Musiikkipedagogiikka 4Laajuus (5 op)
Tunnus: 2X00ER57
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri ikäisten oppijoiden kanssa ja osaa soveltaa opetuksessaan tavoitteiden kannalta olennaisimpia menetelmiä ja välineitä. Hänellä on valmiuksia kohdata työssään myös erilaisia oppijoita ja hän on tutustunut erityismusiikkikasvatukseen ja osaa etsiä siitä lisätietoa.
Opiskelija osaa toimia pedagogina digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Hän osaa toimia asiantuntijaroolissa huomioiden opettajan ammattietiikan ja hyödyntää työssään myös musiikkikasvatuksen tutkimusta. Hän on kehittynyt emotionaalisesti pedagogina ja kykenee kehittämään omaa työtään sekä toimimaan osana erilaisia tiimejä.
Opiskelijalla on tapahtumatuotantoon ja projektihallintaan liittyvää osaamista ja hän kykenee toteuttamaan yhteistyökumppaneiden kanssa omaan alaansa liittyvän projektin.
Substanssipedagogiikka:
Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla niin tiedollisesti kuin taidollisesti. Opiskelijalla on valmius toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ja hänella on kykyä toteuttaa projekti työelämäyhteydessä. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija pystyy toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohderyhmän mukaisesti. Opiskelija on omaksunut työelämätaitoja, yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja käyttää niitä työhyvinvointia edistävästi. Hän osaa toimia monikulttuurisessa ympäristössä.
Kuoronjohtopedagogiikka
Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille ja kuoromuodoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelija osaa toimia kuoromestarina ooppera- ja orkesterituotannoissa. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana on vahvistunut.
Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa korkeatasoisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille orkesterikokoonpanoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelija on syventänyt eri soittimien pedagogiikan tietämystään. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti orkesterinjohtajana on vahvistunut.
Sisältö
- asiantuntijaroolin muutokset erilaisissa oppimisympäristöissä
- kansallisiin ja kansainvälisiin verkostoihin tutustuminen
- tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen oppimisen mahdollistajana
- musiikkikasvatuksen tutkimukseen tutustuminen ja tiedon soveltaminen omaan työhön
- musiikkikasvatuksen saatavuuden parantaminen projektin keinoin
- oman ammattitaidon laajentaminen
Substanssipedagogiikka:
- ammatillisen koulutuksen asettamat vaatimukset opetukselle
- eri ikäisten ja tavoiteorientoituneiden oppijoiden opetuksen haasteet
- projektityöhön liittyvät tehtävät
- ohjaavan opettajan antamien tehtävien suorittaminen
- osallistuminen praktikum 4 -tunneille
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toteutukseen, toiminut työelämän kanssa toteutettavissa projekteissa ammatillisesti taitavasti ja reflektoinut omaa oppimistaan monipuolisesti niin yleisesti kuin substanssipedagogiikassa.
Hylätyssä suorituksessa jokin osa-alue ei ole toteutunut ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
10.06.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 09.05.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Matti Ruippo
- Susanna Vainio
- Seppo Planman
- Tiina Kaukinen
- Markus Hohti
- Teemu Salmi
- Heini Kärkkäinen
- Kirsti Vartiainen
- Roope Mäenpää
- Janne Malinen
- Mari Leppävuori
- Dimas Ruiz Santos
- Susanna Tenkanen-Lindeman
- Elina Orjatsalo
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Mari Leppävuori
Pienryhmät
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus, 3 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus, 1 op, RYHMÄ A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus, 1 op, RYHMÄ B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus, 1 op, RYHMÄ C (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Praktikum, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Pienryhmät
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus, 3 op
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus, 1 op, RYHMÄ A
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus, 1 op, RYHMÄ B
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus, 1 op, RYHMÄ C
- Praktikum, 1 op
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri ikäisten oppijoiden kanssa ja osaa soveltaa opetuksessaan tavoitteiden kannalta olennaisimpia menetelmiä ja välineitä. Hänellä on valmiuksia kohdata työssään myös erilaisia oppijoita ja hän on tutustunut erityismusiikkikasvatukseen ja osaa etsiä siitä lisätietoa.
