskelija:
- kykenee toimimaan työyhteisön jäsenenä ja edistämään yhteisön ja itsensä työhyvinvointia
- ottaa työskentelyssään huomioon monenlaiset toimijat
- toimii tarkoituksenmukaisesti monimutkaisissa tilanteissa
- ymmärtää verkostojen merkityksen työelämässä ja omaa kyvyn kehittää omia verkostojaan

Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet
Kasvatustiede ja työelämä
Musiikkipedagogiikka 1
Musiikkipedagogiikka 2
Musiikkipedagogiikka 3
Musiikkipedagogiikka 4
Psyykkinen valmentautuminen ja työhyvinvointi 1
Psyykkinen valmentautuminen ja työhyvinvointi 2
Taiteilijayrittäjyys ja urasuunnittelu
Viestintätaidot ja tiedonhankinta
Erilaiset oppijat
Myöhäisiän musiikkikasvatus
Kuoronjohto 1
Kuoronjohto 2
Kuoronjohto 3
Kuoronjohto 4
Orkesterinjohto 1
Orkesterinjohto 2
Orkesterinjohto 3
Orkesterinjohto 4
Pedagoginen harjoittelu 1
Pedagoginen harjoittelu 2
Pedagoginen harjoittelu 3
Pedagoginen harjoittelu 4
Yhteismusisointi 1
Yhteismusisointi 2
Sävellysprojekti 1
Sävellysprojekti 2
Musiikin johtamisen projekti 1
Musiikin johtamisen projekti 2
Uuden kehittäminen ja innovointi

Opiskelija:
- toteuttaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä sekä tuottaa alalle uutta tietoa ja menetelmiä
- etsii sekä luo uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja
- ajattelee luovasti ja näkee vaihtoehtoisia ratkaisukeskeisiä tapoja toimia erilaisissa työelämän sekä poikkitieteellisissä tilanteissa
- ymmärtää globaalien koko ihmiskuntaa koskevien ongelmien merkityksen sekä kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tärkeyden niiden ratkaisemisessa
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Yhteisöllisyys ja opettajuuden kehittyminen
Musiikkipedagogiikka 1
Musiikkipedagogiikka 2
Musiikkipedagogiikka 3
Musiikkipedagogiikka 4
Taiteilijayrittäjyys ja urasuunnittelu
Sävellystekniikat 1
Varhaisiän musiikkikasvatus
Musiikin alkuopetus
Erilaiset oppijat
Myöhäisiän musiikkikasvatus
Tieto- ja viestintäteknologian musiikkipedagoginen soveltaminen
Sävellystekniikat 1
Sävellystekniikat 2
Sävellystekniikat 3
Sävellystekniikat 4
Säveltäminen 1
Säveltäminen 2
Pedagoginen harjoittelu 1
Pedagoginen harjoittelu 2
Pedagoginen harjoittelu 3
Pedagoginen harjoittelu 4
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus ja raportointi
Vuorovaikutus- ja viestintätaidot

Opiskelija:
- toimii työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tehtävän edellyttämällä tavalla osana yhteisöä, kuten tiimiä tai projektiryhmää
- pystyy käymään rakentavaa ja asiantuntevaa yhteiskunnallista keskustelua
- pystyy keskustelemaan tutkitusta tiedosta sekä ymmärtää erilaisten esitysten ja mediatekstien statuksen
- kykenee viestimään ja toimimaan eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa ja hallitsee oman alansa työtehtävissä tarvittavan kielitaidon
- hallitsee vähintään yhden vieraan kielen tasolla, joka mahdollistaa oman alan kehityksen seuraamisen ja kansainvälisessä ympäristössä toimimisen

Instrumenttiosaaminen 1
Säestyssoitin musiikkipedagogin työvälineenä
Opettajuuden perusta ja pedagogiset perustaidot
Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet
Yhteisöllisyys ja opettajuuden kehittyminen
Musiikkipedagogiikka 1
Musiikkipedagogiikka 2
Musiikkipedagogiikka 3
Musiikkipedagogiikka 4
English for Music Professionals
Yrkessvenska för Musikbranschen, Skriftlig
Yrkessvenska för Musikbranschen, Muntlig
Psyykkinen valmentautuminen ja työhyvinvointi 1
Psyykkinen valmentautuminen ja työhyvinvointi 2
Taiteilijayrittäjyys ja urasuunnittelu
Viestintätaidot ja tiedonhankinta
Resitaali 1
Instrumenttiosaaminen 2
Resitaali 2
Musiikin johtamisen perusteet
Varhaisiän musiikkikasvatus
Musiikin alkuopetus
Erilaiset oppijat
Myöhäisiän musiikkikasvatus
Tieto- ja viestintäteknologian musiikkipedagoginen soveltaminen
Kuoronjohto 1
Kuoronjohto 2
Kuoronjohto 3
Kuoronjohto 4
Orkesterinjohto 1
Orkesterinjohto 2
Orkesterinjohto 3
Orkesterinjohto 4
Pedagoginen harjoittelu 1
Pedagoginen harjoittelu 2
Pedagoginen harjoittelu 3
Pedagoginen harjoittelu 4
Yhteismusisointi 1
Yhteismusisointi 2
Sävellysprojekti 1
Sävellysprojekti 2
Musiikin johtamisen projekti 1
Musiikin johtamisen projekti 2
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
19MP-1001
Instrumenttiosaaminen

