Siirry suoraan sisältöön

AV-sisällön kehittäminen ja konseptointiLaajuus (5 op)

Tunnus: 2E00EW67

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää median eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja tarpeet. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Hän osaa konseptoida sisältöjä. Opiskelija ymmärtää audiovisuaalisten tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata ideansa.

Sisältö

Dramaturgian perusteet ja konseptikehitys. Kohderyhmien ja julkaisualustojen analyysi. Rahoitus ja budjetointi. Pitchaus-harjoitukset.

Esitietovaatimukset

Media-alan tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden opinnot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on mukana opetuksessa ja tekee annetut tehtävät. Hän tunnistaa eri julkaisualustoja ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä tyydyttävästi. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia tyydyttävästi. Opiskelija tuntee av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata idean ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät. Opiskelija tuntee eri julkaisualustat ja niiden ominaispiirteet sekä osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä. Hän ymmärtää dramaturgian merkityksen konseptien ja sisältöjen kehittelyssä. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija ymmärtää av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja käyttää niitä harjoitustöissä ohjatulla tavalla. Opiskelija osaa pitchata idean mielenkiinnon herättävällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa annetut tehtävät erinomaisesti. Opiskelija tuntee eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä niiden tarpeet huomioon ottaen ja dramaturgisia periaatteita noudattaen. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä tuottajan näkökulmasta sekä pohtia niiden toteuttamismahdollisuuksia monipuolisesti asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija osaa soveltaa tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin osaamista monipuolisesti ja perustellusti. Hän osaa pitchata idean erityisellä luovuudella ja omaperäisyydellä.

Ilmoittautumisaika

11.12.2023 - 08.02.2024

Ajoitus

07.02.2024 - 10.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Janne Heinonen
  • Media-ala Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö

Leena Mäkelä

Ryhmät
  • 22MA
    Medianomi (AMK) 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija ymmärtää median eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja tarpeet. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Hän osaa konseptoida sisältöjä. Opiskelija ymmärtää audiovisuaalisten tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata ideansa.

Sisältö (OJ)

Dramaturgian perusteet ja konseptikehitys. Kohderyhmien ja julkaisualustojen analyysi. Rahoitus ja budjetointi. Pitchaus-harjoitukset.

Esitietovaatimukset (OJ)

Media-alan tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden opinnot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on mukana opetuksessa ja tekee annetut tehtävät. Hän tunnistaa eri julkaisualustoja ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä tyydyttävästi. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia tyydyttävästi. Opiskelija tuntee av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata idean ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät. Opiskelija tuntee eri julkaisualustat ja niiden ominaispiirteet sekä osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä. Hän ymmärtää dramaturgian merkityksen konseptien ja sisältöjen kehittelyssä. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija ymmärtää av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja käyttää niitä harjoitustöissä ohjatulla tavalla. Opiskelija osaa pitchata idean mielenkiinnon herättävällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa annetut tehtävät erinomaisesti. Opiskelija tuntee eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä niiden tarpeet huomioon ottaen ja dramaturgisia periaatteita noudattaen. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä tuottajan näkökulmasta sekä pohtia niiden toteuttamismahdollisuuksia monipuolisesti asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija osaa soveltaa tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin osaamista monipuolisesti ja perustellusti. Hän osaa pitchata idean erityisellä luovuudella ja omaperäisyydellä.

Aika ja paikka

Toteutus viikoilla 6-19 ti, ke tai to, lomittain muiden tuotannon ammattiopintojen kanssa. Osa kerroista itsenäistä työskentelyä. Tarkempi aikataulu julkaistaan tammi-helmikuun vaihteessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen, ryhmätyö ja tehtävien tekeminen ajallaan ja laadukkaasti.
Tarkemmat arviointiin vaaditut osatehtävät julkaistaan kurssin alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Asiantuntijavieraita ja esimerkkejä erilaisista tuotannoista ja konsepteista. Omien ideoiden ja konseptien työstämistä ryhmissä. Pitsausharjoituksia.

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuutta:
Järvilehto, Paavo & Järvilehto, Lauri. Pim! Olet luova
Curran Bernard, Sheila. Documentary Storytelling: Creative Nonfiction on Screen
Landau, Neil. TV Writing on Demand : Creating Great Content in the Digital Era
Bryant, Andy & Mawer, Charlie. The TV Brand Builders : How to Win Audiences and Influence Viewers

Muut lukuvinkit ja materiaalit julkaistaan kurssin Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus- ja tapaamiskerrat n. 52h
Itsenäinen työskentely, tehtävät: 30 h
Oman konseptin kehittely n. 52h

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 08.02.2023

Ajoitus

06.02.2023 - 19.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 20

Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Media-ala Virtuaalihenkilö
  • Helena Ruohotie
Vastuuhenkilö

Helena Ruohotie

Ryhmät
  • 21MA
    Medianomi (AMK) 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija ymmärtää median eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja tarpeet. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Hän osaa konseptoida sisältöjä. Opiskelija ymmärtää audiovisuaalisten tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata ideansa.

Sisältö (OJ)

Dramaturgian perusteet ja konseptikehitys. Kohderyhmien ja julkaisualustojen analyysi. Rahoitus ja budjetointi. Pitchaus-harjoitukset.

