Sustainable EventsLaajuus (5 op)
Tunnus: 8T00FW14
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- osaa kuvata tapahtumaprosessin kokonaisuutena
- osaa selittää onnistuneen tapahtuman osa-alueet
- osaa eritellä tapahtumatuotantoon liittyviä tehtäväalueita ja erityispiirteitä
- osaa suunnitella tapahtuman käyttäjälähtöisesti, kannattavasti ja vastuullisesti
- osaa arvioida tapahtuman vaikutuksia ja vaikuttavuutta
- osaa kehittää osaamistaan tapahtumatuotannon eri osa-alueilla
- vahvistaa työntekijäkokemusta kannustamalla tiimiä ja antamalla rakentavaa palautetta
Sisältö
MITÄ tapahtumatuotanto, tapahtumajärjestäminen ja tapahtumamarkkinointi tarkoittavat?
MITEN vastuullisuus ja käyttäjälähtöisyys eri sidosryhmien kannalta voidaan huomioida erilaisissa tapahtumissa?
MITKÄ tekijät vaikuttavat tapahtuman kannattavuuteen?
MIKSI vaikutusten arviointi on tärkeää tapahtumissa?
MITEN tapahtuma-ala ja -osaaminen näyttäytyvät osaamisidentiteettinä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa ja määrittelee tapahtumatuotantoon liittyvät keskeiset ilmiöt ja käsitteet. Hän tuntee erilaisia menettelytapoja tapahtumajärjestämisessä ja tapahtumamarkkinoinnissa.
Opiskelija toimii tapahtumatiimin jäsenenä ja suoriutuu annetuista tapahtumatuotantoon liittyvistä tehtävistä ohjatusti.
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa jäsentää tapahtumatuotannon kokonaisuuden. Opiskelija osaa tapahtuma-ammattilaisena suunnitella ja toteuttaa tiimin kanssa yhteistyössä vastuullisen tapahtuman ja arvioida sen onnistumista.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelyvalinnan perustellen.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan. Hän antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija ymmärtää tasa‐arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden merkityksen sekä huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää tapahtuma-alaan liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia ja esittää ratkaisuja ammatillisessa kontekstissa.
Opiskelija osaa saa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisumalleja perustellen.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa vastuullisen ja kannattavan tapahtuman. Hän yhdistelee erilaisia ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja esimerkillisen sitoutuneesti eri sidosryhmien kokonaishyötyä ajatellen. Hän osaa arvioida kriittisesti tapahtuman onnistumista, sekä omaa ja muiden toimintaa. Hän käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Opiskelija edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta sekä huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 12.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Kylänen
Vastuuhenkilö
Mika Kylänen
Ryhmät
-
22RESTOPalveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus
-
24KVRN2Exchange Students Hospitality Management autumn 2024
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa kuvata tapahtumaprosessin kokonaisuutena
- osaa selittää onnistuneen tapahtuman osa-alueet
- osaa eritellä tapahtumatuotantoon liittyviä tehtäväalueita ja erityispiirteitä
- osaa suunnitella tapahtuman käyttäjälähtöisesti, kannattavasti ja vastuullisesti
- osaa arvioida tapahtuman vaikutuksia ja vaikuttavuutta
- osaa kehittää osaamistaan tapahtumatuotannon eri osa-alueilla
- vahvistaa työntekijäkokemusta kannustamalla tiimiä ja antamalla rakentavaa palautetta
Sisältö (OJ)
MITÄ tapahtumatuotanto, tapahtumajärjestäminen ja tapahtumamarkkinointi tarkoittavat?
MITEN vastuullisuus ja käyttäjälähtöisyys eri sidosryhmien kannalta voidaan huomioida erilaisissa tapahtumissa?
MITKÄ tekijät vaikuttavat tapahtuman kannattavuuteen?
MIKSI vaikutusten arviointi on tärkeää tapahtumissa?
MITEN tapahtuma-ala ja -osaaminen näyttäytyvät osaamisidentiteettinä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa ja määrittelee tapahtumatuotantoon liittyvät keskeiset ilmiöt ja käsitteet. Hän tuntee erilaisia menettelytapoja tapahtumajärjestämisessä ja tapahtumamarkkinoinnissa.
Opiskelija toimii tapahtumatiimin jäsenenä ja suoriutuu annetuista tapahtumatuotantoon liittyvistä tehtävistä ohjatusti.
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa jäsentää tapahtumatuotannon kokonaisuuden. Opiskelija osaa tapahtuma-ammattilaisena suunnitella ja toteuttaa tiimin kanssa yhteistyössä vastuullisen tapahtuman ja arvioida sen onnistumista.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelyvalinnan perustellen.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan. Hän antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija ymmärtää tasa‐arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden merkityksen sekä huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa selittää tapahtuma-alaan liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia ja esittää ratkaisuja ammatillisessa kontekstissa.
