Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen myynti ja markkinointi 1Laajuus (5 op)

Tunnus: 8T00FW00

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija: 
− tunnistaa kestävän ja monikanavaisen myynnin ja markkinoinnin merkityksen ja erityispiirteet palveluliiketoiminnassa
− osaa huomioida eri asiakaskohderyhmien tarpeet markkinointikanavia hyödynnettäessä
− tunnistaa tyypillisiä asiakkaan ostopolkuja eri kanavissa
− osaa toimia myynnillisesti asiakaspalvelutilanteissa
− huomioi asiakaskokemuksen ja -arvon rakentumisen palveluja myytäessä ja markkinoitaessa

Sisältö

MITÄ kestävä ja monikanavainen myynti ja markkinointi tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
MITÄ asiakaskohderyhmät, ostopolut ja markkinointikanavat merkitsevät palveluliiketoiminnassa?
MIKSI opiskelijan kannattaa innostua oman myynti- ja markkinointiosaamisen kehittämisestä osana palvelualan asiantuntijuutta?
MITEN asiakaskokemuksen ja -arvon rakentumista tuetaan palveluliiketoiminnan myynti- ja markkinointiaktiviteettien avulla?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä myyntiin ja markkinointiin liittyviä käsitteitä.
Opiskelija tunnistaa asiakaskohderyhmiin, ostopolkuihin ja markkinointikanaviin liittyvät käsitteet.
Opiskelija tuntee asiakasarvon rakentumislogiikkaa ja osaa määritellä myynnillisen asiakaspalvelun perusperiaatteita.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjatusti.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun vain omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa jäsentää kestävään myyntiin ja markkinointiin liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa selittää asiakaskohderyhmiin, ostopolkuihin ja markkinointikanaviin liittyvät käsitteet yhdistäen ne palveluliiketoimintaan.
Opiskelija osaa soveltaa asiakasarvon rakentumislogiikkaa ja toimia myynnillisesti asiakaspalvelutilanteissa.
Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kestävän myynnin ja markkinoinnin aseman osana palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia ja osaa soveltaa digitaalisen myynnin ja markkinoinnin käsitteitä eri yhteyksissä.
Opiskelija tunnistaa asiakaskohderyhmien, ostopolkujen ja markkinointikanavien välisiä suhteita.
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla asiakasarvon rakentumislogiikkaa palvelutoiminnan myynti- ja markkinointitoiminnoissa.
Opiskelija osaa arvioida ja käyttää sopivimpia toimintatapoja myynnillisissä asiakaspalvelutilanteissa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

17.01.2024 - 04.03.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 28.04.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sini Jokiniemi
  • Sanna Luoto
Vastuuhenkilö

Sanna Luoto

Ryhmät
  • 22RESTO
    Palveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija: 
− tunnistaa kestävän ja monikanavaisen myynnin ja markkinoinnin merkityksen ja erityispiirteet palveluliiketoiminnassa
− osaa huomioida eri asiakaskohderyhmien tarpeet markkinointikanavia hyödynnettäessä
− tunnistaa tyypillisiä asiakkaan ostopolkuja eri kanavissa
− osaa toimia myynnillisesti asiakaspalvelutilanteissa
− huomioi asiakaskokemuksen ja -arvon rakentumisen palveluja myytäessä ja markkinoitaessa

Sisältö (OJ)

MITÄ kestävä ja monikanavainen myynti ja markkinointi tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
MITÄ asiakaskohderyhmät, ostopolut ja markkinointikanavat merkitsevät palveluliiketoiminnassa?
MIKSI opiskelijan kannattaa innostua oman myynti- ja markkinointiosaamisen kehittämisestä osana palvelualan asiantuntijuutta?
MITEN asiakaskokemuksen ja -arvon rakentumista tuetaan palveluliiketoiminnan myynti- ja markkinointiaktiviteettien avulla?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä myyntiin ja markkinointiin liittyviä käsitteitä.
Opiskelija tunnistaa asiakaskohderyhmiin, ostopolkuihin ja markkinointikanaviin liittyvät käsitteet.
Opiskelija tuntee asiakasarvon rakentumislogiikkaa ja osaa määritellä myynnillisen asiakaspalvelun perusperiaatteita.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjatusti.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun vain omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa jäsentää kestävään myyntiin ja markkinointiin liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa selittää asiakaskohderyhmiin, ostopolkuihin ja markkinointikanaviin liittyvät käsitteet yhdistäen ne palveluliiketoimintaan.
Opiskelija osaa soveltaa asiakasarvon rakentumislogiikkaa ja toimia myynnillisesti asiakaspalvelutilanteissa.
Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää kestävän myynnin ja markkinoinnin aseman osana palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia ja osaa soveltaa digitaalisen myynnin ja markkinoinnin käsitteitä eri yhteyksissä.
Opiskelija tunnistaa asiakaskohderyhmien, ostopolkujen ja markkinointikanavien välisiä suhteita.
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla asiakasarvon rakentumislogiikkaa palvelutoiminnan myynti- ja markkinointitoiminnoissa.
Opiskelija osaa arvioida ja käyttää sopivimpia toimintatapoja myynnillisissä asiakaspalvelutilanteissa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.

Aika ja paikka

4.3.-28.4.2024 TAMK Pääkampus ja mahdollinen verkko-opetus.

Maanantaisin ja tiistaisin klo 12.30-16.
Ajankohdat tarkentuvat opintojakson alkaessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tarkentuu opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötyöskentely ja tiimiprojekti

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja verkkomateriaalit opintojakson Moodle-työtilassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella, esimerkiksi ennakko-osaamisestasi riippuen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ennen opintojakson alkua. Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 11.2.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksestään ennen opintojakson alkamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tiimiprojekti työelämä- tai Catering Studio Living Lab -toimeksiantona.

Kansainvälisyys

Tarkentuu opintojakson alkaessa.