Opiskelija osaa toimia pedagogina digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Hän osaa toimia asiantuntijaroolissa huomioiden opettajan ammattietiikan ja hyödyntää työssään myös musiikkikasvatuksen tutkimusta. Hän on kehittynyt emotionaalisesti pedagogina ja kykenee kehittämään omaa työtään sekä toimimaan osana erilaisia tiimejä.
Opiskelijalla on tapahtumatuotantoon ja projektihallintaan liittyvää osaamista ja hän kykenee toteuttamaan yhteistyökumppaneiden kanssa omaan alaansa liittyvän projektin.
Substanssipedagogiikka:
Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla niin tiedollisesti kuin taidollisesti. Opiskelijalla on valmius toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ja hänella on kykyä toteuttaa projekti työelämäyhteydessä. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija pystyy toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohderyhmän mukaisesti. Opiskelija on omaksunut työelämätaitoja, yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja käyttää niitä työhyvinvointia edistävästi. Hän osaa toimia monikulttuurisessa ympäristössä.
Kuoronjohtopedagogiikka
Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille ja kuoromuodoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelija osaa toimia kuoromestarina ooppera- ja orkesterituotannoissa. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana on vahvistunut.
Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa korkeatasoisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille orkesterikokoonpanoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelija on syventänyt eri soittimien pedagogiikan tietämystään. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti orkesterinjohtajana on vahvistunut.
Sisältö (OJ)
- asiantuntijaroolin muutokset erilaisissa oppimisympäristöissä
- kansallisiin ja kansainvälisiin verkostoihin tutustuminen
- tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen oppimisen mahdollistajana
- musiikkikasvatuksen tutkimukseen tutustuminen ja tiedon soveltaminen omaan työhön
- musiikkikasvatuksen saatavuuden parantaminen projektin keinoin
- oman ammattitaidon laajentaminen
Substanssipedagogiikka:
- ammatillisen koulutuksen asettamat vaatimukset opetukselle
- eri ikäisten ja tavoiteorientoituneiden oppijoiden opetuksen haasteet
- projektityöhön liittyvät tehtävät
- ohjaavan opettajan antamien tehtävien suorittaminen
- osallistuminen praktikum 4 -tunneille
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toteutukseen, toiminut työelämän kanssa toteutettavissa projekteissa ammatillisesti taitavasti ja reflektoinut omaa oppimistaan monipuolisesti niin yleisesti kuin substanssipedagogiikassa.
Hylätyssä suorituksessa jokin osa-alue ei ole toteutunut ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.
Aika ja paikka
Tulevaisuuden musiikinopettajuus 1, 3 op
Paikka: TAMK Pääkampus P2-02
Aikataulu:
To 5.9.2024 klo 12:00 - 14:15
To 12.9.2024 klo 12:00 - 14:15
To 19.9.2024 klo 12:00 - 14:15
To 26.9.2024 klo 12:00 - 14:15
To 10.10.2024 klo 12:00 - 14:15
Tulevaisuuden musiikinopettajuus 2, 1 op: RYHMÄAJAT??
Paikka: TAMK Pääkampus P2-07
Aikataulu:
To 9.1.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
To 9.1.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ B
To 9.1.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ C
To 16.1.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
To 16.1.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ B
To 16.1.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ C
To 23.1.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
To 30.1.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
To 30.1.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ B
To 30.1.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ C
To 6.2.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
To 13.2.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
To 13.2.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ B
To 13.2.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ C
To 20.2.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
To 20.2.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ B
To 20.2.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ C
To 27.2.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
To 6.3.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
To 6.3.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ B
To 6.3.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ C
Praktikum 1 op
Paikka: TAMK Pääkampus, Pianolaboratorio (Hämeenpuisto)
• Instrumenttipedagogit:
• Teoriapedagogit:
• Sävellyspedagogit:
• Kuoronjohtajat:
• Orkesterinjohtajat:
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.
