Tutkimustyön perusteita ja menetelmiäLaajuus (5 op)
Tunnus: 8T00EW29
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa tutkimustyön perusteet ja tuntee tutkimustoimintaan liittyvän keskeisen käsitteistön
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen ottaen huomioon tutkimusetiikan
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa aineiston kuvaamiseen tarvittavia esitystapoja
- osaa analysoida laadullista tekstiaineistoa ja kuvata saatuja tuloksia
Sisältö
MITÄ on tutkimusetiikka, tutkimus (määrällinen ja laadullinen), tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
MITEN tutkimusaineisto kerätään, kuvataan, analysoidaan?
MITEN arvioidaan tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta?
MIKSI tutkimusosaaminen on tärkeää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija tuntee erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä ohjatusti. Opiskelija osaa tuottaa aineistoa kuvaavia taulukoita ja kuviota.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella tutkimuksen toteuttamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa määritellä tutkimuksen tekemiseen liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita kahden muuttujan välisiä jakaumataulukoita ja kuvioita.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida tutkimustuloksia tutkimuskysymyksen edellyttämällä tavalla sekä arvioida tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta. Ymmärtää tutkimuksen merkityksen kehittämistyössä.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti tiimissä tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei tunnista tutkimuksen tekemiseen liittyvää käsitteistöä eikä osaa käyttää tutkimusmenetelmiä.
Ilmoittautumisaika
05.06.2024 - 21.10.2024
Ajoitus
22.10.2024 - 13.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 55
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Kaatiala
- Mika Boedeker
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
23RESTOPalveluliiketoiminta 2023, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tutkimustyön perusteet ja tuntee tutkimustoimintaan liittyvän keskeisen käsitteistön
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen ottaen huomioon tutkimusetiikan
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa aineiston kuvaamiseen tarvittavia esitystapoja
- osaa analysoida laadullista tekstiaineistoa ja kuvata saatuja tuloksia
Sisältö (OJ)
MITÄ on tutkimusetiikka, tutkimus (määrällinen ja laadullinen), tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
MITEN tutkimusaineisto kerätään, kuvataan, analysoidaan?
MITEN arvioidaan tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta?
MIKSI tutkimusosaaminen on tärkeää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija tuntee erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä ohjatusti. Opiskelija osaa tuottaa aineistoa kuvaavia taulukoita ja kuviota.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella tutkimuksen toteuttamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä tutkimuksen tekemiseen liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita kahden muuttujan välisiä jakaumataulukoita ja kuvioita.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida tutkimustuloksia tutkimuskysymyksen edellyttämällä tavalla sekä arvioida tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta. Ymmärtää tutkimuksen merkityksen kehittämistyössä.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti tiimissä tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista tutkimuksen tekemiseen liittyvää käsitteistöä eikä osaa käyttää tutkimusmenetelmiä.
Aika ja paikka
Lähiopetus
Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl)
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- ei uusintatenttejä
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.
Määrällinen tutkimus:
- ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: Tentit ja harjoitustehtävä.
Määrällinen tutkimus: Harjoitustehtävät ja aineistotyö, sekä itsenäisesti että parityönä. Lisäksi itsearviointi ja tarvittaessa vertaisarviointi.
Tiedonhankinta: Tehtävien suoritus ja osallistuminen etälähikerralle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Etäopetus verkossa (Moodle / Zoom / Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 * 27 h = 135 h opiskelijan työskentelyä, mistä lukujärjestyksen mukaista opetusta ja ohjausta n. 35 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus koostuu kolmesta kokonaisuudesta:
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus (Boedeker): läsnäolo etäopetuksessa, opiskeltava materiaali ja tentit Moodlessa, analyysiharjoitus.
- Määrällinen tutkimus (Kaatiala): läsnäolo (vähintään 50%) opetuksessa, tehtävät, projektit ja tarvittava materiaali Moodlessa.
- Tiedonhankinta (Timperi): läsnäolo 90 min etä-/lähikoulutuksessa ja tehtävät Moodlessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut tiedonhankinnan, harjoitusten, harjoitustehtävien ja tenttien tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annettuja tehtäviä. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt pääosan annetuista tehtävistä. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemiään ratkaisuja ja pohtimaan saamiensa tulosten merkitystä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemänsä ratkaisut, ymmärtää saamiensa tulosten tulosten merkityksen ja osaa soveltaa niitä toimialalla.
Ilmoittautumisaika
05.06.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 05.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Kaatiala
- Mika Boedeker
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
22MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tutkimustyön perusteet ja tuntee tutkimustoimintaan liittyvän keskeisen käsitteistön
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen ottaen huomioon tutkimusetiikan
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa aineiston kuvaamiseen tarvittavia esitystapoja
- osaa analysoida laadullista tekstiaineistoa ja kuvata saatuja tuloksia
Sisältö (OJ)
MITÄ on tutkimusetiikka, tutkimus (määrällinen ja laadullinen), tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
MITEN tutkimusaineisto kerätään, kuvataan, analysoidaan?
