AV-sisällön kehittäminen ja konseptointiLaajuus (5 op)
Tunnus: 2E00EW67
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää median eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja tarpeet. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Hän osaa konseptoida sisältöjä. Opiskelija ymmärtää audiovisuaalisten tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata ideansa.
Sisältö
Dramaturgian perusteet ja konseptikehitys. Kohderyhmien ja julkaisualustojen analyysi. Rahoitus ja budjetointi. Pitchaus-harjoitukset.
Esitietovaatimukset
Media-alan tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden opinnot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on mukana opetuksessa ja tekee annetut tehtävät. Hän tunnistaa eri julkaisualustoja ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä tyydyttävästi. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia tyydyttävästi. Opiskelija tuntee av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata idean ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät. Opiskelija tuntee eri julkaisualustat ja niiden ominaispiirteet sekä osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä. Hän ymmärtää dramaturgian merkityksen konseptien ja sisältöjen kehittelyssä. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija ymmärtää av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja käyttää niitä harjoitustöissä ohjatulla tavalla. Opiskelija osaa pitchata idean mielenkiinnon herättävällä tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa annetut tehtävät erinomaisesti. Opiskelija tuntee eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä niiden tarpeet huomioon ottaen ja dramaturgisia periaatteita noudattaen. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä tuottajan näkökulmasta sekä pohtia niiden toteuttamismahdollisuuksia monipuolisesti asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija osaa soveltaa tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin osaamista monipuolisesti ja perustellusti. Hän osaa pitchata idean erityisellä luovuudella ja omaperäisyydellä.
Ilmoittautumisaika
11.12.2023 - 08.02.2024
Ajoitus
07.02.2024 - 10.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Janne Heinonen
- Media-ala Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
22MAMedianomi (AMK) 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ymmärtää median eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja tarpeet. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Hän osaa konseptoida sisältöjä. Opiskelija ymmärtää audiovisuaalisten tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata ideansa.
Sisältö (OJ)
Dramaturgian perusteet ja konseptikehitys. Kohderyhmien ja julkaisualustojen analyysi. Rahoitus ja budjetointi. Pitchaus-harjoitukset.
Esitietovaatimukset (OJ)
Media-alan tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden opinnot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on mukana opetuksessa ja tekee annetut tehtävät. Hän tunnistaa eri julkaisualustoja ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä tyydyttävästi. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia tyydyttävästi. Opiskelija tuntee av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata idean ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät. Opiskelija tuntee eri julkaisualustat ja niiden ominaispiirteet sekä osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä. Hän ymmärtää dramaturgian merkityksen konseptien ja sisältöjen kehittelyssä. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija ymmärtää av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja käyttää niitä harjoitustöissä ohjatulla tavalla. Opiskelija osaa pitchata idean mielenkiinnon herättävällä tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa annetut tehtävät erinomaisesti. Opiskelija tuntee eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä niiden tarpeet huomioon ottaen ja dramaturgisia periaatteita noudattaen. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä tuottajan näkökulmasta sekä pohtia niiden toteuttamismahdollisuuksia monipuolisesti asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija osaa soveltaa tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin osaamista monipuolisesti ja perustellusti. Hän osaa pitchata idean erityisellä luovuudella ja omaperäisyydellä.
Aika ja paikka
Toteutus viikoilla 6-19 ti, ke tai to, lomittain muiden tuotannon ammattiopintojen kanssa. Osa kerroista itsenäistä työskentelyä. Tarkempi aikataulu julkaistaan tammi-helmikuun vaihteessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen, ryhmätyö ja tehtävien tekeminen ajallaan ja laadukkaasti.
Tarkemmat arviointiin vaaditut osatehtävät julkaistaan kurssin alkaessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Asiantuntijavieraita ja esimerkkejä erilaisista tuotannoista ja konsepteista. Omien ideoiden ja konseptien työstämistä ryhmissä. Pitsausharjoituksia.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuutta:
Järvilehto, Paavo & Järvilehto, Lauri. Pim! Olet luova
Curran Bernard, Sheila. Documentary Storytelling: Creative Nonfiction on Screen
Landau, Neil. TV Writing on Demand : Creating Great Content in the Digital Era
Bryant, Andy & Mawer, Charlie. The TV Brand Builders : How to Win Audiences and Influence Viewers
Muut lukuvinkit ja materiaalit julkaistaan kurssin Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus- ja tapaamiskerrat n. 52h
Itsenäinen työskentely, tehtävät: 30 h
Oman konseptin kehittely n. 52h
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 08.02.2023
Ajoitus
06.02.2023 - 19.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 20
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Media-ala Virtuaalihenkilö
- Helena Ruohotie
Vastuuhenkilö
Helena Ruohotie
Ryhmät
-
21MAMedianomi (AMK) 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ymmärtää median eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja tarpeet. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Hän osaa konseptoida sisältöjä. Opiskelija ymmärtää audiovisuaalisten tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata ideansa.
Sisältö (OJ)
Dramaturgian perusteet ja konseptikehitys. Kohderyhmien ja julkaisualustojen analyysi. Rahoitus ja budjetointi. Pitchaus-harjoitukset.