Opintojakson toteutukseen osallistuvan opiskelijan kohdalla hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa opetuksessa sekä opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osaamisen osoittamisen (AHOT) kautta, hyväksytty suoritus edellyttää opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai osoittanut osaamistaan sovituilla tavoilla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Arviointimenetelminä itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan toteuttama arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tulevaisuuden musiikinopettajuus 1, 3 op
• Lähiopetus ryhmässä ja itsenäinen työskentely pienryhmässä
• Projektin suunnittelu, toteutus, esittely ja raportointi
Tulevaisuuden musiikinopettajuus 2, 1 op:
• Pienryhmäopetus
Praktikum 1 op
• Instrumenttipedagogit:
• Teoriapedagogit:
• Sävellyspedagogit:
• Kuoronjohtajat:
• Orkesterinjohtajat:
Oppimateriaalit
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi OPS
Muusta oppimateriaalista sovitaan erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h (1op = 27h opiskelijan työtä). Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät sovituilla toteutustavoilla.
Sisällön jaksotus
Lukuvuosi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Musiikin tutkinto-ohjelman järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu tapahtuu opintojakson tunneilla ja itsenäisesti. Työelämäyhteistyössä toteutettava projekti.
Lisätietoja opiskelijoille
Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.
Toteutus järjestetään tarvittaessa englanninkielisenä.
Lisätietoja opintojaksosta:
mari.leppavuori@tuni.fi
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 10.05.2024
Laajuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Susanna Ihanus
- Matti Ruippo
- Susanna Vainio
- Heini Kärkkäinen
- Petri Antikainen
- Tiina Kaukinen
- Jari Salmela
- Pekka Ahonen
- Mari Leppävuori
- Dimas Ruiz Santos
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Mari Leppävuori
Pienryhmät
- Praktikum 4, eri opettajia instrumenteittain, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus, syksy 3op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ C (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
20MUPEMusiikkipedagogi
Pienryhmät
- Praktikum 4, eri opettajia instrumenteittain, 1 op
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus, syksy 3op
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ A
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ B
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ C
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri ikäisten oppijoiden kanssa ja osaa soveltaa opetuksessaan tavoitteiden kannalta olennaisimpia menetelmiä ja välineitä. Hänellä on valmiuksia kohdata työssään myös erilaisia oppijoita ja hän on tutustunut erityismusiikkikasvatukseen ja osaa etsiä siitä lisätietoa.
Opiskelija osaa toimia pedagogina digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Hän osaa toimia asiantuntijaroolissa huomioiden opettajan ammattietiikan ja hyödyntää työssään myös musiikkikasvatuksen tutkimusta. Hän on kehittynyt emotionaalisesti pedagogina ja kykenee kehittämään omaa työtään sekä toimimaan osana erilaisia tiimejä.
Opiskelijalla on tapahtumatuotantoon ja projektihallintaan liittyvää osaamista ja hän kykenee toteuttamaan yhteistyökumppaneiden kanssa omaan alaansa liittyvän projektin.
Substanssipedagogiikka:
Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla niin tiedollisesti kuin taidollisesti. Opiskelijalla on valmius toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ja hänella on kykyä toteuttaa projekti työelämäyhteydessä. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija pystyy toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohderyhmän mukaisesti. Opiskelija on omaksunut työelämätaitoja, yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja käyttää niitä työhyvinvointia edistävästi. Hän osaa toimia monikulttuurisessa ympäristössä.
Kuoronjohtopedagogiikka
Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille ja kuoromuodoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelija osaa toimia kuoromestarina ooppera- ja orkesterituotannoissa. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana on vahvistunut.
Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa korkeatasoisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille orkesterikokoonpanoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelija on syventänyt eri soittimien pedagogiikan tietämystään. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti orkesterinjohtajana on vahvistunut.
