Siirry suoraan sisältöön

Elokuvan dramaturginen analyysiLaajuus (5 op)

Tunnus: 2E00EW65

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi. Hän osaa analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa ja tunnistaa eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa.

Sisältö

Luennot ja näytteet. Harjoitus: feature-elokuvan kohtauskohtainen purku ja dramaturginen analyysi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida tyydyttävästi, miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut tyydyttävästi, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tyydyttävästi tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelijan osoittama kiinnostus, argumentointi- ja keskustelukyky ovat laimeaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut hyvin, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut erinomaisesti, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut erinomaisesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut erinomaista kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.

Ilmoittautumisaika

16.07.2024 - 14.08.2024

Ajoitus

15.08.2024 - 21.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

45 - 55

Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Teppo Nuutinen
  • Arto Koskinen
Vastuuhenkilö

Arto Koskinen

Ryhmät
  • 23MA
    Medianomi (AMK) 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi. Hän osaa analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa ja tunnistaa eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa.

Sisältö (OJ)

Luennot ja näytteet. Harjoitus: feature-elokuvan kohtauskohtainen purku ja dramaturginen analyysi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida tyydyttävästi, miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut tyydyttävästi, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tyydyttävästi tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelijan osoittama kiinnostus, argumentointi- ja keskustelukyky ovat laimeaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut hyvin, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut erinomaisesti, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut erinomaisesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut erinomaista kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.

Aika ja paikka

Periodi 1
Viikot 36 – 40
Perjantait 8.30-12 (Koko luokka yhdessä)


Periodi 2
Viikot 43– 48: Maanantait ja perjantait 8.30 – 12.00 (Maanantaisin puoli luokkaa ja perjantaisin puoli luokkaa)

HUOM! Viikolla 49 maanantaina kummatkin ryhmät yhtäaikaa eri tiloissa itsenäisyyspäivän vuoksi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aktivoivat kirjoitustehtävät
Ongelmalähtöinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opetuskeskustelu
Esitelmät
Argumentointi

Oppimateriaalit

Ensimmäisillä luennoilla (viikot 36-40) powerpoint-muodossa annettu analyysimalli sekä pohja analyysin tekemiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

60% luentoa, yhdessä analysointia ja analysoinnin luentoa.
40% omaa analyysin tekoa ja toisen ryhmän opponoinnin valmistelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 08.09.2023

Ajoitus

11.08.2023 - 20.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 55

Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Teppo Nuutinen
  • Arto Koskinen
Vastuuhenkilö

Arto Koskinen

Ryhmät
  • 22MA
    Medianomi (AMK) 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi. Hän osaa analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa ja tunnistaa eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa.

Sisältö (OJ)

Luennot ja näytteet. Harjoitus: feature-elokuvan kohtauskohtainen purku ja dramaturginen analyysi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida tyydyttävästi, miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut tyydyttävästi, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tyydyttävästi tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelijan osoittama kiinnostus, argumentointi- ja keskustelukyky ovat laimeaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut hyvin, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut erinomaisesti, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut erinomaisesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut erinomaista kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.

Aika ja paikka

Periodi 1
Viikot 36 – 40
Perjantait 8.30-12 (Koko luokka yhdessä)

Viikoilla 41 ja 43 ei kontaktiopetusta.

Periodi 2
Viikot 44– 49: Maanantait ja perjantait 8.30 – 12.00 (Maanantaisin puoli luokkaa ja perjantaisin puoli luokkaa)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aktivoivat kirjoitustehtävät
Ongelmalähtöinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opetuskeskustelu
Esitelmät
Argumentointi

Oppimateriaalit

Ensimmäisillä luennoilla (viikot 36-40) powerpoint-muodossa annettu analyysimalli sekä pohja analyysin tekemiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

60% luentoa, yhdessä analysointia ja analysoinnin luentoa.
40% omaa analyysin tekoa ja toisen ryhmän opponoinnin valmistelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Periodi 1
Viikot 36 – 40
Perjantait 8.30-12 (Koko luokka yhdessä)

Viikoilla 41 ja 43 ei kontaktiopetusta.

Periodi 2
Viikot 44– 49: Maanantait ja perjantait 8.30 – 12.00 (Maanantaisin puoli luokkaa ja perjantaisin puoli luokkaa)

Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 16.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 21.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Teppo Nuutinen
  • Arto Koskinen
Vastuuhenkilö

Leena Mäkelä

Ryhmät
  • 21MA
    Medianomi (AMK) 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi. Hän osaa analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa ja tunnistaa eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa.

Sisältö (OJ)

Luennot ja näytteet. Harjoitus: feature-elokuvan kohtauskohtainen purku ja dramaturginen analyysi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida tyydyttävästi, miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut tyydyttävästi, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tyydyttävästi tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelijan osoittama kiinnostus, argumentointi- ja keskustelukyky ovat laimeaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut hyvin, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut erinomaisesti, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut erinomaisesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut erinomaista kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.

Aika ja paikka

Viikot 36 – 50 (Periodit 1 ja 2)
Viikolla 43 ei opetusta.
Viikot 36 – 41: Perjantait 8.30 – 12.00 (Koko luokka yhdessä)
Viikot 44 – 50: Maanantait ja perjantait 8.30 – 12.00 (Maanantaisin puoli luokkaa ja perjantaisin puoli luokkaa)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Suomeksi
Aktivoivat kirjoitustehtävät
Ongelmalähtöinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opetuskeskustelu
Esitelmät
Argumentointi

Oppimateriaalit

Ensimmäisillä luennoilla (viikot 36-41) powerpoint-muodossa annettu analyysimalli sekä pohja analyysin tekemiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

130h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

60% luentoa, yhdessä analysointia ja analysoinnin luentoa.
40% omaa analyysin tekoa ja toisen ryhmän opponoinnin valmistelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Viikot 36 – 50 (Periodit 1 ja 2)
Viikolla 43 ei opetusta.
Viikot 36 – 41: Perjantait 8.30 – 12.00 (Koko luokka yhdessä)
Viikot 44 – 50: Maanantait ja perjantait 8.30 – 12.00 (Maanantaisin puoli luokkaa ja perjantaisin puoli luokkaa)