Siirry suoraan sisältöön

Catering Studio -caseLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00GK42

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Vahvistat osaamistasi toimia ravintolaympäristössä projektimaisessa työskentelyssä. Opit restonomin ammattialalla tarvittavia käytäntöjä ja vuorovaikutustilanteita.

Opiskelija:
- tunnistaa oman alansa ajankohtaisia ilmiöitä, haasteita ja mahdollisuuksia
- osaa vastata toimeksiantajan tarpeisiin ja suunnitella ja toteuttaa projektin tiimityönä huomioiden alan kestävät ja vastuulliset toimintatavat
- soveltaa aiemmin oppimiaan tietoja ja taitoja case-projektiin liittyvässä ongelmanratkaisemisessa
- osaa toimia tiimissä ja living lab -oppimisympäristössä edistäen omaa ja yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa

Sisältö

MITÄ ajankohtaisia ilmiöitä, haasteita ja mahdollisuuksia liittyy palveluliiketoiminnan alaan ja living lab -toimintaan?
MITÄ oppimismahdollisuuksia Catering Studio tarjoaa restonomiopiskelijalle ja alan kehittäjälle?
MIKSI tiimityöskentely ja projektimainen kehittäminen on tärkeää muuttuvassa ravitsemis- ja tapahtuma-alan toimintaympäristössä?
MITEN työskentelyä ja projekteja voidaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija etsii tietoa ja suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Opiskelija työskentelee tiiminä tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan ja ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan. Opiskelija antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija rajaa ja kohdentaa tiedonhakuaan valittuun aihepiiriin liittyen.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja työkaluja ongelman ratkaisutyössä.
Opiskelija tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Opiskelija huomioi toiminnassaan kestävyyskriteerit.
Opiskelija osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opiskelija tekee perusteltuja ratkaisuja tiimityön edistämiseksi, tarvittaessa itsenäisestikin.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuu tiimin toimintaan ja kehittää vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Hän antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen. Hän ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset.
Opiskelija etsii ja arvioi erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustee valintojaan ja tarvittaessa kokeilee uudenlaisia toimintamalleja.
Opiskelijan pyrkii aktiivisesti edistämään kestävän kehityksen mukaista toimintaa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi itseään sekä yhteisöä ja työkokonaisuutta, jossa toimii.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

35 - 55

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Arja Luiro
  • Riitta Brännare
  • Pilvi Torvinen
Vastuuhenkilö

Arja Luiro

Ryhmät
  • 24RESTO
    Palveluliiketoiminta 2024, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Vahvistat osaamistasi toimia ravintolaympäristössä projektimaisessa työskentelyssä. Opit restonomin ammattialalla tarvittavia käytäntöjä ja vuorovaikutustilanteita.

Opiskelija:
- tunnistaa oman alansa ajankohtaisia ilmiöitä, haasteita ja mahdollisuuksia
- osaa vastata toimeksiantajan tarpeisiin ja suunnitella ja toteuttaa projektin tiimityönä huomioiden alan kestävät ja vastuulliset toimintatavat
- soveltaa aiemmin oppimiaan tietoja ja taitoja case-projektiin liittyvässä ongelmanratkaisemisessa
- osaa toimia tiimissä ja living lab -oppimisympäristössä edistäen omaa ja yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa

Sisältö (OJ)

MITÄ ajankohtaisia ilmiöitä, haasteita ja mahdollisuuksia liittyy palveluliiketoiminnan alaan ja living lab -toimintaan?
MITÄ oppimismahdollisuuksia Catering Studio tarjoaa restonomiopiskelijalle ja alan kehittäjälle?
MIKSI tiimityöskentely ja projektimainen kehittäminen on tärkeää muuttuvassa ravitsemis- ja tapahtuma-alan toimintaympäristössä?
MITEN työskentelyä ja projekteja voidaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija etsii tietoa ja suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Opiskelija työskentelee tiiminä tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan ja ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan. Opiskelija antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija rajaa ja kohdentaa tiedonhakuaan valittuun aihepiiriin liittyen.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja työkaluja ongelman ratkaisutyössä.
Opiskelija tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Opiskelija huomioi toiminnassaan kestävyyskriteerit.
Opiskelija osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opiskelija tekee perusteltuja ratkaisuja tiimityön edistämiseksi, tarvittaessa itsenäisestikin.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuu tiimin toimintaan ja kehittää vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Hän antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen. Hän ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset.
Opiskelija etsii ja arvioi erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustee valintojaan ja tarvittaessa kokeilee uudenlaisia toimintamalleja.
Opiskelijan pyrkii aktiivisesti edistämään kestävän kehityksen mukaista toimintaa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi itseään sekä yhteisöä ja työkokonaisuutta, jossa toimii.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.

Aika ja paikka

Catering Studio Living Lab, TAMK

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ti 15.4. klo 11.30-14 tentti ja itse-vertaisarvioinnit (kaikille)

ti 22.-to 24.4. rästisuoritukset (sovitaan myöhemmin tarkemmat ajankohdat rästitenteille ym.)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Case-tapahtumat; suunnitelmat, toteutukset ja arvioinnit (tiimi, 50 %, 0-5)
arvointiperusteena on tehtäväksi annon noudattaminen (ks. moodle)

Ammatillinen osallistuminen (yksilö, 20 %, 0-5)
kohteet ja kriteerit ks. moodle

Tentti (yksilö, 20 %, 0-5)
käsiteltyjen asioiden kertaus, jossa pisteet osoittavat tason)

Itse- ja vertaisarviointi + oman työajan seuranta (yksilö, 10 % , 0-5)
arvoinnin kohteiden mukaisesti (ks. moodle)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-luennot
-harjoitukset
-projektit

Oppimateriaalit

-Moodlen materiaali ja muu kurssin aikana määritelty materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

-aikataulussa on varattu aikaa seuraavasti
3 periodi: tiistaisin klo 8/9-15/16 ja torstaisin klo 11.30-14
4 periodi: tiistaisin klo 11.30-14 ja torstaisin klo 8/9-15/16
lisäksi
-järjestettäviin tapahtumiin esivalmistelua erikseen määriteltyinä ajankohtina (ajankohdat tarkemmassa aikataulussa)
-työprojektit voivat sijoittua muuhunkin ajankohtaan tai muille päiville, kuten illoiksi ja viikonlopuiksi, näistä ilmoitetaan ennakkoon

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole valinnaisia muita suoritustapoja

Ahotointimahdollisuus riittävällä tapahtumakokemuksella täydennettynä tavoitteiden mukaisilla tehtävillä, jos ei näyttöä niiden sisältämien asioiden suorittamisesta aiemmin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektit tehdään pääasiassa Catering Studiolle mutta voidaan soveltuvin osin tehdä muuallakin

Lisätietoja opiskelijoille

-teoriaopintoja eri teemoista
-liiketoiminnan järjestäminen CS:llä, esim. kahvila, lounas
-tilaukset CS:llä
-mahdollisesti ulkopuoliset tilaukset