Sisältö (OJ)
- asiantuntijaroolin muutokset erilaisissa oppimisympäristöissä
- kansallisiin ja kansainvälisiin verkostoihin tutustuminen
- tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen oppimisen mahdollistajana
- musiikkikasvatuksen tutkimukseen tutustuminen ja tiedon soveltaminen omaan työhön
- musiikkikasvatuksen saatavuuden parantaminen projektin keinoin
- oman ammattitaidon laajentaminen
Substanssipedagogiikka:
- ammatillisen koulutuksen asettamat vaatimukset opetukselle
- eri ikäisten ja tavoiteorientoituneiden oppijoiden opetuksen haasteet
- projektityöhön liittyvät tehtävät
- ohjaavan opettajan antamien tehtävien suorittaminen
- osallistuminen praktikum 4 -tunneille
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toteutukseen, toiminut työelämän kanssa toteutettavissa projekteissa ammatillisesti taitavasti ja reflektoinut omaa oppimistaan monipuolisesti niin yleisesti kuin substanssipedagogiikassa.
Hylätyssä suorituksessa jokin osa-alue ei ole toteutunut ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.
Aika ja paikka
Instrumenttipedagogi:
Seminaarityöskentely tapahtuu lukuvuoden syyskaudella, ohjattu havainnointi myös mielellään syyspainotteisesti. Pedagogisen verkoston projekti keväällä, helmi-maaliskuussa
TAMKin Musiikin toimipisteet, ohjattu havainnointimyös muissa musiikkioppilaitoksissa. Pedagogisen verkoston projekti erikseen sovitusti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaaritehtävien palautekeskustelut ja arviointi. Ohjatun havainnoinnin toteutumisen seuraaminen. Pedagogisen projektin palaute.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Instrumenttipedagogi:
Pedagoginen praktikum sisältäen osallistumisen seminaarityöskentelyyn, siihen liittyvien tehtävien tekemisen, sekä ohjatun havainnoinnin. Korkeakouluyhteisön opettajakoulutusten yhteinen seminaariin osallistuminen.
Oppimateriaalit
Instrumenttipedagogi:
Sovitaan erikseen ohjaavan opettajan johdolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Instrumenttipedagogi:
2 op
Sisällön jaksotus
Instrumenttipedagogi:
Pedagoginen praktikum (80 % läsnäolovelvollisuus), seminaarityöskentely syyslukukaudella, pedagogisen verkoston projekti keväällä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Instrumenttipedagogi:
Pedagogisen verkoston projekti keväällä.
Lisätietoja opiskelijoille
Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Instrumenttipedagogi:
Hyväksytty: Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaarityöskentelyyn ja suorittaa siihen liittyvät tehtävät, sekä ohjatun havainnoinnin.Pedagogisen verkoston projekti on työelämäkokemuksena ansiokkaasti hoidettu.
Hylätty:Yllämainitut osa-alueet eivät toteudu tai on huomattavan puutteellisesti toteutettu.
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 04.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Matti Ruippo
- Susanna Vainio
- Petri Antikainen
- Seppo Planman
- Jari Salmela
- Pekka Ahonen
- Jukka Iisakkila
- Musiikki Virtuaalihenkilö
- Tiina Kaukinen
- Heini Kärkkäinen
- Kalle Oittinen
- Roope Mäenpää
- Silva Koskela
- Susanna Tenkanen-Lindeman
- Tiina Kaukinen
- Markus Yli-Jokipii
- Hanna Hurskainen
Vastuuhenkilö
Jari Salmela
Pienryhmät
- Praktikum 4, eri opettajia instrumenteittain, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus, syksy 3op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät, RYHMÄ C (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
19MUPEMusiikkipedagogi
Pienryhmät
- Praktikum 4, eri opettajia instrumenteittain, 1 op
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus, syksy 3op
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ A
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät RYHMÄ B
- Tulevaisuuden musiikinopettajuus,1op, kevät, RYHMÄ C
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri ikäisten oppijoiden kanssa ja osaa soveltaa opetuksessaan tavoitteiden kannalta olennaisimpia menetelmiä ja välineitä. Hänellä on valmiuksia kohdata työssään myös erilaisia oppijoita ja hän on tutustunut erityismusiikkikasvatukseen ja osaa etsiä siitä lisätietoa.
Opiskelija osaa toimia pedagogina digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Hän osaa toimia asiantuntijaroolissa huomioiden opettajan ammattietiikan ja hyödyntää työssään myös musiikkikasvatuksen tutkimusta. Hän on kehittynyt emotionaalisesti pedagogina ja kykenee kehittämään omaa työtään sekä toimimaan osana erilaisia tiimejä.