MITEN arvioidaan tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta?
MIKSI tutkimusosaaminen on tärkeää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija tuntee erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä ohjatusti. Opiskelija osaa tuottaa aineistoa kuvaavia taulukoita ja kuviota.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella tutkimuksen toteuttamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä tutkimuksen tekemiseen liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita kahden muuttujan välisiä jakaumataulukoita ja kuvioita.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida tutkimustuloksia tutkimuskysymyksen edellyttämällä tavalla sekä arvioida tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta. Ymmärtää tutkimuksen merkityksen kehittämistyössä.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti tiimissä tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista tutkimuksen tekemiseen liittyvää käsitteistöä eikä osaa käyttää tutkimusmenetelmiä.
Aika ja paikka
Lähiopetus
Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl)
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- ei uusintatenttejä
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.
Määrällinen tutkimus:
- ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: Tentit ja harjoitustehtävä.
Määrällinen tutkimus: Harjoitustehtävät ja aineistotyö, sekä itsenäisesti että parityönä. Lisäksi itsearviointi ja tarvittaessa vertaisarviointi.
Tiedonhankinta: Tehtävien suoritus ja osallistuminen etälähikerralle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Etäopetus verkossa (Moodle / Zoom / Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa.
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 * 27 h = 135 h opiskelijan työskentelyä, mistä lukujärjestyksen mukaista opetusta ja ohjausta n. 35 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus koostuu kolmesta kokonaisuudesta:
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus (Boedeker): läsnäolo etäopetuksessa, opiskeltava materiaali ja tentit Moodlessa, analyysiharjoitus.
- Määrällinen tutkimus (Kaatiala): läsnäolo (vähintään 50%) opetuksessa, tehtävät, projektit ja tarvittava materiaali Moodlessa.
- Tiedonhankinta (Timperi): läsnäolo 90 min etä-/lähikoulutuksessa ja tehtävät Moodlessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut tiedonhankinnan, harjoitusten, harjoitustehtävien ja tenttien tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annettuja tehtäviä. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt pääosan annetuista tehtävistä. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemiään ratkaisuja ja pohtimaan saamiensa tulosten merkitystä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemänsä ratkaisut, ymmärtää saamiensa tulosten tulosten merkityksen ja osaa soveltaa niitä toimialalla.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 08.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 21.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pietro Albanese
- Pekka Kaatiala
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Leila Kakko
Ryhmät
-
21RESTOPalveluliiketoiminta 2021, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tutkimustyön perusteet ja tuntee tutkimustoimintaan liittyvän keskeisen käsitteistön
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen ottaen huomioon tutkimusetiikan
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa aineiston kuvaamiseen tarvittavia esitystapoja
- osaa analysoida laadullista tekstiaineistoa ja kuvata saatuja tuloksia
Sisältö (OJ)
MITÄ on tutkimusetiikka, tutkimus (määrällinen ja laadullinen), tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
MITEN tutkimusaineisto kerätään, kuvataan, analysoidaan?
MITEN arvioidaan tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta?
MIKSI tutkimusosaaminen on tärkeää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija tuntee erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä ohjatusti. Opiskelija osaa tuottaa aineistoa kuvaavia taulukoita ja kuviota.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella tutkimuksen toteuttamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä tutkimuksen tekemiseen liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita kahden muuttujan välisiä jakaumataulukoita ja kuvioita.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida tutkimustuloksia tutkimuskysymyksen edellyttämällä tavalla sekä arvioida tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta. Ymmärtää tutkimuksen merkityksen kehittämistyössä.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti tiimissä tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista tutkimuksen tekemiseen liittyvää käsitteistöä eikä osaa käyttää tutkimusmenetelmiä.
Aika ja paikka
Lähiopetus
Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
5 op = 5 * 27 h opiskelijan työskentelyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Määrällinen: Harjoitustehtävät sekä itsenäisesti että parityönä. Lisäksi itsearviointi ja vertaisarviointi. Tenttiä ei järjestetä.
Laadullinen: Tentit ja laadullisen aineiston analyysin harjoitustehtävä.