Esitietovaatimukset (OJ)
Media-alan tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden opinnot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on mukana opetuksessa ja tekee annetut tehtävät. Hän tunnistaa eri julkaisualustoja ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä tyydyttävästi. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia tyydyttävästi. Opiskelija tuntee av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata idean ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät. Opiskelija tuntee eri julkaisualustat ja niiden ominaispiirteet sekä osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä. Hän ymmärtää dramaturgian merkityksen konseptien ja sisältöjen kehittelyssä. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija ymmärtää av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja käyttää niitä harjoitustöissä ohjatulla tavalla. Opiskelija osaa pitchata idean mielenkiinnon herättävällä tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa annetut tehtävät erinomaisesti. Opiskelija tuntee eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä niiden tarpeet huomioon ottaen ja dramaturgisia periaatteita noudattaen. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä tuottajan näkökulmasta sekä pohtia niiden toteuttamismahdollisuuksia monipuolisesti asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija osaa soveltaa tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin osaamista monipuolisesti ja perustellusti. Hän osaa pitchata idean erityisellä luovuudella ja omaperäisyydellä.
Aika ja paikka
Kurssin aloituskerta on keskiviikkona 15.2. klo 9.30-15, tilassa 40013.
Kurssin muut kokoontumiset keskiviikkoisin (viikot 6-18) klo 9-16 välillä, osa kerroista itsenäistä työskentelyä. Tarkempi aikataulu tuotannon ammattiopintojen yhteisellä Moodle-alustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Asiantuntijavieraita ja esimerkkejä erilaisista tuotannoista ja konsepteista. Omien ideoiden ja konseptien työstämistä ryhmissä. Pitsausharjoituksia.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuutta:
Järvilehto, Paavo & Järvilehto, Lauri. Pim! Olet luova
Curran Bernard, Sheila. Documentary Storytelling: Creative Nonfiction on Screen
Landau, Neil. TV Writing on Demand : Creating Great Content in the Digital Era
Bryant, Andy & Mawer, Charlie. The TV Brand Builders : How to Win Audiences and Influence Viewers
Muut lukuvinkit ja materiaalit julkaistaan kurssin Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus- ja tapaamiskerrat n. 52h
Itsenäinen työskentely, tehtävät: 30 h
Oman konseptin kehittely n. 52h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mukana ulkopuolinen yhteistyökumppani (Yle Asia), jolle pitsataan kurssin aikana kehiteltyjä sisältöjä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssille otetaan mukaan 0-5 avoimen amkin tai ristiinopiskelijaa riippuen ryhmän koosta.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
24.01.2022 - 29.04.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 20
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Media-ala Virtuaalihenkilö
- Helena Ruohotie
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
20MAMedianomi (AMK) 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ymmärtää median eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja tarpeet. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Hän osaa konseptoida sisältöjä. Opiskelija ymmärtää audiovisuaalisten tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata ideansa.
Sisältö (OJ)
Dramaturgian perusteet ja konseptikehitys. Kohderyhmien ja julkaisualustojen analyysi. Rahoitus ja budjetointi. Pitchaus-harjoitukset.
Esitietovaatimukset (OJ)
Media-alan tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden opinnot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on mukana opetuksessa ja tekee annetut tehtävät. Hän tunnistaa eri julkaisualustoja ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä tyydyttävästi. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia tyydyttävästi. Opiskelija tuntee av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata idean ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät. Opiskelija tuntee eri julkaisualustat ja niiden ominaispiirteet sekä osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä. Hän ymmärtää dramaturgian merkityksen konseptien ja sisältöjen kehittelyssä. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija ymmärtää av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja käyttää niitä harjoitustöissä ohjatulla tavalla. Opiskelija osaa pitchata idean mielenkiinnon herättävällä tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa annetut tehtävät erinomaisesti. Opiskelija tuntee eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä niiden tarpeet huomioon ottaen ja dramaturgisia periaatteita noudattaen. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä tuottajan näkökulmasta sekä pohtia niiden toteuttamismahdollisuuksia monipuolisesti asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija osaa soveltaa tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin osaamista monipuolisesti ja perustellusti. Hän osaa pitchata idean erityisellä luovuudella ja omaperäisyydellä.
Aika ja paikka
Ammattiopinnot alkavat viikolla 6.
Tuotannon opintojen yhteinen aloitus ke 16.2., seuraavat tapaamiskerrat 16.-17.2., 9.3., 16.3., 30.3., 13.4. sekä 17.4.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Asiantuntijavieraita ja esimerkkejä erilaisista tuotannoista. Omien ideoiden ja konseptien työstämistä ryhmissä. Pitsausharjoitus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus- ja tapaamiskerrat n. 52h
Itsenäinen työskentely, tehtävät: 27 h
Oman konseptin kehittely n. 52h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mukana ulkopuolinen yhteistyökumppani (Yle Asia), jolle pitsataan kurssin aikana kehiteltyjä sisältöjä.
Lisätietoja opiskelijoille
Lähi-/etäopetuksen osalta päätöksiä tehdään helmikuun alussa.