Opiskelija osaa saa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisumalleja perustellen.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa vastuullisen ja kannattavan tapahtuman. Hän yhdistelee erilaisia ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja esimerkillisen sitoutuneesti eri sidosryhmien kokonaishyötyä ajatellen. Hän osaa arvioida kriittisesti tapahtuman onnistumista, sekä omaa ja muiden toimintaa. Hän käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Opiskelija edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta sekä huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan 2. periodissa ajalla 21.10. - 12.12.2024. Lähiopetusta on TAMKin pääkampuksella ma-iltapäivisin klo 12.30-15.00 ja to-aamupäivisin klo 9.00-11.30. Osa yhteiskerroista voidaan toteuttaa toimeksiantajan tiloissa tai kohdetapahtumassa tai -tapahtumapaikalla (Tampereen keskustan alueella). Yhteiskertoja on 16 kpl, ja voi olla, että jonakin maanantaina on hyvä varata aikaa klo 16 asti tai torstaina hieman puolikahtatoista pidempään, mutta tästä informoidaan tarvittaessa ja mahdollisimman ajoissa. Yhteistyötapahtumista johtuen voi lukkariin merkittyjen varausten lisäksi / tilalle tulla joitakin projektitiiminä tai koko ryhmänä huomioitavia tilaisuuksia, mutta näistä infotaan asap, kun tietoa on.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa hyödynnetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia sekä toimeksiantajan arviointia. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota TAMKin arviointikäytänteiden mukaisesti tietämiseen, tekemiseen ja olemiseen. Tehtävissä arvioinnin painoarvo mukailee kuormittavuutta (ks. alh.):
Kolmen tehtävän kuormitus ja painoarvo arvioinnissa jakautuu alustavasti näin tunneille ja tunneilla aktiivisen osallistumisen (~40 h, 1,5 op, osin liittyy ja kytkeytyy kahden ensimmäisen tehtävän toteuttamiseen, kun tunneilla työstetään toimeksiantoprojekteja).
1. Tapahtuman toteutus loka-joulukuussa; projektitiimit ovat mukana joko tiimikohtaisella tai yhteisellä tehtäväkuvallaan jossain olemassa olevassa tapahtumassa toimeksiantajan kanssa sovittavalla tavalla; tavoitteena on oppia tapahtumatuotannosta ja tapahtuman järjestämisestä käytännössä. Painoarvo arvioinnissa 1-1,5 op.
2. Tapahtuman suunnittelu ja konseptointi loka-joulukuussa; projektitiimit ovat mukana joko tiimikohtaisella tai osin yhteisellä tehtäväkuvallaan jossain tulevassa (esim. v. 2025) tapahtumatuotantoprojektissa toimeksiantajan kanssa sovittavalla tavalla; tavoitteena on oppia tapahtumatuotannosta suunnittelu- ja konseptointinäkökulmasta. Painoarvo arvioinnissa 2 op.
3. Mahdollisesti jokin kolmas aihepiireihin liittyvä tehtävä, esim. tutustuminen tapahtuma-alaan tai -aihepiiriin liittyvään opinnätyetyöhön ja oppien perkaaminen ja jakaminen omassa projektitiimissä osana oman tapahtumatuottajan työkalupakin rakentamista; tai esim. reflektointitehtävä opintojakson oppimiseen ja "Minä tapahtumatuottajana" -oppien ja -avainkysymysten ja niihin vastaamisen käsittelyyn itsenäisesti. Painoarvo arvioinnissa 1 op.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tämä opintojakso on kohdennettu Palveluiden ja hyvinvoinnin suuntautujille (Services & Wellbeing). 3. vuoden opintojakso käsittelee tapahtumatuotantoa, tapahtumien järjestämistä, suunnittelua ja konseptointia eri näkökulmista. Opiskelija on mukana sekä tapahtuman suunnittelussa että toteuttamisessa projektitiiminä ja toimeksiantoon vastaten. Opetusmenetelmät vaihtelevat vuorovaikutteisista inspiraatioluennoista toiminnallisiin harjoituksiin. Osa tehtävistä tehdään itsenäisesti, osa yhdessä ja osa projektitiiminä. Opintojakso kehittää opiskelijaa tapahtumatuottajana ja tapahtumien kehittäjänä.
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama ja Moodlessa ja yhteiskerroilla jakama vinkkimateriaali; osallistujan itse etsimä materiaali; käytännönläheiset tapahtumamuotoilun työkalut, työskentelypohjat ja menetelmät.
Vinkkikirjallisuus, jota osallistujan ei kuitenkaan edellytetä hankkivan:
1. Frissen ym. 2020. Event Design Handbook. Systematically design innovative events using event canvas
2. Wallo & Häyrinen 2016. Tapahtuma on tilaisuus: tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen. Tietosanoma.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, ja sen kokonaiskuormittavuus opiskelijan ajankäyttönä on 135 h. Lähiopetuskerrat kattavat tästä ajallisesti noin 5 h viikossa eli noin 40 h, kuormittavuudeltaan toki enemmän (mm. englannin kieli, uusi asiasisältö), eli esim. jopa 60 h. Osa tunneista liittyy suoraan toimeksiantojen työstämiseen, osa on siihen valmentavaa tekemistä. Opintojaksolla on 2-3 tehtävää, joista ainakin kaksi tehdään projektitiimeinä. Tiimityöskentely toki voi käsittää myös itsenäisesti tai työpareina tehtäviä asioita tai tiimien välisiä keskusteluja.
