Siirry suoraan sisältöön

Svenska i affärslivet, muntligLaajuus (1 op)

Tunnus: 3H00HC29

Laajuus

1 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen suullisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.

Sisältö

Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen suullisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa suullisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2025 - 31.12.2025

Ajoitus

01.01.2026 - 22.02.2026

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in International Business
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • KIELET ruotsi Virtuaalihenkilö
  • Salla Nieminen
Vastuuhenkilö

Elina Merviö

Ryhmät
  • 25TIJO
    Yrittäjyys ja tiimijohtaminen 2025, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen suullisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.

Sisältö (OJ)

Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen suullisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa suullisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 26.10.2025

Ajoitus

23.10.2025 - 04.12.2025

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in International Business
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Hanska
Vastuuhenkilö

Sari Hanska

Ryhmät
  • 24LIKOM
    Liiketalous 2024, nuoret Markkinonti ja myynti

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen suullisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.

Sisältö (OJ)

Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen suullisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa suullisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.

Aika ja paikka

Opetuspäivät ja -tilat:
23.10.2025 klo 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
30.10.2025 klo 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
06.11.2025 klo 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
13.11.2025 klo 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
20.11.2025 klo 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
27.11.2025 klo 14.15 -16.45 luokassa B5-26
04.12.2025 klo 14.15 – 16.45 luokassa B5-26

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Videon palautus 7.12.2025 mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suullisessa kielitaidossa on video osaamisen näyttönä (arviointi 0 - 5). Videon voi tehdä yksin tai parin kanssa.

Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus (etäopetus tarvittaessa ), argumentointi, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, video.

Oppimateriaalit

Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita), vuoden 2022 painos (vanhempikin käy, jos uudempaa ei ole saatavilla). Opettajan materiaali Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig 1 op ja Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig 2 op). Lähiopetus ja opiskelijan itsenäinen työskentely yht. 81 h (sis. virtuaaliosuuden).

Sisällön jaksotus

Opetusta 2. periodissa syyslukukaudella 2025.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Esiteidot: lukioruotsi tai vastaavat tiedot.
---

Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa

Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.

Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 26.10.2025

Ajoitus

22.10.2025 - 03.12.2025

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in International Business
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Hanska
Vastuuhenkilö

Sari Hanska

Ryhmät
  • 24LIKOH
    Liiketalous 2024, nuoret HR- ja esihenkilötyö

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen suullisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.

Sisältö (OJ)

Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen suullisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa suullisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.

Aika ja paikka

Opetuspäivät ja -tilat:
22.10.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26
29.10.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26
05.11.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26
12.11.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26
19.11.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26
26.11.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26
03.12.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Videon palautus 7.12.2025 mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suullisessa kielitaidossa on video osaamisen näyttönä (arviointi 0 - 5). Videon voi tehdä yksin tai parin kanssa.

Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus (etäopetus tarvittaessa ), argumentointi, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, video.

Oppimateriaalit

Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita), vuoden 2022 painos (vanhempikin käy, jos uudempaa ei ole saatavilla). Opettajan materiaali Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig 1 op ja Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig 2 op). Lähiopetus ja opiskelijan itsenäinen työskentely yht. 81 h (sis. virtuaaliosuuden).

Sisällön jaksotus

Opetusta 2. periodissa syyslukukaudella 2025.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Esiteidot: lukioruotsi tai vastaavat tiedot.
---

Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa

Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.

Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

28.08.2025 - 09.10.2025

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in International Business
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Hanska
Vastuuhenkilö

Sari Hanska

Ryhmät
  • 24IB
    International Business, syksy 2024, kaikki
  • 24LIKOTB
    Liiketalous 2024, nuoret Taloushallinto B

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen suullisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.

Sisältö (OJ)

Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen suullisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa suullisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.

Aika ja paikka

Opetuspäivät ja -tilat:
28.08.2025 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
04.09.2025 14.15 - 16.45 luokassa B3-27
11.09.2025 14.15 - 16.45 luokassa B3-27
18.09.2025 14.15 - 16.45 luokassa B3-27
25.09.2025 14.15 - 16.45 luokassa B3-27
02.10.2025 14.15 - 16.45 luokassa B3-27
09.10.2025 14.15 - 16.45 luokassa B5-20

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Videon palautus 5.10.2025 mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suullisessa kielitaidossa on video osaamisen näyttönä (arviointi 0 - 5). Videon voi tehdä yksin tai parin kanssa.

Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus (etäopetus tarvittaessa ), argumentointi, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, video.

Oppimateriaalit

Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita), vuoden 2022 painos (vanhempikin käy, jos uudempaa ei ole saatavilla). Opettajan materiaali Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig 1 op ja Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig 2 op). Lähiopetus ja opiskelijan itsenäinen työskentely yht. 81 h (sis. virtuaaliosuuden).

Sisällön jaksotus

Opetusta 1. periodissa syyslukukaudella 2025.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa

Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.

Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

26.08.2025 - 08.10.2025

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in International Business
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Hanska
Vastuuhenkilö

Sari Hanska

Ryhmät
  • 24IB
    International Business, syksy 2024, kaikki
  • 24LIKOTA
    Liiketalous 2024, nuoret Taloushallinto

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen suullisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.

Sisältö (OJ)

Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen suullisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa suullisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.

Aika ja paikka

Opetuspäivät ja -tilat:
26.08.2025 08.15 – 10.45 luokassa B6-25
03.09.2025 08.15 – 10.45 luokassa C4-09a / C4-09b
10.09.2025 08.15 – 10.45 luokassa C4-09a / C4-09b
17.09.2025 08.15 – 10.45 luokassa C4-09a / C4-09b
24.09.2025 08.15 – 10.45 luokassa C4-09a / C4-09b
01.10.2025 08.15 – 10.45 luokassa C4-09a / C4-09b
08.10. 2025 08.15 – 10.45 luokassa C4-09a / C4-09b

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Videon palautus 5.10.2025 mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suullisessa kielitaidossa on video osaamisen näyttönä (arviointi 0 - 5). Videon voi tehdä yksin tai parin kanssa.

Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus (etäopetus tarvittaessa ), argumentointi, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, video.

Oppimateriaalit

Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita), vuoden 2022 painos (vanhempikin käy, jos uudempaa ei ole saatavilla). Opettajan materiaali Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig 1 op ja Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig 2 op). Lähiopetus ja opiskelijan itsenäinen työskentely yht. 81 h (sis. virtuaaliosuuden).

Sisällön jaksotus

Opetusta 1. periodissa syyslukukaudella 2025.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Esiteidot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot

--
Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa

Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 05.03.2025

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in International Business
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Salla Nieminen
  • Sari Hanska
Vastuuhenkilö

Salla Nieminen

Ryhmät
  • 24TIJO
    Yrittäjyys ja tiimijohtaminen 2024, päivätoteutus
  • 24ENTRE
    Entrepreneurship and Team Leadership, syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen suullisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.

Sisältö (OJ)

Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen suullisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa suullisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.

Aika ja paikka

Opetuspäivät molemmilla ryhmillä ke 15.1., 22.1., 29.1., 5.2., 12.2., 19.2. ja to 6.3.2025 klo 13 - 15.30

Opetus seuraavissa tiloissa:
Ryhmä A (Sari Hanska): B3-27 (15.1.), H1-23 (22.1.-19.2.) ja B4-22 (6.3.)
Ryhmä B (Salla Nieminen): B6-31b (15.1.), C4-09b (22.1.), B6-22 (29.1.), 5.2. (B6-24), 12.2. (?), B5-26 (19.1.) ja B6-25 (6.3.)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Videon palautus 16.3.2025 mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suullisessa kielitaidossa on video osaamisen näyttönä (arviointi 0 - 5). Videon voi tehdä yksin tai parin kanssa.

Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus (etäopetus tarvittaessa ), argumentointi, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, video.

Oppimateriaalit

Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita) HUOM! Ainoastaan 4. painos vuodelta 2022 käy. Opettajan lisämateriaali Moodlessa.

E-oppikirja (maksullinen) löytyy Editan sivuilta: https://shop.edita.fi/oppiminen/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig 1 op ja Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig 2 op). Lähiopetus ja opiskelijan itsenäinen työskentely yht. 81 h (sis. virtuaaliosuuden).

Sisällön jaksotus

Opetusta 3. periodissa kevätlukukaudella 2025.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa

Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.