Tiedonhankinta: Tehtävien suoritus ja osallistuminen etälähikerralle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Etäopetus verkossa (Moodle/ Zoom/ Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Katso kurssin lukujärjestys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut tiedonhankinnan, harjoitusten, harjoitustehtävien ja tenttien tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annettuja tehtäviä. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt pääosan annetuista tehtävistä. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemiään ratkaisuja ja pohtimaan saamiensa tulosten merkitystä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemänsä ratkaisut, ymmärtää saamiensa tulosten tulosten merkityksen ja osaa soveltaa niitä toimialalla.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 08.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 24.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pietro Albanese
- Pekka Kaatiala
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Leila Kakko
Ryhmät
-
22RESTOPalveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tutkimustyön perusteet ja tuntee tutkimustoimintaan liittyvän keskeisen käsitteistön
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen ottaen huomioon tutkimusetiikan
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa aineiston kuvaamiseen tarvittavia esitystapoja
- osaa analysoida laadullista tekstiaineistoa ja kuvata saatuja tuloksia
Sisältö (OJ)
MITÄ on tutkimusetiikka, tutkimus (määrällinen ja laadullinen), tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
MITEN tutkimusaineisto kerätään, kuvataan, analysoidaan?
MITEN arvioidaan tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta?
MIKSI tutkimusosaaminen on tärkeää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija tuntee erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä ohjatusti. Opiskelija osaa tuottaa aineistoa kuvaavia taulukoita ja kuviota.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella tutkimuksen toteuttamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä tutkimuksen tekemiseen liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita kahden muuttujan välisiä jakaumataulukoita ja kuvioita.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida tutkimustuloksia tutkimuskysymyksen edellyttämällä tavalla sekä arvioida tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta. Ymmärtää tutkimuksen merkityksen kehittämistyössä.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti tiimissä tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista tutkimuksen tekemiseen liittyvää käsitteistöä eikä osaa käyttää tutkimusmenetelmiä.
Aika ja paikka
Lähiopetus
Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
5 op = 5 * 27 h opiskelijan työskentelyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Määrällinen: Harjoitustehtävät sekä itsenäisesti että parityönä. Lisäksi itsearviointi ja vertaisarviointi. Tenttiä ei järjestetä.
Laadullinen: Tentit ja laadullisen aineiston analyysin harjoitustehtävä.
Tiedonhankinta: Tehtävien suoritus ja osallistuminen etälähikerralle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Etäopetus verkossa (Moodle/ Zoom/ Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Katso kurssin lukujärjestys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut tiedonhankinnan, harjoitusten, harjoitustehtävien ja tenttien tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annettuja tehtäviä. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt pääosan annetuista tehtävistä. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemiään ratkaisuja ja pohtimaan saamiensa tulosten merkitystä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemänsä ratkaisut, ymmärtää saamiensa tulosten tulosten merkityksen ja osaa soveltaa niitä toimialalla.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 08.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pietro Albanese
- Pekka Kaatiala
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Leila Kakko
Ryhmät
-
21MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tutkimustyön perusteet ja tuntee tutkimustoimintaan liittyvän keskeisen käsitteistön
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen ottaen huomioon tutkimusetiikan
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa aineiston kuvaamiseen tarvittavia esitystapoja
- osaa analysoida laadullista tekstiaineistoa ja kuvata saatuja tuloksia
Sisältö (OJ)
MITÄ on tutkimusetiikka, tutkimus (määrällinen ja laadullinen), tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
MITEN tutkimusaineisto kerätään, kuvataan, analysoidaan?
MITEN arvioidaan tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta?
MIKSI tutkimusosaaminen on tärkeää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija tuntee erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä ohjatusti. Opiskelija osaa tuottaa aineistoa kuvaavia taulukoita ja kuviota.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella tutkimuksen toteuttamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä tutkimuksen tekemiseen liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita kahden muuttujan välisiä jakaumataulukoita ja kuvioita.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida tutkimustuloksia tutkimuskysymyksen edellyttämällä tavalla sekä arvioida tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta. Ymmärtää tutkimuksen merkityksen kehittämistyössä.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti tiimissä tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista tutkimuksen tekemiseen liittyvää käsitteistöä eikä osaa käyttää tutkimusmenetelmiä.
Aika ja paikka
Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
5 op = 5 * 27 h opiskelijan työskentelyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Määrällinen: Harjoitustehtävät sekä itsenäisesti että parityönä. Lisäksi itsearviointi ja vertaisarviointi. Tenttiä ei järjestetä.
Laadullinen: Porfolio, ryhmätyöharjoitukset ja laadullisen aineiston analyysin harjoitustehtävä.
Tiedonhankinta: Tehtävien suoritus ja osallistuminen etälähikerralle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, portfolio, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi.
