Siirry suoraan sisältöön

Digitaaliset ratkaisut palveluliiketoiminnassaLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00FW15

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija: 
− tunnistaa digitaalisten toimintaprosessien ja tietojohtamisen mahdollisuuksia ja realiteetteja
− tunnistaa tiedon roolin osana organisaation kehittämistä
− osaa hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia johtamisessa, suunnittelussa ja toiminnan organisoimisessa sekä asiakkaan kokemuksen kehittämisessä
− osaa suunnitella arvoa luovien digitaalisten ratkaisujen kokeiluja
− osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen

Sisältö

MITÄ tietojohtaminen tarkoittaa ja miksi se on tärkeää palveluliiketoiminnassa?
MIKSI teknologiakehitystä ja palvelun merkitystä on tärkeää pohtia kriittisesti?
MITEN digitalisaatio näyttäytyy ilmiönä, haasteena ja mahdollisuutena palveluliiketoiminnassa?
MITEN voidaan yhdistellä digitaalisia ja fyysisiä palveluympäristöjä ja -elementtejä?
MITEN dataohjautuvuus näyttäytyy organisaation kaikissa eri toiminnoissa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa ja määrittelee digitalisaatioon ja tiedolla johtamiseen liittyvät keskeiset ilmiöt ja käsitteet.
Opiskelija tekee annetut tehtävät ohjatusti. Hän tuntee erilaisia menettelytapoja digitaalisissa ratkaisuissa.
Opiskelija toimii tiimin jäsenenä ja johtaa itseään.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija jäsentää digitalisaatioon ja tiedolla johtamiseen liittyvien käsitteiden välisiä suhteita sekä soveltaa niitä palveluliiketoiminnan käytännöissä.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelyvalinnan perustellen. Hän osaa laatia suunnitelmia tai antaa kestäviä ehdotuksia digitaalisten ratkaisujen parantamiseksi.
Opiskelija toimii vastuullisesti ammattilaisena ja tukee muiden oppimista. Opiskelija arvioi kypsästi omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää palveluliiketoiminnan digitaalisiin ratkaisuihin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia ja esittää ratkaisuja ammatillisessa kontekstissa. Opiskelija ymmärtää dataohjautuvuuden edellytykset organisaation eri toiminnoissa.
Opiskelija etsii ja arvioi erilaisia kestäviä toimintatapoja ja ratkaisumalleja perustellen sekä suunnittelee ja toteuttaa digitaalisten ratkaisujen kokeiluja. Hän yhdistelee erilaisia ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja esimerkillisen sitoutuneesti tiiminsä tai toimeksiantajansa kokonaishyötyä ajatellen. Hän arvioi kriittisesti ja argumentoiden alan digitalisaatiokehitystä sekä omaa ja muiden toimintaa.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 05.03.2025

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Leila Kakko
  • Sami Salonen
Vastuuhenkilö

Sami Salonen

Ryhmät
  • 22RESTO
    Palveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija: 
− tunnistaa digitaalisten toimintaprosessien ja tietojohtamisen mahdollisuuksia ja realiteetteja
− tunnistaa tiedon roolin osana organisaation kehittämistä
− osaa hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia johtamisessa, suunnittelussa ja toiminnan organisoimisessa sekä asiakkaan kokemuksen kehittämisessä
− osaa suunnitella arvoa luovien digitaalisten ratkaisujen kokeiluja
− osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen

Sisältö (OJ)

MITÄ tietojohtaminen tarkoittaa ja miksi se on tärkeää palveluliiketoiminnassa?
MIKSI teknologiakehitystä ja palvelun merkitystä on tärkeää pohtia kriittisesti?
MITEN digitalisaatio näyttäytyy ilmiönä, haasteena ja mahdollisuutena palveluliiketoiminnassa?
MITEN voidaan yhdistellä digitaalisia ja fyysisiä palveluympäristöjä ja -elementtejä?
MITEN dataohjautuvuus näyttäytyy organisaation kaikissa eri toiminnoissa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa ja määrittelee digitalisaatioon ja tiedolla johtamiseen liittyvät keskeiset ilmiöt ja käsitteet.
Opiskelija tekee annetut tehtävät ohjatusti. Hän tuntee erilaisia menettelytapoja digitaalisissa ratkaisuissa.
Opiskelija toimii tiimin jäsenenä ja johtaa itseään.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää digitalisaatioon ja tiedolla johtamiseen liittyvien käsitteiden välisiä suhteita sekä soveltaa niitä palveluliiketoiminnan käytännöissä.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelyvalinnan perustellen. Hän osaa laatia suunnitelmia tai antaa kestäviä ehdotuksia digitaalisten ratkaisujen parantamiseksi.
Opiskelija toimii vastuullisesti ammattilaisena ja tukee muiden oppimista. Opiskelija arvioi kypsästi omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa selittää palveluliiketoiminnan digitaalisiin ratkaisuihin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia ja esittää ratkaisuja ammatillisessa kontekstissa. Opiskelija ymmärtää dataohjautuvuuden edellytykset organisaation eri toiminnoissa.
Opiskelija etsii ja arvioi erilaisia kestäviä toimintatapoja ja ratkaisumalleja perustellen sekä suunnittelee ja toteuttaa digitaalisten ratkaisujen kokeiluja. Hän yhdistelee erilaisia ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja esimerkillisen sitoutuneesti tiiminsä tai toimeksiantajansa kokonaishyötyä ajatellen. Hän arvioi kriittisesti ja argumentoiden alan digitalisaatiokehitystä sekä omaa ja muiden toimintaa.

Aika ja paikka

13.1.2025 11.30-16.45 H1-24
20.1.2025 11.30-16.45 H1-24
27.1.2025 11.30-16.45 H1-24
3.2.2025 11.30-16.45 H1-24
10.2.2025 11.30-16.45 H1-24
17.2.2025 11.30-16.45 H1-24

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetusta, itsenäsitä työskentelyä, tiimityötä, projektityötä.

Oppimateriaalit

Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOntaktiopetusta 31h, itsenäistä ja tiimityötä 104h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-erillisen ohjeen mukaisesti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yritysyhteistyötä