Tehtävät tarkentuvat ilmoittautumisajankohtaan mennessä, mutta niissä on kyse:
1. Tapahtuman toteutus loka-joulukuussa; projektitiimit ovat mukana joko tiimikohtaisella tai yhteisellä tehtäväkuvallaan jossain olemassa olevassa tapahtumassa toimeksiantajan kanssa sovittavalla tavalla; tavoitteena on oppia tapahtumatuotannosta ja tapahtuman järjestämisestä käytännössä. Kuormittavuus tarkentuu, mutta on jotain 1-1,5 op luokkaa, eli 30-40 h.
2. Tapahtuman suunnittelu ja konseptointi loka-joulukuussa; projektitiimit ovat mukana joko tiimikohtaisella tai osin yhteisellä tehtäväkuvallaan jossain tulevassa (esim. v. 2025) tapahtumatuotantoprojektissa toimeksiantajan kanssa sovittavalla tavalla; tavoitteena on oppia tapahtumatuotannosta suunnittelu- ja konseptointinäkökulmasta. Kuormittavuus tarkentuu, mutta on jotain 2 op luokkaa, eli 50-60 h.
3. Mahdollisesti jokin kolmas aihepiireihin liittyvä tehtävä, esim. tutustuminen tapahtuma-alaan tai -aihepiiriin liittyvään opinnätyetyöhön ja oppien perkaaminen ja jakaminen omassa projektitiimissä osana oman tapahtumatuottajan työkalupakin rakentamista; tai esim. reflektointitehtävä opintojakson oppimiseen ja "Minä tapahtumatuottajana" -oppien ja -avainkysymysten ja niihin vastaamisen käsittelyyn itsenäisesti. Kuormittavuus tarkentuu, mutta on jotain 1 op luokkaa, eli 20-30 h.
5 op opintojakso tarkoittaa 8 viikon aikaikkunassa noin ajankäytöllisesti ja kuormittavuudeltaan noin 15 h viikkotahtia, josta 5 h kuittaantuu kahdella lähiopetuskerralla. AMK-opiskelu on tässä mielessä päätoimista.
Sisällön jaksotus
Sustainable Events -opintojakso kehittää opiskelijaa tapahtumatuottajana seuraavista näkökulmista:
1. Tapahtuman toteuttaminen ja järjestäminen käytännössä;
- valmistautuminen, tapahtumaan osallistuminen, tapahtuman arviointi
- toimeksiantajayhteistyö koko opintojakson ajan
- todennäköisesti - jos luontevaa ja tarkoituksenmukaista - toinen yhteisistä viikkokerroista keskittyy enempi tähän
- MITÄ tapahtumatuotanto, tapahtumajärjestäminen ja tapahtumamarkkinointi tarkoittavat?
- MITKÄ tekijät vaikuttavat tapahtuman kannattavuuteen?
- MIKSI vaikutusten arviointi on tärkeää tapahtumissa?
2. Tapahtuman suunnittelu ja konseptointi ja kehittämisosaaminen;
- suunnittelu-, konseptointi- ja kehittämistyö projektitiiminä koko opintojakson ajan
- toimeksiantajayhteistyö koko opintojakson ajan
- todennäköisesti - jos luontevaa ja tarkoituksenmukaista - toinen yhteisistä viikkokerroista keskittyy enempi tähän
- MITÄ tapahtumatuotanto, tapahtumajärjestäminen ja tapahtumamarkkinointi tarkoittavat?
- MITEN vastuullisuus ja käyttäjälähtöisyys eri sidosryhmien kannalta voidaan huomioida erilaisissa tapahtumissa?
3. Muut aihepiirit ja tehtävät;
- esim. tiedolliseen osaamiseen liittyvä tehtävä painottuen opintojakson alkuvaiheeseen ja/tai olemiseen / reflektointiin liittyvä tehtävä koko opintojakson ajan
- MITEN tapahtuma-ala ja -osaaminen näyttäytyvät osaamisidentiteettinä?
- MITÄ tapahtumatuotanto, tapahtumajärjestäminen ja tapahtumamarkkinointi tarkoittavat?
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja. AHOT-menettely tapahtumaosaamisen osalta voi tulla kyseeseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toimeksiantoprojekteja on kaksi, ja toinen liittyy tapahtuman suunnitteluun ja konseptointiin ja toinen tapahtuman toteuttamiseen. Neuvottelut Koripallon EM-kisojen 2025 kanssa tapahtuman suunnitteluun ja konseptointiin liityen sekä toisaalta Valoviikkojen kanssa tapahtuman toteuttamisen osalta ovat loppusuoralla. Lisätietoa tulee lähempänä.
Kansainvälisyys
Esimerkit voivat olla kansainvälisiä, samoin osa oppimateriaalista voi olla englanninkielistä. Osa opettajavetoisista kerroista voidaan toteuttaa englanniksi. Myös toimeksiantoprojekteissa voi tulla kyseeseen kansainväliset kohderyhmät.
Lisätietoja opiskelijoille
Osa yhteisistä opetuskerroista voidaan toteuttaa englanniksi.