Etäopetus verkossa (Moodle/ Zoom/ Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Katso kurssin lukujärjestys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut tiedonhankinnan, harjoitusten, harjoitustehtävien ja tenttien tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annettuja tehtäviä. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt pääosan annetuista tehtävistä. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemiään ratkaisuja ja pohtimaan saamiensa tulosten merkitystä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemänsä ratkaisut, ymmärtää saamiensa tulosten tulosten merkityksen ja osaa soveltaa niitä toimialalla.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 20.10.2022
Ajoitus
27.10.2022 - 07.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Boedeker
- Pekka Kaatiala
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Pekka Kaatiala
Ryhmät
-
20RESTORestonomi 2020, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tutkimustyön perusteet ja tuntee tutkimustoimintaan liittyvän keskeisen käsitteistön
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen ottaen huomioon tutkimusetiikan
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa aineiston kuvaamiseen tarvittavia esitystapoja
- osaa analysoida laadullista tekstiaineistoa ja kuvata saatuja tuloksia
Sisältö (OJ)
MITÄ on tutkimusetiikka, tutkimus (määrällinen ja laadullinen), tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
MITEN tutkimusaineisto kerätään, kuvataan, analysoidaan?
MITEN arvioidaan tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta?
MIKSI tutkimusosaaminen on tärkeää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija tuntee erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä ohjatusti. Opiskelija osaa tuottaa aineistoa kuvaavia taulukoita ja kuviota.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella tutkimuksen toteuttamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä tutkimuksen tekemiseen liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita kahden muuttujan välisiä jakaumataulukoita ja kuvioita.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida tutkimustuloksia tutkimuskysymyksen edellyttämällä tavalla sekä arvioida tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta. Ymmärtää tutkimuksen merkityksen kehittämistyössä.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti tiimissä tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista tutkimuksen tekemiseen liittyvää käsitteistöä eikä osaa käyttää tutkimusmenetelmiä.
Aika ja paikka
Lähiopetus
Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
5 op = 5 * 27 h opiskelijan työskentelyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Määrällinen: Harjoitustehtävät sekä itsenäisesti että parityönä. Lisäksi itsearviointi ja vertaisarviointi. Tenttiä ei järjestetä.
Laadullinen: Tentit ja laadullisen aineiston analyysin harjoitustehtävä.
Tiedonhankinta: Tehtävien suoritus ja osallistuminen etälähikerralle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Etäopetus verkossa (Moodle/ Zoom/ Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Katso kurssin lukujärjestys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut tiedonhankinnan, harjoitusten, harjoitustehtävien ja tenttien tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annettuja tehtäviä. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt pääosan annetuista tehtävistä. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemiään ratkaisuja ja pohtimaan saamiensa tulosten merkitystä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemänsä ratkaisut, ymmärtää saamiensa tulosten tulosten merkityksen ja osaa soveltaa niitä toimialalla.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 08.09.2022
Ajoitus
25.08.2022 - 10.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Boedeker
- Pekka Kaatiala
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Mika Boedeker
Ryhmät
-
20MRESTORestonomi, monimuotototeutus, syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tutkimustyön perusteet ja tuntee tutkimustoimintaan liittyvän keskeisen käsitteistön
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen ottaen huomioon tutkimusetiikan
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa aineiston kuvaamiseen tarvittavia esitystapoja
- osaa analysoida laadullista tekstiaineistoa ja kuvata saatuja tuloksia
Sisältö (OJ)
MITÄ on tutkimusetiikka, tutkimus (määrällinen ja laadullinen), tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
MITEN tutkimusaineisto kerätään, kuvataan, analysoidaan?
MITEN arvioidaan tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta?
MIKSI tutkimusosaaminen on tärkeää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija tuntee erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä ohjatusti. Opiskelija osaa tuottaa aineistoa kuvaavia taulukoita ja kuviota.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella tutkimuksen toteuttamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä tutkimuksen tekemiseen liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita kahden muuttujan välisiä jakaumataulukoita ja kuvioita.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida tutkimustuloksia tutkimuskysymyksen edellyttämällä tavalla sekä arvioida tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta. Ymmärtää tutkimuksen merkityksen kehittämistyössä.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti tiimissä tutkimusta toteutettaessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista tutkimuksen tekemiseen liittyvää käsitteistöä eikä osaa käyttää tutkimusmenetelmiä.
Aika ja paikka
Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
5 op = 5 * 27 h opiskelijan työskentelyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Määrällinen: Harjoitustehtävät sekä itsenäisesti että parityönä. Lisäksi itsearviointi ja vertaisarviointi. Tenttiä ei järjestetä.
Laadullinen: Tentit ja laadullisen aineiston analyysin harjoitustehtävä.
Tiedonhankinta: Tehtävien suoritus ja osallistuminen etälähikerralle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi.
Etäopetus verkossa (Moodle/ Zoom/ Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Katso kurssin lukujärjestys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut tiedonhankinnan, harjoitusten, harjoitustehtävien ja tenttien tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annettuja tehtäviä. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt pääosan annetuista tehtävistä. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemiään ratkaisuja ja pohtimaan saamiensa tulosten merkitystä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemänsä ratkaisut, ymmärtää saamiensa tulosten tulosten merkityksen ja osaa soveltaa niitä toimialalla.