Siirry suoraan sisältöön

AV-sisällön kehittäminen ja konseptointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2E00EW67-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 08.02.2023

Ajoitus

06.02.2023 - 19.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 20

Koulutus

  • Media-alan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Media-ala Virtuaalihenkilö
  • Helena Ruohotie

Vastuuhenkilö

Helena Ruohotie

Ryhmät

  • 21MA
    Medianomi (AMK) 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija ymmärtää median eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja tarpeet. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Hän osaa konseptoida sisältöjä. Opiskelija ymmärtää audiovisuaalisten tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata ideansa.

Sisältö (OJ)

Dramaturgian perusteet ja konseptikehitys. Kohderyhmien ja julkaisualustojen analyysi. Rahoitus ja budjetointi. Pitchaus-harjoitukset.

Esitietovaatimukset (OJ)

Media-alan tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden opinnot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on mukana opetuksessa ja tekee annetut tehtävät. Hän tunnistaa eri julkaisualustoja ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä tyydyttävästi. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia tyydyttävästi. Opiskelija tuntee av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja osaa pitchata idean ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät. Opiskelija tuntee eri julkaisualustat ja niiden ominaispiirteet sekä osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä. Hän ymmärtää dramaturgian merkityksen konseptien ja sisältöjen kehittelyssä. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksia asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija ymmärtää av-tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin perusteet ja käyttää niitä harjoitustöissä ohjatulla tavalla. Opiskelija osaa pitchata idean mielenkiinnon herättävällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa annetut tehtävät erinomaisesti. Opiskelija tuntee eri julkaisualustojen ominaispiirteet ja osaa kehittää niihin sopivaa sisältöä niiden tarpeet huomioon ottaen ja dramaturgisia periaatteita noudattaen. Hän osaa arvioida erilaisia ideoita ja sisältöjä tuottajan näkökulmasta sekä pohtia niiden toteuttamismahdollisuuksia monipuolisesti asiakas- ja yleisölähtöisesti. Opiskelija osaa soveltaa tuotantojen rahoittamisen ja budjetoinnin osaamista monipuolisesti ja perustellusti. Hän osaa pitchata idean erityisellä luovuudella ja omaperäisyydellä.

Aika ja paikka

Kurssin aloituskerta on keskiviikkona 15.2. klo 9.30-15, tilassa 40013.
Kurssin muut kokoontumiset keskiviikkoisin (viikot 6-18) klo 9-16 välillä, osa kerroista itsenäistä työskentelyä. Tarkempi aikataulu tuotannon ammattiopintojen yhteisellä Moodle-alustalla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Asiantuntijavieraita ja esimerkkejä erilaisista tuotannoista ja konsepteista. Omien ideoiden ja konseptien työstämistä ryhmissä. Pitsausharjoituksia.

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuutta:
Järvilehto, Paavo & Järvilehto, Lauri. Pim! Olet luova
Curran Bernard, Sheila. Documentary Storytelling: Creative Nonfiction on Screen
Landau, Neil. TV Writing on Demand : Creating Great Content in the Digital Era
Bryant, Andy & Mawer, Charlie. The TV Brand Builders : How to Win Audiences and Influence Viewers

Muut lukuvinkit ja materiaalit julkaistaan kurssin Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus- ja tapaamiskerrat n. 52h
Itsenäinen työskentely, tehtävät: 30 h
Oman konseptin kehittely n. 52h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mukana ulkopuolinen yhteistyökumppani (Yle Asia), jolle pitsataan kurssin aikana kehiteltyjä sisältöjä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssille otetaan mukaan 0-5 avoimen amkin tai ristiinopiskelijaa riippuen ryhmän koosta.