Elokuvan dramaturginen analyysi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2E00EW65-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.07.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
15.08.2024 - 21.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
45 - 55
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Teppo Nuutinen
- Arto Koskinen
Vastuuhenkilö
Arto Koskinen
Ryhmät
-
23MAMedianomi (AMK) 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi. Hän osaa analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa ja tunnistaa eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa.
Sisältö (OJ)
Luennot ja näytteet. Harjoitus: feature-elokuvan kohtauskohtainen purku ja dramaturginen analyysi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida tyydyttävästi, miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut tyydyttävästi, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tyydyttävästi tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelijan osoittama kiinnostus, argumentointi- ja keskustelukyky ovat laimeaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut hyvin, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut erinomaisesti, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut erinomaisesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut erinomaista kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.
Aika ja paikka
Periodi 1
Viikot 36 – 40
Perjantait 8.30-12 (Koko luokka yhdessä)
Periodi 2
Viikot 43–44, 46-49: Maanantait ja perjantait 8.30 – 12.00 (Maanantaisin puoli luokkaa ja perjantaisin puoli luokkaa)
HUOM! Viikolla 45 ei ole elokuva-analyysia.
HUOM! Viikolla 49 maanantaina kummatkin ryhmät yhtäaikaa eri tiloissa itsenäisyyspäivän vuoksi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aktivoivat kirjoitustehtävät
Ongelmalähtöinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opetuskeskustelu
Esitelmät
Argumentointi
Oppimateriaalit
Ensimmäisillä luennoilla (viikot 36-40) powerpoint-muodossa annettu analyysimalli sekä pohja analyysin tekemiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
60% luentoa, yhdessä analysointia ja analysoinnin luentoa.
40% omaa analyysin tekoa ja toisen ryhmän opponoinnin valmistelua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.