Siirry suoraan sisältöön

Tutkimustyön perusteita ja menetelmiä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00EW29-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 08.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 24.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 60

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pietro Albanese
  • Pekka Kaatiala
  • Marja-Liisa Timperi

Vastuuhenkilö

Leila Kakko

Ryhmät

  • 22RESTO
    Palveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa tutkimustyön perusteet ja tuntee tutkimustoimintaan liittyvän keskeisen käsitteistön
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen ottaen huomioon tutkimusetiikan
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa aineiston kuvaamiseen tarvittavia esitystapoja
- osaa analysoida laadullista tekstiaineistoa ja kuvata saatuja tuloksia

Sisältö (OJ)

MITÄ on tutkimusetiikka, tutkimus (määrällinen ja laadullinen), tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
MITEN tutkimusaineisto kerätään, kuvataan, analysoidaan?
MITEN arvioidaan tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta?
MIKSI tutkimusosaaminen on tärkeää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija tuntee erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä ohjatusti. Opiskelija osaa tuottaa aineistoa kuvaavia taulukoita ja kuviota.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella tutkimuksen toteuttamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä tutkimuksen tekemiseen liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita kahden muuttujan välisiä jakaumataulukoita ja kuvioita.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan tutkimusta toteutettaessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida tutkimustuloksia tutkimuskysymyksen edellyttämällä tavalla sekä arvioida tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta. Ymmärtää tutkimuksen merkityksen kehittämistyössä.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti tiimissä tutkimusta toteutettaessa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista tutkimuksen tekemiseen liittyvää käsitteistöä eikä osaa käyttää tutkimusmenetelmiä.

Aika ja paikka

Lähiopetus
Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

5 op = 5 * 27 h opiskelijan työskentelyä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Määrällinen: Harjoitustehtävät sekä itsenäisesti että parityönä. Lisäksi itsearviointi ja vertaisarviointi. Tenttiä ei järjestetä.
Laadullinen: Tentit ja laadullisen aineiston analyysin harjoitustehtävä.
Tiedonhankinta: Tehtävien suoritus ja osallistuminen etälähikerralle.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Etäopetus verkossa (Moodle/ Zoom/ Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Katso kurssin lukujärjestys

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut tiedonhankinnan, harjoitusten, harjoitustehtävien ja tenttien tekemiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on tehnyt annettuja tehtäviä. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on tehnyt pääosan annetuista tehtävistä. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemiään ratkaisuja ja pohtimaan saamiensa tulosten merkitystä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemänsä ratkaisut, ymmärtää saamiensa tulosten tulosten merkityksen ja osaa soveltaa niitä toimialalla.