Esitietovaatimukset (OJ)

Media-alan tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden opinnot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on mukana opetuksessa ja tekee annetut tehtävät. Hän tunnistaa eri julkaisualustoja ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä tyydyttävästi. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia tyydyttävästi. Opiskelija tuntee av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata idean ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät. Opiskelija tuntee eri julkaisualustat ja niiden ominaispiirteet sekä osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä. Hän ymmärtää dramaturgian merkityksen konseptien ja sisältöjen kehittelyssä. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija ymmärtää av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja käyttää niitä harjoitustöissä ohjatulla tavalla. Opiskelija osaa pitchata idean mielenkiinnon herättävällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa annetut tehtävät erinomaisesti. Opiskelija tuntee eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä niiden tarpeet huomioon ottaen ja dramaturgisia periaatteita noudattaen. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä tuottajan näkökulmasta sekä pohtia niiden toteuttamismahdollisuuksia monipuolisesti asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija osaa soveltaa tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin osaamista monipuolisesti ja perustellusti. Hän osaa pitchata idean erityisellä luovuudella ja omaperäisyydellä.

Aika ja paikka

Kurssin aloituskerta on keskiviikkona 15.2. klo 9.30-15, tilassa 40013.
Kurssin muut kokoontumiset keskiviikkoisin (viikot 6-18) klo 9-16 välillä, osa kerroista itsenäistä työskentelyä. Tarkempi aikataulu tuotannon ammattiopintojen yhteisellä Moodle-alustalla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Asiantuntijavieraita ja esimerkkejä erilaisista tuotannoista ja konsepteista. Omien ideoiden ja konseptien työstämistä ryhmissä. Pitsausharjoituksia.

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuutta:
Järvilehto, Paavo & Järvilehto, Lauri. Pim! Olet luova
Curran Bernard, Sheila. Documentary Storytelling: Creative Nonfiction on Screen
Landau, Neil. TV Writing on Demand : Creating Great Content in the Digital Era
Bryant, Andy & Mawer, Charlie. The TV Brand Builders : How to Win Audiences and Influence Viewers

Muut lukuvinkit ja materiaalit julkaistaan kurssin Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus- ja tapaamiskerrat n. 52h
Itsenäinen työskentely, tehtävät: 30 h
Oman konseptin kehittely n. 52h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mukana ulkopuolinen yhteistyökumppani (Yle Asia), jolle pitsataan kurssin aikana kehiteltyjä sisältöjä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssille otetaan mukaan 0-5 avoimen amkin tai ristiinopiskelijaa riippuen ryhmän koosta.

Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

24.01.2022 - 29.04.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 20

Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Media-ala Virtuaalihenkilö
  • Helena Ruohotie
Vastuuhenkilö

Leena Mäkelä

Ryhmät
  • 20MA
    Medianomi (AMK) 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija ymmärtää median eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja tarpeet. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Hän osaa konseptoida sisältöjä. Opiskelija ymmärtää audiovisuaalisten tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata ideansa.

Sisältö (OJ)

Dramaturgian perusteet ja konseptikehitys. Kohderyhmien ja julkaisualustojen analyysi. Rahoitus ja budjetointi. Pitchaus-harjoitukset.

Esitietovaatimukset (OJ)

Media-alan tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden opinnot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on mukana opetuksessa ja tekee annetut tehtävät. Hän tunnistaa eri julkaisualustoja ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä tyydyttävästi. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia tyydyttävästi. Opiskelija tuntee av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata idean ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät. Opiskelija tuntee eri julkaisualustat ja niiden ominaispiirteet sekä osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä. Hän ymmärtää dramaturgian merkityksen konseptien ja sisältöjen kehittelyssä. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija ymmärtää av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja käyttää niitä harjoitustöissä ohjatulla tavalla. Opiskelija osaa pitchata idean mielenkiinnon herättävällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa annetut tehtävät erinomaisesti. Opiskelija tuntee eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä niiden tarpeet huomioon ottaen ja dramaturgisia periaatteita noudattaen. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä tuottajan näkökulmasta sekä pohtia niiden toteuttamismahdollisuuksia monipuolisesti asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija osaa soveltaa tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin osaamista monipuolisesti ja perustellusti. Hän osaa pitchata idean erityisellä luovuudella ja omaperäisyydellä.

Aika ja paikka

Ammattiopinnot alkavat viikolla 6.
Tuotannon opintojen yhteinen aloitus ke 16.2., seuraavat tapaamiskerrat 16.-17.2., 9.3., 16.3., 30.3., 13.4. sekä 17.4.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Asiantuntijavieraita ja esimerkkejä erilaisista tuotannoista. Omien ideoiden ja konseptien työstämistä ryhmissä. Pitsausharjoitus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus- ja tapaamiskerrat n. 52h
Itsenäinen työskentely, tehtävät: 27 h
Oman konseptin kehittely n. 52h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mukana ulkopuolinen yhteistyökumppani (Yle Asia), jolle pitsataan kurssin aikana kehiteltyjä sisältöjä.

Lisätietoja opiskelijoille

Lähi-/etäopetuksen osalta päätöksiä tehdään helmikuun alussa.