Siirry suoraan sisältöön

Omakohtainen kokemus ja käsikirjoittaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 2E00GL91

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan kykyä hyödyntää omaa kulttuurista ympäristöään aiheiden valinnassa ja kykyä hallita monipuolisesti erilaisia käsikirjoituksen rakenteen muodostamisen metodeja.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa hyödyntää kulttuurista ympäristöään ja havaintomaailmaansa aiheiden valinnassa ja käsikirjoittamisessa
- tunnistaa kolmen näytöksen mallin
- osaa jäsentää käsikirjoituksensa näytöksiin, jaksoihin ja kohtauksiin sekä määritellä niiden dramaturgiset merkitykset
- osaa käyttää erilaisia metodeja käsikirjoituksen rakenteen muodostamisessa
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja käyttää palautetta apunaan kirjoittamisessa

Sisältö

Kulttuurinen ympäristö ja kirjoittajan havaintomaailma.
Kolmen näytöksen malli.
Jaksot ja kohtaukset käsikirjoituksessa.
Vuorovaikutus, reflektio ja uudelleen kirjoittamisen ammatillinen prosessi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee osittain kulttuurisen ympäristönsä ja havaintomaailmansa vaikutuksen aiheiden valintaan ja käsikirjoittamiseen. Hän on tilannekohtaisesti tietoinen kolmen näytöksen mallista ja osaa suppeasti jäsentää käsikirjoituksensa näytöksiin, jaksoihin ja kohtauksiin. Käsikirjoituksen dramaturgiset merkitykset jäävät osin pinnallisiksi. Opiskelija käyttää suppeasti erilaisia metodeja käsikirjoituksen rakenteen muodostamisessa. Palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa on osin puutteellisuuksia, mutta opiskelija kehittää aktiivisesti työskentelyään ja vuorovaikutustaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee kulttuurisen ympäristönsä ja havaintomaailmansa vaikutuksen aiheiden valintaan ja käsikirjoittamiseen. Hänellä on tietoa kolmen näytöksen mallista ja osaa jäsentää käsikirjoituksensa näytöksiin, jaksoihin ja kohtauksiin. Käsikirjoituksen dramaturgiset merkitykset ovat jäsentyneitä. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia metodeja käsikirjoituksen rakenteen muodostamisessa. Hän osaa antaa, ottaa vastaan ja hyödyntää rakentavaa palautetta, kehittäen samalla työskentelyään ja vuorovaikutustaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kulttuurisen ympäristönsä ja havaintomaailmansa hyödyntämisen aiheiden valinnassa ja käsikirjoittamisessa. Hänellä on syvällistä tietoa kolmen näytöksen mallista ja osaa taitavasti jäsentää käsikirjoituksensa näytöksiin, jaksoihin ja kohtauksiin. Käsikirjoituksen dramaturgiset merkitykset ovat monipuolisesti ja luovasti kehitettyjä. Opiskelija käyttää erittäin ammatillisesti erilaisia metodeja käsikirjoituksen rakenteen muodostamisessa. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen on erittäin ammatillista, ja opiskelija kehittää aktiivisesti työskentelyään ja vuorovaikutustaan.