Opiskelijalla on tapahtumatuotantoon ja projektihallintaan liittyvää osaamista ja hän kykenee toteuttamaan yhteistyökumppaneiden kanssa omaan alaansa liittyvän projektin.
Substanssipedagogiikka:
Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla niin tiedollisesti kuin taidollisesti. Opiskelijalla on valmius toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ja hänella on kykyä toteuttaa projekti työelämäyhteydessä. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija pystyy toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohderyhmän mukaisesti. Opiskelija on omaksunut työelämätaitoja, yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja käyttää niitä työhyvinvointia edistävästi. Hän osaa toimia monikulttuurisessa ympäristössä.
Kuoronjohtopedagogiikka
Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille ja kuoromuodoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelija osaa toimia kuoromestarina ooppera- ja orkesterituotannoissa. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana on vahvistunut.
Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa korkeatasoisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille orkesterikokoonpanoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelija on syventänyt eri soittimien pedagogiikan tietämystään. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti orkesterinjohtajana on vahvistunut.
Sisältö (OJ)
- asiantuntijaroolin muutokset erilaisissa oppimisympäristöissä
- kansallisiin ja kansainvälisiin verkostoihin tutustuminen
- tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen oppimisen mahdollistajana
- musiikkikasvatuksen tutkimukseen tutustuminen ja tiedon soveltaminen omaan työhön
- musiikkikasvatuksen saatavuuden parantaminen projektin keinoin
- oman ammattitaidon laajentaminen
Substanssipedagogiikka:
- ammatillisen koulutuksen asettamat vaatimukset opetukselle
- eri ikäisten ja tavoiteorientoituneiden oppijoiden opetuksen haasteet
- projektityöhön liittyvät tehtävät
- ohjaavan opettajan antamien tehtävien suorittaminen
- osallistuminen praktikum 4 -tunneille
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toteutukseen, toiminut työelämän kanssa toteutettavissa projekteissa ammatillisesti taitavasti ja reflektoinut omaa oppimistaan monipuolisesti niin yleisesti kuin substanssipedagogiikassa.
Hylätyssä suorituksessa jokin osa-alue ei ole toteutunut ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.
Aika ja paikka
Instrumenttipedagogi:
Seminaarityöskentely tapahtuu lukuvuoden syyskaudella, ohjattu havainnointi myös mielellään syyspainotteisesti. Pedagogisen verkoston projekti keväällä, helmi-maaliskuussa
TAMKin Musiikin toimipisteet, ohjattu havainnointimyös muissa musiikkioppilaitoksissa. Pedagogisen verkoston projekti erikseen sovitusti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaaritehtävien palautekeskustelut ja arviointi. Ohjatun havainnoinnin toteutumisen seuraaminen. Pedagogisen projektin palaute.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Instrumenttipedagogi:
Pedagoginen praktikum sisältäen osallistumisen seminaarityöskentelyyn, siihen liittyvien tehtävien tekemisen, sekä ohjatun havainnoinnin. Korkeakouluyhteisön opettajakoulutusten yhteinen seminaariin osallistuminen.
Oppimateriaalit
Instrumenttipedagogi:
Sovitaan erikseen ohjaavan opettajan johdolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Instrumenttipedagogi:
2 op
Sisällön jaksotus
Instrumenttipedagogi:
Pedagoginen praktikum (80 % läsnäolovelvollisuus), seminaarityöskentely syyslukukaudella, pedagogisen verkoston projekti keväällä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Instrumenttipedagogi:
Pedagogisen verkoston projekti keväällä.
Lisätietoja opiskelijoille
--
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Instrumenttipedagogi:
Hyväksytty: Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaarityöskentelyyn ja suorittaa siihen liittyvät tehtävät, sekä ohjatun havainnoinnin.Pedagogisen verkoston projekti on työelämäkokemuksena ansiokkaasti hoidettu.
Hylätty:Yllämainitut osa-alueet eivät toteudu tai on huomattavan puutteellisesti toteutettu.