(Valitaan kaikki)

20
2X00ER45 Instrumenttiosaaminen 1 15
2X00ER46 Säestyssoitin musiikkipedagogin työvälineenä 5
19MP-1002
Musiikin teoria, historia ja teknologia

(Valitaan kaikki)

35
2X00ER47 Musiikin hahmottaminen ja historia 1 15
2X00ER48 Musiikin hahmottaminen ja historia 2 15
2X00ER49 Musiikin hahmottaminen 3 5
19MP-1003
Pedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki)

40
2X00ER50 Opettajuuden perusta ja pedagogiset perustaidot 5
2X00ER51 Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet 5
2X00ER52 Kasvatustiede ja työelämä 5
2X00ER53 Yhteisöllisyys ja opettajuuden kehittyminen 5
2X00ER54 Musiikkipedagogiikka 1 5
2X00ER55 Musiikkipedagogiikka 2 5
2X00ER56 Musiikkipedagogiikka 3 5
2X00ER57 Musiikkipedagogiikka 4 5
19MP-1004
Viestintätaidot, työhyvinvointi ja yrittäjyys

(Valitaan kaikki)

15
2X00EU16 English for Music Professionals 3
2X00EZ78 Yrkessvenska för Musikbranschen, Skriftlig 2
2X00EZ79 Yrkessvenska för Musikbranschen, Muntlig 1
2X00ER58 Psyykkinen valmentautuminen ja työhyvinvointi 1 2
2X00FA73 Psyykkinen valmentautuminen ja työhyvinvointi 2 2
2X00ER59 Taiteilijayrittäjyys ja urasuunnittelu 3
2X00ER60 Viestintätaidot ja tiedonhankinta 2
19MP-1005
Instrumenttipedagogin syventävä osaaminen

(Valitaan kaikki)

50
2X00ER61 Resitaali 1 15
2X00ER62 Instrumenttiosaaminen 2 15
2X00ER63 Resitaali 2 20
19MP-1006
Musiikinteoriapedagogin (laaja-alainen musiikkipedagogiikka) syventävä osaaminen

(Valitaan kaikki)

50
2X00EU20 Sävellystekniikat 1 5
2X00EU32 Musiikin johtamisen perusteet 5
2X00EU24 Varhaisiän musiikkikasvatus 5
2X00EU25 Musiikin alkuopetus 5
2X00EU26 Erilaiset oppijat 5
2X00EU27 Myöhäisiän musiikkikasvatus 5
2X00EU31 Tieto- ja viestintäteknologian musiikkipedagoginen soveltaminen 5
2X00EU28 Musiikin hahmottaminen 4 5
2X00EU30 Sovitus 5
2X00EU29 Musiikin hahmottaminen 5 5
19MP-1013
Musiikinteoriapedagogin (säveltäminen) syventävä osaaminen

(Valitaan kaikki)

50
2X00EU20 Sävellystekniikat 1 5
2X00EU21 Sävellystekniikat 2 5
2X00EU22 Sävellystekniikat 3 5
2X00EU23 Sävellystekniikat 4 5
2X00EU18 Säveltäminen 1 10
2X00EU19 Säveltäminen 2 10
2X00EU28 Musiikin hahmottaminen 4 5
2X00EU29 Musiikin hahmottaminen 5 5
19MP-1007
Kuoron- tai orkesterinjohdon syventävä osaaminen

(Valitaan opintopisteitä: 50)

50
2X00EU28 Musiikin hahmottaminen 4 5
2X00EU33 Kuoronjohto 1 10
2X00EU34 Kuoronjohto 2 10
2X00EU35 Kuoronjohto 3 10
2X00EU36 Kuoronjohto 4 15
2X00EU67 Orkesterinjohto 1 10
2X00EU68 Orkesterinjohto 2 10
2X00EU69 Orkesterinjohto 3 10
2X00EU70 Orkesterinjohto 4 15
19MP-1014
Vaihtoehtoiset ammattiosaamiset

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
19MP-1015
Vapaasti valittavat osaamiset

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
19MP-1012
Pedagoginen harjoittelu

(Valitaan kaikki)

20
2X00ET98 Pedagoginen harjoittelu 1 5
2X00ET99 Pedagoginen harjoittelu 2 5
2X00EU05 Pedagoginen harjoittelu 3 5
2X00EU06 Pedagoginen harjoittelu 4 5
19MP-1008
Instrumenttipedagogin harjoittelu

(Valitaan kaikki)

10
2X00EU07 Yhteismusisointi 1 5
2X00EU08 Yhteismusisointi 2 5
19MP-1009
Musiikinteoriapedagogin harjoittelu

(Valitaan kaikki)

10
2X00EU09 Sävellysprojekti 1 5
2X00EU10 Sävellysprojekti 2 5
19MP-1010
Kuoron- tai orkesterinjohdon harjoittelu

(Valitaan kaikki)

10
2X00EU12 Musiikin johtamisen projekti 1 5
2X00EU13 Musiikin johtamisen projekti 2 5
19MP-1011
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
2X00EU14 Opinnäytetyön suunnittelu 5
2X00EU15 Opinnäytetyön toteutus ja raportointi 10