Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen palvelutuoteketjun logistiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00GK76

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Logistisiin prosesseihin sisältyvät vastuullisuus, tiedolla johtaminen digitalisaation avulla sekä yhteistyöverkostojen hyödyntäminen. Tiedolla johtaminen, ostoprosessin tehokas hallinta sekä koko palvelutuoteketjun kestävät toimintamallit ovat olennainen osa restonomin osaamista ravitsemisalalla.

Opiskelija: 
- tunnistaa logistisen prosessin kokonaisuuden (data-, materiaali-, raha- ja kierrätysvirrat) restonomin toimintaympäristössä
- osaa valita ostosopimuskumppanin kestävästi ja läpinäkyvästi vastuullisia paikallisia toimijoita suosien
- tunnistaa alan laatujärjestelmiä ja luomutuotteiden roolin ravitsemisalan vastuullisuustekona
- ymmärtää päivittäisen operatiivisen ostamisen prosessin osana liiketoiminnan kannattavuutta
- osaa hyödyntää alaan liittyvää tietoa sekä digitalisaation ja yhteistyöverkostojen mahdollisuuksia vastuullisen liiketoiminnan johtamisessa, suunnittelussa ja toteuttamisessa

Sisältö

MITÄ tiedolla johtaminen ja logistinen prosessi tarkoittavat?
MIKSI vastuullisuus ja yhteistyö on tärkeää palvelutuoteketjun logistiikassa?
MITEN digitaalisia järjestelmiä voidaan hyödyntää tiedolla johtamisessa ja hävikinhallinnassa?
MITEN dataohjautuvuus näyttäytyy organisaation kaikissa toiminnoissa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa tietojohtamisen ja logistisen prosessin käsitteitä. Opiskelija tunnistaa hankintatoimen osa-alueita ja digitaalisia järjestelmiä, joita käytetään tiedolla johtamisen työkaluina.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää tietojohtamisen ja logistisen prosessin käsitteet.
Opiskelija osaa strategisen ja taktisen hankintatoimen periaatteet ja soveltaa niitä operatiiviseen ostotoimintaan, hyödyntäen digitaalisia järjestelmiä tiedolla johtamisen työkaluina. Opiskelija soveltaa tietoa kannattavan ja vastuullisen liiketoiminnan osana.
Opiskelija arvioi omaa ja muiden työskentelyä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää tietojohtamisen ja logistisen prosessin kokonaisuuden osana kannattavaa ja vastuullista liiketoimintaa.
Opiskelija ymmärtää strategisen ja taktisen hankintatoimen periaatteet ja soveltaa niitä operatiiviseen ostotoimintaan, hyödyntäen digitaalisia järjestelmiä tiedolla johtamisen työkaluina.
Opiskelija osaa selittää palveluliiketoiminnan digitaalisiin ratkaisuihin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia ja esittää ratkaisuja ammatillisessa kontekstissa. Opiskelija etsii ja arvioi erilaisia kestäviä toimintatapoja ja ratkaisumalleja niitä perustellen.
Opiskelija arvioi ja kommentoi perustellen alan digitalisaatiokehitystä sekä omaa ja muiden toimintaa.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja esimerkillisen sitoutuneesti tiiminsä tai toimeksiantajansa kokonaishyötyä ajatellen.