Digitaaliset ratkaisut palveluliiketoiminnassaLaajuus (5 op)
Tunnus: 8T00FW15
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
− tunnistaa digitaalisten toimintaprosessien ja tietojohtamisen mahdollisuuksia ja realiteetteja
− tunnistaa tiedon roolin osana organisaation kehittämistä
− osaa hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia johtamisessa, suunnittelussa ja toiminnan organisoimisessa sekä asiakkaan kokemuksen kehittämisessä
− osaa suunnitella arvoa luovien digitaalisten ratkaisujen kokeiluja
− osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen
Sisältö
MITÄ tietojohtaminen tarkoittaa ja miksi se on tärkeää palveluliiketoiminnassa?
MIKSI teknologiakehitystä ja palvelun merkitystä on tärkeää pohtia kriittisesti?
MITEN digitalisaatio näyttäytyy ilmiönä, haasteena ja mahdollisuutena palveluliiketoiminnassa?
MITEN voidaan yhdistellä digitaalisia ja fyysisiä palveluympäristöjä ja -elementtejä?
MITEN dataohjautuvuus näyttäytyy organisaation kaikissa eri toiminnoissa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa ja määrittelee digitalisaatioon ja tiedolla johtamiseen liittyvät keskeiset ilmiöt ja käsitteet.
Opiskelija tekee annetut tehtävät ohjatusti. Hän tuntee erilaisia menettelytapoja digitaalisissa ratkaisuissa.
Opiskelija toimii tiimin jäsenenä ja johtaa itseään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija jäsentää digitalisaatioon ja tiedolla johtamiseen liittyvien käsitteiden välisiä suhteita sekä soveltaa niitä palveluliiketoiminnan käytännöissä.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelyvalinnan perustellen. Hän osaa laatia suunnitelmia tai antaa kestäviä ehdotuksia digitaalisten ratkaisujen parantamiseksi.
Opiskelija toimii vastuullisesti ammattilaisena ja tukee muiden oppimista. Opiskelija arvioi kypsästi omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää palveluliiketoiminnan digitaalisiin ratkaisuihin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia ja esittää ratkaisuja ammatillisessa kontekstissa. Opiskelija ymmärtää dataohjautuvuuden edellytykset organisaation eri toiminnoissa.
Opiskelija etsii ja arvioi erilaisia kestäviä toimintatapoja ja ratkaisumalleja perustellen sekä suunnittelee ja toteuttaa digitaalisten ratkaisujen kokeiluja. Hän yhdistelee erilaisia ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja esimerkillisen sitoutuneesti tiiminsä tai toimeksiantajansa kokonaishyötyä ajatellen. Hän arvioi kriittisesti ja argumentoiden alan digitalisaatiokehitystä sekä omaa ja muiden toimintaa.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 05.03.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Leila Kakko
- Sami Salonen
Vastuuhenkilö
Sami Salonen
Ryhmät
-
22RESTOPalveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
− tunnistaa digitaalisten toimintaprosessien ja tietojohtamisen mahdollisuuksia ja realiteetteja
− tunnistaa tiedon roolin osana organisaation kehittämistä
− osaa hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia johtamisessa, suunnittelussa ja toiminnan organisoimisessa sekä asiakkaan kokemuksen kehittämisessä
− osaa suunnitella arvoa luovien digitaalisten ratkaisujen kokeiluja
− osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen
Sisältö (OJ)
MITÄ tietojohtaminen tarkoittaa ja miksi se on tärkeää palveluliiketoiminnassa?
MIKSI teknologiakehitystä ja palvelun merkitystä on tärkeää pohtia kriittisesti?
MITEN digitalisaatio näyttäytyy ilmiönä, haasteena ja mahdollisuutena palveluliiketoiminnassa?
MITEN voidaan yhdistellä digitaalisia ja fyysisiä palveluympäristöjä ja -elementtejä?
MITEN dataohjautuvuus näyttäytyy organisaation kaikissa eri toiminnoissa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa ja määrittelee digitalisaatioon ja tiedolla johtamiseen liittyvät keskeiset ilmiöt ja käsitteet.
Opiskelija tekee annetut tehtävät ohjatusti. Hän tuntee erilaisia menettelytapoja digitaalisissa ratkaisuissa.
Opiskelija toimii tiimin jäsenenä ja johtaa itseään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija jäsentää digitalisaatioon ja tiedolla johtamiseen liittyvien käsitteiden välisiä suhteita sekä soveltaa niitä palveluliiketoiminnan käytännöissä.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelyvalinnan perustellen. Hän osaa laatia suunnitelmia tai antaa kestäviä ehdotuksia digitaalisten ratkaisujen parantamiseksi.
Opiskelija toimii vastuullisesti ammattilaisena ja tukee muiden oppimista. Opiskelija arvioi kypsästi omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa selittää palveluliiketoiminnan digitaalisiin ratkaisuihin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia ja esittää ratkaisuja ammatillisessa kontekstissa. Opiskelija ymmärtää dataohjautuvuuden edellytykset organisaation eri toiminnoissa.
Opiskelija etsii ja arvioi erilaisia kestäviä toimintatapoja ja ratkaisumalleja perustellen sekä suunnittelee ja toteuttaa digitaalisten ratkaisujen kokeiluja. Hän yhdistelee erilaisia ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja esimerkillisen sitoutuneesti tiiminsä tai toimeksiantajansa kokonaishyötyä ajatellen. Hän arvioi kriittisesti ja argumentoiden alan digitalisaatiokehitystä sekä omaa ja muiden toimintaa.
Aika ja paikka
13.1.2025 11.30-16.45 H1-24
20.1.2025 11.30-16.45 H1-24
27.1.2025 11.30-16.45 H1-24
3.2.2025 11.30-16.45 H1-24
10.2.2025 11.30-16.45 H1-24
17.2.2025 11.30-16.45 H1-24
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luento-opetusta, itsenäsitä työskentelyä, tiimityötä, projektityötä.
Oppimateriaalit
Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOntaktiopetusta 31h, itsenäistä ja tiimityötä 104h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-erillisen ohjeen mukaisesti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yritysyhteistyötä