Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminenLaajuus (4 op)
Tunnus: 7Q00GO93
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdytään kokonaisvaltaisesti terveyden edistämisen näkökulmaan hoitotyössä sekä harjaannutaan asiakkaan ohjaamisessa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• ymmärtää terveyden edistämisen eri tasot
• kykenee havainnoimaan terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja ymmärtää niiden merkityksen yksilölle ja yhteisöille
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa ja huomioi asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden vuorovaikutuksessa
• osaa hyödyntää ja arvioida digitaalisia mahdollisuuksia ohjauksessa ja terveyden edistämisessä
• osaa opintojakson keskeiset käsitteet ja sanaston suomeksi
• osaa toimia jaksoon liittyvissä potilasohjaustilanteissa oman kielitaitotasonsa mukaan myös suomeksi
Sisältö
• terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
• ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat hoitotyössä
• terveyden edistämisen eri tasot ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
• terveyttä, mielenterveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen
• sairauksien ja riippuvuuksien riskitekijät, ehkäisy ja varhainen puuttuminen
• omien tunteiden ja asenteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen ohjaustyössä
• hoitotyön ohjausprosessi ja sen arviointi erilaisissa hoitotyön tilanteissa
• erilaiset työmenetelmät ohjauksen tukena kuten strukturoidut terveyskyselyt, mini-interventio, valmentavat ohjausmenetelmät, teach-back -menetelmä suomen kielellä
• digitaalinen ohjaus ja viestintä hoitotyössä ja terveyden edistämisessä
• opintojakson keskeinen sanasto suomeksi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• ymmärtää miten havainnoida ja edistää kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää pääpiirteittäin hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• tietää miten vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• osaa kuvata kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää ja arvioida asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää laaja-alaisesti hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa monipuolisesti yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa soveltaa ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden yksilöllisesti asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden
• osaa soveltaa ja arvioida perustellen ja asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä